Om förekomst av depressioner hos unga med AS

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms


Re: Om förekomst av depressioner hos unga med AS

Inläggav MsTibbs » 2012-01-26 23:03:42

Jag är en! Jag blev intervjuad, undersökt fysiskt och testad en massa utredningar! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Om förekomst av depressioner hos unga med AS

Inläggav Wine » 2012-01-27 13:34:59

Följande stod i texten:

Avhandlingen, som handletts av professor Christopher Gillberg, visar också att omkring en tredjedel av personerna med Aspergers syndrom även har ADHD, vilket stämmer överens tidigare studier.


Då är det alltså inte så vanligt förekommande ändå att ha både AS och ADHD. Jag har för mig att jag tidigare någonstans här på forumet läst i något inlägg att en majoritet av alla med AS också har ADHD.

http://expertsvar.se/4.fe857aa117caa426 ... prid=17247
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Om förekomst av depressioner hos unga med AS

Inläggav milve » 2012-01-27 19:30:12

Depression och ångest kan vara svårare att upptäcka hos personer med autismspektrumtillstånd beroende på att mimik och kroppsspråk ofta inte är lika lätt att avläsa och personerna kan ha svårare att beskriva hur de mår inombords. Dessutom är det viktigt att ta reda på mer hur man kan förebygga depressioner i denna grupp, säger Tove Lugnegård.

Men svaret finns ju redan på hur man förebygger depression!
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Om förekomst av depressioner hos unga med AS

Inläggav matterik » 2012-01-27 19:40:24

Jag sökte lite på engelska på asperger suicide och fick en del träffar typ från media.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Om förekomst av depressioner hos unga med AS

Inläggav milve » 2012-01-28 14:29:41

Depression och ångest kan vara svårare att upptäcka hos personer med autismspektrumtillstånd beroende på att mimik och kroppsspråk ofta inte är lika lätt att avläsa

Kära kliniker! Dags att våga vara kreativ och prova något nytt!
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Om förekomst av depressioner hos unga med AS

Inläggav MsTibbs » 2012-01-28 15:49:17

Jag sökte på vårdcentralen för depression och ville ha antidepp "Asperger kan inte medicineras bort" fick jag som svar. Dagen efter var jag desperat, sprang in på VC, grät, skrek och viftade med armarna "Ge mig vad som helst, bara jag får mediciner nuuu!" Läkaren kom "Är du deprimerad? Varför sa du inte det igår?" Jag SA det, men jag kanske inte såg sån ut...?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Om förekomst av depressioner hos unga med AS

Inläggav matterik » 2012-01-29 11:23:28

Antidepp verkar vara något man antingen äter temporärt för man har en depression orsakad av livskris eller för att det är något livslångt. Om det är något livslångt så upplever jag att det är lite som att lägga allt på is liksom.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Om förekomst av depressioner hos unga med AS

Inläggav MsTibbs » 2012-01-29 16:36:02

Antidepp äter man när man har depression och rekommenderas ytterligare ett halvt år efter man blivit frisk. Men finns alltid undantag, vissa klarar sig inte utan medicin och bättre då ha en låg underhållsdos än att personen brakar ihop.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Om förekomst av depressioner hos unga med AS

Inläggav LILITH_ » 2012-01-29 16:51:09

Fast det där med sparsam mimik kan slå åt andra hållet också.
För min del har det resulterat i att doktorer tar den sparsamma mimiken som ett tecken depression när jag faktiskt inte alls varit speciellt deprimerad utan haft andra känslomässiga problem som jag också sökt för.
Men då tas det för givet att jag även måste ha en pågående depression då jag tydligen sett uttryckslös och känslomässigt avstängd ut fast att jag känt mig allt annat än avstängd inombords.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Re: Om förekomst av depressioner hos unga med AS

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-01-29 17:16:46

MsTibbs skrev:Jag sökte på vårdcentralen för depression och ville ha antidepp "Asperger kan inte medicineras bort" fick jag som svar. Dagen efter var jag desperat, sprang in på VC, grät, skrek och viftade med armarna "Ge mig vad som helst, bara jag får mediciner nuuu!" Läkaren kom "Är du deprimerad? Varför sa du inte det igår?" Jag SA det, men jag kanske inte såg sån ut...?


Hm, va' bekant det där kändes... Fast det var före min diagnos. Det står faktiskt i journalen att det saknades "emotionell kontakt".
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Om förekomst av depressioner hos unga med AS

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-01-29 17:19:40

LILITH_ skrev:Fast det där med sparsam mimik kan slå åt andra hållet också.
För min del har det resulterat i att doktorer tar den sparsamma mimiken som ett tecken depression när jag faktiskt inte alls varit speciellt deprimerad utan haft andra känslomässiga problem som jag också sökt för.
Men då tas det för givet att jag även måste ha en pågående depression då jag tydligen sett uttryckslös och känslomässigt avstängd ut fast att jag känt mig allt annat än avstängd inombords.


Hm, knepigt. Lite kompetensutveckling tycks vara på sin plats. Eller så kunde de kanske försöka att lyssna på vad som faktiskt sägs...?
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Om förekomst av depressioner hos unga med AS

Inläggav jonsch » 2012-01-29 20:45:27

Min kommentar till detta forskningsrön?

:lol:

Vad trodde de (dessa forskare, och alla för vilka detta var en nyhet) det får för konsekvenser att utestängas mer eller mindre från nästan hela samhället?

H e r r e g u d

Jag vill också bli forskare och dra 30 papp i månaden. Jag har bara inte samvete att lägga ribban lågt nog.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Om förekomst av depressioner hos unga med AS

Inläggav snuggelhund » 2012-01-29 21:25:38

Så sant jonsch. Vad utanförskap gör med människor borde inte vara svårt att räkna ut.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Återgå till Aspergare och vården



Logga in