AS + tandproblem. Har ni tandvårdskort? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du tandkort?

ja
15
39%
nej
18
47%
försöker få
5
13%
 
Antal röster : 38

Inläggav Kristofer » 2008-02-06 13:40:13

Pemer skrev:Uppsala kommun har en jurist som gjort en egen tolkning och skiter i vad landstinget säger, va? Eller har du talat med landstinget och de är lika jävliga?

Uppsala kommun satt t o m enligt förljudande och påstod att de följer vad landstinget har rekommenderat.

Ska bli intressant att se om det händer mer någon gång snart, Uppsala kommun fick som sagt ett beskt mail om detta från ordföranden i Organiserade Autister Stockholm härom veckan... :P


Som jag fattade det av alla samtal jag ringde hit och dit skiter både landstinget och kommunen högaktningsfullt i lagen och kör med "för att få tandvårdsstöd ska man ha annan insats från LSS".
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:33:08, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Håll låg profil utåt!!

Inläggav Garum » 2008-02-12 17:21:23

Hej!
Med tanke på den Kungliga Svenska Avundsjukan ska man definitivt INTE gå ut i pressen om detta med tandvårdskort!
Min egen biståndshandläggares spontana avundsjuka kommentar var att: "Varför ska just NI ha detta kort?? ni har väl inte sämre tänder än andra." sic!!

Folk blir bara avundsjuka, ilskna och förbannade på att vi har denna förmån och inte dom själva, om det kommer till mer allmän kännedom via pressen och i den allmänna debatten, är risken stor det bildas en opinion att helt enkelt stoppa tandvårdskortet eller kraftigt försämra det och göra det mycket svårare att få det , i "Rättvisans namn" och för att "spara pengar", vilket självklart inte kommer att innebära att andra får billigare tandvård, enbart att vi får dyrare, en ren avundsjukereform alltså.

Det skall ju som bekant ALLTID sparas på de svagaste grupperna, minsta lilla förmån vi har så blir det alltid tjafs om att det belastar samhällsekonomin etc etc medans elitens privilegier däremot kan få kosta skattebetalarna hur mycket som helst, för de har förmågan att försvara sina intressen på ett kraftfullt sätt till skillnad från svarage grupper.
Det räcker mer än väl att ha mer information på olika relevanta hemsidor som en acceptapel kompromiss.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 11:33:09, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Pemer » 2008-02-12 17:28:28

Sant. Vad man möjligen kan göra är att nämna som exempel i förbigående i eventuella debattartiklar om (inte specificerade) "lagliga rättigheter som vissa kommuner tillhandahåller enligt lagens bokstav och intention, medan andra kommuner gör egna lokala tolkningar av lagen som de följer i stället".

Men desto mer information skulle jag kunna slänga upp på OA Sthlms hemsida, då. (Som jag för övrigt uppdaterade och ansiktslyfte härom dagen.)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:33:09, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2008-02-12 17:31:53

Men å andra sidan: varför "just vi" skulle ha detta kort? Därför att vi med enstaka undantag hör till dem som har sämst ekonomi, skulle inte det vara argument nog? Visst, enstaka personer kan ha fett välbetalda arbeten och ändå ha lyckats få Asperger diagnosticerat, men i dagens samhälle måste det ju vara de rätt rejäla undantagen. Trodde jag?

Och de brukar inte heller utnyttja rätten till stöden, det är ju just vad vi sett en och annan nämna här i tråden...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:33:09, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Flinta » 2008-02-12 22:23:37

Pemer skrev:
sommar skrev:Jag står precis i begrepp o. ansöka. Hoppas hoppas jag får det!!

Det påstås ju att samma högkostnadskort gäller för sjukvård + tandvård o. man betalar 900 kr o. sedan frikort 1 år. Nu råkar det vara så att jag har frikort tom. nov.-08. Det utfärdades i slutet av -07. hos Vårdcentralen. Om jag får tandvårskort borde det innebära att jag har frikort direkt hos tandläkaren eller? :roll:

Så borde det bli, ja.


Sommar: Ja, så blev det för mig. Men glöm inte ta med tandvårdskortet tillsammans med frikortet - iaf första gången hos tandis.

Till Pemer o A o alla andra som informerar om tandvårskort vill jag säga: Tack! Jag har verkligen behov av det! Utöver bastandvård går jag på tandreglering (som kortet inte täcker) och det har jag nu råd med eftersom jag får bastandvården "gratis".

Nu ryker visdomständerna!
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 11:33:09, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav rdos » 2008-02-12 22:41:06

Avskyr tandläkare + har bra tänder.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:33:09, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Titti » 2008-02-12 22:50:59

Pemer skrev:Men å andra sidan: varför "just vi" skulle ha detta kort? Därför att vi med enstaka undantag hör till dem som har sämst ekonomi, skulle inte det vara argument nog?


Det är inget hållbart skäl. Det finns andra grupper som har det lika illa både som grupp betraktat och som enskilda individer. Unga handikappade med andra funktionshinder som inte ryms inom LSS är en sådan grupp, arbetslösa utan a-kassa en annan. Enskilda individer kan du hitta lite överallt - från ensamföräldrar till folkpensionärer.

Många av oss har svårt att sköta munhälsan beroende på perceptionsproblem, tex. Det är ett bättre skäl.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Aspergare och vården



Logga in