Religion - ev ny kategori?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: ev ny kategori

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-18 17:11:19

Livsåskådning - ja tack!
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: ev ny kategori

Inläggav Ugglan » 2012-01-18 18:25:51

Livsåskådning! Yes!
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: ev ny kategori

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-18 22:10:51

Hellre en allmän musiktråd. Nu ligger allt från klassiskt till psytrance i olika trådar i intresseforumet. Och de flesta här verkar vara intresserade av en eller flera sorters musik.
Vill jag ägna mig åt ohämmat ordbajsande om Fridor och Fantomer kan jag gå till andra fora på nätet. Annars blir det så jobbigt för ointresserade.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: ev ny kategori

Inläggav Juddy » 2012-01-18 22:35:40

Jag upprepar mig i att ingen religions- och/eller livsåskådningsavdelning. Kan se framför mig hur någon skriver någonting som inte passar andra och så vips, där startade inbördeskriget som sedan sprider sig till andra delar av forumet. Krig IRL har startats över vilket religiöst samfund som ska ha rätt till en 1 kvadratkilometer sand och på ett forum kan det gå åt helvete snabbt. Liknande explosiva ämnen där många har olika åsikter har urartat till kaos inom några timmar. Det är inte roligt för någon.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: ev ny kategori

Inläggav Hermione » 2012-01-18 23:14:41

+10
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: ev ny kategori

Inläggav geocache » 2012-01-19 0:30:07

Jag håller med VeganGeekGirl, Juddy och Savanten Svante i frågan om religionsdiskuterande här på forumet.

Får jag förelså att ni som är intresserade av att diskutera det ämnet gör det i PM till varandra?

/geocache
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: ev ny kategori

Inläggav Juddy » 2012-01-19 0:34:35

geocache skrev:Jag håller med VeganGeekGirl, Juddy och Savanten Svante i frågan om religionsdiskuterande här på forumet.

Får jag förelså att ni som är intresserade av att diskutera det ämnet gör det i PM till varandra?

/geocache


+10
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: ev ny kategori

Inläggav Lakrits » 2012-01-19 10:22:43

geocache skrev:Får jag förelså att ni som är intresserade av att diskutera det ämnet gör det i PM till varandra?

Eller varför inte via bullor, fatwor och påvliga dekret?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: ev ny kategori

Inläggav Banzai » 2012-01-19 11:12:47

Lakrits skrev:
geocache skrev:Får jag förelså att ni som är intresserade av att diskutera det ämnet gör det i PM till varandra?

Eller varför inte via bullor, fatwor och påvliga dekret?

:lol:

Eller varför inte bullar? Bullar är nog bra mycket mer populära än bullor... Fast det kanske det bara är jag som tycker. ;)
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: ev ny kategori

Inläggav kullan » 2012-01-19 11:33:26

geocache skrev:Jag håller med VeganGeekGirl, Juddy och Savanten Svante i frågan om religionsdiskuterande här på forumet.

Får jag förelså att ni som är intresserade av att diskutera det ämnet gör det i PM till varandra?

/geocache


Bra förslag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: ev ny kategori

Inläggav Ugglan » 2012-01-19 14:18:21

geocache skrev:Får jag förelså att ni som är intresserade av att diskutera det ämnet gör det i PM till varandra?


Skicka pm i livsåskådningsfrågor?, Ja det blir väl du och jag då Issa Jesus.

Nej tack till det förslaget!

Jag tycker bara att livsåskådningskategorin var ett bra förslag som kunde bredda lite utöver strikta religionsfrågor, och som en kontrast till allt om vårdfrågeställningar. Sen så skulle väl rätt mycket av det som redan finns här gå in under den kategorin. Detta forum kunde ju nästan döpas om till: Vad är meningen med livet? Aspergare funderar.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: ev ny kategori

Inläggav kullan » 2012-01-19 14:28:05

Då önskar jag mig en avdelning med temat kost och hälsa. äver frågor om motion kan läggas där. det är ju lika viktigt som religionsfrågor.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: ev ny kategori

Inläggav Titti » 2012-01-19 14:47:54

Admin

Ni får önska vad ni vill och jag följer tråden med intresse men det finns inga planer på att ha fler och/eller andra kategorier än vi har idag.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: ev ny kategori

Inläggav Juddy » 2012-01-19 16:08:55

Titti skrev:Admin

Ni får önska vad ni vill och jag följer tråden med intresse men det finns inga planer på att ha fler och/eller andra kategorier än vi har idag.


+10
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: ev ny kategori

Inläggav Moggy » 2012-01-19 16:40:09

Nå, ärligt svar från Titti. Förstår att det inte går att öppna avdelningar för alla intressanta möjliga ämnen.

Blir det nångång en ny avdelning så hoppas jag att "musik, spel, film och tv-serier" ligger högt på priolistan då det ofta är aktiva trådar om dylika ämnen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: ev ny kategori

Inläggav Titti » 2012-01-20 2:29:29

Jagers skrev:Det är väll bara att skapa en tråd som heter "religion" under "intressanta intressen" som redan är gjort? eller har jag förstått den avdelningen fel?


Admin

Eftersom diskussioner om religiös tro och olika livsåskådningar engagerar många forumister oavsett det gäller kristendom, islam eller något annat kan diskussionerna bli ganska laddade och ibland urarta till rena gräl. Det finns en önskan att hålla forumet så fritt och öppet som möjligt för olika uppfattningar och tillåta en fri debatt i olika frågor men ibland riskerar detta att skada forumet som sådant och ta överhand över det som är forumets egentliga kärna och fokus - att vara en mötesplats för och om asperger.

Forumreglerna skrev:Policy angående konflikter på AspergerForum

Det är önskvärt att alla slags ämnen får diskuteras på AspergerForum men tyvärr har det visat sig att exempelvis invandrar- och integrationsfrågor ofta skapar extrem polarisation och aggressivitet mellan medlemmarna. Yttrandefrihet är viktigt men om den inte förvaltas rätt kan forumet som helhet ta skada. Därför använder sig forumet av en hårdare tillämpning av befintliga regler när inlägg och trådar riskerar att leda till starka konflikter eller extrema yttringar. Detta betyder i praktiken att trådar eller inlägg kan komma att låsas, flyttas, raderas och censureras om sammanhanget indikerar att det föreligger risk för en extremt aggressiv debatt.


Jag har inte för avsikt att censurera eller strypa diskussionen i de nu aktuella "religionstrådarna" och jag hoppas det inte kommer att behöva bli aktuellt. Men dessa diskussioner skall föras "off Google" för att inte i onödan ge träffar på detta för den som söker via Google. Nya forumister är välkomna hit men vi vill att de kommer för att de söker på asperger och inte på tex evangelium eller Jesus.

Samtliga dessa trådar kommer att flyttas till Aspergare off-Google och låsas upp när moderatorerna är klara med sitt arbete. En öppen och respektfull debatt on topic är välkommen i dessa liksom i andra ämnen.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Religion - ev ny kategori?

Inläggav Jagers » 2012-01-20 3:01:16

Skulle gärna se att folk kunde vara lite mer öppna mot religion oxå, sålänge dem som är religiösa inte skadar någon så vad gör det om dem är starkt religiösa?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Religion - ev ny kategori?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-20 3:04:23

Jagers skrev:Skulle gärna se att folk kunde vara lite mer öppna mot religion oxå, sålänge dem som är religiösa inte skadar någon så vad gör det om dem är starkt religiösa?

Det är upp till var och en hur "öppen" man vill vara mot religionerna. Det är vare sig din eller forumets sak att uppfostra folk i endera riktningen.

Stark religiositet kan mycket väl vara skadligt, varav det finns många exempel.

Vid närmare eftertanke är jag helt emot nya underavdelningar. Det blir bara plottrigt och svårmanövrerat och det funkar alldeles utmärkt att slå ihop flera trådar som avhandlar samma ämne.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Religion - ev ny kategori?

Inläggav Dagobert » 2012-01-20 3:07:18

Vi lär inte omvända nån till ateismen men kan kanske försvåra nyrekrytering till religionen.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Re: Religion - ev ny kategori?

Inläggav Frimodig » 2012-01-20 3:07:49

Till Jagers.

Stark religion skadar, varenda gång. Studera Issa Jesus. En sån där predikare.
Hans eller hennes typ gör allting till intellektuell gröt.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Religion - ev ny kategori?

Inläggav Parvlon » 2012-01-20 3:09:27

Jagers skrev:Skulle gärna se att folk kunde vara lite mer öppna mot religion oxå, sålänge dem som är religiösa inte skadar någon så vad gör det om dem är starkt religiösa?
Nu är det väl så att de som kanske inte blir lika "öppet bemötta" (som du vill) vill omvända människor och jag kan tänka mig att en person som inte beter sig öppet ger mer poäng.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Religion - ev ny kategori?

Inläggav matterik » 2012-01-20 11:23:51

Att ha en korrekt livsåskådning utifrån sitt eget perspektiv är ju grunden till allt.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Religion - ev ny kategori?

Inläggav Titti » 2012-01-20 11:39:26

Admin

Åter till topic. Diskussioner om livsåskådningar passar bättre i trådarna.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Religion - ev ny kategori?

Inläggav Juddy » 2012-01-21 1:11:26

Titti skrev:
Jagers skrev:Det är väll bara att skapa en tråd som heter "religion" under "intressanta intressen" som redan är gjort? eller har jag förstått den avdelningen fel?


Admin

Eftersom diskussioner om religiös tro och olika livsåskådningar engagerar många forumister oavsett det gäller kristendom, islam eller något annat kan diskussionerna bli ganska laddade och ibland urarta till rena gräl. Det finns en önskan att hålla forumet så fritt och öppet som möjligt för olika uppfattningar och tillåta en fri debatt i olika frågor men ibland riskerar detta att skada forumet som sådant och ta överhand över det som är forumets egentliga kärna och fokus - att vara en mötesplats för och om asperger.

Forumreglerna skrev:Policy angående konflikter på AspergerForum

Det är önskvärt att alla slags ämnen får diskuteras på AspergerForum men tyvärr har det visat sig att exempelvis invandrar- och integrationsfrågor ofta skapar extrem polarisation och aggressivitet mellan medlemmarna. Yttrandefrihet är viktigt men om den inte förvaltas rätt kan forumet som helhet ta skada. Därför använder sig forumet av en hårdare tillämpning av befintliga regler när inlägg och trådar riskerar att leda till starka konflikter eller extrema yttringar. Detta betyder i praktiken att trådar eller inlägg kan komma att låsas, flyttas, raderas och censureras om sammanhanget indikerar att det föreligger risk för en extremt aggressiv debatt.


Jag har inte för avsikt att censurera eller strypa diskussionen i de nu aktuella "religionstrådarna" och jag hoppas det inte kommer att behöva bli aktuellt. Men dessa diskussioner skall föras "off Google" för att inte i onödan ge träffar på detta för den som söker via Google. Nya forumister är välkomna hit men vi vill att de kommer för att de söker på asperger och inte på tex evangelium eller Jesus.

Samtliga dessa trådar kommer att flyttas till Aspergare off-Google och låsas upp när moderatorerna är klara med sitt arbete. En öppen och respektfull debatt on topic är välkommen i dessa liksom i andra ämnen.


Till Titti +100
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in