Hans Aspergers originalstudie om Aspergers

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hans Aspergers originalstudie om Aspergers

Inläggav HGJ » 2012-01-08 16:53:33

Iridia skrev:
Abbreviation skrev:Det bör noteras att forskningen Robert D. Hare gjort är gjord på fångar.

Jasså, det visste jag inte. Det kanske förklarar varför en viss medlem envisas med att psykopater är kriminella och saknar förmåga till långsiktighet och uthållighet. Det blir ju lika snett som när dr Asperger studerade AS enbart hos pojkar.

Hans Asperger hade väl knappast bestämt sig för att studera enbart pojkar. Så här skrev han i Die „Autistischen Psychopathen“ im Kindesalter:

http://www.as-tt.de/assets/applets/Asperger_Hans.pdf

Betrachten wir unsere autistischen Kinder im Hinblick auf ihr Geschlecht, so
stehen wir vor der zunächst erstaunlichen Tatsache, daß es fast ausschließlich Knaben
sind.Wir fanden wohl bei Mädchen Kontaktstörungen, die in manchen Zügen
an die Autistischen Psychopathen gemahnten, wir fanden auch Mädchen, bei denen
wir eine vorausgegangene Encephalitis als Ursache des Zustandes annehmen
mußten wie bei Fall 4, Hellmuth L.), wir fanden aber bei Mädchen kein voll ausgeprägtes
Bild, wie es etwa die Fälle 1–3 zeigen.Wie ist das zu erklären? Handelt
es sich hier um eine geschlechtsgebundene oder zumindest geschlechtsbegrenzte
Vererbung? Es ist etwas von der Art.
Der autistische Psychopath ist eine Extremvariante der männlichen Intelligenz,
des männlichen Charakters. Schon innerhalb der normalen Variationsbreite
finden sich typische Unterschiede zwischen Knaben- und Mädchenintelligenz: die
Mädchen sind im allgemeinen die besseren Lerner, ihnen liegt das Konkrete, das
Anschauliche, das Praktische, das saubere eifrige Arbeiten, dagegen liegt das Lo-
gische, die Fähigkeit zur Abstraktion, das präzise Denken und Formulieren, das
eigenständige Forschen viel mehr in den Möglichkeiten der Knaben. Das ist auch
der Grund, warum im allgemeinen die Knaben bei den höheren Altersstufen der
Binet-Prüfung besser abschneiden als die Mädchen; die recht einseitig logischabstrakten
Anforderungen, welche die Binet-Tests etwa von der Altersstufe 10
Jahre an stellen, sind eben den Knaben viel mehr gemäß!). Beim Autistischen
Psychopathen ist dieses Verhalten ins Extreme gesteigert. Die Abstraktion – die
ja überhaupt mehr dem männlichen Denken liegt, während das Weib mehr fühlt,
sicher in ihren Instinkten beruht – ist so weit vorgeschritten, daß die Beziehungen
zum Konkreten, zu den Dingen und den Menschen, weitgehend verloren gegangen
sind die Anpassung an die Forderungen der Umwelt, die ja vorwiegend über
die Instinktfunktionen geht, ist nur in sehr herabgesetztem Maße erreicht.
Während wir, wie schon gesagt, kein Mädchen kennengelernt haben bei dem
das Bild des Autistischen Psychopathen voll ausgeprägt zu finden gewesen wäre,
sind uns mehrere Mütter autistischer Kinder begegnet, die selber in ihrem Verhalten
ausgesprochen autistisch waren. Diese Tatsache können wir nicht erklären.
Ob es ein Zufall ist, daß gerade unter unseren Fällen keine autistischen Mädchen
zu finden sind – sie mögen ja gewiß seltener sein als die Knaben –, oder ob es
so ist, daß die autistischen Wesenszüge beim weiblichen Geschlecht erst nach der
Pubertät auftreten, das wissen wir nicht.


Moderator: Avdelat från dokumentar-jag-en-psykopat-sam-vaknin-t14958.html
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5314
Anslöt: 2007-06-02

Re: Dokumentär: "Jag - en psykopat"

Inläggav Iridia » 2012-01-08 17:37:10

Du har inte lust att översätta de relevanta delarna? Alla är inte så bra på tyska.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Dokumentär: "Jag - en psykopat"

Inläggav HGJ » 2012-01-08 17:50:56

Iridia skrev:Du har inte lust att översätta de relevanta delarna? Alla är inte så bra på tyska.


http://autismforum.se/gn/export/download/af_pdf_vad_ar_autism/Autistisk_psykopati_i_barndomen.pdf

Det är fascinerande att notera att de autistiska barn vi mött nästan uteslutande är pojkar. Ibland
fann vi även flickor med kontaktstörningar som påminner om autism, och det fanns också flickor
hos vilka en tidigare encefalit hade orsakat tillståndet (se fallbeskrivning 4, Hellmuth L.). Hos
flickorna fann vi dock aldrig den fullt utvecklade bild som vi ser i de tre första fallen. Hur kan då
detta förklaras? Uppenbarligen finns det mycket som pekar mot en könsbunden form av ärftlighet
eller att den tar sig olika uttryck beroende på kön.

Den autistiska personligheten är en extremvariant av manlig intelligens. (75) Åren inom
normalpopulationen finner vi typiska könsskillnader vad gäller intelligens. Flickor är i allmänhet
bättre i fråga om inlärning. De har större talang för det konkreta och praktiska och för pedantiskt,
metodiskt arbete. Pojkar tenderar å andra sidan att vara mer begåvade när det gäller logik,
abstraktion, koncisa tankar och formuleringar samt självständigt vetenskapligt arbete. Detta är
också orsaken till att pojkar i högre åldrar lyckas bättre än flickor i Binettestet. De strikt logiska och
abstrakta uppgifterna som är utformade för tioåringar och äldre barn är helt enkelt mer lämpade för
pojkar!

Hos den autistiska individen är det manliga mönstret extremt överdrivet. I allmänhet ligger
abstrakt tänkande mer i linje med manliga tankeprocesser, medan kvinnliga tankeprocesser är mer
inriktade på känslor och instinkter. Hos den autistiska personen är det abstrakta tänkandet sa högt
utvecklat att relationerna till det konkreta, till föremål och till människor, i stort sett gått förlorade,
varför den instinktmässiga sociala anpassningen är mycket störd. (76)

Även om vi aldrig har stött på en flicka med fullt utvecklad autism har vi däremot träffat flera
mödrar till autistiska barn, vilka själva hade uttalat autistiska drag. Det är svårt att förklara denna
observation. Det kan vara en ren slump att det inte finns några flickor bland våra fall, eller också
kan det förhålla sig så att autistiska drag hos kvinnor blir uppenbara först efter puberteten. Vi vet
helt enkelt inte.” (77)
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5314
Anslöt: 2007-06-02

Re: Dokumentär: "Jag - en psykopat"

Inläggav Vildsvin » 2012-01-08 18:04:07

Rätt sköna formuleringar Hans Asperger hade:

Immer war er in einer grotesken Weise dick; trotz strenger, vom Arzt über-
wachter Diät – er hat auch selbst gar keinen großen Appetit – nahm er ständig
rasch zu. Als wir ihn vor 6 Jahren kennenlernten – damals war er 11 Jahre alt –,
hatte er ausgesprochene Fettbrüste und besonders betonte Hüften; dieser Zustand
ist bis heute geblieben (wir haben ihn vor kurzem wieder gesehen). Bis heute
besteht ein beiderseitiger Kryptorchismus (seit etwa 1 Jahr onaniert der Bursehe viel!).


Min översättning:

Han har alltid varit tjock på ett groteskt sätt, trots en sträng läkarövarvakad diet - han har inte heller någon större aptit- så ökade han hela tiden snabbt i vikt. När vi lärde känna honom för 6 år sedan - då var han 11 år - hade han uttalade fettbröst och särskilt betonade höfter; detta tillstånd har kvarstannat till idag (vi har träffat honom nyligen). Fortfarande idag kvarstår en dubbelsidig testikelretention (sedan ca 1 år onanerar grabben mycket!)

Das Aussehen wirkt grotesk; auf dem massigen Körper, über dem großen Ge-
sicht mit Hängebacken sitzt ein ganz kleiner Hirnschädel (man kann ihn fast schon
als mikrocephal bezeichnen) mit engstehenden Äuglein. Der Blick ist verloren
und abwesend, manchmal blitzt es aber boshaft auf. Wie schon nach dem Aus-
sehen zu erwarten war, ist er in einem ungewöhnlichen Ausmaße ungeschickt.
In der Spielgruppe steht er, ein unbeweglicher Koloß; einen ihm zugeworfenen
Ball kann er unmöglich fangen, selbst wenn man es ihm noch so leicht machen
will; seine Bewegungen dabei und wenn er selber zu werfen versucht, wirken
ungemein komisch. Die unbewegte Würde des Gesichts, die er dabei trägt, ist be-
sonders lächerlich.


Utseendet är groteskt, på den kraftiga kroppen, över det stora ansiktet med hängkinder finns en rätt liten hjärnskål (man kan nästan kalla den mikrocefal) med tättsittande småögon. Blicken är vilsen och frånvarande, men ibland blixtrar den ondskefullt upp. Som man kan vänta sig av utseendet så är han i ovanlig utsträckning opraktisk. I lekgruppen står han som en orörlig koloss, kastar man lätt en boll mot honom kan han omöjligt fånga den, även om man försöker göra det så lätt som möjligt för honom; hans rörelser därvid och när han själv försöker kasta verkar ovanligt komiska. Hans opåverkade stolta ansiktuttryck därvid är särkillt skrattretande.


EDIT: bah tog en stund att översätta och under tiden hade HGJ länkat till färdiga översättningan ovan. :evil:
Senast redigerad av Vildsvin 2012-01-08 18:10:20, redigerad totalt 1 gång.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Dokumentär: "Jag - en psykopat"

Inläggav Iridia » 2012-01-08 18:10:05

Tack Vildsvin och HGJ. :-)Happy
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Dokumentär: "Jag - en psykopat"

Inläggav HGJ » 2012-01-08 18:43:58

Vildsvin skrev:EDIT: bah tog en stund att översätta och under tiden hade HGJ länkat till färdiga översättningan ovan. :evil:

Det kan påpekas att den svenska översättningen i första hand utgår från Uta Friths översättning till engelska. Särskilt i den första meningen av det jag citerade ur den svenska versionen lyser engelskan igenom (fascinerande att notera återgår på fascinating to note).
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5314
Anslöt: 2007-06-02

Hans Aspergers orginalstudie om Asperger

Inläggav Puzzle » 2015-07-26 15:13:13

Tycker jag har sökt rätt ordentligt nu men jag hittar ingen tråd om Hans Aspergers egna rapport om dem första barnen som diagnostiserades med Asperger/"Autistisk psykopati" men ni andra är kanske inte fullt lika fascinerade av den som jag är.

Inte allt för stort diskussionsämne heller men om någon skulle vara intresserad av att läsa 'Die ”Autistischen Psychopathen” im Kindesalter' översätt till svenska:

- ”Autistisk psykopati” i barndomen


Moderator Alien: Slog ihop med annan tråd om denna studie.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Hans Aspergers orginalstudie om Asperger

Inläggav slackern » 2015-07-26 15:27:49

Puzzle skrev:Tycker jag har sökt rätt ordentligt nu men jag hittar ingen tråd om Hans Aspergers egna rapport om dem första barnen som diagnostiserades med Asperger/"Autistisk psykopati" men ni andra är kanske inte fullt lika fascinerade av den som jag är.

Inte allt för stort diskussionsämne heller men om någon skulle vara intresserad av att läsa 'Die ”Autistischen Psychopathen” im Kindesalter' översätt till svenska:

- ”Autistisk psykopati” i barndomen


Jag har länkat till det där tidigare, lite lustigt namn faktiskt. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hans Aspergers orginalstudie om Asperger

Inläggav Jackal » 2015-07-26 15:29:30

slackern skrev:
Puzzle skrev:Tycker jag har sökt rätt ordentligt nu men jag hittar ingen tråd om Hans Aspergers egna rapport om dem första barnen som diagnostiserades med Asperger/"Autistisk psykopati" men ni andra är kanske inte fullt lika fascinerade av den som jag är.

Inte allt för stort diskussionsämne heller men om någon skulle vara intresserad av att la 'Die ”Autistischen Psychopathen” im Kindesalter' översätt till svenska:

- ”Autistisk psykopati” i barndomen


Jag har länkat till det där tidigare, lite lustigt namn faktiskt. :lol:

Ja, hela den studien har jag läst via en länk från en annan tråd här på forumet.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Hans Aspergers orginalstudie om Asperger

Inläggav Pikachu » 2015-07-26 15:31:20

Klart att AS och psykopati liknar varandra, har man empatibrist så har man.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Hans Aspergers orginalstudie om Asperger

Inläggav Puzzle » 2015-07-26 15:33:13

slackern skrev:Jag har länkat till det där tidigare, lite lustigt namn faktiskt. :lol:

I någon tråd då eller? Jag tycker att jag har sökt på det mesta men det är väl kanske mest trådstarter. Skulle man välja allt som skrivits i alla trådar så har man ett antal sidor sökningar att gå igenom och så mycket tid har jag inte orkat lägga ner.. :lol:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Hans Aspergers orginalstudie om Asperger

Inläggav Puzzle » 2015-07-26 15:34:38

Pikachu skrev:Klart att AS och psykopati liknar varandra, har man empatibrist så har man.

Empatibrist och svårigheter att tyda folk är fortfarande inte samma sak men jag är måttligt intresserad av att diskutera det något mer.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Hans Aspergers orginalstudie om Asperger

Inläggav plåtmonster » 2015-07-26 15:35:38

Man kunde visst hitta sätt att få egentid förr i tiden också:
Ett typiskt beteende hos modern var t.ex. att helt sonika överge familjen och resa till fjällen så snart hon kände att problemen i hemmet blev för mycket för henne. Hon älskade att vistas i fjällen och kunde stanna där en vecka eller längre och lämna resten av familjen att klara sig bäst de kunde.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hans Aspergers orginalstudie om Asperger

Inläggav gadas » 2015-07-26 16:49:31

Pikachu skrev:Klart att AS och psykopati liknar varandra, har man empatibrist så har man.


Nej, där går du i samma fälla som så många andra!

På den tiden Asperger skrev sin avhandling betydde "psykopati" ungefär alla former av psykiska avvikelser. Så ingenting tyder på att Asperger ville jämföra AS med det vi i dag kallar psykopati, dvs total brist på sympati eller om man så vill "emotionell empati".
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hans Aspergers orginalstudie om Asperger

Inläggav HGJ » 2015-07-26 22:38:46

Puzzle skrev:Tycker jag har sökt rätt ordentligt nu men jag hittar ingen tråd om Hans Aspergers egna rapport om dem första barnen som diagnostiserades med Asperger/"Autistisk psykopati" men ni andra är kanske inte fullt lika fascinerade av den som jag är.

Inte allt för stort diskussionsämne heller men om någon skulle vara intresserad av att läsa 'Die ”Autistischen Psychopathen” im Kindesalter' översätt till svenska:

- ”Autistisk psykopati” i barndomen

Det finns kanske ingen särskild tråd om den uppsatsen, men det har tidigare länkats till den och citerats ur den:

http://www.aspergerforum.se/post118529.html#p118529

(Citatrutorna ser i ovanstående på grund av detta inte ut som de ska. Dessutom är länkarna i inlägget trasiga.)

http://www.aspergerforum.se/post340108.html#p340108

(Trasiga länkar där också.)

http://www.aspergerforum.se/post690960.html#p690960
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5314
Anslöt: 2007-06-02

Hans Aspergers orginalstudie om Asperger

Inläggav Jackal » 2015-07-26 22:43:24

slackern skrev:
Puzzle skrev:Tycker jag har sökt rätt ordentligt nu men jag hittar ingen tråd om Hans Aspergers egna rapport om dem första barnen som diagnostiserades med Asperger/"Autistisk psykopati" men ni andra är kanske inte fullt lika fascinerade av den som jag är.

Inte allt för stort diskussionsämne heller men om någon skulle vara intresserad av att läsa 'Die ”Autistischen Psychopathen” im Kindesalter' översätt till svenska:

- ”Autistisk psykopati” i barndomen


Jag har länkat till det där tidigare, lite lustigt namn faktiskt. :lol:

Ja, det var via din länk jag läste det.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Hans Aspergers orginalstudie om Asperger

Inläggav slackern » 2015-07-26 23:33:42

Jackal skrev:
slackern skrev:
Puzzle skrev:Tycker jag har sökt rätt ordentligt nu men jag hittar ingen tråd om Hans Aspergers egna rapport om dem första barnen som diagnostiserades med Asperger/"Autistisk psykopati" men ni andra är kanske inte fullt lika fascinerade av den som jag är.

Inte allt för stort diskussionsämne heller men om någon skulle vara intresserad av att läsa 'Die ”Autistischen Psychopathen” im Kindesalter' översätt till svenska:

- ”Autistisk psykopati” i barndomen


Jag har länkat till det där tidigare, lite lustigt namn faktiskt. :lol:

Ja, det var via din länk jag läste det.


En sak som jag har undrat över är vad som hände med hans pojkar om det skedde någon som helst eugenik med dom.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in