Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav earlydayminer » 2012-02-01 18:41:59

Det är jättebra att du informerar, men du kan åtminstone skriva varifrån informationen kommer om det inte är du som skrivit den.

:x icon
:|
:-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Alien » 2012-02-03 17:42:58

Just nu står följande på FK:s förstasida:

Det är rätt att du som har sjukersättning, aktivitetsersättning eller handikappersättning kan få ett intyg för förmånstagare (FK1999A).
Det är Försäkringskassan som utfärdar ett sådant intyg. Intyget ger dig rabatt på vissa resor, entreavgifter med mera.
Däremot kan inte du som har aktivitetsstöd få ett sådant intyg.


Dett givetvis pga den info som cirkulerat på nätet. Det finns också en funktion på FK:s hemsida som heter "Fråga Hanna", där man skriver sin fråga och kan få svar direkt av någon dator. Men det förutsätter att man iaf har en viss vetskap men är osäker på detaljerna. Vet man inget alls, kommer man inte på tanken att fråga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Dagobert » 2012-02-03 17:47:38

Alien skrev:Vet man inget alls, kommer man inte på tanken att fråga.

Just det.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Miche » 2012-02-03 17:52:39

Det är bl.a. därför sådana här trådar och forum är så bra!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Alien » 2012-02-03 18:14:48

Moderator:

Jag har rensat bort en del off-topic från denna tråd. Jag har också lagt in den som länk i dessa metatrådar:

post169314.html#p169314

metatrad-hitta-ratt-trad-snabbt-t13281.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-03 20:15:43

Jag fick reda på det via SLs hemsida och har haft ett sånt intyg i typ 2 år.
Här i sthlm får man iaf åka med rabaterat pris om man har sånt intyg, men det gäller inte i alla län. Tex inte hemma i Jämtland.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Fighterbabe » 2012-02-04 17:40:33

Thurizas skrev:Jag har precis fått reda på att det finns en förmån som man kan få via försäkringskassan om man har vissa ersättningar därifrån.

Det gör att du får rabatter på buss, tåg, flyg, konserter, bio mm. Om man visar fram det tillsammans med ID-kort. Fick reda på det av en tillfällighet och det är en skam att det inte finns upplysningar om det. Inte ens försäkringskassan har skrivit något om detta på deras egen hemsida.
Inte ens vuxenhabiliteringen(?) vet om eller informerar om detta.

Blanketten begär man från försäkringskassan och kostar inget. Blanketten gäller tre år i taget. Intyget heter "Intyg för förmånstagare" blankett nr FK1999A Räcker att man har: Ålderspension, premiepension, sjukersättning, aktivitetsersättning eller handikappersättning.


Nej, vissa saker måste man luska i för att få reda på. Men om man läser på SL's hemsida står det att rabatten gäller om man: har Försäkringskassans "Intyg för förmånstagare" eller Pensionsmyndighetens "Pensionärsintyg" Och då får man helt enkelt fråga F-kassan. Men det är lite så, man måste "vara frisk för att vara sjuk". De som inte är starka eller i behov av mycket stöd kanske inte fixar att kontakta F-kassan själv, eller ta reda på sådant. Så DET är synd!

Det tog LÅNG tid innan jag fick veta att jag med aktivitetsersättning hade rätt att få aktiviteter betalade av F-kassan.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Titti » 2012-02-04 17:55:41

Dagobert skrev:
LostInAForest skrev:tanke: eftersom "alla" som jobbar med människor som får ersättning från fk av olika slag vet om att man kan få de här förmånerna så utgår de från att någon annan redan berättat om det för patient/klient/brukare. kan det vara så enkelt?

Tror jag inte. FK har ingen skyldighet att upplysa, de hjälpberättigade måste söka information själva. De berättar inte ens det. Genom att inte informera uppnår FK sina besparingsmål.


Det är Försäkringskassan som utfärdar intyget men det är inte de som ger rabatterna. Olika ställen - museer, kollektivtrafik och annat - kan själva välja att erbjuda rabatt till vilka grupper de vill och en av de grupper de ofta ger rabatt till är just pensionärer. Då behöver man intyget för att styrka sin rätt till rabatten ifråga.

Men Försäkringskassan själva ger inga rabatter och har inget att vinna på att inte informera, mer än möjligen lite inbesparat arbete.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-04 18:56:49

Fighterbabe skrev:Det tog LÅNG tid innan jag fick veta att jag med aktivitetsersättning hade rätt att få aktiviteter betalade av F-kassan.

Jag har alltid fått i brevet där det står att jag blivit godkänd för aktivitetsersättning att jag även har rätt till aktiviteter.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Fighterbabe » 2012-02-04 19:05:07

KaosPrinsessa skrev:
Fighterbabe skrev:Det tog LÅNG tid innan jag fick veta att jag med aktivitetsersättning hade rätt att få aktiviteter betalade av F-kassan.

Jag har alltid fått i brevet där det står att jag blivit godkänd för aktivitetsersättning att jag även har rätt till aktiviteter.


Ja, att man har rätt till aktiviteter, men inte att försäkringskassan skulle betala dem... Det tog säkert 1½ år innan jag fick reda på det när jag hade fått min aktivitetsersättning...
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-04 22:59:03

Fighterbabe skrev:a, att man har rätt till aktiviteter, men inte att försäkringskassan skulle betala dem... Det tog säkert 1½ år innan jag fick reda på det när jag hade fått min aktivitetsersättning...
Ok, det var nått jag förstod ändå, plus att det stod det på deras hemsida och min handläggare där berättade det vid vårat första möte.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Fighterbabe » 2012-02-04 23:26:20

KaosPrinsessa skrev:
Fighterbabe skrev:a, att man har rätt till aktiviteter, men inte att försäkringskassan skulle betala dem... Det tog säkert 1½ år innan jag fick reda på det när jag hade fått min aktivitetsersättning...
Ok, det var nått jag förstod ändå, plus att det stod det på deras hemsida och min handläggare där berättade det vid vårat första möte.


Jag träffade min handläggare först efter 1,5 år... Jag fick sköta allting själv, ta reda på ALLT själv. Jag var 19 år och hade noll stöd från min familj! Men nu vet jag mer...
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Zima33 » 2012-02-05 1:24:23

Man kan maila F-kassan med sitt personnummer och be om intyget, om man har svårt för att ringa alltså.

SF Bio ger rabatt på biobiljetter om man har detta intyg, senast jag var på bio kostade det 65 kr tror jag. :D
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav slackern » 2012-02-05 1:26:15

Zima33 skrev:Man kan maila F-kassan med sitt personnummer och be om intyget, om man har svårt för att ringa alltså.

SF Bio ger rabatt på biobiljetter om man har detta intyg, senast jag var på bio kostade det 65 kr tror jag. :D


TAck för tippset det hade jag inte den blekaste om :) Att det gällde på SF.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Zima33 » 2012-02-05 1:44:56

Man får ju fråga överallt "har ni pensionärsrabatter" :D Även Djurgårdsfärjorna har rabatt, iaf senast jag åkte.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav slackern » 2012-02-05 1:53:22

Zima33 skrev:Man får ju fråga överallt "har ni pensionärsrabatter" :D Även Djurgårdsfärjorna har rabatt, iaf senast jag åkte.


Jo jag vet jag brukar alltid använda mej utav det när jag går på museum :)
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Fighterbabe » 2012-02-05 2:29:09

Zima33 skrev:Man kan maila F-kassan med sitt personnummer och be om intyget, om man har svårt för att ringa alltså.

SF Bio ger rabatt på biobiljetter om man har detta intyg, senast jag var på bio kostade det 65 kr tror jag. :D


Jag brukar betala 60:- på BIO, men det är väl olika i olika städer... Hur som helst så har jag aldrig behövt VISA mitt intyg, jag har bara bokat "pensionär" och ingen har sagt något....
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-02-05 3:14:07

Fighterbabe skrev:Jag träffade min handläggare först efter 1,5 år... Jag fick sköta allting själv, ta reda på ALLT själv. Jag var 19 år och hade noll stöd från min familj! Men nu vet jag mer...

Ja jag var ju iaf 22, men hade inte heller nån koll och fick vänta i 8 månader (har alltid bara haft för 1 år i taget). Visste inte heller nått och ingen i familjen kan nått sånt heller. Men när jag väl fick träffa min handläggare så berättade hon ju lite. Men aktivitet fick jag ju hitta helt själv. De kunde de inte hjälpa till med (vilket jag i efterhand vet att de ska göra).
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav JennyH » 2012-04-25 13:27:06

Jag hade ingen aning om detta, så jag ringde FK precis och får hem intyget :-)Happy .
JennyH
 
Inlägg: 257
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Skåne

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Flia » 2012-04-27 3:09:10

Intyget är egentligen bara en förenkling av beslutsbrevet som man har fått.
Förr i tiden visade man upp det brevet för att bevisa att man hade pension, men eftersom de som sitter i kassan på museerna inte är utbildade att hitta i ett papper med en massa tex så införde man det här intyget istället.

Det är alltså inte FK som har något ansvar för några rabatter, utan de bara skickar det här intyget för att man ska slippa släpa med sig beslutsbrevet.

I Uppsala län är det nästan ingenting som är rabatterat. På bussarna är det bara ålderspensionärer och barn som får rabatt.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav LostInAForest » 2012-05-31 13:32:30

bumpar tråden för att berätta att min psykolog hade varit inne här för ett tag sen och kikat (har refererat till forumet ibland när vi pratat) och bland annat sett denna tråd, varpå hon frågade om jag hade sett tråden och/eller var medveten om förmånen.

jag utgår från att detta innebär att hon numer kollar av med andra patienter som har ersättning från fk om de fått samma information - hon visste nämligen inte själv om det innan och var väldigt mån om att jag skulle veta så jag inte missade någon rabatt.

fina nyheter tycker jag, att tråden har effekt även utanför forumet!

när jag ändå är i farten kan jag berätta att jag nyligen fick förlängd aktivitetsersättning och den här gången skickade de hem intyget i samband med beslutet, utan att jag ens bett om det. :shock:
fk slutar aldrig att förvåna. :D
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav magdalena » 2012-05-31 13:50:31

Tips: Jag har plastat in mitt lilla intyg. Det är bara en papperslapp som snabbt går i bitar annars.
magdalena
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2010-12-25

Re: Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Miche » 2012-05-31 14:49:21

Mitt intyg var inplastat när det kom i brevlådan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Inläggav Fighterbabe » 2012-05-31 14:52:29

Jag fick ett A4-ark med intyget på en del av det. Klippte ut och vek till lämplig storlek, innan jag laminerade det för att kunna ha det permanent i plånboken.
Dags för ett nytt snart hoppas jag!
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in