Skälvande händer

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skälvande händer

Inläggav MsTibbs » 2008-01-31 18:18:31

Tydligen har jag skälvande händer. Som tur är märker jag det själv i mindre grad än omgivningen. Undrar om de skakar mindre när jag tecknar, eftersom jag inte märker det då? Hälla saft och sånt kräver däremot mer koncentration. Förmodligen skakar de mest när de inte används, då kan de få för sig att rycka och skumma grejjer... :shock:

Det är inte alltid jag själv märker att händerna skakar, men det känns så ofta. I synnerhet när jag är stressad/nervös känns det som tusentals myror springer fram och tillbaka inuti armarna. Ungefär samma känsla som den "statiska elektricitet" jag känner i kroppen när jag inte fått vara ute och hoppat och sprungit av mig i klassrummet eller så. Ibland så "tappar jag styrkan" i nedre delen av armen ner mot handen, har detta med skakningarna att göra (eller är det atypiskt tecken på hjärtattack eller nått sånt?)

Varför skakar händer?
Varför skakar dom mer/mindre ibland och ibland inte alls?
Kan man träna bort/minska skaket på något vis?
Har skakningarna att göra med att dom säger det "är nått vajsing" med mitt nervsystem?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 2 gånger.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2008-01-31 18:20:34

Jag kopierar in mitt inlägg från den andra tråden då:

"Jag började få mycket problem med skakiga händer i samband med utbrändheten. I mitt fall märktes det även när jag tecknade, så jag gick upp till block i stora format när jag tecknade kroki, till exempel. Skakigheten bidrog nog också till, eller hängde ihop med, att jag tappade saker ganska lätt (tallrikar, fulla kaffefilter och annat roligt). Dock blev dessa problem mindre igen efter några år, och numera kan jag nog säga att de är borta. Möjligen får jag lite problem med det ibland. Nu är det väl svårt att veta riktigt vad orsaken är, men jag misstänker att det hänger ihop med stress och dess påverkan på immunfösvar och andra system i kroppen. Kanske också kemiska obalanser av något slag. Periodvis har jag tagit B12, och det kan kanske ha spelat in (teoretiskt skulle det mycket väl kunna göra det)."
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2008-01-31 18:24:38

Kvasir: Upplevde du det också som att du "tappade styrka" i händerna/armarna, så att det gjorde att du tappade saker? Eller var det själva skaket som gjorde att du tappade?

Hjälpte B12 eller var du sämre under perioden du tog det?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2008-01-31 18:36:54

MsTibbs skrev:Kvasir: Upplevde du det också som att du "tappade styrka" i händerna/armarna, så att det gjorde att du tappade saker? Eller var det själva skaket som gjorde att du tappade?

Hjälpte B12 eller var du sämre under perioden du tog det?


Nja, svagare kände jag mig nog inte, utan jag var mest darrig och skakig, inte bara i händerna utan ofta i hela kroppen. Det där med att tappa saker kanske egentligen inte berodde på darrigheten, utan något annat, som hade samma bakomliggande orsak? Fast det kanske handlar om någon dålig motorisk kontroll så jag greppar för svagt ibland, utan att muskelstyrkan saknas egentligen? Svårt att säga.

Det där med B12 är knepigt. I början av utbrändheten var jag inne på att det kanske handlade om B12-brist, och det finns en del teorier om att kronisk trötthet beror på låga nivåer i hjärnan, men inte nödvändigtvis i blodet. Jag lyckades faktiskt få en läkare att gå med på ett experiment med dagliga injektioner i två veckors tid. Fast jag tyckte nog inte att det gav någon omedelbar eller stor effekt. Å andra sidan var det för kort och på fel sätt enligt förespråkarna för den typen av behandling, så det var en kompromiss att göra det jag fick en läkare att gå med på. Dock började jag knapra B12-piller regelbundet, men sedan har det blivt mer och mer sporadiskt med åren, eftersom jag är osäker på om de gör någon nytta.

B12-brist kan dock ge problem med darrande och domnande ben och armar och liknande. B12-brist kan nämligen bryta ner myelinskidorna kring nerverna. Man kan ju alltid prova att köpa en burk Behepan och knapra i sig, och se om det gör någon skillnad (en eller två tabletter om dagen då, inte hela burken på en gång).

Nu är jag nog trots allt mera inne på att darrningarna hängde ihop med stressrelaterade effekter på immunförsvar och liknande, även om jag inte kan veta, utan bara spekulera.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2008-01-31 19:16:38

Jag är stressad, det har jag diverse andra bevis på (tandslitning och hudproblem bla) så det kan gott ha samband.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2008-01-31 19:18:00

Precis. Och så kaffe inte att förglömma. Det spelar definitivt roll för min darrighet också, även om det ger mera temporära effekter.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rdos » 2008-01-31 21:35:42

Håller inte med om Kvasirs "psykiatriserade" förklaringar. Draget har inget med motorik att göra överhuvudtaget utan är ett stim. http://rdos.net/sv/aspeval/#444 (Skakar din händer, 0.4 i korrelation med höga Aspie-poäng).

Jag brukar höra samma larv kring tics oxå. Dock så har inte heller tics ett dugg med motorik att göra heller, utan tics är mest relaterade till stim oxå. Just denna relation gör att jag inte har med diagnosen Tourette Syndrom eftersom den ter sig fullständigt meningslös i sammanhanget.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Jonte » 2008-01-31 21:42:05

Känner igen tappandet som Kvasir beskrev, däremot inga darrningar. Stims/tics är något annat än det jag inbillar mig att Kvasir menar.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Parvlon » 2008-01-31 22:00:17

MsTibbs skrev:Har skakningarna att göra med att dom säger det "är nått vajsing" med mitt nervsystem?

Isåfall är det väl rimligt att anta att du hade haft samma darrningar hela livet, än att de uppkommit nu alternativt bara i perioder?

Kaffe,nikotin och stress är nog vanligare än neurologiska orsaker tror jag, vet ju att när jag själv jobbar mycket(tar mycket fikaraster) så dricker jag en hel del kaffe, och när jag inte jobbar så röker jag.
De gånger som det inte är så dock, har jag generellt varmare händer och darrigheten minskar.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav MsTibbs » 2008-01-31 22:09:28

Jag vet inte huruvida jag skakat hela livet. Jag har medvetet tänkt på det kanske sista året, grejen är dock den att jag dricker mindre kaffe och använder mindre snus per dag nu, än de senaste tre åren. Jag har inte tänkt på det seriöst själv, förrän en ställde frågan i samband med utredningen. Tydligen är det mao såpass synligt att de märkt det, under utredningens gång (utan att jag själv nämnt det).
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Parvlon » 2008-01-31 22:46:12

När jag var i kontakt med neuropsykologen ang. huruvida det var värt att utreda mig eller ej så fick jag aldrig frågan om jag hade tics eller andra motoriska svårigheter just då. Men några timmar efter mötet ringde hon och frågade mig ifall jag hade tics?? Var ju tvungen att fråga den som satt bredvid mig ifall den tyckte jag hade det för ifall inte neuropsykologen kunde avgöra det efter mer än en timmes konversation borde väl inte min uppfattning spela någon roll. Fast isåfall skulle det vara att när jag rör mig så är det 'ofrivilliga rörelser', vilket det inte är men det tänkte jag inte på då. Jag har nog mindre kroppsliga gester än de flesta andra och jag rör mig inte mer än jag vill, så hur ska de då kunna vara ofrivilliga? *självinsikt* :)
Lite tics kanske jag har i mina ben så att jag handlar på platser där jag inte hör hemma, men det ska inte medecineras bort tycker jag.

Men det handlade väl om dina skakningar, så det är väl klart att det är allvarligt ifall du själv anser att det är det.
Kan din oro ha med att göra att du bryr dig om vad andra tycker?

Överstimulering utav armarna kan också vara orsak till problem, ett jobb jag hade innefattade väldigt monotoma rörelser som skulle repeteras under långa tidsperioder. Det gav mig kramper på mornarna och myrkrypningarna på kvällen typ, då hälpte B12, dock så vet jag inte hur tex musarm visar sig eftersom jag inte fått det.. än
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav MsTibbs » 2008-02-01 0:22:29

Nej jag stör mig inte på det, inte skakningarna. Att det "kittlar" i armarna däremot kan vara irriterande, men just det syns ju inte utåt. Handskalv var mest en sak som jag funderade på om någon mer med AS hade, eller om det var något som de frågade på utredningen om, frikopplat från själva aspergern.

Vad är "stims"? *svara på min egen fråga* :

Behovet av upprepning kan ta sig utlopp i något som kallas för ”stims”, upprepade kropps rörelser som syftar till avkoppling och samling. Gunnel påpekar att stims och tics inte är samma ska. Tics är plågsamma tvångsmässiga rörelser, medan stims är något positivt som tillför lugn och avkoppling.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2008-02-01 1:12:16

rdos skrev:Håller inte med om Kvasirs "psykiatriserade" förklaringar. Draget har inget med motorik att göra överhuvudtaget utan är ett stim. http://rdos.net/sv/aspeval/#444 (Skakar din händer, 0.4 i korrelation med höga Aspie-poäng).

Jag brukar höra samma larv kring tics oxå. Dock så har inte heller tics ett dugg med motorik att göra heller, utan tics är mest relaterade till stim oxå. Just denna relation gör att jag inte har med diagnosen Tourette Syndrom eftersom den ter sig fullständigt meningslös i sammanhanget.


Jag vet inte vad du menar med psykiatriserad förklaring. Jag spekulerade väl huvudsakligen i stress och dess effekter på immunförsvaret, med darrningar som någon sekundär effekt av det. Notera dock att i mitt fall handlar det inte om något jag har haft hela livet, utan något som kom i samband med utbrändheten och numera till större delen har försvunnit igen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav pointblank » 2008-02-01 10:35:50

Ms Tibbs; Att du får skakningar i armarna kan ha med muskelspänningar att göra. Har för mig att du nämnt i en annan tråd att du biter ihop käkarna. Det hänger ofta ihop med spänningar i nacken, och de går för det mesta då även ut till armarna och skulderbladen. Att du skakar mer ibland kan bero på att du då faktiskt slappnar av en aning och att musklerna hamnar i ett mellanläge - de försöker slappna av och spänna ihop sig omvartannat = skak! Du kan ha nytta av att gå till en sjukgymnast som arbetar med Basal kroppskännedom.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Inläggav MsTibbs » 2008-02-01 13:19:13

Pointblank: Intressant, jag skall läsa om det...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-02-12 23:54:10

F+ck sh+t b+js!!! Idag funkar det inte! Himla störande! Fatta vad pinsamt att stå och försöka signera kvitto och inte lyckas hålla sig på strecket, händerna bara rycker i väg åt ett eller annat håll, jag kommer av mig, glömmer bort hur min signatur ser ut och sen när jag kommer på det flyger handen iväg igen!!!! Himla tant i kassan lär ju undra vad tusan det e för knepigt med mig, det gör jag med!! *grrr!!!* :evil: :evil:

Hela jag känns btw ryckig och skakig och klumpig för tiden; spiller ut kaffe ur koppen, kan inte hälla rakt, springer in i dörrkarmar och liknande. Jag är i synnerhet ständigt "trött" i händerna och nedre delen av armarna. Uschie.

Tips till okunnig hur man kan tänka för att fixa en så normalt simpel sak?!?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Kvasir » 2008-02-13 11:08:57

Tibbs,
Köp en burk Behepan (vitamin B-12) på Apoteket. Det är ingen garanti att det hjälper, men det kan göra det. Det är receptfritt, men kan behöva köpas över disk. Andra B-12-preparat brukar vara mycket lägre dos, så kör på Behepan,
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kritan » 2008-02-13 11:40:47

Med risk för att göra bort mig helt:
Du har inte tänkt tanken Parkinson?
Senast redigerad av Kritan 2011-05-04 11:28:43, redigerad totalt 1 gång.
Kritan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2008-02-05
Ort: Sydsverige

Inläggav MsTibbs » 2008-02-13 13:53:52

Kritan skrev:Med risk för att göra bort mig helt:
Du har inte tänkt tanken Parkinson?


Nä... men det hoppas jag verkligen inte på *rysa* :o :shock: :shock:

Kvasir: Jag skall kolla upp och testa det där med B-12. Tackar för tipset.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in