Registrering i offentliga register av min diagnos AS?????

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Registrering i offentliga register av min diagnos AS?????

Inläggav aspergers » 2012-01-17 13:18:22

Jag har precis fået min diagnos :Asperger. Jag har sedan tidigere även diagnoserne ADHD och Bipolär,
men denne gång fick jag ett erbjudande om att registrere detta i mine offentliga registrer, således att alle med tillgång till mina handlinger kan se att jag har kontakt med psyket.
jag forstår inte helt innebörden av dette och inte evt.fördeler eller nackdeler med denna registrering.
Är där nån som kan redda ut detta för mig, blir jag jätte tacksam...

mvh Aspergers
aspergers
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-01-15

Re: Registrering i offentlig register av min diagnos AS?????

Inläggav Jagers » 2012-01-17 13:39:13

Det låter juh bara som nackdelar, att inte kunna välja själv vilka man vill berätta för?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Registrering i offentlig register av min diagnos AS?????

Inläggav Parvlon » 2012-01-17 13:42:19

Vet inte vad du menar med offentlig registrering men på plussidan kan jag tänka mig:

Du slipper berätta själv.
Du kan få mer förståelse.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Registrering i offentlig register av min diagnos AS?????

Inläggav Issa Jesus » 2012-01-17 13:49:10

det bjuder vi på^^
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Registrering i offentlig register av min diagnos AS?????

Inläggav aspergers » 2012-01-17 19:37:39

jag mistänker att det kan ha att göre med LSS lagen, blir man automatiskt LSS berättigad när man fått diagnosen AS, eller ska man göra en specifik LSS utredning,? och vem gör en sån,??
Skal man kanske vore registreret i nån offentliga papper får att kunne få en LSS utredning,???

mvh Aspergers
aspergers
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-01-15

Re: Registrering i offentlig register av min diagnos AS?????

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-17 19:54:18

Alltså, din psykjournal är INTE allmängods, din behandlande läkare får läsa den, ingen annan.

Det är inte så att man går in på vemärpsyko.se och söker på vem som har vilken diagnos.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Registrering i offentlig register av min diagnos AS?????

Inläggav Tinii » 2012-01-17 20:07:18

Det låter ju lite knasigt. Det är tillräckligt jobbigt som det är med allas fördomar. Jag vet att läkare inte ska ha fördomar men det är ingen idealisk värld vi lever i.
Bland annat tycker jag så här för att det kan ibland vara ett sätt att ursäkta saker.
Oavsett vilken diagnos som har med pysket att göra och man har ont i huvudet så är det lättare att skylla på det istället för att kanske göra en bedömning utifrån huvuvärken i sig och att man är människa..
Knas, jag tycker det bara är negativt..
Tinii
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-01-17
Ort: Stockholm

Re: Registrering i offentlig register av min diagnos AS?????

Inläggav MsTibbs » 2012-01-17 21:07:09

Vet att det finns ett register som heter BipoläR men vet ej mer än så, bara såg snabbt på lapp på psyks anslagstavla.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Registrering i offentlig register av min diagnos AS?????

Inläggav Juddy » 2012-01-18 1:11:02

Jag vet inte hur man menar med registrering. LSS är en rättighetslag, inget register. Jag deltar i en forskningsstudie om bipolär sjukdom och de har registrerat uppgifter tillsammans med några blodprov. Min vårdcentral har, med mitt medgivande, lagt in en symbol i journalen där det står just Asperger så att den jag träffar vet om det. På så sätt så slipper jag eviga frågor och det mest surmulna bemötandet av diffusa frågor och ironi.

Jag har en annan allvarlig systemsjukdom och i den allmänna oredan som kan kringgärda min övriga diagnos av bipolär sjukdom så känns varje nödvändighet att dra alltihop från början igen som en befrielse. Alla tillstånd/samtycke man lämnar kan också återkallas. Vårdgivare etc., är skyldiga att upplysa om hur det går till.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Registrering i offentlig register av min diagnos AS?????

Inläggav nano » 2012-01-18 4:48:22

Fast kvar står väl alla uppgifter som förts över till olika ställen?
Man kan iofs få sin journal raderad på order av domstol.
Fast då antar jag att man behöver skäl för det och skäl är väl tex just att man inte mår bra av det eller tycker sig bli sämre bemött just för att det står en viss sak i journalen.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav Juddy » 2012-01-18 5:44:16

Det är sant, journaler får inte förstöras eller uppgifter strykas annat än med särskilt tillstånd och de tillstånden är svåra att få. Är införda uppgifter rakt av kränkande (i juridisk mening) så kan de strykas men med tillstånd. Jag förstår fortfarande inte riktigt hur uppgifterna ska spridas i det här exemplet, eller vad som menas med offentliga register. Är man osäker så skulle jag neka.
Det är på förslag att man ska ha ett system där alla journaler slås ihop, inte som det är idag där journaler kan ligga på olika vårdställen och där, särskilt, psykiatriska journaler ligger åtskiljda. Förslaget har mottagits med blandade reaktioner men såvitt jag vet är något beslut ännu inte fattat.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav nano » 2012-01-18 5:51:01

Ojdå, någon sammanslagning av journaler vill jag verkligen inte ha.
Då skulle ju konstiga saker som inte stämmer kunna komma fram.
Har lämnat ett ställe där det blev väldigt fel där läkarens antaganden gjorde att han frågade o försökte få mig o erkänna att jag knarkade, jag har varken knarkat eller druckit sprit annat än av misstag en gång när jag var liten då jag tog fel glas och det var uräckligt med sprit.
Att jag var spruträdd och inte ville bli stucken för ett blodprov gjorde att han sade sig vara säker på sin sak.
Han tyckte väl att sprutor var en petitess.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav Juddy » 2012-01-18 5:59:02

Jag vet att uppgifter eller OMDÖMEN snarare om människor har strukits. Ungefär så att någon söker för ont i en tå och inte har några andra problem och läkaren skriver in saker i journalen som absolut inte har med tån att göra. Kan vara allmänna omdömen om hur personen är klädd och att den inte är drogpåverkad (där droger aldrig har varit en del av något problem alls, personen har ont i en tå).

Trots mina juridiska kunskaper (genom lång utbildning) så har jag börjat använda mig av taltjänst vid läkarbesök där jag inte känner läkaren. Jag har gått i flera år hos samma husläkare och psykiater i flera år så det är inget problem. Taltjänst har varit absolut strålande att ha med vid besök, de för anteckningar och jag tänker mig att det ger samtalet en annan form.

Och sprutor; ser du inte dig själv som villig nåldyna?! ;) ;) ;) Jag minns just nu inte vad de människor som sticker in nålar lite här och där som ett sorts uppträdande kallas*.

Tillägg
*Fakirer

Tillägg 2
Och det är journaluppgifter som inte får strykas. Offentliga register är inte samma sak.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav Lakrits » 2012-01-18 9:43:25

Juddy skrev:Trots mina juridiska kunskaper (genom lång utbildning) så har jag börjat använda mig av taltjänst vid läkarbesök där jag inte känner läkaren. Jag har gått i flera år hos samma husläkare och psykiater i flera år så det är inget problem. Taltjänst har varit absolut strålande att ha med vid besök, de för anteckningar och jag tänker mig att det ger samtalet en annan form.

Vet du om det går att få hjälp från taltjänstfolket också på slutna avdelningar (d.v.s. när man är inlagd på hispan). Där kan det bli tal om läkarsamtal med relativt kort varsel.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav LostInAForest » 2012-01-18 17:15:12

Juddy skrev:Det är på förslag att man ska ha ett system där alla journaler slås ihop, inte som det är idag där journaler kan ligga på olika vårdställen och där, särskilt, psykiatriska journaler ligger åtskiljda. Förslaget har mottagits med blandade reaktioner men såvitt jag vet är något beslut ännu inte fattat.


sammanhållen journalföring är redan verklighet, iaf inom stockholms läns landsting. min läkare på VC har t ex tillgång till mina journaler från allmänpsyk och tvärtom. däremot är det inte alla vårdgivare som är anslutna till systemet.

läste något om att beslut finns om att patienten måste ha gett sitt samtycke vilket de här verkar ha tolkat som att om de informerar om att de använder sig av systemet och patienten inte aktivt protesterar (de är skyldiga att informera om att man kan spärra sin journal om man så önskar, vilket de också gjort i mitt fall. dock inte förrän efter mina journaler faktiskt gjorts tillgängliga...) så har man gett samtycke.

jag är kluven. det är juh inga stadshemligheter direkt och det är rätt skönt att slippa dra allt från början hela tiden men åas har jag inte själv läst min journal och även om jag känner förtroende för de flesta läkare/behandlare jag träffat så finns det en och annan idiot och gudvetvad den har skrivit om mig.

dessutom är det väl frågan om hur säkra datasystemen de använder är. på det hela taget känns det lite småobehagligt.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav Tinii » 2012-01-18 18:02:56

Jag vet inte hur det är överlag i Sverige men jag har fått reda på att min förra läkare har varit inne och kolla mina journaler från andra ställen. Det går ju att läsa mellan raderna i journaler men de får inte läsa utan tillstånd från mig. Det går även att se vilka som har varit inne och kollat journalerna har jag hört.

Så på ett sätt är det ju registrerat men det är ju inte en offentlig handling eller register som tex brottsregistret, att det gå att "kolla upp".
Tinii
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-01-17
Ort: Stockholm

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav slackern » 2012-01-18 21:48:10

Jag antar att alla som har lämnat in ett sjukintyg till FK är ganska så rökta?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav Juddy » 2012-01-18 22:45:48

De får inte vara inne och nalla på journalsystem som ligger åtskilda även om de vill. Här får "vanliga" läkare inte gå in och läsa psykiatriska journaler utan särskilt tillstånd. Jag har varit svårt kroppsligt sjuk flera gånger men där man ändå har valt att inte inhämta information från psykiatrin. Nu går jag hos en privat psykiatriker sedan länge och den psykiatriska journal som finns är inte längre aktuell.

Själv har jag jo-anmält en läkarmottagning, råkade vara just en psykmottagning, sedan de vägrat ge mig lopior på utdrag ur MINA journaler. Det är olagligt att neka och nekar de ska de lämna beslut med besvärshänvisning. Det är tre (eller två) specifika rekvisit som ska mötas för att man ska kunna neka. Jag gick till landstingsjuristen och det blev ett jävla liv på läkaren på psykmottagningen. De hade som rutin att man bara fick dom om man samtidigt läste igenom dom på mottagningen. Rutiner är inte bindande så inget man kan säga att du måste. Höll på sådär tills JO påpekade att det var fel och de gav mig de jävla kopiorna. Jag blir väldigt intensiv när jag blir arg. Och rätt ska vara rätt.

I Stockholm är journaler sammanslagna redan. Men har rätt att få det förändrat men det lär inte ske utan visst klagande från mottagningen ifråga. Jag kan se både bra och dåliga saker med ett sådant system. Bra: du slipper dra din hela sjukhistoria om och om och om igen. För min del är det viktigt att uppge att jag har såväl bipolär sjukdom som AS. Särskilt det förra påverkar behandlingen som kan ges, i.e., ge mig kortison eller andra specifika läkemedel och jag flippar över i mani på några timmar.
Dåligt: just det att alla uppgifter ligger på samma ställe. Det blir någon säkerhetsblipp och jaha, där har man kunnat ta del av allt ifrån barns födelse till förkylningar till brutna ben till psykiatriska diagnoser.

Och det med negativt medgivande är lite juridiskt tänjbart. om du inte säger regelrätt nej så medger du att informationen sparas. Negativa medgivanden ses inte som juridiskt bindande inom avtalsrätt.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav atoms » 2012-01-18 23:36:47

Jag fick en liknande förfrågan, när jag senast fick brev om läkartid på mottagningen jag går till, om jag ville låta dem göra min psykjournal synlig även för andra vårdinrättningar - men jag kommer att avböja det och ge information då den kan vara av betydelse för den vård jag söker.

Precis som andra redan nämnt kallas det för Sammanhållen Journalföring. Det är vi enskilda vårdsökare som bestämmer - det är viktigt att påpeka!!!
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav LostInAForest » 2012-01-19 8:25:33

tycker det känns betydligt mer sympatiskt att faktiskt fråga om man ger sitt samtycke, eller åtminstone informera om att detta kommer ske INNAN journalerna görs tillgängliga (och att man aktivt måste säga ifrån innan det och det datumet om man inte samtycker t ex).

som sagt är jag inte jättebrydd för egen del, men jag tycker att det är enormt provocerande att det har gått till på det sätt det gjort.

på radion häromdagen tog de upp exempelvis hur det kan ge problem för människor på mindre orter där alla känner alla - att ens granne eller svägerska som är läkare på vc får reda på att man sagt att man funderar på att ta livet av sig till sin psykiater kanske inte är så... bra.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-01-19 11:30:14

MsTibbs skrev:Vet att det finns ett register som heter BipoläR men vet ej mer än så, bara såg snabbt på lapp på psyks anslagstavla.

Det är ett register där man kan lämna sina åsikter om hur man bemötts och vården varit typ. Finns ett för ADHD också kallas för BUSA men jag minns tyvärr inte vad förkortningen står för. Båda är frivilliga i alla fall, läste om sist jag träffade min läkare.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-01-19 13:49:20

Även om journalerna inte är synliga så kan läkare i sin kommunikation med andra läkare råka röja uppgifter som kan vara känsliga och de kan därmed hamna i andra journaler. Detsamma gäller läkarnas kommunikation med Försäkringskassan som även i vissa lägen kan anlita försäkringsläkare som vad jag förstår har rätt att begära ut journaler. Det betyder antagligen att ens uppgifter inte är säkra någonstans om man väl röjt dem för en läkare. Personligen tycker jag att detta är det allra värsta med att ha tvingats vända mig till psykiatrin.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav nano » 2012-01-19 17:34:37

Ojdå, jag ska ta o uttryckligen säga till om att jag vill ha min journal spärrad omedelbart.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Registrering i offentliga register av min diagnos AS????

Inläggav aspergers » 2012-01-19 20:51:40

Tack få det bemötande som alla har bidragat till.
Jag tror att jag har fået klarhet på mitt problem
gennom att forstå det handla om en märkning i min journal
som beretta att jag er asperger-diagnostiserad,

nej tack jag kan for min del beretta det själva om jag finner det nödvändigt,
men jag ser att det kan vara en stor hjälp for många andre...

Denna fråga har utvicklad till en mycket intressant diskussion som jag med fortsatt spänning följer... :shock: :shock: :shock:

Tack alla mvh Aspergers
aspergers
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-01-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in