Tinnitus och Aspergers syndrom

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tinnitus och Aspergers syndrom

Inläggav totizedger » 2012-02-01 15:31:38

Hej jag har haft tinnitus i 2 år och det är verkligen inte roligt, hör det mest tydligt när jag ska sova. Jag har alltid varit försiktig med mina öron så jag förstår inte varför jag har det. Jag spelar piano också men det är inte lika roligt när man hör ljud i öronen. Har ni några tips för att kunna sova och är det möjligt att min asperger orsakar suset pga ljudkänslighet?



Moderator: Ändrade rubriken något.
Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som aspergare.
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav Miche » 2012-02-01 16:14:37

Jag tror inte Asperger orsakar problemet (även jag har tinnitus sen ca 10 år tillbaka). Jag har lärt mig att leva med det, men det orsakar en hel del bekymmer så som att ljud jag inte hör kan göra mig trött samt att det är väldigt svårt att höra vad andra människor säger när det finns ljud runt omkring (varav alla inte hörs pga tinnitusen överröstar).

Det är behandlingsmetoder på gång så om några år kanske det går att bota (jag håller tummarna)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav totizedger » 2012-02-02 14:34:34

Miche skrev:Jag tror inte Asperger orsakar problemet (även jag har tinnitus sen ca 10 år tillbaka). Jag har lärt mig att leva med det, men det orsakar en hel del bekymmer så som att ljud jag inte hör kan göra mig trött samt att det är väldigt svårt att höra vad andra människor säger när det finns ljud runt omkring (varav alla inte hörs pga tinnitusen överröstar).

Det är behandlingsmetoder på gång så om några år kanske det går att bota (jag håller tummarna)!

Jag får mitt digitala piano nästa vecka på fredagen och jag undrar om jag kan spela när jag har tinnitus så det inte blir värre lagom volym och så ?
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav Miche » 2012-02-02 14:37:41

Det är ingen fråga jag kan svara på!

För min del förstärker slutna hörlurar effekten av min tinnitus så när jag måste använda hörlurar så måste de vara av öppen typ.

Några andra råd kan jag inte ge.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav totizedger » 2012-02-02 14:59:44

Miche skrev:Det är ingen fråga jag kan svara på!

För min del förstärker slutna hörlurar effekten av min tinnitus så när jag måste använda hörlurar så måste de vara av öppen typ.

Några andra råd kan jag inte ge.

Ok tack ändå :) hoppas verkligen att det kommer något som hjälper mot tinnitus i framtiden.
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav linek » 2012-02-02 20:34:47

totizedger skrev:Hej jag har haft tinnitus i 2 år och det är verkligen inte roligt, hör det mest tydligt när jag ska sova. Jag har alltid varit försiktig med mina öron så jag förstår inte varför jag har det.


Du är en typisk aspergare – utbränd?

Stress kopplas till tinnitus – SvD 6 september 2011 skrev:Resultatet visar att den starkaste enskilda förklarande faktorn för tinnitus var utmattning och inte hörselskador, buller eller sömnproblem. Hos män var sambandet ännu tydligare än hos kvinnor.

Faktorer som otrygg anställning, rädsla att förflyttas mot sin vilja och en känsla av utbrändhet kunde tydligt kopplas till hörselproblem som tinnitus.


Artikeln verkar fortfarande inte vara publicerad.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav Idiot » 2012-02-10 0:52:33

Kommer du ihåg vid vilket tillfälle du märkte att det lät i ditt huvud?
Jag vaknade en morgon för 10 år sedan med ett pip i huvudet och det hör jag fortfarande, alla vakna timmar.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav Parvlon » 2012-02-10 0:59:22

Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav Miche » 2012-02-10 1:30:17

Jag fick min tinnitus när mina barn var små och jag lyfte dem rätt mycket (jag var mycket hemma med ungarna), i samma veva flyttade vi från hus ut till ett hus på landet (och jag trodde jag skulle få njuta av tystnaden...)

Nu har det visat sig att min atlaskota (den översta kotan i ryggraden) har blivit förskjuten, vilket inneburit att jag har varit spänd och belastat kroppen fel (troligen uppstod det pga allt kånkande på barn och kanske en annorlunda belastning i och med det kroppsliga arbetet som ett hus på landet innebär). Det visade sig även att jag belastade mitt vänsterben med 17 kg mer än högerbenet, vilket är en följdeffekt av att kroppen försökt kompensera för den förskjutna atlaskotan, jag har även en massa andra besvär så som spänningar i kroppen.

Jag har påbörjat en behandling som ska rätta till atlaskotan, efter första behandlingen hade jag bara 5 kg mer belastning på vänster ben, i morse var min tinnitus väldigt mycket mildare (jag märkte den inte ens i vänster öra), jag kände mig mindre spänd i axlarna och jag hoppas att uppföljningsbehandlingen om fyra veckor ska hjälpa mig ytterligare. Jag sov även bättre i natt än jag gjort på länge.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav totizedger » 2012-02-23 11:29:52

Idiot skrev:Kommer du ihåg vid vilket tillfälle du märkte att det lät i ditt huvud?
Jag vaknade en morgon för 10 år sedan med ett pip i huvudet och det hör jag fortfarande, alla vakna timmar.

Nej tyvärr jag bara märkte att det plötsligt pep i öronen. Jag orkar inte göra något på dagarna är deprimerad och känner mig trött hela tiden. Det finns en stor risk att det är utbrändhet. Vi aspergare behöver anstränga oss mer för att orka vardagen.
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Tinnitus med asperger

Inläggav Pieohpah » 2012-02-23 14:07:29

Jag trodde jag hade tinnitus, gick och kollade hörseln men den var normal. Kunde konstatera att det var stresstinnitus. Nu har jag det till och från, men oftast. Jobbigt är det hur som helst.

Kom att tänka på skämtet:
Nu är Ulf Lundells tinnitus så allvarlig att grannarna har klagat.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav Bali » 2012-03-28 16:06:31

Min tinnitus dök upp för ca. 9 månader sedan och har tyvärr bara blivit allt värre.
Det där med "skönhetssömn" kan man ju bara drömma om (eller...ja,ja... :wink: ) numera, och då sov jag ändå dåligt redan tidigare.

Jag kämpar med att försöka få hjälp med/utreda vad som egentligen händer i min kropp, eftersom tinnitusen "bara" :roll: är en del av problematiken, men det är inte precis lätt.
Jag har också en ständig yrsel, koordinationsproblematik, en hörselnedsättning på det aktuella örat, en stor smärta i delar av kroppen och är väldigt orkeslös. (Förlåt för den där klagosången, men det är ju sant... :oops: )

I måndags träffade jag läkare nr. 8 (ÖNH-läkare nr. 2) och han var verkligen toppen; lugn, lyssnande, tydlig, tog sig tid... :-)Happy, men inte heller han fann något "tydligt" fel.
Eftersom jag precis har gjort en CT, som var normal, blir det nu en hjärnstamsaudiometri nästa, men det är tydligen en lång väntetid.

Fy tusan vad orken tryter, men en cyberkram till er andra kämpar jag iaf fram! :-)Hug
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav Miche » 2012-03-28 21:51:05

Bali skrev:Min tinnitus dök upp för ca. 9 månader sedan och har tyvärr bara blivit allt värre.

Hände det något speciellt då? Jag trodde min tinnitus berodde på att jag bar barn som skrek nära mina öron, men det verkar som om den egentliga anledningen är att det kommit nerver i kläm, tinnitusen lindrades genom att jag fick Atlaskotans placering justerad.

Tyvärr är det ingen behandling som ingår i högkostnadsskyddet så den är inte så värst billig!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav Parvlon » 2012-03-28 22:38:44

Miche skrev:tinnitusen lindrades genom att jag fick Atlaskotans placering justerad
Fantastiskt och samtidigt underligt. Jag känner en som säger sig fått sin ringkota justerad vid ett par tillfällen och personen påstår att det är jättebra mot något som jag inte riktigt förstått vad det är förutom att plånboken blir lättare. Mer forskning behövs!

Edit, googlade..

Hade hellre lagt pengarna på thaimassage faktiskt. http://www.atlaskotan.se/behandling/
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav Bali » 2012-03-29 5:44:16

Miche skrev:
Bali skrev:Min tinnitus dök upp för ca. 9 månader sedan och har tyvärr bara blivit allt värre.

Hände det något speciellt då? Jag trodde min tinnitus berodde på att jag bar barn som skrek nära mina öron, men det verkar som om den egentliga anledningen är att det kommit nerver i kläm, tinnitusen lindrades genom att jag fick Atlaskotans placering justerad.

Tyvärr är det ingen behandling som ingår i högkostnadsskyddet så den är inte så värst billig!

Jag fick en lockkänsla i mitt vänstra öra som till slut blev helt olidlig, och när jag sedan en dag blev helt kallsvettig, illamående och fick "karusellyrsel" åkte jag till jourcentralen. Där sa de att jag hade vätska i öronen.

Tyvärr blev jag inte bättre, utan hela allmäntillståndet blev istället sämre, och så slog denna förbaskade ljudverkstad ned sina bopålar i mitt öra också.

Jag söker, som sagt, fortfarande svar på varför jag mår så dåligt och har även börjat hos en sjukgymnast som ska hjälpa mig med axlar/nacke.

Skönt att du iaf verkar ha hittat "boven i dramat", Miche! :-)Happy
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav johnnyfg » 2012-03-31 16:32:52

Hej!
Jag är 50 och har haft T sedan 1975 ungefär. Gissningsvis sedan jag ramlade ner ifrån ett träd då och landade på ryggen ...

Jag håller på att läsa in mig (lära mig) en teknik som kallas: "Emotional Freedom Technique", eller EFT som förkortning. En av hemsidorna: http://www.eftuniverse.com där finns det faktiskt ett antal träffar på både asperger och tinnitus som båda vara möjliga att bota eller lindra svårigheter med ... Tekniken verkar jätteenkel att lära sig, då man inte behöver några hjälpmedel än att knacka på ansiktet och kroppen med fingrarna, nynna räkna och rulla runt med ögonen ... EFT är tydligen väldigt stort och utbrett ... Alldeles för många som är frälsta av tekniken för att jag iallafall ska avfärda det som "humbug".
johnnyfg
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav Bali » 2012-03-31 16:52:01

johnnyfg skrev:Hej!
Jag är 50 och har haft T sedan 1975 ungefär. Gissningsvis sedan jag ramlade ner ifrån ett träd då och landade på ryggen ...

Jag håller på att läsa in mig (lära mig) en teknik som kallas: "Emotional Freedom Technique", eller EFT som förkortning. En av hemsidorna: http://www.eftuniverse.com där finns det faktiskt ett antal träffar på både asperger och tinnitus som båda vara möjliga att bota eller lindra svårigheter med ... Tekniken verkar jätteenkel att lära sig, då man inte behöver några hjälpmedel än att knacka på ansiktet och kroppen med fingrarna, nynna räkna och rulla runt med ögonen ... EFT är tydligen väldigt stort och utbrett ... Alldeles för många som är frälsta av tekniken för att jag iallafall ska avfärda det som "humbug".

:idea: Denna teknik tog ju min psykolog upp med mig för ett par år sedan, i syfte att försöka lindra vissa svårigheter jag har, men jag orkade tyvärr inte engagera mig riktigt då.
Att den även skulle kunna användas vid t.ex. tinnitus har jag inte ens haft i åtanke, så tack för tipset, johnnyfg! :-)Happy

Både jag och min psykolog är nog "typer" som anser att inget ska "dissas" innan man testat det själv. :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav johnnyfg » 2012-03-31 19:01:01

Bali skrev:Både jag och min psykolog är nog "typer" som anser att inget ska "dissas" innan man testat det själv. :wink:


Härligt att höra att det finns sådana yrkes-utövare!
På "http://www.eftuniverse.com" finns handbok på svenska att gratis ladda ner ... och massor av praktik-fall om alla möjliga symtom och åkommor ...

Moderator: Rättade citatet samt gjorde länken klickbar.
johnnyfg
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav Issa Jesus » 2012-03-31 21:07:59

oki, ni vet vad jag pysslat med, ni är lagt fram^^
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav Joakoni » 2012-07-09 7:41:30

En gammal tråd, men jag funderar. Jag hör väldigt lågfrekventa ljud, på gränsen till hörbart. Jävligt jobbigt. Först trodde jag att det var någonting i det här huset, men nu vette fan om jag är så säker längre...
Är det möjligt, att det bara är i mitt huvud?...
Har någon erfarenhet av lågfrekventa ljud?...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav MsTibbs » 2012-07-10 19:00:57

Skjut inte med AK-5 utan hörselskydd...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav Miche » 2012-07-10 19:16:03

MsTibbs skrev:Skjut inte med AK-5 utan hörselskydd...

Det är rätt korkat att använda något skjutvapen utan hörselskydd... Man kan väl undanta luftvapen, paint ball, soft air gun, fjädervapen och vattenpistol... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-16 7:23:02

Idag är jag extra besvärad av T. Min öronläkare fick mig att förstå det sitter inne i huvudet. Mitt jävla huvud som är så överfullt endå.

Jag har kommit på att det kanske har med tänderna att göra?
Så jag skall gå till tandläkaren på onsdag.

När det blir föör tyst runt mig blir det mera påtagligt.
Öronläkaren sade att jag kan få prova hörapparat för ibland kan det ha en god effekt.

Min tinnitus kan bero på att jag slagit huvet i många gånger oxå.
Jobbigt är det idag i vart fall.
Jag vaknade av det.
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Tinnitus med asperger

Inläggav Miche » 2012-07-16 9:59:04

Många blir hjälpta av att ha brusljud igång, om du har en smart mobil kan du prova att söka efter en app som heter White noise, det kan även funka med en radio som ställs in på en frekvens utan någon kanal. Prova dig fram.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Aspergare och vården



Logga in