Dansbandsmusik

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Dansbandsmusik

Inläggav Jonmpa » 2011-12-28 1:06:59

Hej på er! Här är en kille vars hjärta klappar för dansbandsmusik för att den inte är för högljudd, tutig, mesig eller så utan den är precis mitt emellan, Fler här som gillar dansbandsmusik och vill dela med sig av sina åsikter om denna trevliga och för många fysiska musik? Mvh Johnny
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Re: Dansbandsmusik

Inläggav Iridia » 2011-12-28 10:01:26

Enda dansbandsmusik jag gillar är tidiga Sven-Ingvars, de gjorde en del verkligt gulliga låtar på 60-talet. (Den värmländska dialekten gör det extra gulligt.) Sven Ingvars - Min gitarr:

Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Dansbandsmusik

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-29 0:00:06

Jag avskyr dansbandsmusik. Sötsliskig dynga för förståndshandikappade & pensionärer.


mnordgren:

Det här framstår som ett indirekt angrepp på trådstartaren.

Det hade kunnat bli en varning, men pga fördröjningen blir det endast en tillsägelse.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Dansbandsmusik

Inläggav jorand » 2011-12-29 1:09:15

Jonmpa skrev:Fler här som gillar dansbandsmusik och vill dela med sig av sina åsikter om denna trevliga och för många fysiska musik. Mvh Johnny

Eftersom trådstartaren efterfrågar fler med detta intresse så ställer jag mig frågande till forummedlemmars behov av och syfte med att uttrycka sitt ogillande i just denna tråd...
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Re: Dansbandsmusik

Inläggav segdeg » 2011-12-29 1:34:53

jorand skrev:Eftersom trådstartaren efterfrågar fler med detta intresse så ställer jag mig frågande till forummedlemmars behov av och syfte med att uttrycka sitt ogillande i just denna tråd...


Vurm, å inge annat, tjo å tjim i kapernamum ...

Ur SVT's Julkalender 1995

När tiden är inne
för lugn i sinne

När staden skälver
och jorden gnäller

För julefrid
öppnar porten i tid

Den som ingen sakna
hämta stjärnan som vakna



Mvh Gnatig
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Dansbandsmusik

Inläggav Kahlokatt » 2011-12-30 0:03:24

jorand skrev:
Jonmpa skrev:Fler här som gillar dansbandsmusik och vill dela med sig av sina åsikter om denna trevliga och för många fysiska musik. Mvh Johnny

Eftersom trådstartaren efterfrågar fler med detta intresse så ställer jag mig frågande till forummedlemmars behov av och syfte med att uttrycka sitt ogillande i just denna tråd...


+1
(Om jag skrev och efterlyste ex. musikalfans skulle jag inte vilja veta hur mycket andra avskyr den genren...)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Dansbandsmusik

Inläggav Zombie » 2011-12-30 0:09:42

jorand skrev:
Jonmpa skrev:Fler här som gillar dansbandsmusik och vill dela med sig av sina åsikter om denna trevliga och för många fysiska musik. Mvh Johnny

Eftersom trådstartaren efterfrågar fler med detta intresse så ställer jag mig frågande till forummedlemmars behov av och syfte med att uttrycka sitt ogillande i just denna tråd...

För min del ville jag motverka den effekten innan den bredde ut sig ännu mer. Bäst att skriva det, även om jag själv tycker att jag uttryckte annat som är mycket viktigare än min egen "måttliga förtjusning", eftersom jag vet hur missförstådd man kan bli härinne.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Dansbandsmusik

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-30 0:15:39

Elementära forumförhållanden 1A: Alla tycker inte som du, var beredd på att höra motsatta uppfattningar.

Nu råkar det dessutom vara så att TS frågar efter respons, vilket väl alla som skriver vill ha.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Dansbandsmusik

Inläggav Björne » 2011-12-30 1:58:07

Här är några goingar:
*Borttaget*
Chinox - Nej så tjock du har blitt.

Black Jacks - Inget stoppar oss nu (Inatt inatt)

Svenne Rubins - Folköl och dunkdunka:


Moderator: Tog bort första länken då videoklippet tagits bort från Youtube.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Dansbandsmusik

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2012-01-03 23:29:55

Tycker att dansbandsmusik kan vara bra ibland, gillar t.ex. Vikingarna och Arvingarna. Kan tillägas att jag bara är 20 år.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Re: Dansbandsmusik

Inläggav Savanten Svante » 2012-01-04 0:18:43

Trøste & Bære - Jag är inte sjuk


Den gillar jag :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Dansbandsmusik

Inläggav Dagobert » 2012-01-04 19:43:02

Vad har du ens i den här tråden att göra, KS?

KrigarSjäl skrev:Nu råkar det dessutom vara så att TS frågar efter respons, vilket väl alla som skriver vill ha.

Elementär läsförståelse, KS:
Jonmpa skrev:Fler här som gillar dansbandsmusik och vill dela med sig av sina åsikter

Han skriver inte "eller", alltså är du offtopic. Starta en Antidansbandstråd.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Re: Dansbandsmusik

Inläggav jorand » 2012-01-04 20:02:00

Nykomling på forumet dessutom som startade (även denna) tråden. Tror inte han kommer tillbaka. Hoppas jag har fel.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Re: Dansbandsmusik

Inläggav Zombie » 2012-01-04 20:12:19

jorand skrev:Nykomling på forumet dessutom som startade (även denna) tråden. Tror inte han kommer tillbaka. Hoppas jag har fel.

+1
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Dansbandsmusik

Inläggav jorand » 2012-01-04 21:03:36

Zombie skrev:
jorand skrev:
Jonmpa skrev:Fler här som gillar dansbandsmusik och vill dela med sig av sina åsikter om denna trevliga och för många fysiska musik. Mvh Johnny

Eftersom trådstartaren efterfrågar fler med detta intresse så ställer jag mig frågande till forummedlemmars behov av och syfte med att uttrycka sitt ogillande i just denna tråd...

För min del ville jag motverka den effekten innan den bredde ut sig ännu mer. Bäst att skriva det, även om jag själv tycker att jag uttryckte annat som är mycket viktigare än min egen "måttliga förtjusning", eftersom jag vet hur missförstådd man kan bli härinne.

Varför skriva överhuvudtaget i en tråd där man så uppenbart inte tillhör målgruppen? Och hur ska ditt inlägg kunna ses som att det motverkar något?

Det enda ni/vi lyckas med är att skrämma bort de som skulle kunna tänka sig att svara trådstartaren seriöst. Jag har väldigt låg förståelse för det väl utbredda behovet av att uttrycka sitt missnöje för allehanda saker som man inte har något intresse i...
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Re: Dansbandsmusik

Inläggav Zombie » 2012-01-04 21:30:46

jorand skrev:Varför skriva överhuvudtaget i en tråd där man så uppenbart inte tillhör målgruppen? Och hur ska ditt inlägg kunna ses som att det motverkar något?

Det enda ni/vi lyckas med är att skrämma bort de som skulle kunna tänka sig att svara trådstartaren seriöst. Jag har väldigt låg förståelse för det väl utbredda behovet av att uttrycka sitt missnöje för allehanda saker som man inte har något intresse i...

Jag svarade seriöst. Jag begrep vad som skulle komma. Jag har varit med förr. Jag försökte ge ett exempel på att även om man har svårt för dansbandsmusik så kan man ju titta på sin egen del i det i stället för att angripa andra. (Vilket man för övrigt kan tillämpa på det mesta.)

Det är möjligt att jag valde en klumpig metod, särskilt bland aspergare som kan ha svårt att läsa underförstådda budskap eller se helheten i ett inlägg, men läser du mitt inlägg som att jag hade "behov av att uttrycka mitt missnöje" så kan jag inte se att du har läst det ordentligt.
Senast redigerad av Zombie 2012-01-04 21:35:40, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Dansbandsmusik

Inläggav Alien » 2012-01-05 17:01:36

lasseivägen skrev:Håller med dansbandsmusik är över huvudtaget inte någon ting, Jag kan inte räkna in det som musik.


Moderator:

Detta är en tråd för dem som delar TS intresse för dansbandsmusik, inte för dem som ogillar den. För de som känner behov av att visa hur mycket de hatar vissa sorters musik finns redan en särskild tråd: skitmusik-t15613.html. Håller er till ämnet här!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Dansbandsmusik

Inläggav Jonmpa » 2012-01-05 21:04:28

Det är för sorgligt med människor som tror att dom vet om dansbandsmusik, Men dom som inte förstår sig på den musiken är dom som aldrig vill eller har rört sig till musiken och gett musiken en chans och såna här påhopp på oss människor med denna sofistikerade och utmärkta musik är mycket vanligt tyvärr
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Re: Dansbandsmusik

Inläggav Jonmpa » 2012-01-05 21:06:07

Jag ber även att få tacka alla de som stöttat mig i denna tråd och gett de som hoppat på dansbandsmusiken i denna tråd en tillrättavisning. Det behöver dom. Detta är och förblir inget annat än en tråd för oss som gillar och älskar dansbandsmusik
Jonmpa
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2011-02-04
Ort: Vårberg, Stockholm

Re: Dansbandsmusik

Inläggav Iridia » 2012-01-06 0:12:38

Bra att du inte blev bortskrämd av intermezzot. :-)Happy

(Som egentligen borde flyttas till OT-tråden, ska fråga moddarna om de kan rensa lite.)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Dansbandsmusik

Inläggav rdos » 2012-01-08 17:29:35

Dansbandsmusik är helt ok. Mycket bättre än det mesta skit vi blir överösta av ifrån media. Dessutom så är det lokala band, och live-uppträdanden med riktig dans, inte som på diskot där det är en DJ som spelar dynga ifrån någon CD och folk bara står och åmar sig.

Vi ska vara stolta över dansbandskulturen som håller liv i svensk musiktradition, och ger våra artister sitt levebröd.

Sedan önskar man sig att någon moderator slänger alla skräpinlägg som KS & co gjort här. Vill de klaga på dansbandsmusik kan de dra någon annanstans!
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Dansbandsmusik

Inläggav Alien » 2012-01-10 2:36:03

Moderator:

En del inlägg har flyttats till en ny tråd: vad-definerar-ni-som-god-smak-t24321.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Dansbandsmusik

Inläggav rdos » 2012-01-10 18:30:20

KrigarSjäl skrev:Du kan inte påstå att texter eller annat i dansbandssvängen visar på någon större kreativitet eller litterära kvaliteter så vad finns det för värde i det mer än att det är trallvänlig musik som för vissa funkar att dansa till?


Den är iaf bra mycket mer kreativ en det mesta inom popmusiken.

KrigarSjäl skrev:Idén med dansbandsmusik är från början att fylla en lada med folk som vill dansa. Bakgrundsmusik att svänga loss till, ren bruksmusik.


Såklart. Är det något fel med det då?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Dansbandsmusik

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-10 19:11:45

Man får ta det för vad det är, musik gjord för att dansas till. För dansbandsmusikerna är det ett kneg och inte så mycket mer.
Musikintresserade bryr sig i regel inte om dansband utan mer obskyra rockband, Bob Dylan, Morrissey, punk, klassiskt mm. Musik med lite hjärna.

Popmusiken är inte mycket bättre än dansband, det ger jag dig helt rätt i.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Intressanta intressen



Logga in