Den Stora Litteraturtråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Den Stora Litteraturtråden

Inläggav Kahlokatt » 2011-07-09 21:39:05

Äntligen hittade jag det! Den heter Sju sköna snubbar och är skriven av Titti Persson.

Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Den Stora Litteraturtråden

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-09 22:16:53

Kahlokatt skrev:Äntligen hittade jag det! Den heter Sju sköna snubbar och är skriven av Titti Persson.


Ja den är det! Tack!
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Den Stora Litteraturtråden

Inläggav Kahlokatt » 2011-09-01 13:03:12

På min Att Läsa-Lista just nu:
Mårbacka-trilogin av Selma Lagerlöf (Mårbacka, Ett barns memoarer, Dagbok)
Bedragen av Lyndsey Harris
Svenska kulter av Anders Fager
Den gröna cirkeln av Stefan Casta
Hitta Violet Park av Jenny Valentine
Kiki från Montparnasse av Catel Muller
Vi håller på med en viktig grej av Sara Hansson
Ljusets dotter av Elisabet Nemert
De ickesynliga av Fredrik Härén
Pojken som hittade hem av Monte Merrick
Historikern av Elizabeth Kostova
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Den Stora Litteraturtråden

Inläggav Kahlokatt » 2011-09-01 13:06:05

KaosPrinsessa, har du läst Ormar och Piercing av Hitomi Kanehara?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Den Stora Litteraturtråden

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-01 19:46:56

Ser fram emot GWs nya.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Den Stora Litteraturtråden

Inläggav weasley » 2011-09-05 12:03:41

@KS

"Grym" idol du har... tom på tishan är han på kalunsen....

http://www.etsy.com/listing/81139235/st ... eck-size-x
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Den Stora Litteraturtråden

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-09-05 13:47:12

Kahlokatt skrev:KaosPrinsessa, har du läst Ormar och Piercing av Hitomi Kanehara?

Jupp, tyckte den var riktigt bra.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Den Stora Litteraturtråden

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-05 17:25:42

weasley skrev:@KS

"Grym" idol du har... tom på tishan är han på kalunsen....

http://www.etsy.com/listing/81139235/st ... eck-size-x

-Han är inte någon tedrickare direkt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Den Stora Litteraturtråden

Inläggav Kahlokatt » 2011-09-06 21:36:52

weasley skrev:@KS

"Grym" idol du har... tom på tishan är han på kalunsen....


Tishan? På kalunsen? De var nya! :)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Den Stora Litteraturtråden

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-04 1:42:32

Jag letar efter två böcker jag gillade som liten.
Den ena är en "kapitelbok" som handlar om en flicka som får komma och bo hos någon gammal släkting under julen. Hon hittar en katt där (tror den har just fått ungar). Flickan har långt rött hår och på framsidan är det hon (iklädd grön kappa), en pojke och en katt.

Den andra är en bilderbok som handlar om en pojke som rymmer hemifrån och bosätter sig i en trädgård under sommaren. Den har underbara och sagolika bilder med gigantiska växter och sånt.

Skulle vara vääääldigt tacksam om någon kände igen nån av dessa böcker.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Den Stora Litteraturtråden

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-12-04 1:57:51

KaosPrinsessa skrev:Den ena är en "kapitelbok" som handlar om en flicka som får komma och bo hos någon gammal släkting under julen. Hon hittar en katt där (tror den har just fått ungar). Flickan har långt rött hår och på framsidan är det hon (iklädd grön kappa), en pojke och en katt.

Fick just svar på denna, Julkatten av Robert Westall ^^
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Den Stora Litteraturtråden

Inläggav Nefarious » 2011-12-06 0:54:06

KaosPrinsessa skrev:Den andra är en bilderbok som handlar om en pojke som rymmer hemifrån och bosätter sig i en trädgård under sommaren. Den har underbara och sagolika bilder med gigantiska växter och sånt.


Är det inte Elvis-serien av Maria Gripe du tänker på?
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Den Stora Litteraturtråden

Inläggav Kahlokatt » 2011-12-15 21:49:34

Efter att ha sett den rätt "Dickensianska" julkalendern på TV har jag blivit sugen på att läsa Dickens. Hittills har jag bara läst den supermysiga Julsagan (har sett den på teatern också). Vad skall jag börja med? Någon jag skall undvika?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Den Stora Litteraturtråden

Inläggav Hermione » 2011-12-15 21:58:29

Pickwickklubben, Oliver Twist och Nicholas Nickleby tror jag kommer i den ordning de är skrivna nu. Det finns ju massor att välja bland. Gillar du noveller så finns det en hel del sådant med.
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Den Stora Litteraturtråden

Inläggav Alien » 2012-10-11 4:17:29

Snart får vi veta vem som får årets nobelpris i litteratur.

Läste i DN om 1955 års pristagare, Laxness, Nobeleffekten, den oeniga Akademien och ur hans tal vid nobelbanketten.

Stark Nobeleffekt. Den isländske författaren Halldór Laxness, som fick litteraturpriset 1955, är ett tydligt exempel på hur Nobeleffekten påverkade spridningen av hans böcker.
I Anna Gunders genomgång fanns Halldór Laxness böcker översatta till 8 av de 16 stora litterära språken året innan han fick Nobelpriset. Elva år senare hade han översatts till 14 av dessa språk. Ännu snabbare gick det för Laxness att bli publicerad på de små litterära språken. Innan priset var han publicerad på 4 andra språk och elva år senare var hans böcker översatta till 17 av dessa.
– Översättningarna av Laxness böcker bidrog till ökad kunskap om Island. Han var en stor författare i alla fall i Norden även innan han fick Nobelpriset. Han hade ett stort kontaktnät och promotade ofta sig själv. Laxness var mycket angelägen om att nå ut med sina böcker, säger Anna Gunder.

Akademien oenig. Protokollen från Svenska Akademiens omröstningar om vem som ska få Nobelpriset i litteratur är hemliga i 50 år. Hemligstämpeln från diskussionerna om priset till Laxness 1955 är nu offentliga.
Av de gamla dokumenten framgår att det inte alls var självklart att Laxness skulle få priset. Anders Österling, som då var akademiens ständige sekreterare, ville helst att priset skulle delas mellan islänningen Laxness och landsmannen Gunnar Gunnarsson. I ett särskilt yttrande 1955 skriver han så här:
”Att nu endast utmärka Laxness med förbigående av hans äldre kollega Gunnarsson skulle, så länge den senare ännu är fullt verksam, betyda en litterär orättvisa, detta så mycket mera som Gunnarssons författarskap otvivelaktigt rymmer ett större mått av det humanitetspatos.”

Vad betydde priset? På Nobelbanketten i Stadshuset i Stockholm 1955 frågade Halldór Laxness sig själv i sitt tal vad priset skulle betyda: ”Naturligtvis frågade jag mig själv vad det skulle betyda för en fattig vandrare, en författare från en av de mest avlägsna öarna i hela världen, att plötsligt bli utvald av en institution som är så berömd för att stötta kulturen. Jag frågade mig: Vad kan framgång och berömmelse ge en författare? Ett mått av materiellt välbefinnande genom pengarna jag får. Det är klart. Men om en isländsk författare glömmer sitt ursprung som en man ur folket, om han tappar kontakten med och pliktkänslan mot det jordnära livet, som min gamla mormor lärde mig att vörda – vad är då nyttan med berömmelsen och välståndet.”
http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/storst ... for-okanda

Ja, det finns så många bra författare, så priset kunde gott delas oftare. Men det verkar inte vara praxis med litteraurpriset, däremot är det regel vid priserna i medicin, fysik och kemi.

Murakami nämns som en kandidat. Har läst en bok av honom Norwegian Wood. Andra som tippas är "kinesiska Mo Yan, kanadensaren Alice Munro, Assia Djebar från Algerien samt amerikanska Joyce Carol Oates". http://www.dn.se/kultur-noje/japan-tipp ... obelpriset
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den Stora Litteraturtråden

Inläggav Alien » 2012-10-11 4:24:07

Hermione skrev:Pickwickklubben, Oliver Twist och Nicholas Nickleby tror jag kommer i den ordning de är skrivna nu. Det finns ju massor att välja bland. Gillar du noveller så finns det en hel del sådant med.


Och Lysande utsikter, med den suggestiva början med den förrymde straffången och sedan Miss Havershams spökhus! Den har televiserats flera gånger, såg en i somras. Även TV-serier byggda på David Copperfield och Mysteriet Edwin Drood. En riktig Dickenssommar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den Stora Litteraturtråden

Inläggav elle » 2012-10-12 7:54:06

KrigarSjäl skrev:Har fastnat lite för Ryssland & rysk litteratur.


det förstår jag . kan du också ryska ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Den Stora Litteraturtråden

Inläggav elle » 2012-10-12 8:11:52

judisk författare Isaak Singer, systrarna Brontë och en spansk Jose Camilo Cela. :-)154
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Den Stora Litteraturtråden

Inläggav Alien » 2015-02-07 15:13:53

Dödssynden (To Kill a Mockingbird) är en klassiker av Harper Lee. Den utkom år 1960, och författaren belönades med Pulitzerpriset. Boken filmatiserades 1962 (Skuggor över Södern), och Gregory Peck (som spelade advokaten Atticus Finch) fick en Oscar.

Sedan skrev inte Harper Lee någonting mera, förutom en och annan artikel. Ingen uppföljare. Däremot hjälpte hon sin barndomsvän Truman Capote med arbetet med hans dokumentärroman Med kallt blod (1966).

Nu utkommer äntligen en uppföljare till Dödssynden: Go Set a Watchman, 55 år efter debuten. Egentligen skrev hon den första. Huvudpersonen Scouts minnen från sin barndom blev sedan en egen roman. Seden blev manuskriptet till ursprungsromenen tydligen liggande. Harper Lee har alltså inte filat på och förbättrat romanen under dessa år. Så egentligen kunde den givits ut direkt efter Dödssynden. Varför lät hon manus bara ligga? Kände hon att den andra romanen inte kunde leva upp till de höga förväntningarna efter framgången med den första?

http://www.svd.se/kultur/vad-hande-med- ... 976767.svd
http://www.svd.se/kultur/4306769.svd
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den Stora Litteraturtråden

Inläggav Alien » 2016-02-20 1:40:23

Nu har Harper Lee avlidit, 89 år gammal.

svt skrev:Hennes agent Andrew Nurnberg skriver i ett uttalande:

"Att ha känt Nelle de senaste åren har inte bara varit en fullkomlig glädje, men ett extraordinärt privilegium. När jag såg henne för bara sex veckor sedan var hon full av liv – hennes sinne och busiga intelligens så skarp som någonsin. Hon citerade Thomas More och rättade mig på Tudors historia. Vi har förlorat en stor författare, en stor vän och en ledstjärna för integritet."
---
Boken blev en omedelbar succé och har sålts i över 40 miljoner exemplar världen över. Den kan minst sagt kallas för en kultbok. Den är ett stående inslag i skolundervisningen i USA och 1961 belönades den med Pulitzerpriset. En del av framgången kan vara just perspektivet som Scout ger. Genom att bevittna en händelse med stort allvar ur ett barns ögon, gjorde Harper Lee det möjligt för läsare i alla åldrar att se rasismens följder.
http://www.svt.se/kultur/bok/harper-lee-ar-dod

Jag skulle gärna läsa om Dödssynden. Eller kanske läsa uppföljaren Ställ ut en väktare, som skrevs före Dödssynden men utspelar sig efteråt. Men i Dödssynden var Atticus Finch en (antirasistisk) hjälte, vet inte om jag har lust att läsa om honom som en vanlig rasistisk man.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den Stora Litteraturtråden

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-20 2:07:27

elle skrev:
KrigarSjäl skrev:Har fastnat lite för Ryssland & rysk litteratur.


det förstår jag . kan du också ryska ?

Nej nej...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Den Stora Litteraturtråden

Inläggav elle » 2016-02-20 10:52:03

Jonte skrev:Försöker spana in den finska litteraturen.

Sinhue egyptiern av Mika Waltari

Gillade tonen.


" Sinuhe " har jag inte läst men " En främling kom till gården " var bland de bästa böcker jag läst.

Väino Linna har jag bara läst " Här under Polstjärnan ".

Finsk litteratur är som en annan värld.

Jag hade tidigare fördomar mot dansk litteratur . Trodde aldrig att danskar är så duktiga på litteratur.

Jag uppskattar skandinavisk litteratur.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Den Stora Litteraturtråden

Inläggav slackern » 2016-02-20 14:02:44

Alien skrev:Dödssynden (To Kill a Mockingbird) är en klassiker av Harper Lee. Den utkom år 1960, och författaren belönades med Pulitzerpriset. Boken filmatiserades 1962 (Skuggor över Södern), och Gregory Peck (som spelade advokaten Atticus Finch) fick en Oscar.

Sedan skrev inte Harper Lee någonting mera, förutom en och annan artikel. Ingen uppföljare. Däremot hjälpte hon sin barndomsvän Truman Capote med arbetet med hans dokumentärroman Med kallt blod (1966).

Nu utkommer äntligen en uppföljare till Dödssynden: Go Set a Watchman, 55 år efter debuten. Egentligen skrev hon den första. Huvudpersonen Scouts minnen från sin barndom blev sedan en egen roman. Seden blev manuskriptet till ursprungsromenen tydligen liggande. Harper Lee har alltså inte filat på och förbättrat romanen under dessa år. Så egentligen kunde den givits ut direkt efter Dödssynden. Varför lät hon manus bara ligga? Kände hon att den andra romanen inte kunde leva upp till de höga förväntningarna efter framgången med den första?

http://www.svd.se/kultur/vad-hande-med- ... 976767.svd
http://www.svd.se/kultur/4306769.svd


Jag tycker det är jätte sorgligt hon dog igår jag gillar verkligen To Kill a Mockingbird, tycker att den var bra skriven och tar upp rassegrigeringen i USA.

http://www.svt.se/kultur/bok/harper-lee-ar-dod
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Den Stora Litteraturtråden

Inläggav slackern » 2016-02-20 14:06:07

Det tycker jag är lite tragiskt Umberto Eco död han har skrivit en hel del intressanta och bra böcker. Bara ett par år efter att han hade skrivit Rosens namn så hittade dom några pergament i ett kloster i Bayern som hade något samband med boken men kommer inte ihåg var det var, var ju trotts allt så länge sedan och jag var rätt ung. Kommer bara ihåg att min mamma var eld och lågor över det.

Italiens mest framstående samtida kulturpersonlighet Umberto Eco har avlidit, 84 år gammal. För allmänheten var han mest känd för romanen ”Rosens namn”, som blev en internationell bestseller.

Umberto Eco var ett typiskt exempel på Medelhavsländernas explosiva, eklektiska intellektuella. Han var filosof, semiotiker, författare och expert på massmedier.


http://www.svt.se/kultur/bok/umberto-eco-dod
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in