Aktivitetsersättning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Försäkringskassan arbetsförmåga->aktivitetsersättning

Inläggav hobbe » 2011-11-06 0:16:44

Hur försäkringskassan tänker kan man aldrig gissa sig till. Det beror säkert på många olika faktorer. Din ålder. Om du arbetar eller inte och i vilken omfattning. Hur länge sedan du arbetade. Ett utlåtande från arbetsförmedlingen skadar inte. Men du ska nog ha varit borta från arbetsmarknaden i flera år och ha lång historik av psykiska problem. Och rejält med tur.
hobbe
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2011-10-02
Ort: Stockholm

Re: Försäkringskassan arbetsförmåga->aktivitetsersättning

Inläggav Fatzer » 2011-11-08 7:26:25

Skälv håller jag på med arbets Rehab, den ska av slutas nästa vecka. Om man ska ska söka 50% så måste den medicinska och arbetsförmågan vara ut tömd. Du kan inte säga att du vill börja på 50% och gå upp.
Fatzer
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-09-11
Ort: Täby

Re: Försäkringskassan arbetsförmåga->aktivitetsersättning

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-11-09 13:01:13

Jag förstår inte vad du menar. Det är väl inte arbetsgivaren som ska bedöma din arbetsförmåga, det är ju sjukvården (även om det är Försäkringskassan som fattar beslut om ersättning). Vad säger din läkare? Är det läkarintyget som är otillräckligt?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Försäkringskassan arbetsförmåga->aktivitetsersättning

Inläggav Fatzer » 2011-11-15 10:21:45

Bjäbbmonstret skrev:Jag förstår inte vad du menar. Det är väl inte arbetsgivaren som ska bedöma din arbetsförmåga, det är ju sjukvården (även om det är Försäkringskassan som fattar beslut om ersättning). Vad säger din läkare? Är det läkarintyget som är otillräckligt?
.

Nej. Det gör FK som fattar det beslutet och Fk får utlåtande från AF och läkaren, efter det fattar dom ett beslut.
Fatzer
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-09-11
Ort: Täby

Re: Försäkringskassan arbetsförmåga->aktivitetsersättning

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-11-15 12:15:30

Fatzer skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Jag förstår inte vad du menar. Det är väl inte arbetsgivaren som ska bedöma din arbetsförmåga, det är ju sjukvården (även om det är Försäkringskassan som fattar beslut om ersättning). Vad säger din läkare? Är det läkarintyget som är otillräckligt?
.

Nej. Det gör FK som fattar det beslutet och Fk får utlåtande från AF och läkaren, efter det fattar dom ett beslut.


Det är förvisso riktigt men det verkar på TS som att Försäkringskassan inte tycker att de har fått tillräckligt underlag för bedömning....?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-23 17:41:46

Hittar ingen tråd om detta, jag ska ansöka om Aktivitetsersättning snart (första gången på länge som jag känner hopp för ett liv och en framtid)

Är det svårt att få Aktivitetsersättning?

Om man fått aktivitetsersättning för i år, är det svårt att få det för nästa år igen om ingenting direkt har blivit bättre?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Gripandekylig

Slog ihop första delen av tråden Svårt att få Aktivitetsersättning? med tråden Aktivitetsersättning
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav calima » 2012-01-23 17:54:10

calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-23 19:27:09

calima skrev: http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm ... OD=AJPERES

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm ... OD=AJPERES

Sidorna är uppdaterade 21/12 2011 så infon verkar färsk.

Tack, men ingenting jag inte redan visste, det jag undrar är hur pass svårt det är att få aktivitetsersättning om man inte kan jobba, och har en psykiatriker/läkare som kommer skriva ett utlåtande där hon håller med om att jag inte kan jobba.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav calima » 2012-01-23 19:45:31

Vad skall man svara?

Fks handläggare tar besluten och det kan skilja sig åt mellan olika försäkringskassor och handläggare.

Det är kanske inte första gången din läkare skriver intyg så hen borde väl veta hur svårt/lätt det kan vara där du bor?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Sheyen » 2012-01-23 19:49:17

Man får aktivitetsersättning (eller sjukpension) om man bedöms ha nedsatt arbetsförmåga. Psykolog + läkare + FK gör bedömningar om huruvida man kan arbeta eller ej och blir bedömningen att man inte kan arbeta blir man beviljad aktivitetsersättning.

Frågor:
Varför vill du ha aktivitetsersättning?

Om du blir beviljad aktivitetsersättning; vad vill du göra för att i framtiden kunna arbeta?

Jagers skrev:jag ska ansöka om Aktivitetsersättning snart (första gången på länge som jag känner hopp för ett liv och en framtid)

Är det på grund av att du känner hopp för ett liv och en framtid som du ska söka aktivitetsersättning, eller menar du att aktivitetsersättning skulle innebära ett liv och en framtid?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-23 19:55:39

Sheyen skrev:Man får aktivitetsersättning (eller sjukpension) om man bedöms ha nedsatt arbetsförmåga. Psykolog + läkare + FK gör bedömningar om huruvida man kan arbeta eller ej och blir bedömningen att man inte kan arbeta blir man beviljad aktivitetsersättning.

Frågor:
Varför vill du ha aktivitetsersättning?

Om du blir beviljad aktivitetsersättning; vad vill du göra för att i framtiden kunna arbeta?

Är det på grund av att du känner hopp för ett liv och en framtid som du ska söka aktivitetsersättning, eller menar du att aktivitetsersättning skulle innebära ett liv och en framtid?

Jag hadde ett möte förra veckan med kurator från Hab, arbetsförmedlingen, å socialen, å alla var överens om att aktivitetsersättning var bäst för mig, det finns inga alternativ för mig om jag inte går på aktivitetsersättning tydligen, har inte rätt till samma hjälp utan aktivitetsersättning, så därför känner jag hopp, det lät superbra med aktivitetsersättning, det dem berättade om den.

Vad jag vill göra för att kunna arbeta i framtiden vet jag inte.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav kitsove » 2012-01-23 21:51:53

vet inte hur det är nu, men för några år sedan tog det 8 månader "handläggning" för mig att få det och jävlar vad mycket jobb det var med det, tur att jag hade hjälp hela tiden av en akademiker+socionom samt en läkare som visste exakt hur de skulle hjälpa mig att få just aktivitetsersättning.

sen har jag hört en del inom akademiska korridorer om att aktivitetsersättning inom snar framtid kommer att tas bort, dock inget skvaller om vad som kommer ersätta det, om det ens blir något.

finns ju alltid socialbidrag.
kitsove
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2011-04-10

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-23 21:55:55

kitsove skrev:vet inte hur det är nu, men för några år sedan tog det 8 månader "handläggning" för mig att få det och jävlar vad mycket jobb det var med det, tur att jag hade hjälp hela tiden av en akademiker+socionom samt en läkare som visste exakt hur de skulle hjälpa mig att få just aktivitetsersättning.

sen har jag hört en del inom akademiska korridorer om att aktivitetsersättning inom snar framtid kommer att tas bort, dock inget skvaller om vad som kommer ersätta det, om det ens blir något.

finns ju alltid socialbidrag.

Mm, har socialbidrag nu, det är bara det att då kommer man absolut ingenstans, man har inte rätt till daglig verksamhet, ingen aktivitet alls, förutom arbetsförmedlingen, å ska man in där bör man vara fullt frisk.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Juddy » 2012-01-23 22:44:58

Det är skillnad på aktivitetsersättning och sjukersättning. Aktivitetsersättning är fram till 29 år och kan vara tidsbegränsad. Den senare kan ges från 30 års ålder men kräver då stadigvarande nedsättning av arbetsförmåga för resten av livet, alla rehabpotentialer ska vara uttömda. Det har blivit rätt j-a svårt att få sjukersättning eftersom den inte längre finns i någon tidsbegränsad variant.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-23 23:03:13

Juddy skrev:Det är skillnad på aktivitetsersättning och sjukersättning. Aktivitetsersättning är fram till 29 år och kan vara tidsbegränsad. Den senare kan ges från 30 års ålder men kräver då stadigvarande nedsättning av arbetsförmåga för resten av livet, alla rehabpotentialer ska vara uttömda. Det har blivit rätt j-a svårt att få sjukersättning eftersom den inte längre finns i någon tidsbegränsad variant.

Aaaaah, tack, detta visste jag inte.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-01-24 2:56:56

Detta är kanske lite off-topic men jag frågar av nyfikenhet.
Hur gammal är du? Vad har du för jobbhistorik? Har du pluggat?
Och sist men inte minst: hur kom du och hab +psyk fram till att detta är bäst för dig? Eller med andra ord: hur kom ni fram till att du inte kan arbeta?

Jag frågar av nyfikenhet som sagt och för att jag vet att FK är riktigt jävla hårda med att godkänna sånt här.

Det känns lite som att det är ett lotteri det här med FK. Har du tur så räcker det med de läkarutlåtande du har (eller har du ett? tror inte det räcker med ett psykologutlåtande men vad vet jag). Har du otur så är det nått jävla svin till FK-läkare som ska ta beslut utifrån din journal utan att ens ha träffat dig.

Sen så kan ju eventuell jobbhistorik och/eller studiehistorik vara ett problem dessutom. FK kan ju påstå att du egentligen klarar av att jobba.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-24 3:20:54

Deadly_Nightshade skrev:Detta är kanske lite off-topic men jag frågar av nyfikenhet.
Hur gammal är du? Vad har du för jobbhistorik? Har du pluggat?
Och sist men inte minst: hur kom du och hab +psyk fram till att detta är bäst för dig? Eller med andra ord: hur kom ni fram till att du inte kan arbeta?

23 år, fyller 24 i juli.
Inte jobbat en enda dag i hela mitt liv, eller haft en riktig praktikplats som funkat ordentligt bra.
Hoppade av i slutet av 2'an (skoltrött + fel inriktning)
Kom fram till att aktivitetsersättning var bäst för att arbetsförmedlingen inte kan göra något för mig som jag kommer klara av, och för att min historik visar att jag inte direkt kan jobba på ett riktigt jobb.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-26 17:33:09

Min psykiatri-kontakt var tydligen avslutad så det kommer bli husläkaren som skriver läkarutlåtande, har inte direkt några bra erfarenheter av honom. -fingers crossed-
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Sheyen » 2012-01-26 18:16:44

Jagers skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Detta är kanske lite off-topic men jag frågar av nyfikenhet.
Hur gammal är du? Vad har du för jobbhistorik? Har du pluggat?
Och sist men inte minst: hur kom du och hab +psyk fram till att detta är bäst för dig? Eller med andra ord: hur kom ni fram till att du inte kan arbeta?

23 år, fyller 24 i juli.
Inte jobbat en enda dag i hela mitt liv, eller haft en riktig praktikplats som funkat ordentligt bra.
Hoppade av i slutet av 2'an (skoltrött + fel inriktning)
Kom fram till att aktivitetsersättning var bäst för att arbetsförmedlingen inte kan göra något för mig som jag kommer klara av, och för att min historik visar att jag inte direkt kan jobba på ett riktigt jobb.

På vilket sätt visar din historik att du inte kan jobba på ett riktigt jobb? Om du inte har haft jobb eller praktikplats är det väl omöjligt att veta ifall du skulle klara av det eller inte?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-26 18:23:30

Sheyen skrev:
Jagers skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Detta är kanske lite off-topic men jag frågar av nyfikenhet.
Hur gammal är du? Vad har du för jobbhistorik? Har du pluggat?
Och sist men inte minst: hur kom du och hab +psyk fram till att detta är bäst för dig? Eller med andra ord: hur kom ni fram till att du inte kan arbeta?

23 år, fyller 24 i juli.
Inte jobbat en enda dag i hela mitt liv, eller haft en riktig praktikplats som funkat ordentligt bra.
Hoppade av i slutet av 2'an (skoltrött + fel inriktning)
Kom fram till att aktivitetsersättning var bäst för att arbetsförmedlingen inte kan göra något för mig som jag kommer klara av, och för att min historik visar att jag inte direkt kan jobba på ett riktigt jobb.

På vilket sätt visar din historik att du inte kan jobba på ett riktigt jobb? Om du inte har haft jobb eller praktikplats är det väl omöjligt att veta ifall du skulle klara av det eller inte?

Jag har juh haft olika praktikplatser, varav den senaste kunde jag inte ens komma till på första dagen.
Den näst senaste bröt jag ihop efter första dagen och la mig på sängen å grät i 2 timmar direkt när jag kom hem. Höll ut i en vecka och sen avbröt jag den praktiken.
Det är den enda riktiga arbets-erfarenheten jag har.

Samt att alla läkare/psykologer/arbetsförmedlingen/socialen är överens om att jag inte klarar av ett jobb just nu.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Sheyen » 2012-01-26 19:05:44

Jagers skrev:
Sheyen skrev:
Jagers skrev:23 år, fyller 24 i juli.
Inte jobbat en enda dag i hela mitt liv, eller haft en riktig praktikplats som funkat ordentligt bra.
Hoppade av i slutet av 2'an (skoltrött + fel inriktning)
Kom fram till att aktivitetsersättning var bäst för att arbetsförmedlingen inte kan göra något för mig som jag kommer klara av, och för att min historik visar att jag inte direkt kan jobba på ett riktigt jobb.

På vilket sätt visar din historik att du inte kan jobba på ett riktigt jobb? Om du inte har haft jobb eller praktikplats är det väl omöjligt att veta ifall du skulle klara av det eller inte?

Jag har juh haft olika praktikplatser, varav den senaste kunde jag inte ens komma till på första dagen.
Den näst senaste bröt jag ihop efter första dagen och la mig på sängen å grät i 2 timmar direkt när jag kom hem. Höll ut i en vecka och sen avbröt jag den praktiken.
Det är den enda riktiga arbets-erfarenheten jag har.

Samt att alla läkare/psykologer/arbetsförmedlingen/socialen är överens om att jag inte klarar av ett jobb just nu.

Hur många praktikplatser har du haft? Du skrev "senaste" och "näst senaste". Får intrycket av att det inte bara handlar om 2 st praktikplatser. Om du har har fler praktikplatser; hur gick det för dig på de andra praktikplatserna?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-26 19:18:12

Sheyen skrev:Hur många praktikplatser har du haft? Du skrev "senaste" och "näst senaste". Får intrycket av att det inte bara handlar om 2 st praktikplatser. Om du har har fler praktikplatser; hur gick det för dig på de andra praktikplatserna?


Har haft många, minns inte alla men jag har praktiserat hos Pappa, praktiserat hos Mamma, praktiserat hos Storasyster 2 ggr (olika arbetsplatser) och den praktiken som inte har vart med nån i familjen och som funkat bäst var en bilverkstad (egen företagare) där jag var i 6 månader. men enda anledningen att det funkade så bra som det gjorde var att det var helt fritt att göra exakt vad jag ville, hon som var med från arbetsförmedlingen på mötet sa direkt att "jag känner till den arbetsplatsen och man kan inte kalla det en arbetsplats, det är mer en daglig verksamhet".

Även om jag lärde mig väldigt mycket på den praktiken, speciellt att äta bland folk.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Fenren » 2012-01-26 19:57:17

varför avslutar du inte gymnasiet?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Svårt att få Aktivitetsersättning?

Inläggav Jagers » 2012-01-26 19:59:23

Fenren skrev:varför avslutar du inte gymnasiet?

Skoltrött, och vad skulle det leda till?
Vet inte om det kanske blir aktuellt när jag får aktivitetsersättning.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in