Skulle han verkligen kunna göra så?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav Lallis » 2011-12-13 1:33:24

Hej på er!

Efter att ha dejtat en kille ett par veckor så fick jag nyligen reda på att jag är gravid. Detta kom som en chock och jag berättade det givetvis för killen. Då han absolut inte vill ha barn så hotar han mig, allt för att få mig att göra abort.
Det har gått så långt och gjort mig så pass rädd att han nu är polisanmäld. Det sista han sa idag var att han ska ansöka om ensam vårdnad eftersom jag är "sjuk" (han syftar på min as) och inte har jobb just nu. Detta gör mig väldigt rädd då jag inte har haft min diagnos så jättelänge och inte har full koll på hur allt funkar.
Finns det någon som helst risk att han skulle kunna få ensam vårdnad pga att jag har as? Jag har egen lägenhet och är fullt kapabel att sköta om mig själv!
Lallis
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-04-22

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav snyft » 2011-12-13 1:50:10

"Det krävs dock allvarliga missförhållanden för att en förälder ska anses som olämplig som vårdnadshavare. Ofta är det mycket svårt att bevisa att det finns missförhållanden och att barnet/n riskerar att fara illa om den föräldern är vårdnadshavare."
http://www.kvinnojouren.se/fakta/lagoch ... am-vardnad

Lycka till med barnet!
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav Hermione » 2011-12-13 1:53:37

Jag menar inget illa nu, men varför vill du ha barn med en sådan typ?

Barnet har ju rätt till båda sina föräldrar, vill du verkligen ha med den killen att göra i 20 år? Tills barnet står på egna ben så att säga.
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav Miche » 2011-12-13 2:19:07

Hermione skrev:Jag menar inget illa nu, men varför vill du ha barn med en sådan typ?

Jag antar att Lallis var kär i killen och trodde att han ville ta sitt ansvar, tyvärr visade det sig att han inte ville det, men är det ett skäl att göra abort?

Jag tycker inte det.

@Lallis, du kan begära egen vårdnad eftersom han inte är intresserad av att vara pappa till barnet, en variant för att han ska slippa det helt kan vara att du uppger fader okänd vilket gör att han inte blir registrerad och inte heller betalningsansvarig. Om han så småningom mognar och visar att han är intresserad av att ta hand om barnet går det att lösa.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav calima » 2011-12-13 9:33:48

Lallis skrev:Detta kom som en chock


Jag får en känsla av att barnet inte alls var planerat ...?

Att den blivande fadern beter sig som ett svin är inte alltid skäl nog för en abort. Inte för mig iallafall.

Att ha AS och vara arbetslös är definitivt inget som gör att han ensam kan få vårdnaden. Att han dessutom hotat dig och är polisanmäld gör att han kommer att få mycket svårt att hävda att han är bättre vårdnadshavare än du. Jag tror inte du behöver orora dig alls!

Det här med "fader okänd" kan bli problematiskt. Om han vill kan han faktiskt begära faderskapstest för att fastställa faderskapet och du kan inte neka.

Har du någon pålitlig kontakt på habiliteringen som kan stötta dig om han fortsätter att bråka? Om du är orolig kan det vara skönt att ha någon att prata med.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav Miche » 2011-12-13 10:43:25

'Fader okänd' kan vara en utväg för honom att slippa allt ansvar om han nu är så omogen att han inte vill ta sitt ekonomiska och moraliska ansvar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav Abbreviation » 2011-12-13 10:55:57

Det är olagligt att inte uppge fadern om man vet vem det är. Uppmana inte till brott.

I en vårdnadsutredning utreds bådas föräldraförmåga. Att han hotat dig under graviditeten är inte direkt en fördel för honom. Enbart AS är inte skäl till att ta ifrån någon vårdnaden, man måste brista i omsorgsförmåga. Du får automatiskt ensam vårdnad och det är upp till honom att stämma dig på vårdnaden.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav calima » 2011-12-13 11:00:41

Men om han forsätter att vilja begära ensam vårdnad funkar det ju inte.

Förr (80-talet) var det så att om mamman inte sammarbetade och aktivt försökte "komma på" vem som skulle kunna vara far till barnet, exv genom att uppge namn på möjliga fäder så gick hon miste om förskottsbidraget. Uppgav man "äkta" namn tvingades de männen genomgå faderskapsest.
Men de reglerna kan ju ha ändrats.

Jag hade ett par lesbiska kompisar som envist vägrade sammarbeta och de blev utan bidrag.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav Miche » 2011-12-13 11:02:17

Abbreviation skrev:Det är olagligt att inte uppge fadern om man vet vem det är. Uppmana inte till brott.

Aj då, det visste jag inte.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav Lallis » 2012-01-03 0:51:46

Jag har inte varit inne här sen jag skrev mitt inlägg.
Tack så jättemycket för era svar, det har gjort mig lite klokare!

Barnmorskan är informerad om hur min situation ser ut och jag ska få träffa någon som har mer koll på det här med att ange fadern som okänd.
Som tur är har jag inte hört något mer ifrån honom, sen han meddelade att jag inte ska få en krona av honom.

Tack igen för era svar!
Lallis
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-04-22

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav Huggorm » 2012-01-03 1:44:59

Lallis skrev:Som tur är har jag inte hört något mer ifrån honom, sen han meddelade att jag inte ska få en krona av honom.

Det är ju det som är lite av problemet. Om du vill ha barn och han inte vill så är det ju inga problem. Men om han inte vill ha barn och ändå blir tvungen att betala rätt mycket pengar i arton år så känns det inte helt rätt. Men det skulle han naturligtvis ha tänkt på innan han hoppade över gummit.
Huggorm
 
Inlägg: 22253
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav Alien » 2012-01-03 1:50:43

Ja, vi vet ju alla hur barn kommer till. Men många killar tycks förutsätta att tjejen alltid äter p-piller el att hon alltid kommer att göra abort om hon blir med barn. När så visar sig inte vara fallet blir de förvånade och förbannade.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav calima » 2012-01-03 10:07:53

Dessutom är inga preventivmedel 100% säkra, man kan ha extrem otur.
Och abort är ingen givet alternativ för alla tjejer.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav Miche » 2012-01-03 15:01:02

calima skrev:Dessutom är inga preventivmedel 100% säkra, man kan ha extrem otur.

Eller "tur".

Min systerson blev till, trots kondom (den sprack), han är numera lyckligt gift, har två barn och är egenföretagare med rätt ok inkomst (hans biologiska pappa däremot är en misslyckad helgalkis som slåss när han blir full...)

Min syster uppfostrade honom ensam utan hjälp från pappan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav Lallis » 2012-01-03 15:52:31

Jag vet precis när jag blev gravid då jag har regelbunden mens och den dök inte upp som den skulle. Jag ligger inte runt med hundra olika killar heller, så jag vet att det är just den killen som är fader till barnet.
Är väl medveten om att det var jävligt korkat att ha oskyddat sex med någon jag inte kände så väl. I "stundens hetta" blev det som det blev, han bad mig köpa ett akut p-piller då han absolut inte ville använda kondom. Att såna piller inte funkar om man har ägglossning hade jag ingen aning om (jag brukar inte ha oskyddat så har aldrig lagt det på minnet).
Visst, det är bådas ansvar att se till att man skyddar sig, men han var väl medveten om att ifall jag någon gång skulle bli gravid så skulle jag inte göra abort. Det var något jag var väldigt tydlig med redan från början, att han sen ville ha oskyddat sex ändå får han själv stå för.

Jag ville aldrig bli gravid med hans barn, jag hade "avslutat" vår relation redan innan jag fick reda på detta, då jag kände att han inte var rätt för mig. Många kanske anser att det bästa vore att göra abort, men bäst för vem? Jag har min familjs stöd i detta och kommer fixa det, det känner jag. Har vuxit upp i en stor familj så jag har tidigt fått lära mig allt med ansvar och annat.
Lallis
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-04-22

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav calima » 2012-01-03 16:16:03

Miche skrev:Eller "tur".


Helt sant! Jag har egen erfarenhet.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav calima » 2012-01-03 16:20:59

Lallis skrev:Många kanske anser att det bästa vore att göra abort, men bäst för vem?


"Många" borde hålla klaffen och inte ha åsikter om andras liv!

Det är ditt liv, din kropp och ditt beslut!
Om du välkomnar barnet och ser fram emot att bli mor är det rätt att behålla barnet.
Vilka åsikter än andra har.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav slackern » 2012-01-03 16:21:41

Lallis skrev:Jag vet precis när jag blev gravid då jag har regelbunden mens och den dök inte upp som den skulle. Jag ligger inte runt med hundra olika killar heller, så jag vet att det är just den killen som är fader till barnet.
Är väl medveten om att det var jävligt korkat att ha oskyddat sex med någon jag inte kände så väl. I "stundens hetta" blev det som det blev, han bad mig köpa ett akut p-piller då han absolut inte ville använda kondom. Att såna piller inte funkar om man har ägglossning hade jag ingen aning om (jag brukar inte ha oskyddat så har aldrig lagt det på minnet).
Visst, det är bådas ansvar att se till att man skyddar sig, men han var väl medveten om att ifall jag någon gång skulle bli gravid så skulle jag inte göra abort. Det var något jag var väldigt tydlig med redan från början, att han sen ville ha oskyddat sex ändå får han själv stå för.

Jag ville aldrig bli gravid med hans barn, jag hade "avslutat" vår relation redan innan jag fick reda på detta, då jag kände att han inte var rätt för mig. Många kanske anser att det bästa vore att göra abort, men bäst för vem? Jag har min familjs stöd i detta och kommer fixa det, det känner jag. Har vuxit upp i en stor familj så jag har tidigt fått lära mig allt med ansvar och annat.


Jag håller med det är helt och hållet hans ansvar. Du har varit tydlig med hur du har ställt dej till abort. Om han trots det inte vill använda kondom är det helt och hållet hans fel. Så nu efter den här missen med dagen efter piller får man hoppas att han har lärt sej något.

Jag kan förstå att han är arg,bitter och frustrerad men helt och hållet hans ansvar att se till att han inte sprider sin säd antingen genom att använda kondom eller sterilisera sej.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav Henkkalexi » 2012-01-03 21:58:39

Håller tummarna för dig, Lallis!
Du tycks ju verkligen vilja ha ditt barn och självklart ska du inte göra abort bara för att killen du var med tycks vara en fullkomlig idiot.

Gör det du finner är rätt. Du var ju öppen med din ståndpunkt hela tiden, så det är killen som är både korkad och orättvis nu.

@Björne
Lägg av med att hacka på Neffe.
Tid verkar du själv ha i överflöd när det gäller att vara spydig i onödan. Skaffa dig en hobby.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Skulle han verkligen kunna göra så?

Inläggav Joakoni » 2012-01-03 23:53:27

Och dessutom fostrets ålder stämmer ju med beräkningarna.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in