Ändra typsnitt och format i Microsoft Works

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ändra typsnitt och format i Microsoft Works

Inläggav Alien » 2012-01-15 18:25:05

Det är förinställt på Times New Roman 10, jag vill ha Verdana 12. Går jag in på "Format" och ändrar så gäller det bara för det dokumentet. Nästa gång jag skriver ett dokument blir det lik förbannat Times New Roman 10.

Går det inte att ändra för gott?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Ändra typsnitt och format i Microsoft Works

Inläggav HGJ » 2012-01-15 20:30:08

Alien skrev:Det är förinställt på Times New Roman 10, jag vill ha Verdana 12. Går jag in på "Format" och ändrar så gäller det bara för det dokumentet. Nästa gång jag skriver ett dokument blir det lik förbannat Times New Roman 10.

Går det inte att ändra för gott?

Har du provat att klicka på "Standard" i stället för "OK"?
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Re: Ändra typsnitt och format i Microsoft Works

Inläggav barracuber » 2012-01-15 21:07:02

Kolla i Inställningarna. Kan även heta Alternativ. Oftast Preferences eller Options på engelska.

Vägen brukar vara någon av

    Redigera > Inställningar
    Redigera > Alternativ
    Verktyg > Inställningar
    Verktyg > Alternativ
    Tools > Preferences

beroende på språk.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Ändra typsnitt och format i Microsoft Works

Inläggav Alien » 2012-01-16 1:26:41

HGJ skrev:
Alien skrev:Det är förinställt på Times New Roman 10, jag vill ha Verdana 12. Går jag in på "Format" och ändrar så gäller det bara för det dokumentet. Nästa gång jag skriver ett dokument blir det lik förbannat Times New Roman 10.

Går det inte att ändra för gott?

Har du provat att klicka på "Standard" i stället för "OK"?


Det finns bara alternativen "Ok" och "Avbryt".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Ändra typsnitt och format i Microsoft Works

Inläggav Alien » 2012-01-16 1:31:57

barracuber skrev:Kolla i Inställningarna. Kan även heta Alternativ. Oftast Preferences eller Options på engelska.

Vägen brukar vara någon av

    Redigera > Inställningar
    Redigera > Alternativ
    Verktyg > Inställningar
    Verktyg > Alternativ
    Tools > Preferences

beroende på språk.


På Redigera finns varken Inställningar el Alternativ. På Verktyg finns Alternativ, men det enda jag kan ställa in är måttenhet, hur ofta jag vill spara autoåterställningsdata och språk.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Ändra typsnitt och format i Microsoft Works

Inläggav Miche » 2012-01-16 2:36:43

Alien skrev:hur ofta jag vill spara autoåterställningsdata

Vad står det för värde där nu (eller snarare då du tappade bort dokumentet)?

Å andra sidan gjorde du en "medveten" handling då det hände... så det kanske inte hjälper att ha den aktiverad.

Kom just på (kanske bättre sent än aldrig) att om programmet fortfarande inte är igång och du inte gjort något, kan du då inte välja Ångra i redigeringsmenyn och återställa...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ändra typsnitt och format i Microsoft Works

Inläggav Alien » 2012-01-16 3:15:15

återställningsdata sparas var 5:e minut.

Men hela dokumentet försvann ju, så det går inte att ångra något.

Men botten att man måste ändra typsnittet varje gång man skriver ett dokument. Ibland glömmer jag det, och då blir stilen alldeles för liten, kan knappat läsa vad jag skriver. Och Times är väl bra för tidningar och facklitteratur men jag föredrar något annat när jag skriver på datorn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Ändra typsnitt och format i Microsoft Works

Inläggav Miche » 2012-01-16 3:33:08

Alien skrev:Ibland glömmer jag det, och då blir stilen alldeles för liten, kan knappat läsa vad jag skriver.

Det borde väl vara som i alla andra ordbehandlare, man markerar texten och byter typsnitt, om inte Works klarar det så kasta ut skiten med det snaraste, det finns bättre program.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ändra typsnitt och format i Microsoft Works

Inläggav Alien » 2012-01-16 3:37:01

Visst kan jag byta typsnitt, men jag skulle vilja slippa det och få mitt favorittypsnitt som automatiskt val.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Ändra typsnitt och format i Microsoft Works

Inläggav Alien » 2012-01-16 3:38:40

(Enda) fördelen med Works är att det inte tar så mycket minne som det jag laddade ner från Open office. Dessutom är det enkelt, det nya Microsoft Word (och kopian) är alldeles för komplicerat, tycker jag. För många val och finesser, som jag inte behöver.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Ändra typsnitt och format i Microsoft Works

Inläggav barracuber » 2012-01-16 16:07:44

Alien skrev:(Enda) fördelen med Works är att det inte tar så mycket minne som det jag laddade ner från Open office. Dessutom är det enkelt, det nya Microsoft Word (och kopian) är alldeles för komplicerat, tycker jag. För många val och finesser, som jag inte behöver.


Om du mest skriver text kanske du inte behöver skaffa hela Office Starter eller Basic som jag skrev om innan, eftersom du då inte har så stort behov av kalkyler och presentationer. Här är ett välkänt och helt gratis ordbehandligsprogram som påminner om Word men är avskalat från onödiga funktioner. Finns för de flesta plattformar även Windows naturligsvis. Jag har själv inte använt det på många år men man hör mestadels gott om det.

Bild
AbiWord - Word Processing for Everyone
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Ändra typsnitt och format i Microsoft Works

Inläggav Lakrits » 2012-01-16 16:26:59

Ett bra alternativ till Microsoft Office (om man vill ha hela paketet med både användbara och onödiga funktioner) är LibreOffice, som är en aktivt utvecklad förgrening (eng. fork) av OpenOffice.

Man kan installera de delar man vill ha. LibreOffice är öppen källkod-programvara och är helt gratis.

Jag är nöjd med programsviten såhär långt (ca. 2 år).
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Ändra typsnitt och format i Microsoft Works

Inläggav Miche » 2012-01-16 18:04:05

Alien skrev:Går det inte att ändra för gott?

Så länge du använder Works går det att göra så här:
Skapa ett nytt dokument där du byter till det typsnitt du vill ha.
Spara dokumentet ex.vis på skrivbordet och kalla det för mall.
Nästa gång du ska skapa ett nytt dokument i Works dubbelklicka på dokumentet mall, Works startas, automatiska backupen går dessutom igång (och du slipper problemet i den andra tråden) och när du börjar skriva, så har du rätt typsnitt, enda nackdelen är att du måste komma ihåg att byta namn på dokumentet när du sparar det (men glömmer du det så är det bara att skapa en ny mall).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ändra typsnitt och format i Microsoft Works

Inläggav HGJ » 2012-01-16 18:45:48

Alien skrev:
HGJ skrev:
Alien skrev:Det är förinställt på Times New Roman 10, jag vill ha Verdana 12. Går jag in på "Format" och ändrar så gäller det bara för det dokumentet. Nästa gång jag skriver ett dokument blir det lik förbannat Times New Roman 10.

Går det inte att ändra för gott?

Har du provat att klicka på "Standard" i stället för "OK"?


Det finns bara alternativen "Ok" och "Avbryt".

Då varierar det mellan olika versioner. I Works 4.0 kan jag ändra förinställningarna genom alternativet "Standard".
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Återgå till IT-forum



Logga in