Utbrända barn behöver time-out från skolan

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav barracuber » 2012-02-10 13:54:17

Ugglan skrev:
barracuber skrev:Och hur skulle man fundera över "när de mentala reaktionerna inte längre räcker till"? Att man mår dåligt?


Fast jag tänker mig att det inte nödvändigtvis har att göra med att må dåligt utan att man kanske använt kopingstradegier och överansträngt sig och sen sätter sig tröttheten i kroppen, nåt åt det hållet, så känns det för mig.


[OTtrötthet]

Du menar att man är trött eller matt i kroppen och måste vila men man mår ändå hyfsat bra och kan vara aktiv, typ läsa, lyssna på musik, titta på TV, inte bara stirra in i väggen?

Jag har varit med om att må dåligt mentalt pga kroppsliga symptom. Men ytterst sällan tvärtom. Eller aldrig.

En gång i tolvårsåldern stukade jag handleden när jag spelade fotboll. Det tog två månader att läka och under den tiden hade jag smärtor och mådde väldigt dåligt mentalt. Men så fungerar väl antagligen varenda människa?

Men även vid självmordsnära depressioner har jag ytterst sällan fått kroppsliga följdsymptom. Det brukar kallas psykosomatiska symptom, tror jag, sambandet mellan psyket och kroppen.

Men jag har uppfattat att aspergare ofta säger att de blir trötta, som många skriver, utan att vet om de menar mentalt eller kroppsligt eller båda två. Som sagt, asperger har alltid förbryllat mig.

[/OTtrötthet]
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav Ugglan » 2012-02-10 13:54:50

barracuber skrev:Fy fasen för att vara lärare eller elev i dagens skola där läraren inte längre får vara lärare


Ja det är ett mycket stort problem att eleverna VET att läraren inte har rätt att på något vis "göra något som någon kan uppfatta som kränkande", jag känner till fall där läraren har lett ut en elev som störde och bråkade och för det blev fälld. Jag håller med om att elever kan provocera för att få gränser. Jag är definitivt inte för aga som det var förr (bara att jag nu nämner ordet kan säkert få någon att tro att jag är det), men det är ett uppenbart problem att eleverna vet att de kan bete sig hur som helst för läraren har inte rätt att göra något för det vore ett brott mot integriteten. Alla dessa termer kan lätt utnyttjas.

Att mobiltelefoner är tillåtna tycker jag säger allt. Hur ska nån kunna koncentrera sig om man ska hålla koll på sin telefon eller det ringer stup i kvarten. Det är helt galet.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav barracuber » 2012-02-10 14:14:16

Och eleverna själva känner att det är hela jävla fel att det är på det sättet. Elever och barn VILL ha ordning, struktur, ledning, någon som bestämmer och har koll. Alla vet att sjuttiotalets flum ledde fel och det allra märkligaste är att det fortfarande sitter i.

Det har nog att göra med att samhället blivit så förbannat liberaliserat och individualiserat (i motsats till solidariskt och kollektivt) och att alla (inte minst myndigheterna) är så förtvivlat rädda för att kränka någon, precis som du skrev.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav jonsch » 2012-02-10 14:25:27

Va?! Är mobiltelefoner tillåtna på lektionerna?! Vet du om det är en allmänsvensk regel, Ugglan eller kanske något som gäller eller inte, från skola till skola?

Och det här riskerar bli en rejäl ämnesflykt snabbt men:

Även om jag ville ha ordning i skolan, och säkert haft väldiga problem om jag gått där nu, så blir jag lika glad för varje indragande av auktoritet - det är bara det att auktoriteten måste ersättas av annan slags ordning! Och auktoritet och auktoritet, barn behöver egna eller tillförordnade föräldrar, ända tills de är mogna att flyga ur boet. Låt gå för något i stil med katederfri undervisning men dels handlar det här om skola, inte om lekplats och dels måste vuxna hålla ordning på hur barn beter sig mot och arbetar med varandra.

Men det är lika svårt att få ihop frihet de inslagen över lag som att fixa dem åt aspiga ungar med ovanliga behov. Och folk i allmänhet ger som sagt upp.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav plåtmonster » 2012-02-10 14:27:17

Är iofs olovligt, men det är lätt att störa bort mobiltelefoner, om det är problemet.
Kanske dottern kunde få ett eget rum där hon kan läsa i lugn och ro?, eller kanske öronkåpor?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav jonsch » 2012-02-10 14:28:26

barracuber skrev: liberaliserat och individualiserat (i motsats till solidariskt och kollektivt)

Som jag just antydde ser jag ett logiskt men svårinfört alternativ till att ställa de två paren mot varandra. Inte så negativ, barra! :-)047

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav Ugglan » 2012-02-10 14:30:24

barracuber skrev:Du menar att man är trött eller matt i kroppen och måste vila men man mår ändå hyfsat bra och kan vara aktiv, typ läsa, lyssna på musik, titta på TV, inte bara stirra in i väggen?


Jag kan bara tala för mig själv. Jag har inte haft tid att vara trött, trott att alla blir trötta när man har barn. Men kombinationen arbete hushåll barn gjorde mig utbränd. Laga mat fast man är jättetrött efter en arbetsdag. Då försöker man ändå och blir väl utbränd. OT men apropå trötthet.

barracuber skrev:Det har nog att göra med att samhället blivit så förbannat liberaliserat och individualiserat (i motsats till solidariskt och kollektivt) och att alla (inte minst myndigheterna) är så förtvivlat rädda för att kränka någon, precis som du skrev.


In absurdum, jag är så less på alla fina ord, kolla in läroplanen, har ej läst den allra senaste men dessförinnan, alla dessa ord. Snart kränker man väl någon om man försöker hindra någon från att begå självmord det är individens rätt till sin egen fria vilja typ. För helvete. Var kommer all osäkerhet ifrån?

Det börjar bli dags att i samhället diskutera individualismens baksida. Individualism, till priset av att den kollektiva tanken går förlorad?

Vuxenvärlden sviker eleverna när vi inte sätter gränser.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav Ugglan » 2012-02-10 14:36:31

jonsch skrev:Va?! Är mobiltelefoner tillåtna på lektionerna?! Vet du om det är en allmänsvensk regel, Ugglan eller kanske något som gäller eller inte, från skola till skola?


Jag kan inte uttala mig om någon generell regel, jag tror det är upp till varje skola eller lärare, men jag vet att det ju är ett stort problem på vissa skolor men att lärare generellt inte har befogenhet att förbjuda och att HÖR HÄR föräldrar ofta opponerar sig mot ett förbud därför att de vill att deras barn ska vara nåbara. Min dotter är än så länge för liten för att vara i mobilåldern men jag bävar, dock är det inte tillåtet på den friskola hon går på.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav plåtmonster » 2012-02-10 14:41:14

Ugglan skrev:HÖR HÄR föräldrar ofta opponerar sig mot ett förbud därför att de vill att deras barn ska vara nåbara.


Det fanns en värld innan mobiltelefoner.. hur gjorde folk då !? :mrgreen:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav jonsch » 2012-02-10 14:49:59

Ja kära nån. Men man får väl hoppas att de föräldrarna inte får igenom mobiltillåtande med den motiveringen.

Och på min tid kunde man ringa skolexpen och få nån att gå och hämta ens barn. Och så kunde man begära att barnen skulle ringa genast, ifall de följt med nån kompis hem, om det är därför man man vill ha kontakt med dem. Men så kanske man av nåt skäl inte kan göra längre.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav Miche » 2012-02-10 14:54:19

Eftersom Asperger bl.a. kan innebära att man inte kan känna av sin kropp så kan effekten av kroppsliga problem som beror mentala problem inte alltid går att identifiera, så därför kan vi uppfatta våra problem väldigt annorlunda.

När det gäller apparater i klassrummet så som mobiler så har många regeln att ljudet ska vara avstängt och att eleverna får kolla sms mm. på rasterna. En del använder den som MP3 för att kunna koncentrera sig, där är regeln att ljudet inte får störa de andra.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav barracuber » 2012-02-10 14:55:44

jonsch skrev:Ja kära nån. Men man får väl hoppas att de föräldrarna inte får igenom mobiltillåtande med den motiveringen.

Och på min tid kunde man ringa skolexpen och få nån att gå och hämta ens barn. Och så kunde man begära att barnen skulle ringa genast, ifall de följt med nån kompis hem, om det är därför man man vill ha kontakt med dem. Men så kanske man av nåt skäl inte kan göra längre.


Vår skola (0-6) HAR ingen expedition längre. Den är centraliserad till en annan skola i kommunen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav plåtmonster » 2012-02-10 14:57:32

Jissez..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav barracuber » 2012-02-10 15:00:41

jonsch skrev:
barracuber skrev: liberaliserat och individualiserat (i motsats till solidariskt och kollektivt)

Som jag just antydde ser jag ett logiskt men svårinfört alternativ till att ställa de två paren mot varandra. Inte så negativ, barra! :-)047

/ J


Skrev ett svar som tyvärr försvann i cybern..Kontentan var dock att negativ inte behöver innebära bitter! :D Man kan påtala samhällsproblem och systemfel (men visst är det lätt att uppfattas som gnällig och neggig). Ännu bättre är dock om man även kan komma med konstruktiva lösningar.. :?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav jonsch » 2012-02-10 15:11:17

Nehej, barra, ingen expedition! Jag tänkte faktiskt tanken. Men på nåt sätt måste det väl gå att nå er skola telefonledes när som helst! Det känns som om det torde stå i nån förordning nåstans, med tanke på möjliga olyckor inte minst; man ska ju inte gärna släppa hem ett barn om båda föräldrarna ligger på bårar, eller om huset just står och brinner.

barracuber skrev:Skrev ett svar som tyvärr försvann i cybern..Kontentan var dock att negativ inte behöver innebära bitter! :D Man kan påtala samhällsproblem och systemfel (men visst är det lätt att uppfattas som gnällig och neggig). Ännu bättre är dock om man även kan komma med konstruktiva lösningar.. :?

Att va bitter är bittert. Men litet kampvilja kan man faktiskt ha kvar även om man är just bitter! Det kan i så fall vara bättre än att filosofiskt gilla läget. Men, för att avsluta det här rätt meningslösa inläggsstycket, så är väl det allra bästa att ha full kampglöd i ett filosofiskt lugn. Antar jag men det kanske man inte skall.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav barracuber » 2012-02-10 15:15:21

jonsch skrev:Nehej, barra, ingen expedition! Jag tänkte faktiskt tanken. Men på nåt sätt måste det väl gå att nå er skola telefonledes när som helst! Det känns som om det torde stå i nån förordning nåstans, med tanke på möjliga olyckor inte minst; man ska ju inte gärna släppa hem ett barn om båda föräldrarna ligger på bårar, eller om huset just står och brinner.


Jodå den biten har de tänkt på. De sparkar en eller ett par ur expeditionens personal och lägger pengarna på ett effektivt telefon- och kommunikationsystem, sånt tycker de är skitbra för då kan de visa upp bra siffror! :roll: :twisted:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav jonsch » 2012-02-10 15:28:31

Jag tycker de ska sätta in hubotar.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav plåtmonster » 2012-02-10 16:24:09

Om man sparkar lärarna och säljer lokalerna samt hyr ut barnen som slavar så får man jättefina budgetsiffror! :-)064
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav Ugglan » 2012-02-10 16:38:43

plåtmonster skrev:Om man sparkar lärarna och säljer lokalerna samt hyr ut barnen som slavar så får man jättefina budgetsiffror!


Haha! Allt är möjligt, kan man i vinstsyfte komma på tanken att väga en kissblöja så...sparka lärarna..ja det finns ju skolor som kör lärarlösa lektioner så första steget är taget (detta hörde jag om för flera år sen och jag vet inte vilken riktning den utvecklingen tagit). :wink:
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav barracuber » 2012-02-10 16:56:18

Lät på Björklund för nåt tag sedan i en skoldebatt som att han tycker det har gått för långt. Vi har ju också en Skolinspektion vars uppgift är att bestraffa och stänga skolor som inte uppfyllen kvalitetskraven. Det hände bland annat i Göteborgstrakten förra året för nån friskola.

Sedan tyckte (eller åtminstone sade) Björklund att vi behöver ha tillbaka katederundervisningen på frågan ifall grupparbeten och "projektlärande" passar alla.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav Alien » 2012-02-10 17:26:33

Jag tror lärare får ta ifrån eleverna mobilerna under själva lektionen men måste lämna tillbaka dem efteråt. Och vad gör läraren ifall inte eleven släpper ifrån sig mobilen godvilligt? Något fysiskt tvång får ju läraren inte använda, då "kränker" man eleven.

Och vad hjälper det att mobilen är på ljudlöst. Eleverna kan iaf ägna sig åt att läsa och skicka sms och spela spel på moblen i stället för att lyssna på läraren.

Att ta någon hårt i armen är förstås också kränkning. Alltså kan inte en lärare köra ut en motspänstig och störande elev. Inte heller ingripa om de slåss sinsemellan och inte bryr sig om lärarens ord. I sådana fall får väl läraren kalla på polis och hoppas på att ingen blir allvarligt skadad under tiden.

Jag måste hålla med om att den heliga individualismen är en bov. Det som kan kännas kränkande för en individ kan vara nödvändigt för andras bästa (och faktiskt också elevens bästa). Det är den policy vi har i övriga samhället, annars skulle t ex polisen inte ha rätt att ingripa heller.

Nu behöver det inte vara särskilt stökigt i Tittis dotters klass, det låter tvärtom idealiskt för de flesta elever. Men problemet är att bara det att ha en massa andra människor omkring sig kan vara för mycket för en aspergare. Även om de inte skriker och bråkar så är de inte heller tysta. Precis som bara att gå på stan bland allt folk och buller kan vara för mycket.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav Miche » 2012-02-10 17:34:21

Det finns en landstingspolitiker i Stockholm som spelar på mobilen på mötena, utan den kan hon inte koncentrera sig på vad som sägs.

Behöver jag påpeka att hon har en ADHD-diagnos?

Jag förstår inte varför man måste förbjuda mobiler i skolan, det skapar bara frustration och är väldigt handikappande av de som faktiskt är hjälpta av den.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav barracuber » 2012-02-10 17:45:03

Kan hålla med om att det ska vara tillåtet om det är ett hjälpmedel och redskap för att klara av situationen i klassrummet bättre.

Det som ska förbjudas är för höga knapp-, ljud- och alarmsignaler. Samt naturligtvis messande och chattande på lektionstid som inte har med skolan att göra.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Utbrända barn behöver time-out från skolan

Inläggav plåtmonster » 2012-02-10 17:55:35

Ge den som piper mobilförbud resten av veckan.. :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in