Att skriva kontaktbok

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att skriva kontaktbok

Inläggav VilsenVilja » 2012-01-23 12:49:29

Jag har en son på snart 7-år som troligtvis har aspergers och snart ska påbörja sin utredning.
På ett möte med läraren på 6-års verksamheten och fritidspersonalen bestämde vi att vi ska börja använda en Kontaktbok. Vi har köpt en dagbok för detta ändamål med en dag per sida.

De ville att vi skulle skriva en "låtsasdag" så att de skulle se hur de ska skriva.
Hur använder ni andra kontaktbok? Vad är viktigt att få med? Vad ska man tänka på?


Syftet med vår bok är väl bl.a. att få höra vad sonen gör på dagarna, hur det går, om det är några problem, hur de löser problemen osv.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Re: Att skriva kontaktbok

Inläggav Jagers » 2012-01-23 13:08:46

Aldrig hört talas om, så jag kan inte säga så mycket :roll:
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Att skriva kontaktbok

Inläggav Miche » 2012-01-23 13:11:36

Det viktiga är väl att skriva om det händer negativa saker, ex.vis gosedjuret försvann i går och han är väldigt upprörd eller han har slutat att äta korv.

Händer det något positivt utvecklingsmässigt kan man skriva det med ex. han tycker numera om fisk, men den måste vara stekt.

Kontrollera kontaktboken varje dag och skriv en notering när fritidspersonalen skrivit något ex. läst eller förstår inte vad ni menar, kan ni förtydliga (fast då riskerar man att det blir möte...) eller om det fungerar bättre för dig att du hämtar en dag och frågar personligen vad de menar.

Har det inte hänt något från din sida att notera på en hel vecka kan det vara klokt att skriva något i stil med veckan har varit normal så att de inte tror att du glömt bort att skriva i boken (dvs man behöver inte skriva varje dag, men det kan vara klokt att skriva några gånger per vecka de två-tre första veckorna).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Att skriva kontaktbok

Inläggav VilsenVilja » 2012-01-23 13:16:15

Personalen vill alltså att jag skulle skriva en låtsasdag utifrån deras perspektiv, så som jag skulle vilja att de skrev. Vad jag själv ska skriva ger sig nog. Det är svårare att gissa vad som skulle kunna hända där osv eftersom jag inte vet vad de gör/hur de löser saker osv.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Re: Att skriva kontaktbok

Inläggav VilsenVilja » 2012-01-23 13:17:42

Miche skrev:Kontrollera kontaktboken varje dag och skriv en notering när fritidspersonalen skrivit något ex. läst eller förstår inte vad ni menar, kan ni förtydliga (fast då riskerar man att det blir möte...) eller om det fungerar bättre för dig att du hämtar en dag och frågar personligen vad de menar.

Har det inte hänt något från din sida att notera på en hel vecka kan det vara klokt att skriva något i stil med veckan har varit normal så att de inte tror att du glömt bort att skriva i boken (dvs man behöver inte skriva varje dag, men det kan vara klokt att skriva några gånger per vecka de två-tre första veckorna).


Bra tips!
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Re: Att skriva kontaktbok

Inläggav Miche » 2012-01-23 13:26:15

Då kanske du kan skriva en låtsasdag lite utifrån mitt tips (ta exemplet om gosedjuret, det tror jag är bra, men du kanske får justera det efter vad han är mest beroende av).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Att skriva kontaktbok

Inläggav supernova » 2012-01-23 21:25:26

Jag har jobbat som assistent åt en pojke i en nolla och vi hade också kontaktbok ett tag men jag har inga positiva erfarenheter utav det. Det är svårt att skriva så att man egentligen förstår vad som menas utan att skriva långa sidor och det har man inte tid med. Ett tele samtal på 3-5 minuter när det behövs ersätter en kontaktbok som tar 20 minuter att skriva varje dag, sen kanske man ändå måste ringa upp för att kolla upp att man fattat varandra rätt.
Vad som är guld värt att veta som personal är vad barnet klarar av under en dag, tror att det var det de var ute efter. Att göra upp en tydlig grundstrukturs dag tillsammans med föräldrarna, där precis varje minut finns med. Hur länge klarar han av att vara i klassen med andra barn, när behöver han ha egentid, raster - enorm energiåtgång, mat ensam eller ihop med de andra osv. Ger du dem lite tips om vad du tror om det så hjälper du dem jättemycket. Han kan säkert inte förmedla det till dom, han kanske bara hänger på tills det blir kris.
Då kan man bara skriva lite detaljer i kontaktboken sen. Typ Inga extrakläder kvar, åt dåligt, mm
supernova
 
Inlägg: 242
Anslöt: 2011-12-26

Re: Att skriva kontaktbok

Inläggav Pink78 » 2012-01-23 21:35:37

Vi skriver i den om det har hänt nåt speciellt bara.Min son som blir åtta nu i Januari han har Autism.Till exempel om han är extra trött eller om han ska till tandläkaren och sådant.Lärarna skriver i veckans läxor idrott samt hur det har gått under dagen.

Jag tycker att kontaktbok är väldigt bra.
Pink78
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2011-10-25
Ort: Jämtland

Re: Att skriva kontaktbok

Inläggav Jagers » 2012-01-23 21:45:21

Pink78 skrev:Vi skriver i den om det har hänt nåt speciellt bara.Min son som blir åtta nu i Januari han har Autism.Till exempel om han är extra trött eller om han ska till tandläkaren och sådant.Lärarna skriver i veckans läxor idrott samt hur det har gått under dagen.

Jag tycker att kontaktbok är väldigt bra.

Jag förstår inte, vad har man kontaktboken till sen då?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Att skriva kontaktbok

Inläggav kullan » 2012-01-23 22:06:24

Jagers skrev:
Pink78 skrev:Vi skriver i den om det har hänt nåt speciellt bara.Min son som blir åtta nu i Januari han har Autism.Till exempel om han är extra trött eller om han ska till tandläkaren och sådant.Lärarna skriver i veckans läxor idrott samt hur det har gått under dagen.

Jag tycker att kontaktbok är väldigt bra.

Jag förstår inte, vad har man kontaktboken till sen då?


Det är väl istället för att behöva ha en telefonkontakt mellan föräldrar och skolpersonal. Föräldrarna till barnet kan skriva upp läkartider och sådant medans personalen kan informera om aktiviteter som har med skolan att göra. Så uppfattar jag det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Att skriva kontaktbok

Inläggav Jagers » 2012-01-23 23:34:48

kullan skrev:
Jagers skrev:
Pink78 skrev:Vi skriver i den om det har hänt nåt speciellt bara.Min son som blir åtta nu i Januari han har Autism.Till exempel om han är extra trött eller om han ska till tandläkaren och sådant.Lärarna skriver i veckans läxor idrott samt hur det har gått under dagen.

Jag tycker att kontaktbok är väldigt bra.

Jag förstår inte, vad har man kontaktboken till sen då?


Det är väl istället för att behöva ha en telefonkontakt mellan föräldrar och skolpersonal. Föräldrarna till barnet kan skriva upp läkartider och sådant medans personalen kan informera om aktiviteter som har med skolan att göra. Så uppfattar jag det.

aaaaaaaah..
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Att skriva kontaktbok

Inläggav Miche » 2012-01-23 23:49:37

Jagers skrev:Jag förstår inte, vad har man kontaktboken till sen då?

Det är inget dokument som ska arkiveras och i princip går det bra att skicka informationen på lösa lappar, men det vet man ju hur det funkar med lösa lappar, de försvinner. En bok är lättare att hålla reda på.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in