Problem med HP skrivare

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Problem med HP skrivare

Inläggav wuwei » 2011-12-13 14:25:16

Jag håller på att bli vansinnig(are). Har en HP Photosmart Pro B9180 som krånglar. Den skickar fram olika felmeddelande nästan varje gång jag försöker skriva ut. Det vanligaste är "paper too small" men jag har lagt i den storlek på papper som jag valt som utskriftsalternativ (A4). Det andra mest vanliga felmeddelandet är "cartridge stall" men det finns inget som sitter i vägen.
Har försökt köra closed loop calibration 4 ggr (och skrivaren har varit avstängd emellan, så det är inte på raken) men den avbryts och går inte färdigt.

När jag någon gång ibland får ut en utskrift så är den sneddragen, felplacerad på pappret (stämmer inte med förhandsgranskningen som jag kollat så där 43 ggr) och/eller suddig.

All hjälpinformation jag hittat handlar om att byta papper till rätt storlek, ta bort det som är i vägen, välja rätt pappersstorlek i utskriftsalternativen etc alltså allt sådant som jag redan gjorde rätt från början.

Skrivhuvudena är fair eller good, bläck saknas inte.

Vad göra nu?

Jag fortsätter pyssla med den, meddelar om jag får den att fungera, men är tacksam för tips under tiden.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Problem med HP skrivare

Inläggav barracuber » 2011-12-13 14:32:43

Fotoskrivare har jag aldrig begripit mig på, har aldrig blivit vän med någon. Därför tog jag och köpte en liten svartvit laser som aldrig har krånglat. Nog om det.

Oavsett typ av skrivare så brukar alla skrivare har funktioner för diagnos av skrivaren (åtminstone i Windows, har aldrig behövt göra det på Mac). De brukar man se om man högerklickar på skrivaren och väljer Egenskaper; diagnosfunktionerna finns i någon eller några av flikarna (Det är skrivarens drivrutiner som installerar dessa flikar).

Om du inte har kört igenom dessa diagnosfunktioner, gör det och se om det blir bättre.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Problem med HP skrivare

Inläggav wuwei » 2011-12-13 14:42:08

barracuber skrev:Om du inte har kört igenom dessa diagnosfunktioner, gör det och se om det blir bättre.


Har kört igenom den felsökningen. Den hittade inget som skulle vara fel.

Fick faktiskt ut ett papper nu som inte var suddigt eller sneddraget, men dock lite felplacerat.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Problem med HP skrivare

Inläggav barracuber » 2011-12-13 14:56:10

Har du luftat pappersbunkten först?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Problem med HP skrivare

Inläggav lasseivägen » 2011-12-13 14:58:26

En vild gissning är att det kan sitta kvar en pappersbit någon stans i skrivaren.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Problem med HP skrivare

Inläggav Miche » 2011-12-13 15:28:51

Det kan vara något som fastnat på hjulen som ska dra igenom pappren, de kan behöva rengöras (helst med isopropanol, men det kan vara svårt att få tag i). Det jävliga är att komma åt hjulen utan att behöva skruva isär skrivaren (har du garanti kvar, lämna in den på garantiservice, kräv att de ska kunna skriva ut minst tio gånger med godkänt resultat).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Problem med HP skrivare

Inläggav wuwei » 2011-12-13 17:17:23

Jag lyckades till slut få ut utskrifter som inte for iväg alltför mycket åt något håll. Men inte är jag riktigt sams med skrivaren ännu.

Isopropanol är nog ingen dum idé. Jag har kollat jättenoga och kan inte se någon pappersbit någonstans, men hjulen kan ju ha något annat på sig någonstans. Garanti har jag nog inte kvar, köpte skrivaren 2007. Skrivaren är ganska stor så jag tror jag kan komma åt utan att skruva isär den, den är gjord för upp till A3-format.
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Problem med HP skrivare

Inläggav Miche » 2011-12-13 17:23:51

Isopropanol brukar fungera bra tillsammans med bomullstoppar, det löser det mesta i smutsväg och används av många serviceverkstäder för just det ändamålet!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in