Nyckfull trådbevakning

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nyckfull trådbevakning

Inläggav Zombie » 2008-02-12 5:23:43

Den där trådbevakningen med besked om nya inlägg till ens e-postlåda fungerar nyckfullt i varje fall för mig. Skriver jag ett inlägg så kan det hända att tråden följs troget sida upp och sida ner, men nästan lika sannolikt att bevakningen klipps kanske två inlägg efter mitt. Så verkar det vara oavsett delforum.

Den där knappen för att bevaka en tråd utan att ha skrivit något inlägg (lades den till under forumstängningen i söndags, eller hade jag bara inte sett den innan?) är ännu nyckfullare: den funkar ofta inte alls.

Det är inte frågan om att jag försummar att kolla de nya inläggen.

Är problemet känt? Kan det göras något åt?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:37:54, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Mats » 2008-02-12 9:28:59

Så här tror jag det går till:

Man får ett mail att det har hänt något i en tråd man har skrivit i. Därefter får man inget nytt mail förrän man har besökt tråden.

Det som lätt händer när man får ett sådant mail är att man läser tråden utan att vara inloggad. Det har i alla fall hänt mig. Systemet kan då inte registrera att man har besökt tråden och man får inga fler mail från den tråden.

En fälla i sammanhanget är att det finns en klickbar länk i mailet man får. Använd aldrig den länken! Om man gör det kommer man att läsa tråden utan att vara inloggad och bevakningen bryts.

Knappen för att bevaka en tråd utan att ha skivit i den har funnits länge, liksom knappen för att sluta bevaka en tråd.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 11:37:54, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Zombie » 2008-02-12 14:28:51

Tack för svaret, Mats!

Inte inloggad, ja, det tänkte jag nog inte på. Eller rättare sagt, jag utgick ifrån att kakan eller vad det är skulle känna igen en ändå, eftersom systemet är gjort så att det är så sannolikt att man tittar efter oinloggad. Fast det är klart, om flera delar på samma dator och e-postkonto??...

Får väl försöka kolla efter om det här mönstret stämmer då. Eller om Admin kan tala om hur det är?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:37:54, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Titti » 2008-02-12 14:43:09

Mina erfarenheter skiljer sig lite. Följer jag länken i mailet hamnar jag alltid rätt och blir alltid inloggad. Lätt som en plätt. Om jag går direkt via mitt bokmärke i FF blir jag ibland inloggad, ibland inte trots att jag kryssat i rutan om att logga in automatiskt.

Men ibland när jag loggar in har den tappat minnet över vilka inlägg jag inte läst så att jag inte ser några nya inlägg alls markerade trots att jag av tidpunkten de skrevs kan dra slutsatsen att de är tillkomna sedan jag senast var inloggad. Jag loggar alltid in då jag läser, jag störs så över att inte se avatarerna (vilket jag inte gör om jag inte är inloggad) och har svårt att snabbt fånga upp vem som skrivit vad.

För mig är det ett större problem att "något" (en cookie?) missar att markera vilka inlägg som är nya än att jag ibland inte blir inloggad, det senare är enklare att rätta till själv.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in