Registrering i offentliga register av min diagnos AS?????

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav Juddy » 2012-01-19 21:03:28

det finns en paragraf i lagen om allmän försäkring (AFL) som gör att vården inte kan neka en begäran från FK att ta del av journaler. Däremot ska den möjligheten användas ENBART om man inte kan inhämta information på annat sätt. Och allt material inom FK är sekretessbelagt. Om FK har begärt ut journalhandlingar så ska det framgå. En del vårdställen informerar den det gället att så har skett.
Nuförtiden behöver inte allt på FK gå via en försäkringsläkare, och om det t ex gäller sjukersättning om man får bifall så behöver man inte kommuniceras (få läsa allt beslutsunderlag innan beslut fattas).

Det med journaler är något att tänka på när det gäller försäkringar, som hos Försäkringsbolag. Man skriver under en fullmakt som ger bolaget rätt att inhämta, t ex, upplysningar från FK. Lagparagraferna de stödjer sig på, samt fullmakten, gör att FK måste lämna ut informationen. Personuppgifter blir alltmer känsliga, alltmer av en handlingsvara. Man kan inte alltid hindra att det sker, och för min del blir jag inte paranoid men jag är försiktig.
Jag har medgett att vårdcentralen har satt en liten symbol i journalen om att jag har AS så att jag bara inte blir överkörd när jag inte hinner samla mig tillräckligt fort och berätta allt i en sammanhängande tidslinje.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav Wine » 2012-01-19 21:07:54

Det är tydligen nya regler som gäller när man ska ta körkort numera också, Transportstyrelsen vill att man ska fylla i en omfattande hälsodeklaration:

Varför ska p-piller rapporteras till Transportstyrelsen?
Publicerad 2011-12-18 00:05, Peter Wolodarski

En svensk körkortsaspirant behöver inte bara berätta om hon ser dåligt eller har något annat problem som kan utgöra en trafikfara. För att undgå straffansvar måste hon också informera om allehanda fysiska och psykiska sjukdomar samt exempelvis ”stadigvarande medicinering” (på hälsodeklarationen hotas med böter för den som lämnar felaktiga uppgifter).

Det betyder bland annat – för att nämna ett groteskt men korrekt exempel – att kvinnor som tar p-piller måste berätta detta för Transportstyrelsen, trots att denna medicinering inte påverkar körförmågan.

Det är också svårt att se varför Transportstyrelsen ska veta om någon blivit opererad för en inklämd nerv, även om tillståndet läkt ut, eller varför övergående problem med njurarna ska vara anmälningspliktiga.

Över huvud taget är det uppseendeväckande att en statlig trafikmyndighet är i färd med att bygga upp en detaljerad databas över de flesta svenskars hälsotillstånd utan att det förs någon debatt om detta.


I Stockholm, där sammankopplingen av journaler gått långt, berättar allmänläkare som DN varit i kontakt med att skyddet för den personliga integriteten är minimalt.

En patient kan ringa per telefon till en vårdcentral och exempelvis ställa frågor om vårtor på foten. På läkarens dator kommer då individens hela sjukdomshistoria upp, inklusive eventuella känsliga journalanteckningar från psykiatriska kliniker och gynmottagningar.


http://www.dn.se/ledare/signerat/varfor ... tstyrelsen
Senast redigerad av Wine 2012-01-19 21:14:38, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav Juddy » 2012-01-19 21:08:51

Lakrits skrev:
Juddy skrev:Trots mina juridiska kunskaper (genom lång utbildning) så har jag börjat använda mig av taltjänst vid läkarbesök där jag inte känner läkaren. Jag har gått i flera år hos samma husläkare och psykiater i flera år så det är inget problem. Taltjänst har varit absolut strålande att ha med vid besök, de för anteckningar och jag tänker mig att det ger samtalet en annan form.

Vet du om det går att få hjälp från taltjänstfolket också på slutna avdelningar (d.v.s. när man är inlagd på hispan). Där kan det bli tal om läkarsamtal med relativt kort varsel.


Jag vet inte rakt av. Du kan läsa mer om taltjänst här: http://taltjanst.se/
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav Zima33 » 2012-01-19 23:02:59

Vart ringer man om man vill spärra sina journaler? Ringer man mottagningarna där de finns?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav Tinii » 2012-01-20 15:39:08

AGHH!!!

Blir så arg och ledsen, varför kan inte vi få bestämma om läkare ska få ses VÅRA(!) journaler eller inte på ett "enkalre" sätt?!?!

Skit system :-)Raging
Tinii
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-01-17
Ort: Stockholm

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav Dandelo » 2012-01-20 16:49:34

Hm, Jag tror att jag gick med på något sånt här när jag började gå till psykiatrin. Måste höra mig för. Det hela skapar en liten orolig knut i magen på en liksom.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in