Intyg från FK kan ge förmåner du inte känner till

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Förmån ifrån Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav LostInAForest » 2012-01-30 16:06:02

i sthlm får man åka kollektivt till reducerat pris med intyget, det är HELT ovärderligt för mig!
jag har också nyttjat pensionärsrabatter på till exempel badhus och museum, vilket kan vara trevligt när man inte är pojken med guldbyxorna direkt.

jag tror att jag via mail bad dem skicka intyget sist, genom kontaktformuläret på fks hemsida, och det gick bra.
bad i samma veva om att min handläggares namn och mailadress, alternativ att denne skulle kontakta mig för att jag skulle kunna få svar på en del frågor ang. bland annat mitt bostadstillägg. det lyckades de däremot inte med, utan hänvisade bara till det som står om bostadstillägg på hemsidan. vilket juh inte var vad jag efterfrågade...

men man kanske bara kan få adekvat hjälp med EN sak per genomfört kontaktförsök? ;)

jag fick reda på förmånen i samband med att jag ansökte första gången, via min dåvarande läkare. men hon var verkligen engagerad i sina patienter och kunnig om alla krångliga regler och det är väl tyvärr inte alldeles vanligt.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Förmån ifrån Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav snuggelhund » 2012-01-30 21:35:36

Miche skrev:
Alien skrev:Vet inte om det gäller i min kommun.

Jo, jag tror faktiskt att de med intyg från FK får åka på halv biljett i kollektivtrafiken!


Men gäller detta verkligen i samtliga kommuner ?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Förmån ifrån Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav sugrövmanövern » 2012-01-30 21:59:10

snuggelhund skrev:
Miche skrev:
Alien skrev:Vet inte om det gäller i min kommun.

Jo, jag tror faktiskt att de med intyg från FK får åka på halv biljett i kollektivtrafiken!


Men gäller detta verkligen i samtliga kommuner ?
Man får åka på de rabatterade: pensionärs eller sjukbiljetter eller allt vad de nu kan heta som finns på repektive ställe i hela landet. Finns inga rabatterade får man så klart betala vanligt pris.

Halv biljett har jag aldrig stött på. Låter otroligt generöst, billigare än ungdomsbiljett ju.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Förmån ifrån Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Abbreviation » 2012-01-30 22:13:13

Det kallas "halv biljett" i vissa områden, bland annat Älvsborg.

Jag trodde de här förmånerna var allmänt kända.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Förmån ifrån Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav sugrövmanövern » 2012-01-30 22:18:48

Abbreviation skrev:Det kallas "halv biljett" i vissa områden, bland annat Älvsborg.
Alrighty, kanske inte är samma som halva priset det då!

Abbreviation skrev:Jag trodde de här förmånerna var allmänt kända.
Nix pix. Jag vet om det för att min kontaktperson jag hade när jag gjorde utredningen var oerhört mån om att jag inte skulle missa någon förmån som kunde hjälpa mig till ett mer aktivt liv.

Utan henne hade jag inte vetat om det för ingen inom vården har någonsin nämnt det efter henne och det är närmare tio år sedan nu.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Förmån ifrån Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav kullan » 2012-01-30 22:19:11

Jag får aldrig veta nåt. Jag visste inte ens att man kunde få tandvårdskort av landstinget om man hade Lss. Det fick jag veta via forumet. Så nä jag hade ingen aning.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Förmån ifrån Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Dagobert » 2012-01-30 22:47:54

Förslag på studiecirkel: Vilken hjälp har vi rätt att kräva av Försäkringskassan m.fl?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Förmån ifrån Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav kullan » 2012-01-30 22:56:56

Bra förslag Dagobert.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav LostInAForest » 2012-01-31 12:58:06

tanke: eftersom "alla" som jobbar med människor som får ersättning från fk av olika slag vet om att man kan få de här förmånerna så utgår de från att någon annan redan berättat om det för patient/klient/brukare. kan det vara så enkelt?
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav earlydayminer » 2012-01-31 13:35:29

Det här är något som även verkar cirkulera på Facebook.

Exakt kopia av vad jag nyss såg:

"Jag har precis fått reda på att det finns en förmån som man kan få via försäkringskassan om man har vissa ersättningar därifrån. Det gör att du får rabatter på buss, tåg, flyg, konserter, bio mm. om man visar fram det tillsammans med ID-kort. Fick reda på det...... av en tillfällighet och det är en skam att det inte finns upplysningar om det. Inte ens försäkringskassan har skrivit något om dett.a på deras egen hemsida! Inte ens vuxenhabiliteringen vet om eller informerar om detta. Gör nu mitt bästa att sprida denna information och den som vill kan sprida vidare på sin sida. Blanketten begär man från försäkringskassan, kostar inget.Gäller tre år i taget. Intyget heter "Intyg för förmånstagare" blankett nr FK1999A Räcker att man har: Ålderspension, premiepension, sjukersättning, aktivitetsersättning eller handikappersättning"

Inte långt ifrån det Thurizas skrev, förutom vissa detaljer. :wink:
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Dagobert » 2012-01-31 15:08:42

LostInAForest skrev:tanke: eftersom "alla" som jobbar med människor som får ersättning från fk av olika slag vet om att man kan få de här förmånerna så utgår de från att någon annan redan berättat om det för patient/klient/brukare. kan det vara så enkelt?

Tror jag inte. FK har ingen skyldighet att upplysa, de hjälpberättigade måste söka information själva. De berättar inte ens det. Genom att inte informera uppnår FK sina besparingsmål.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav snuggelhund » 2012-01-31 16:57:22

Dagobert skrev:
LostInAForest skrev:tanke: eftersom "alla" som jobbar med människor som får ersättning från fk av olika slag vet om att man kan få de här förmånerna så utgår de från att någon annan redan berättat om det för patient/klient/brukare. kan det vara så enkelt?

Tror jag inte. FK har ingen skyldighet att upplysa, de hjälpberättigade måste söka information själva. De berättar inte ens det. Genom att inte informera uppnår FK sina besparingsmål.


Så tror jag också det ligger till. I kombination med nonchalans och oengagemang från psykiatriker, socionomer och kontakpersoner.

De som fått den här infon därifrån verkar ju träffat på personal som varit väldigt engagerade i dem. Något som enligt min erfarenhet är ovanligt..
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-02-01 1:15:51

Jag tror att en av anledningarna att det här har kunnat undgå berörda är att den rabatt man får är samma som utgår när man har pension men det heter ju inte "sjukpension" längre utan sjukersättning så det framstår kanske som lite märkligt om Försäkringskassan samtidigt informerar om "pensionärsrabatter". En glipa i systemet orsakad av politiskt framkallat nyspråk?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Abbreviation » 2012-02-01 1:19:54

sugrövmanövern skrev:
Abbreviation skrev:Det kallas "halv biljett" i vissa områden, bland annat Älvsborg.
Alrighty, kanske inte är samma som halva priset det då!

Abbreviation skrev:Jag trodde de här förmånerna var allmänt kända.
Nix pix. Jag vet om det för att min kontaktperson jag hade när jag gjorde utredningen var oerhört mån om att jag inte skulle missa någon förmån som kunde hjälpa mig till ett mer aktivt liv.

Utan henne hade jag inte vetat om det för ingen inom vården har någonsin nämnt det efter henne och det är närmare tio år sedan nu.

Nä, priset är motsvarande ungdomsbiljett eller pensionärsbiljett i andra områden. Så det är lite billigare men inte mycket. Undrar varför det kallas så egentligen ... Jag har aldrig funderat på det förut.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Thurizas » 2012-02-01 1:20:17

Jag har anmält denna tråd och bett om att få den låst då jag anser att det som diskuteras i tråden inte tillför något nödvändigt till den information jag ville dela.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-02-01 1:21:44

Och jag tycker att det är en ganska intressant frågeställning som har uppkommit och att det vore synd att låsa tråden.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Parvlon » 2012-02-01 1:24:25

Thurizas skrev:Jag har anmält denna tråd och bett om att få den låst då jag anser att det som diskuteras i tråden inte tillför något nödvändigt till den information jag ville dela.
Grejjen är väl den att om den låses så kommer den att sjunka längre och längre ner i forumet. Färre folk kommer läsa den och få del av dina tips. Bara för att jag och några till (och säkert många andra ) vet om att man kan få pensionärsrabatt och att man måste bevisa det på något sätt när man inte har grått hår så betyder det inte att alla vet om det.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Thurizas » 2012-02-01 1:30:11

Bjäbbmonstret skrev:Och jag tycker att det är en ganska intressant frågeställning som har uppkommit och att det vore synd att låsa tråden.


Då kanske du vill starta en tråd om detta?


Det enda jag ville var att dela med mig av något jag såg som användbart och som jag själv aldrig fått ta del av.
Information som ses som nödvändig i tråden önskar jag vore kvar.

Anledningar till hur, vad och varför angående myndigheter med mer är spekulationer och därför anser jag dom inte nödvändiga.Inte heller är jag förtjust i hur tråden bitvis börjar utveckla sig med begynnande påhopp eller hur någon sett detta spridas på fb.

Jag ville bara hjälpa.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Parvlon » 2012-02-01 1:30:45

Thurizas skrev:Jag ville bara hjälpa.
Du är snäll du. :-)Hug

Jag är bara :-)ZZZ
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav earlydayminer » 2012-02-01 1:33:46

Äsch, det framstod som att det var din text. Anser att det är viktigt att du citerar om det inte är du som skrivit mer än givit en personlig klang på stycket i sig. Om det kändes pinsamt ber jag om ursäkt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Abbreviation » 2012-02-01 14:30:11

Thurizas skrev:Jag har anmält denna tråd och bett om att få den låst då jag anser att det som diskuteras i tråden inte tillför något nödvändigt till den information jag ville dela.

Trådar på forum ägs väl knappast av trådskaparen. Ibland tar saker en vändning man inte förutsåg eller önskade. Det får man ta.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Thurizas » 2012-02-01 15:17:35

Abbreviation skrev:
Thurizas skrev:Jag har anmält denna tråd och bett om att få den låst då jag anser att det som diskuteras i tråden inte tillför något nödvändigt till den information jag ville dela.

Trådar på forum ägs väl knappast av trådskaparen. Ibland tar saker en vändning man inte förutsåg eller önskade. Det får man ta.


Har jag skrivit att jag äger tråden? Tråden har börjat gå off topic och det är det jag vill undvika.
Vill DU eller någon annan diskutera detta vidare så kan ni väll starta en tråd om detta i stället? På det sättet så kan den tråd jag startade vara lätt hänga med i för andra.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Miche » 2012-02-01 16:12:10

Jag anser att tråden fortfarande håller sig till ämnet, bl.a. diskussioner om vilka rabatter som förmånen faktiskt kan ge (eller inte ge).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Förmån från Fk som du kanske inte fått vetskap om (?)

Inläggav Thurizas » 2012-02-01 16:36:56

Miche skrev:Jag anser att tråden fortfarande håller sig till ämnet, bl.a. diskussioner om vilka rabatter som förmånen faktiskt kan ge (eller inte ge).


Du anser att dessa inlägg håller sig till detta? Nu missade jag säkert några st.

Parvlon skrev:Vill du få allt serverat på ett silverfat så är det nog en helt annan diagnos som du behöver.


snuggelhund skrev:
Parvlon skrev:Vill du få allt serverat på ett silverfat så är det nog en helt annan diagnos som du behöver.


Att du orkar. Surkart. :-)024


KrigarSjäl skrev:Är du så dum som du verkar eller vad är det frågan om?


Parvlon skrev:Är du en sån som tror att man inte bryter mot lagen bara för att man inte vet om den oxå? En del är oxå födda med silverskeden i munnen, jag vet inte om det är så stor skillnad.

Parvlon skrev:
Henkkalexi skrev:Uppenbarligen avstod du från förmånen att gå på lektionerna i samhällskunskap och psykologi också...
Är det nån särskild kunskap du tycker jag saknar så kan du ju upplysa om den. Det är lite försent
att gå om gymnasiet för min del, tyvärr. Sen hade vi inte psykologi heller men jag anser ändå att man lär sig det mesta genom erfarenhet. Tillskillnad från t.ex matematik så är amatörpsykologi ett praktiskt ämne.

Kunskapen jag besitter uppdateras varje dag och är ju ett tag sedan jag gick i gymnasiet. Dessutom är jag nog lite äldre än dig så våra läroböcker såg nog inte likadana ut ändå. Du verkar obotligt sexuellt fixerad. Jag tippar på inte en dag över 27.

earlydayminer skrev:Det här är något som även verkar cirkulera på Facebook.

Exakt kopia av vad jag nyss såg:

"Jag har precis fått reda på att det finns en förmån som man kan få via försäkringskassan om man har vissa ersättningar därifrån. Det gör att du får rabatter på buss, tåg, flyg, konserter, bio mm. om man visar fram det tillsammans med ID-kort. Fick reda på det...... av en tillfällighet och det är en skam att det inte finns upplysningar om det. Inte ens försäkringskassan har skrivit något om dett.a på deras egen hemsida! Inte ens vuxenhabiliteringen vet om eller informerar om detta. Gör nu mitt bästa att sprida denna information och den som vill kan sprida vidare på sin sida. Blanketten begär man från försäkringskassan, kostar inget.Gäller tre år i taget. Intyget heter "Intyg för förmånstagare" blankett nr FK1999A Räcker att man har: Ålderspension, premiepension, sjukersättning, aktivitetsersättning eller handikappersättning"

Inte långt ifrån det Thurizas skrev, förutom vissa detaljer. :wink:

earlydayminer skrev:Det verkar som folk gör sin personliga varianter av texten. Haha! :-)005

Thurizas skrev:
Abbreviation skrev:
Thurizas skrev:Jag har anmält denna tråd och bett om att få den låst då jag anser att det som diskuteras i tråden inte tillför något nödvändigt till den information jag ville dela.

Trådar på forum ägs väl knappast av trådskaparen. Ibland tar saker en vändning man inte förutsåg eller önskade. Det får man ta.


Har jag skrivit att jag äger tråden? Tråden har börjat gå off topic och det är det jag vill undvika.
Vill DU eller någon annan diskutera detta vidare så kan ni väll starta en tråd om detta i stället? På det sättet så kan den tråd jag startade vara lätt hänga med i för andra.


Förslagsvis så kan tråden rensas ifrån de inlägg som inte diskuterar just ämnet. Påhoppen även om dom är ännu är något milda(vilket jag sett snabbt kan eskalera) gör mig klart obekväm och jag skulle gärna vela tipsa om fler saker som fonder med mer vi kan söka.Men skall det bli så här struntar jag i det.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in