Namn-nam med namn!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2009-11-26 23:10:28

Jag älskar namn! Speciellt riktigt ovanliga! Däremot stör jag mig på folk som skall vara "unika" och tror att deras ungar är puttenuttiga hundvalpar eller "stjärnbarn från Vega".... :roll:

Har du träffat på någon med ett riktigt ovanligt namn? Det här är några jag har träffat på:

Indigo, en jättego' tjej. Hennes mamma och jag är barndomskamrater. Mamman har också ett ovanligt namn, men av sekretesskäl låter jag det vara hemligt.
Malinda
LouLou (jo, hon stavade det faktiskt så!)
Pia-Johanna (kallades för Pia)
Vanna
Helle
Jennika
Frans-Petter
Jemima (hon var ett Jehovas vittne, därav det bibliska namnet)
Synnöve
Maria-Helene
Claes-Uno
Åskar
Isbjörn ("JAAA..." suckade han trött när jag pekade på hans namnskylt och frågade om det verkligen var hans riktiga namn)

och här kommer det värsta: Jag har en ingift kusin vars föredetta pojkvän har fått en son med sin nya flickvän (hängde ni med?) Pojkstackarns namn?
BAMSE Teddy Björn!!! :shock:
Inte konstigt att min "styvkusin" gjorde slut med en karl som tycker att BAMSE passar på en unge. Teddy Björn, OK, men BAMSE!?

Några andra udda barnnamn jag har sett (på nätet):
Adoria Oline (kanske lite i överkant, men ändå vackert och med musikalisk klang)
Star Jemina Soda (låter som om Thomas di Leva skulle ha gjort en läskedryck!)
Ilse Engelin Elmerina (tycker samma om det som om Adoria Oline)
Noella, Sebian, Aramis och Caspian
Avantasia (döpt efter en tysk grupp)
Trix, Dexter och Lexi (varför inte Knatte, Fnatte och Tjatte när ni ändå är igång...?)
Jonny-Viking (eeeh...?)
Blixtra
Olympia (patetiskt nog döpt efter en E-Type-låt!)
Titus Frans-Lennart
Ellemina (jag tycker det är fint, men kan inte låta bli att tänka på ordet eliminate)
Fanny Elvira Hauke Hale-Bopp
Fina Märta Tussilago och Klara Maj Sol (ja, det var ju...intressant...)
Zandher (ni kunde inte bara stava det Sander, va?)
Timbastian
Em Vilma Trutta (Em efter Emån och Trutta betyder öring...jisses...)
Daisy Dagny DULLEDUN Margit (AAAAH!!! Mina ögon!!!! Dulledun!? DULLEDUN!? DULLEDUN!?
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:57:51, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav IckyFlix » 2009-11-26 23:15:55

Är du säker på stavningen av Ellemina?
Min dotter, jag, och min mamma heter nämligen Elemina (i andranamn) efter min morfars mor, ett fint gammal svenskt namn, tycker jag.
Har dock inte tänk på eliminate-kopplingen... ;)

Imogen vet jag en tjej som heter, det är väldigt vackert, och ovanligt.
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-04 22:57:51, redigerad totalt 1 gång.
IckyFlix
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2009-08-20
Ort: Västsverige

Inläggav Kahlokatt » 2009-11-26 23:32:22

Ja, det står i programmet till den senaste svenska uppsättningen av CATS att dansaren "Sofie Bengtsson från Älekulla är nybliven mamma till Ellemina". Jag blev glatt överraskad över att någon valt ett så ovanligt och fint namn på sin unge, alla andra ungar verkar ju heta Tindra och Wilma.
Imogen heter en gammal gosedjurstiger jag har; jag läste att Andrew Lloyd Webber har en dotter som hette så och tyckte det var så speciellt. Fast då trodde jag att det uttalades "emotion"! :lol:
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:57:51, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav IckyFlix » 2009-11-27 0:08:50

Vad spännande, för Älekulla ligger inte långt ifrån just där min morfars mor bodde! Jag hävdar dock att Sofia Bengtsson har stavat fel ;) ;)
Håller med om Tindra och alla liknande hemskheter!

Hehe, men det är ju inte SÅÅÅ långt ifrån med uttalet ändå. Hellre emotion än Iii-mååå-gen (med hårt G), som vissa uttalar det här i sverige. :roll:
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-04 22:57:51, redigerad totalt 1 gång.
IckyFlix
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2009-08-20
Ort: Västsverige

Inläggav Kahlokatt » 2009-11-27 0:14:31

Då är du säkert släkt med ovan nämnda dansare, då! :D
Sedan kan det ju vara stavfel i programbladet också; jag har för mig att det inte var så bra korrekturläst (som aspie ser jag sådant).

Imogen uttalas väl IM-mo-jenn?
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:57:51, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav IckyFlix » 2009-11-27 0:28:06

Ja, jag får släktforska lite där :D

Ja, precis, och O:et sväljer man nästan helt.
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-04 22:57:51, redigerad totalt 1 gång.
IckyFlix
 
Inlägg: 422
Anslöt: 2009-08-20
Ort: Västsverige

Inläggav Kahlokatt » 2009-11-30 22:06:21

Utdrag ur kapitlet "Barn om namn" (där barn mellan 5 och 11 år tycker till om namn) i Stora boken om namn av Colette van Luik:

David, 7:
Det fulaste namnet jag vet är Ville för det heter min storebror och just i dag gillar jag inte honom.

Ville, 9:
Jag vet (...) vilket namn som är fulast av alla, det är Ulla-Bella.
Kan du några utländska namn?
Ja, Tristan, Ronaldo, Ronaldinho. I Kina heter de kanske Tjong?

Engla, 6:
Min kanin heter Ninis för han gillar bara morötter.
Känner du till några utländska namn?
Jag tror att Ninis kommer från Uskinaj och så kan jag Lucia.

Manfred, 7:
Känner du till några utländska namn?
Tsatsiki är grekiskt och det är en maträtt ockdå. Chao-Ming är ett kinesiskt namn. Det hette en i OS i Beijing(...)
Pappas efternamn började vid hans farfarsfarfarsfarfarsfarfarsfar, typ. Och vet du? Om man heter Qvist i efternamn så stavar man det med Q så att inte andra ska tro att man skrivit om en kvist i stället.

Tova, 5:
En del blir döpta i kyrkan, fast inte jag. Mina föräldrar ville själva bestämma mitt namn, inte att en präst skulle göra det.
Vilka namn skulle du själv vilja ge dina barn?
Ranglin och Lisabell är fint på flickor. Fast jag har inte träffat någon som heter det, jag vet inte om det finns någon(...)
På en kille tycker jag Iggel Piggel Upsidaisy, för det låter som en glad unge.

Adam, 5:
Om jag var flicka ville jag nog heta Sofie, för det börjar på F som fisk och jag gillar fisk. Det är nyttigt också. Ett annat snyggt namn är Robert-Albert, jag tycker det skulle passa på en sjökapten.
Vet du några utländska namn?
I Holland kan man heta Linge och i Kina heter en del Pise. Jag tror man kan heta Sparko också, men jag vet inte i vilket land.
Svejson är också ett utländskt namn som jag har hört, men glömt vilket land.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:57:58, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Liljencroowna » 2009-11-30 22:14:00

Jag har ett ovanligt namn. Tänker dock inte nämna några namn. :)
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:57:58, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav tvilling99 » 2009-12-01 17:07:37

Jag kände en gång i tiden en tjej som hette Adet.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 22:57:58, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8362
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav Miche » 2009-12-01 18:30:05

Och jag kände en som hette Om.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 22:57:58, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Alien » 2009-12-02 19:58:33

Ovanliga namn kan bli vanliga, när modet ändras.

Nya namn på topp 100-listan är flicknamnen Jasmine, Iris, Hedda, Joline, Elise, Ellie, Majken och Vendela. Ökar snabbast gör nykomlingarna Joline och Iris. Ut från listan åkte Louise, Malva, My, Nicole, Sanna, Sigrid, Tova och Angelina. Snabbaste minskningen står Felicia för.

På topp 100-listan bland pojknamn klättrar Milo, Sam, Hjalmar och Harry in medan Dante, Alfons, Herman och Christian trillar ut. Tillsammans med Sigge ökar Milo snabbast i popularitet medan Joel minskar snabbast.
http://www.scb.se/Pages/Product____30895.aspx?produktkod=BE0001&displaypressrelease=true&pressreleaseid=258832

Vendela är min favorit bland de nypopulära. Gillar också blomnamnen Jasmine och Iris och det gammaldags Majken. Joline ger mig red neck associationer (på landet i USA och Dolly Parton och annan countrymusik).

Milo är rätt fint (men jag gillar nog Mio bättre, eftersom jag älskade "Mio, min Mio" som barn). Och Sigge är ett smeknamn för mig, tänker "farbror Sigge". Föredrar Sigbjörn, Sigfrid, Sigsten, Sigvard etc. Harry är däremot inte bara ett smeknamn (för Henry) utan en form av det franska Henri.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:57:58, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2009-12-02 20:01:46

En annan intressant uppgift i pressmeddelandet från SCB:
En av sju namngivna flickor fick ett namn som var bland de tio populäraste.
---
En av sex pojkar fick ett namn som var bland de tio populäraste.


Det är alltså vanligare med vanliga namn bland pojkar än bland flickor. Den tendensen är ännu starkare i USA. Det har naturligtvis med skilda förväntningar på flickor och pojkar att göra.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:57:58, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Kahlokatt » 2009-12-03 0:20:57

Alien skrev:En annan intressant uppgift i pressmeddelandet från SCB:
En av sju namngivna flickor fick ett namn som var bland de tio populäraste.
---
En av sex pojkar fick ett namn som var bland de tio populäraste.


Det är alltså vanligare med vanliga namn bland pojkar än bland flickor. Den tendensen är ännu starkare i USA. Det har naturligtvis med skilda förväntningar på flickor och pojkar att göra.


I USA är det poppis att ge tjejer namn som traditionellt har varit pojknamn (och i många fall efternamn innan dess). Sålunda har t.ex. Jordan, Madison, Mackenzie, Harper, Kyle, Ellis, Leslie och t.o.m. James och Lars börjat användas som tjejnamn.
Tjejnamn på killar förekommer däremot inte - tvärtom har det börjat anses "fjolligt" att ge killar namn som Jordan och Allison, eftersom de nu är så etablerade bland kvinnor.

I Sverige är få namn unisexnamn - Kim, Kaj, Charlie, Mika, Love (numera) och några få till. Vissa tycker att alla namn skall bli unisexnamn, men det vill INTE jag. Då skulle det bli som i USA. Det skulle vara "coolt" att döpa sin dotter till Lars eller Kalle, medan killar snart skulle få höra "KALLE!? Det är ju ett tjejnamn! Tönt! Bög!"

Från namnen du nämner ovan, Alien, tycker jag bara om Hedda, Elise och Vendela.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2012-02-07 4:00:23

Ah, pojknamn till flickor, det är en av mina käpphästar.

I USA motiverar de det med att namnen låter "feminine" (trots att de varit pojknamn i århundraden). En annan motivering är att de låter starka och de vill att deras döttrar ska bli starka, inte något våp med ett "frou-frou" namn. Som om alla kvinnliga namn vore superromantiska i stil med Clarisse el Angelica. Mycket avslöjande, det som är kvinnligt är inte lika positivt och starkt som det som är manligt. :x icon

Och det konstigaste argumentet av alla: döttrarna blir lättare antagna till college och får fina jobb om de har mansnamn. Har college verkligen rätt att diskriminera flickor? Och när flickorna Taylor, Jordan och Payton kommer till intervjun syns det ändå att de är flickor (när de vuxit upp är det väl bara flickor som har de namnen).

Den svenska namnlagen skulle tidigare kunnat förhindra sådant här i Sverige, men den har blivit så mesig nuförtiden. De som absolut vill ha ett könsneutralt namn kunde väl välja några av dem som redan är det el hitta på helt nya namn.

Jag är väl inte så queer då, men feminist är jag. Kvinnonamn åt kvinnorna, det är ingen skam att vara kvinna!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Namn-nam med namn!

Inläggav Dagobert » 2012-02-08 0:34:40

Johnny Cash - A Boy Named Sue :-)Happy

Dagobert
 
Inlägg: 14029
Anslöt: 2010-11-30

Re: Namn-nam med namn!

Inläggav lasseivägen » 2012-02-08 13:44:06

Äldsta dottern fick en närmast utdött namn, men numera kryllar det med småflickor med samma förnamn.
När hon var liten, var hon alltid ensam om sitt namn.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2012-02-09 23:24:29

Helen Sjöholm och hennes man har valt att döpa sina nyfödda tvillingar till Samuel och Johanna (sedan förut har de en Ruben). Jag blev glatt överraskad. Äntligen en kändis som inte väljer något larvigt prettonamn i still med Kitt-Havanna eller Yoga Starchild.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Namn-nam med namn!

Inläggav MajaN96 » 2012-02-10 1:17:44

IckyFlix skrev:Är du säker på stavningen av Ellemina?
Min dotter, jag, och min mamma heter nämligen Elemina (i andranamn) efter min morfars mor, ett fint gammal svenskt namn, tycker jag.
Har dock inte tänk på eliminate-kopplingen... ;)

Imogen vet jag en tjej som heter, det är väldigt vackert, och ovanligt.


Min favouritartist är Imogen Heap (från England)
MajaN96
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Karlskoga

Re: Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2012-02-12 1:38:48

Betr namngivning av nyfödda 2011 så är Alice och William populärast för hela riket. Men i Stockholm är det Julia och Alexander som är populärast, i Göteborg Julia och William och i Malmö Alice och Elias.

Sigrid och Tage populära nykomlingar
Högst upp bland nykomlingarna bland de 100 populäraste flicknamnen tog sig Sigrid. Detta namn fick 147 flickor. Andra nya flicknamn är Victoria, Hilma och Rut. Ut från topp 100-listan åkte Kajsa och Novalie.

Nya populära pojknamn är Tage och Edward. Tage gavs till 155 pojkar. Johannes och Julian fick lämna plats för nykomlingarna på listan med de 100 populäraste pojknamnen.

Minna och Olle – namn som ökar i popularitet
Minna gavs till 311 flickor vilket är mer än dubbelt så många 2011 som föregående år.

Olle gavs till 602 pojkar, jämfört med föregående år då 464 pojkar fick tilltalsnamnet Olle.

Tilde och Theo var namnen som minskade snabbast i popularitet.

Drygt 7 700 barn fick ett unikt namn
Under år 2011 fick 54 490 flickor 6 273 olika namn, om varje stavning räknas som ett eget namn. De 57 169 pojkarna fick 5 570 namn. Ett alldeles eget unikt namn eller åtminstone en egen stavning fick 4 128 flickor och 3608 pojkar.
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____326885.aspx

En annorlunda stavning kvalificerar inte för ett unikt namn anser jag. Jag har hört om en kvinna som bytte förnamn till Mistel, det är verkligen unikt.

Däremot finns det ingen som heter Mispel i förnamn, så det är ledigt för den som vill ha ett unikt förnamn. Likaså Tistel, fast det kanske ger fel associationer. :-)005
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2012-02-12 2:05:09

Först hade folk fornnordiska namn. Sammansatta namn var vanliga och kunde kombineras rätt fritt: Holmber, Sigfast, Gunlög, Torborg.

Sedan kom kristendomen och med den helgonnamnen och namn från Nya Testamentet som Katarina (Karin), Elisabet (Lisa), Johannes (Johan) och Georg (Göran).

Sedan kom reformationen och namn från Gamla Testamentet (Isak, Ruben, Rebecka och Judith) blev vanliga.

Sedan kom tyska, franska, engelska namn.

På 1800-talet förekom riktigt fantasifulla och ovanliga namn. Kunde man inte ge sina barn något annat så kunde man iaf ge dem riktigt fina namn. Här ett exempel:

Axel Bernhard Conrad
Dagobert Edvin Frithiof
Gustaf Harald Julius
Knut Leonhard Matildus
Nelly Olivia Paulina
Qwelia Rosalia Sophia
Therecia Urania Wilhelmina
Xecia Yrsa Zefonia
Åbertha Ägir Östgötha
(Taget från Språktidningen)

Av någon anledning hoppade föräldrar över bokstaven I. Trots att det finns både vanliga (Ingvar och Isak) och ovanliga (Ilian och Isidor) pojknamn på I. Hur kunde de redan vid första barnet veta att de skulle få hela nio barn? Eller att det inte blev fler? I själva verkat fick de hela 12 barn. Det sista fick heta Bror Treton Methodius.

Ägir ser helt fel ut, det var ju en manlig havsgud. De borde valt Älva i stället. Xecia ser helt påhittat ut, varför inte Xenia i stället som är ett riktig namn (hade en släkting med det namnet, uttalat Senja). Qwelia är också påhittat, men det var förstås svårt att hitta något flicknamn på Q. De kunde förstås valt Quintina, ett gammalt romerskt namn, men de kände antagligen inte till det. Zefonia ser också påhittat ut. Zara tänkte de inte på, Zenobia kände de inte till. Varför påhittade Åbertha istf Åsa, Åse el Åslög? Varför Östgötha istf Öllegård?

Nuförtiden skulle det vara enklare att ge sina barn efter alfabetet utan att behöva hitta på nya namn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Namn-nam med namn!

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-02-12 3:06:22

Alien skrev:Ah, pojknamn till flickor, det är en av mina käpphästar.

I USA motiverar de det med att namnen låter "feminine" (trots att de varit pojknamn i århundraden). En annan motivering är att de låter starka och de vill att deras döttrar ska bli starka, inte något våp med ett "frou-frou" namn. Som om alla kvinnliga namn vore superromantiska i stil med Clarisse el Angelica. Mycket avslöjande, det som är kvinnligt är inte lika positivt och starkt som det som är manligt. :x icon

Och det konstigaste argumentet av alla: döttrarna blir lättare antagna till college och får fina jobb om de har mansnamn. Har college verkligen rätt att diskriminera flickor? Och när flickorna Taylor, Jordan och Payton kommer till intervjun syns det ändå att de är flickor (när de vuxit upp är det väl bara flickor som har de namnen).

Den svenska namnlagen skulle tidigare kunnat förhindra sådant här i Sverige, men den har blivit så mesig nuförtiden. De som absolut vill ha ett könsneutralt namn kunde väl välja några av dem som redan är det el hitta på nya.

Jag är väl inte så queer då, men feminist är jag. Kvinnonamn åt kvinnorna, det är ingen skam att vara kvinna!

Taylor, Jordan och Payton är könsneutrala namn.

Jag brukar ibland roa mig med SCB namndatabas det är förunderligt vilka namn folk har.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2012-02-12 3:55:34

Nja, i praktiken går det så här: Efternamn - pojknamn - unisex namn - flicknamn = gone to the girls

Vet inte hur många gånger jag läst på amerikanska forum att man inte kan ge en pojke ett s k unisexnamn. Risken är att en flicka i samma klass har samma namn. Och vilken skam för pojken och så retad han blir (flickan blir inte retad, för det är ingen skam för en flicka att ha ett namn som bärs av pojkar, det finare könet). Även om det inte finns någon flicka i klassen som har det namnet, finns det säkert någons syster el bekant som har det; risk för mobbning av pojken med ett "feminint" namn.

Även namn som Addison (betyder "Adams SON") ses nu som kvinnonamn, trots att de egentligen har en manlig betydelse. Men vem bryr sig om det. Först tycker man att det låter "feminine" (t ex som Alison) och struntar totalt i betydelsen och namnets historia och använder det därför. Efter en tid så har så många flickor namnet att det har blivit ett flicknamn och för "effeminate" för en pojke.

Namn som tidigare varit pojknamn och/el efternamn som finns på top 100 i USA bland nyfödda flickor:

Madison - efternamn (Mauds son). Men sjöjungfrun tog det namnet efter en gatuskylt i en film, så vips var det ett flicknamn.
Addison - efternamn (Adams son)
Alexis - (finns ju redan en feminin form, Alexia, men folk måste absolut använda den maskulina formen för flickor). En kvinnlig huvudperson i en såpopera (Dynasty) hette Alexis, alltså var det ett coolt flicknamn.
Hailey/Hayley - ett efternamn som blivit förnamn men enbart för flickor
Avery - ett efternamn som kommer av Alfred, först pojknamn, nu mest flicknamn
Nevaeh - Heaven baklänges (alltså lika med helvete då?) Inget namn "stulet från pojkarna", men typiskt att man ger flickor sådana fluffiga nypåhittade namn
Ashley - ett efternamn som tidigare använts som pojknamn men nu nästan enbart för flickor (gone to the girls for ever). Än så länge kan föräldrar som gillar namnet i stället använda Ashton för pojkar.
Kaylee - ännu ett nypåhittat namn. Alla namn som sluter på "lee" anses automatiskt kvinnliga.
Taylor - ursprungligen ett efternamn som betyder "skräddare", blev först pojknamn och nu övervägande flicknamn
Evelyn - en gång ett pojknamn (författaren Evelyn Waugh) men numera uteslutande ett flicknamn
Brooklyn - ett platsnamn som blivit flicknamn eftersom det låter som Brooke (flicknamn) och Lynn. Lynn var förresten också ett pojknamn men anses nu enbart vara ett flicknamn.
Riley - ursprungligen ett efternamn, sedan ett pojknamn, nu "feminint"
Aubrey - ursprungligen ett pojknamn (Alberich) men nu anses det som ett flicknamn eftersom det liknar Audrey. Som sagt, vanligt (okunnigt) folk bryr sig inte om historia och ursprung, utan går bara efter vad det liknar. Liknar det ett flicknamn så är det ett flicknamn.
Peyton/Payton - ett efternamn som blev pojknamn men nu är vanligare som flicknamn
Sydney - Ursprungligen ett efternamn (Sidney), sedan ett pojknamn. Stavningen Sydney skulle vara mer feminin, men givetvis anses även Sidney feminint nu.
Morgan - ursprungligen ett pojknamn från Wales, anses nu vara flicknamn
Jocelyn - ursprungligen ett pojknamn, anses nu vara flicknamn
Kimberly - efternamn - pojknamn - flicknamn
Mackenzie - betyder SON av Kenneth, men används som flicknamn, eftersom det "låter" feminint
Brooke - ursprungligen ett efternamn Brook, sedan pojknamn, nu enbart flicknamn. (Brooks anses däremot som ett pojknamn - än så länge.)
Bailey - ursprungligen ett efternamn (bailiff), sedan pojknamn, nu övervägande flicknamn
Paige - betyder "page", alltså en ung manlig tjänare men används bara som flicknamn
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2012-02-12 3:59:27

En kommentar på en amerikansk namnsajt:
I go to school with a boy named Sidney. He goes by Sid and hates his full name because the name is more often being used on girls. He is also made fun of mercilessly when teachers call out his name for attendance and say 'Sidney' instead of 'Sid.'
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Namn-nam med namn!

Inläggav Miche » 2012-02-12 12:58:08

Tistel tycker jag är en vackert namn, tistelblommor är väldigt vackra med.

Amerikanernas fånerier med feminina namn gör mig spysjuk...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Intressanta intressen



Logga in