Någon annan som råkar vara nykterist?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Peace » 2012-01-18 23:11:52

Inte nykterist, men dricker väldigt sällan.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav aspiemelly » 2012-01-18 23:34:03

Inte nykterist då ordet har en annan betydelse för mig än vad jag tycker jag är.

Dricker i princip aldrig, nån smutt av champagne om jag är på bröllop (senast var väl 10 år sen hehe) eller vanlig ica cider på sin höjd.

Har aldrig fattat varför jag ska betala mer för något jag inte gillar, som kan ge minnesluckor och bidra till att man hamnar i tokiga situationer som man ångrar/skäms för eller bara mår dåligt av, samt att bli bakfull av... brukar få svaret "men för att ha Kuuuuulll" jaha, sånt där tycker inte jag är kul, det får jag av kompisar eller det jag gör, inte det jag dricker.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav lasseivägen » 2012-01-19 0:14:08

Jag är absolutist Jag tycker att Absolut renat är en utmärkt dryck som snaps till sillen.
Däremot skulle jag inte kalla mig onykterist.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Dandelo » 2012-01-19 0:47:57

Är inte 100% nykterist. Dricker något lite ibland. Jäger, breezer eller amarula. Mest sånt med läsk smaker.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Miche » 2012-01-19 1:43:46

Parvlon skrev:Nykterist ska jag bli nångång.

Till slut blir du det oavsett om du vill eller inte (eller tänker du leva för evigt)?

Lowas skrev:Nykterist här [...]
Uppskattar dock friheten att ta mig en sup om jag känner för det så är inte intresserad av att engagera mig på något sätt.

Hallå där, tar man sig en sup så är man ingen nykterist!

Själv är jag likadan när det gäller din andra mening, inte nykterist men kan tänka mig att dricka öl eller sprit vid väl valda tillfällen och det är ytterst sällan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Miche » 2012-01-19 1:50:35

lasseivägen skrev:Jag tycker att Absolut renat är en utmärkt dryck som snaps till sillen.

Nej nej, kryddat ska det vara!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav lasseivägen » 2012-01-19 1:59:36

Miche skrev:
lasseivägen skrev:Jag tycker att Absolut renat är en utmärkt dryck som snaps till sillen.

Nej nej, kryddat ska det vara!

Tycker nog både och.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Arcas » 2012-01-19 2:09:04

biologic skrev:
Arcas skrev:Förstår mig inte på folk som tvunget skall dricka och festa varenda vecka tom när de är gifta och har familj. Man kan faktiskt umgås utan att supa sig dyngrak och det blir i 98% av fallen alltid bråk.


Då har man grava problem. Jag gjorde slut med mitt ex bl.a. för att han var över 25 år och fortfarande drack som en svamp på studentfester varje vecka. Alkoholistvarning. Hoppas han inte trillat dit värre nu.

Jag dricker som sagt sällan, och min anledning är att jag blir lite mindre aspig då. Mer social och kan prata obehindrat. Men jag blir aldrig dyngrak eller ens full.

I dessa trakter är tyvärr alla sådana, dricker man inte varje helg är man inte "normal". xD
Tror inte jag känner någon som inte dricker minst 2 ggr i månaden ivf.
Det sjuka är att de inte enss förstår att de är alkisar.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Alien » 2012-01-19 2:56:29

Nykterist för mig är den som är med i en nykterhetsförening och kämpar för att alla ska bli nyktra. När det började på 1800-talet så var det ju för att alkoholen var ett stort samhällsproblem (ännu större än idag).

Jag vet inte hur många jag böcker jag läst där familjefadern/arbetaren kommer hem och har supit upp hela lönen. Dessutom klår han upp fru coh barn. Läste en sådan bok för min egen 7-åring en gång (det var en barnbok!), där frun och barnen fick springa in ett skjul och gömma sig för pappan. Hon blev alldeles förskräckt och var beredd at bli nykterist där och då. Fast sen blev hon äldre och då betyder kompisarna allt. Nu dricker hon inte för att hon inte tycker om smaken, säger hon. Jag kan vara likadan, fast jag bara dricker vatten, säger hon. Vad "likadan" är väljer jag att tolka som glad och uppsluppen.

Att dricka vin till maten ser jag inte som fel, men det är den rysk/nordiska brännvinskulturen jag inte förstår, det där med att supa sig så full som möjligt på helgen.

Men att dricka (mycket) vin dagligen är inte heller hälsosamt, läste att skrumplever var vanligare i Frankrike än i Sverige.

Alkoholen förstärker ens sinnesstämmning. Men om man är glad, varför behöver man hinka i sig massar av alkohol för att bli gladare? Om man är ledsen el arg, varför vill man bli ännu mer ledsen el arg? Ja, det är väl det där med hämningar och omdöme som man vill slippa. Man vill kort sagt, inte vara vuxen.

Nykteristerna vill ha en "skötsam arbetare". Den skötsamme arbetaren tog ansvar för sin familj och för samhället. Det var de som ville och kunde reformera samhället. "Det finns en krog på vägen till varje revolution." Fast nu förhånas uttrycket "den skötsamme arbetaren", nu ska vi ju inte göra revolution. Vem vill vara skötsam när man kan vara utlevande och häftig?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Banzai » 2012-01-19 10:59:49

Vill bara tillägga att jag aldrig varit full eller ens salongsberusad i mitt liv, MEN mitt avhållande från alkohol har inte varit ett medvetet val. Det är snarare så att jag sett hur vissa kan bli när de är fulla och av rädsla för att tappa kontrollen så har jag låtit bli. Detta plus allehanda missbrukare i släkten har gjort att alkohol tappat den lilla attraktionskraft den eventuellt kan ha haft.

Detsamma gäller rökning. Jag har aldrig provat att röka ens när tillfälle begav sig just p.g.a. rädsla. I detta fall så var det dock inte rädsla för att förlora kontrollen, utan snarare rädsla för vad som skulle hända när jag väl rökte. Banzai hade blivit matad med skräckberättelser angående "Det första blosset" av sina föräldrar och var helt enkelt rädd för att hosta upp lungorna. :oops:

Så man kan väl säga att jag har motstått grupptryck av rädsla och inte för att jag har en stark moral i frågan. ;)
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Lakrits » 2012-01-19 11:20:42

Banzai skrev:MEN mitt avhållande från alkohol har inte varit ett medvetet val. Det är snarare så att jag sett hur vissa kan bli när de är fulla och av rädsla för att tappa kontrollen så har jag låtit bli.

T.o.m. Kant hade hållit med om att du faktiskt har gjort ett medvetet val i den här frågan.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Iridia » 2012-01-19 11:41:48

Deadly_Nightshade skrev:Nope - jag är nog din raka motsats :)
Inget fel med nykterister. De jag stör mig på är de som knarkar alkohol varje helg och sedan skriver massa skit om andra berusningsmedel. Dubbelmoral är det...

(det ska nog finnas ett par andra nykterister här på forumet om jag minns rätt)

Parvlon skrev:Går oftast in och köper ett par öl när jag är vägen förbi systemet. Köper sällan fler än tre dock. Nykterist ska jag bli nångång.

lasseivägen skrev:Jag är absolutist Jag tycker att Absolut renat är en utmärkt dryck som snaps till sillen.
Däremot skulle jag inte kalla mig onykterist.

Dandelo skrev:Är inte 100% nykterist. Dricker något lite ibland. Jäger, breezer eller amarula. Mest sånt med läsk smaker.

Tråden frågar efter vilka som är nykterister, inte efter vilka som inte är det.

Har noterat detta fenomen på andra fora. Om någon frågar efter likasinnade som inte dricker så ser sig lustigt nog ett stort antal icke-nykterister sig manade att svara (och dela med sig av sina drinktips). Vilket sällan sker när det gäller andra saker. Om någon t ex frågar om det finns fler som gillar sköldpaddor, dykning eller orkidéodling så svarar normalt bara de som faktiskt har dessa intressen.

P.S. Fast 'onykterist' var fyndigt. :-)Happy
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav wuwei » 2012-01-19 12:03:26

Jag var med i UNF 1979-1988 och nu är jag med i IOGT-NTO sedan 2004. Var på kongressen när den var i Göteborg för några år sedan.

Någon skrev om sektvibbar och ja, ibland har jag känt av dem.
Men den förening jag är med i är väldigt avslappnad och inte alls sektlik. Vi är mer för alkoholfria zoner, alltså platser dit man kan gå för att få ett socialt sammanhang utan alkohol, vare sig det beror på att man t ex inte gillar att dricka eller för att man som t ex nykter alkoholist triggas ifall andra omkring en dricker alkohol. Vi anordnar ofta arrangemang som är öppna även för icke-medlemmar. Med kravet att den som kommer dit är nykter givetvis. Men utan krav på att man alltid ska vara nykter så länge man inte väljer att bli medlem förstås.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Banzai » 2012-01-19 13:19:58

Lakrits skrev:
Banzai skrev:MEN mitt avhållande från alkohol har inte varit ett medvetet val. Det är snarare så att jag sett hur vissa kan bli när de är fulla och av rädsla för att tappa kontrollen så har jag låtit bli.

T.o.m. Kant hade hållit med om att du faktiskt har gjort ett medvetet val i den här frågan.

Hoppsan, glömde bort att nämna att det "medvetna" smög in när jag var i 20-årsåldern och fick reda på mer om min släkt. Innan dess så smakade jag när pappa drack något, men jag drack inte aktivt eller hur jag nu ska uttrycka saken.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav atoms » 2012-01-19 13:38:22

Jag har haft en flera år lång period av absolut nykterhet; men inte druckit något särskilt vare sig före eller efter den perioden.

I ungdomen var jag med i UNF lite och åkte på läger för att studera för att kunna presentera nykterheten för skolklasserna i högstadieskolan jag gick i. Jag var 17 år när jag drack för första gången.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Miche » 2012-01-19 14:39:01

wuwei skrev:Men utan krav på att man alltid ska vara nykter så länge man inte väljer att bli medlem förstås.

Sånt var inte så givet i IOGT's tidigare historia där man (som jag uppfattat saken) närmast blev bannlyst om man drack alkohol någon gång (det var inte tal om att hjälpa de som föll dit, att släppa spriten).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2012-01-19 14:54:49

Har dragit ner på drickandet eftersom jag vill leva mer hälsosamt. Men kan knappast säga att jag är nykterist eftersom jag kan dricka någon gång ibland och eftersom det skulle ta upp energi att avhålla mig från alkohol helt.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Bali » 2012-01-19 17:50:16

Svaret på frågan från denne "annan" måste bli: Nej.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav wuwei » 2012-01-19 18:39:06

Miche skrev:
wuwei skrev:Men utan krav på att man alltid ska vara nykter så länge man inte väljer att bli medlem förstås.

Sånt var inte så givet i IOGT's tidigare historia där man (som jag uppfattat saken) närmast blev bannlyst om man drack alkohol någon gång (det var inte tal om att hjälpa de som föll dit, att släppa spriten).


Jo, jag har träffat på några som var så där. De hade ytterligt svårt att acceptera medlemmar som inte alltid varit nykterister, ogillade att IOGT-NTO har nyktra alkoholister som medlemmar och ville absolut inte arrangera något som släpper in icke-medlemmar. Som tur är så är de väldigt få idag och ofta ganska gamla, iallafall som jag uppfattar det.

Sedan finns det annat inom rörelsen som jag personligen inte alltid är sams med och ibland har jag god lust att gå ur pga det. Sådant som signaler om att endast den som engagerar sig 24/7 och gärna värvar massor med nya medlemmar duger, t ex.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav biologic » 2012-01-21 0:45:42

wuwei skrev:Jo, jag har träffat på några som var så där. De hade ytterligt svårt att acceptera medlemmar som inte alltid varit nykterister, ogillade att IOGT-NTO har nyktra alkoholister som medlemmar och ville absolut inte arrangera något som släpper in icke-medlemmar. Som tur är så är de väldigt få idag och ofta ganska gamla, iallafall som jag uppfattar det.

Sedan finns det annat inom rörelsen som jag personligen inte alltid är sams med och ibland har jag god lust att gå ur pga det. Sådant som signaler om att endast den som engagerar sig 24/7 och gärna värvar massor med nya medlemmar duger, t ex.


Jäpp, där kommer det sektliknande in igen! Minns att det var ett oerhört stort förakt inom UNF för de som ens smakat på sprit. De människor som drack alkohol och använde droger (t.ex. bara rökte eller snusade) var mindre värda, helt enkelt. De sågs som mindre intelligenta. Vi hade manifestationer där vi stod på torget och hällde ut öl och skrek "Sprit är skit!". Väldigt aggressivt, vill jag minnas. Nu skäms jag nästan ihjäl bara jag tänker på hur andra såg på det.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Jagers » 2012-01-21 4:03:46

Skulle väll egentligen kalla mig nykterist, dricker max en öl eller en cider per år.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav mikael » 2012-01-21 5:25:17

Red and green skrev:Ja, vai är inte 100% nykterist, men 98%.
:-)230


Jag dricker cider 2% så även jag är 98 % nykterist på mitt sätt!
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav DrEvil » 2012-01-30 18:48:21

Alkohol botar nördighet. Man blir mer social, utagerande, ohämmad och bränner bort lite hjärnceller så att man slutar vara så jäkla smart och när man supit sig till medelmåtteintelligens har man ju ingen anledning att plugga längre för nobelpriset är utom räckhåll och pengar får man ju från staten
DrEvil
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-10-25

Re: Någon annan som råkar vara nykterist?

Inläggav Corpse Bride » 2012-01-30 22:29:29

DrEvil skrev:Alkohol botar nördighet. Man blir mer social, utagerande, ohämmad och bränner bort lite hjärnceller så att man slutar vara så jäkla smart och när man supit sig till medelmåtteintelligens har man ju ingen anledning att plugga längre för nobelpriset är utom räckhåll och pengar får man ju från staten

Hoppas verkligen detta är sarkastiskt. Annars ser jag att någon tycker om jantelagen och inte riktigt förstår hur alkohol fungerar.

Jag har druckit och blivit full vid ett antal tillfällen. Nu dricker jag mycket sällan, men en god kall cider en sommardag ser jag inget fel med att dricka.
Corpse Bride
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2012-01-20

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in