Medikaliseringen och diagnoserna

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Wine » 2011-12-05 13:25:32

Jag tycker det verkar som det gått för långt med medikalisering och patologisering av normala tillstånd. Vad är egentligen normalt? Jag tycker man borde satsa mer på insatser och åtgärder för att fler ska orka delta i arbetslivet utan att bli sjuka t.ex.

Ska man medicineras mot sorg eller vid andra motgångar i livet? Ska man medicinera förebyggande för att man eventuellt kan bli sjuk i framtiden utan att det egentligen finns några större hälsovinster med detta och riskera att bli sjuk av mediciner istället?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Zombie » 2011-12-05 13:28:34

Zombie skrev:Sedan måste någon nämna det som konstigt nog (men förmodligen betecknande för folks brist på självdistans) aldrig nämns i sådana här sammanhang: I den mån den här diagnosalarmismen har fog för sig måste man faktiskt försöka skilja ut i vad mån det kan bero på att våra samhällen ställer i så hög grad allt hårdare krav på människor att de faktiskt börjar trycka ner ett alarmerande antal människor under dysfunktionsgränsen.

Ser att jag var otydlig här. Det kan ju se ut som samma sak som Kärfve och andra vulgärfoucaultister hävdar hela tiden, att samhället blir så mycket hårdare att friska människor klassas som sjuka. Dessutom använde jag en retorisk överdrift som man kan bli straffad för på ett aspergarforum.

Men jag syftar alltså på en insikt i samhällets hårdhet i kombination med vad Kärfve & co. varken förstår eller ger de berörda den grundläggande respekten att fråga dem om, nämligen att folk faktiskt får riktiga problem och behöver hjälp med dem så länge man inte omedelbart kan ge dem ett samhälle som är hälsosamt för dem, och en hel del av oss säkert även i ett sådant samhälle. (Vilket inte, under de här förutsättningarna, är samma sak som att lägga någon sorts skuld på den som har problemen – precis som Tintomara var inne på i sista stycket ovan.) Det är den förra insikten hos dem som vet det senare jag har funnit så egendomligt frånvarande där jag har tittat.
Senast redigerad av Zombie 2011-12-05 13:35:54, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Miche » 2011-12-05 13:33:41

@Wine, det här är det vettigaste som kommit från ditt håll på länge (och inget citat).

Jag håller med dig om att nedstämdhet är inget som ska medicineras, det är ett naturligt tillstånd som måste vara tillåtet att uppleva, inte minst i samband med sorg.

Förebyggande medicinering ska man fortsätta med, men endast då det är motiverat, ex.vis vaccin och medicinering för att förebygga framtida genetiska sjukdomar (många sjukdomar kan hållas tillbaka på det sättet och ge den individ som är predestinerad att få den ett värdigt liv), men att medicinera rent allmänt är förkastligt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-12-05 13:35:42

@Wine igen:

Sådant är det ju viktigt att fråga sig. Det gör jag också. Men jag hoppas att vi i samhället istället för att hela tiden pendla fram och tillbaka mellan två poler skulle kunna komma vidare till en syntes, en språngbräda för nya sätt att kategorisera. Det är inte så att jag nöjer mig med att få en sjukstämpel, utan jag vill få mina förutsättningar erkända för vad de är. Genom mer kunskap om allas våra olika förutsättningar kan vi förhoppningsvis komma förbi det där dikotomiserandet om friskt och sjukt och bättre ta vara på varandras styrkor och hjälpa varandra med det som är svårare. Naivt kanske, men jag tror att det är den mest rimliga vägen att gå.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Flawed » 2011-12-05 13:36:28

Wine skrev:Jag tycker det verkar som det gått för långt med medikalisering och patologisering av normala tillstånd. Vad är egentligen normalt? Jag tycker man borde satsa mer på insatser och åtgärder för att fler ska orka delta i arbetslivet utan att bli sjuka t.ex.

Ska man medicineras mot sorg eller vid andra motgångar i livet? Ska man medicinera förebyggande för att man eventuellt kan bli sjuk i framtiden utan att det egentligen finns några större hälsovinster med detta och riskera att bli sjuk av mediciner istället?

Men "naturliga hormoner" är okey?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-12-05 13:41:19

Zombie skrev:
Zombie skrev:Sedan måste någon nämna det som konstigt nog (men förmodligen betecknande för folks brist på självdistans) aldrig nämns i sådana här sammanhang: I den mån den här diagnosalarmismen har fog för sig måste man faktiskt försöka skilja ut i vad mån det kan bero på att våra samhällen ställer i så hög grad allt hårdare krav på människor att de faktiskt börjar trycka ner ett alarmerande antal människor under dysfunktionsgränsen.

Ser att jag var otydlig här. Det kan ju se ut som samma sak som Kärfve och andra vulgärfoucaultister hävdar hela tiden, att samhället blir så mycket hårdare att friska människor klassas som sjuka. Dessutom använde jag en retorisk överdrift som man kan bli straffad för på ett aspergarforum.

Men jag syftar alltså på en insikt i samhällets hårdhet i kombination med vad Kärfve & co. varken förstår eller ger de berörda den grundläggande respekten att fråga dem om, nämligen att folk faktiskt får riktiga problem och behöver hjälp med dem så länge man inte omedelbart kan ge dem ett samhälle som är hälsosamt för dem, och en hel del av oss säkert även i ett sådant samhälle. (Vilket inte, under de förutsättningarna, är samma sak som att lägga någon sorts skuld på den som har problemen – precis som Tintomara var inne på i sista stycket ovan.) Det är den förra insikten hos dem som vet det senare jag har funnit så egendomligt frånvarande där jag har tittat.


Precis. Det är det jag håller med om. Det tog jag för givet att Zombie menade, på grundval av hur han brukar resonera, men det var bra att få det mer explicit så att det inte missuppfattas.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Wine » 2011-12-05 13:43:33

Flawed skrev:Men "naturliga hormoner" är okey?


Vad har naturliga hormoner att göra överhuvudtaget med ifrågasättande av överdiagnostisering eller onödig medicinering?

Så här skrev jag:
Wine skrev:Ska man medicineras mot sorg eller vid andra motgångar i livet? Ska man medicinera förebyggande för att man eventuellt kan bli sjuk i framtiden utan att det egentligen finns några större hälsovinster med detta och riskera att bli sjuk av mediciner istället?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-12-05 13:47:03

Jag tror att Flawed syftade på de artiklar som du har länkat till och som han har bemödat sig om att läsa. De tar ju faktiskt upp en hel del om hormoner.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Zombie » 2011-12-05 13:48:04

Det är nog färre än vad en del tror som anser att naturliga känslotillstånd ska medicineras. Eller havandeskap (fortsätta) patologiseras, som var på tapeten för några år sedan. Och för att nu för ögonblicket lämna "naturliga känslotillstånd" odefinierat och hoppas de flesta förstår vad jag menar.

Men säg sedan att det är en redan hårt ansatt dubbelarbetande ensamstående mor som skulle ha behövt bli sjukskriven för att sörja sin döda mor men inte kan bli det. Något annat skyddsnät finns inte, hon har inget NPF eller annat som berättigar henne till hjälp, eller så funkar det inte som det ofta inte gör. Enda valet är att fortsätta jobba, hon har barn som annars blir utan mat och bostad. Och då måste hon kanske ha medicin mot ett friskt tillstånd. Bara ett exempel av många tänkbara, hastigt nedkastat så det har säkert sina brister, men iallafall.

Det är kanske sådant som börjar hända numera.

Ska man vägra henne medicin för ett friskt tillstånd, när all annan hjälp som finns att få är både minst sagt osäker och även i bästa fall så långt fram i tiden att katastrofen då har drabbat henne för länge sedan?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Flawed » 2011-12-05 13:59:01

Wine skrev:
Flawed skrev:Men "naturliga hormoner" är okey?


Vad har naturliga hormoner att göra överhuvudtaget med ifrågasättande av överdiagnostisering eller onödig medicinering?

Så här skrev jag:
Wine skrev:Ska man medicineras mot sorg eller vid andra motgångar i livet? Ska man medicinera förebyggande för att man eventuellt kan bli sjuk i framtiden utan att det egentligen finns några större hälsovinster med detta och riskera att bli sjuk av mediciner istället?

Du har skrivit väldigt mycket fördelaktigt om melatonin som är ett hormon?
Ska man trycka i sig en spruta testosteron när man inte springer tillräckligt fört eller så?
Ska man ta en spruta med HGH om man inte når upp till högsta hyllan?
Läser du dina egna inlägg överhuvudtaget?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Wine » 2011-12-05 16:15:53

Flawed skrev:Du har skrivit väldigt mycket fördelaktigt om melatonin som är ett hormon?


Ja jag har skrivit i en annan tråd om melatonin som ett alternativ till andra receptbelagda sömnmedel vid behandling av sömnproblem men artiklarna som jag citerat i den här tråden handlar om överdiagnostisering och övermedicinering.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Joakoni » 2011-12-06 20:04:03

Wine skrev:Jag tycker det verkar som det gått för långt med medikalisering och patologisering av normala tillstånd. Vad är egentligen normalt? Jag tycker man borde satsa mer på insatser och åtgärder för att fler ska orka delta i arbetslivet utan att bli sjuka t.ex.

Ska man medicineras mot sorg eller vid andra motgångar i livet? Ska man medicinera förebyggande för att man eventuellt kan bli sjuk i framtiden utan att det egentligen finns några större hälsovinster med detta och riskera att bli sjuk av mediciner istället?


Här har du ett stort + Wine!
Visst vare det skönt att kunna vara sig själv och bli förstådd och respekterad som den man är utan att behöva klä sig i en diagnos... Kanske i nästa livet... :-)004
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Flawed » 2011-12-06 21:26:00

Wine skrev:
Ja jag har skrivit i en annan tråd om melatonin som ett alternativ till andra receptbelagda sömnmedel vid behandling av sömnproblem men artiklarna som jag citerat i den här tråden handlar om överdiagnostisering och övermedicinering.

Sedan postade du det här så handlade tråden plötsligt om precis samma sak som vanligt...
Ökad medicinering med narkotika mot adhd en het potatis
Av Michaela Möller, Publicerat 16 aug 2011 08:20

Medicineringen mot adhd ökar kraftigt i Sverige, och de regionala skillnaderna är stora.
Men ingenting tyder på att adhd har ökat...
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Flawed » 2011-12-06 21:29:22

Det kommer alltid till att det är medicinering mot ADHd som är så farligt och förkastligt.
Vi med ADHD är bara gnällspikar som inte får ihop våra liv och karriärer till något vettigt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Wine » 2011-12-08 12:23:49

Flawed skrev:Det kommer alltid till att det är medicinering mot ADHd som är så farligt och förkastligt.
Vi med ADHD är bara gnällspikar som inte får ihop våra liv och karriärer till något vettigt.


Läser du aldrig artiklar/texter ordentligt? Den här tråden handlar om övermedicinering och överdiagnostisering?

Ser du inte vad som står nedan?

Ökad medicinering med narkotika mot adhd en het potatis
Medicineringen mot adhd ökar kraftigt i Sverige, och de regionala skillnaderna är stora.
Men ingenting tyder på att adhd har ökat.

Vissa tycker att det är fel att ge ungdomar narkotikaklassat läkemedel.
Men många vittnar om förbättrad livskvalité.
Pillren splittrar forskarna.
Och nu har den kontroversiella medicinen blivit partydrog.

Hur kan medicineringen öka om ingenting tyder på att ADHD ökat?

- Diagnosen är så luddig att halva befolkningen kan få den utan att ljuga. Det är bara en fråga om hur man betonar sina problem, en gummi - diagnos.Vi varnade för detta. I USA är det hejdlöst, tio procent av alla tioåriga pojkar har diagnosen, säger Eva Kärfve, docent i sociologi vid Lunds universitet.


http://www.expressen.se/nyheter/1.25291 ... et-potatis
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Zombie » 2011-12-08 14:14:25

Wine, det måste vara tillåtet att problematisera påståenden om övermedicinering i en tråd som handlar om övermedicinering. (Och det, i sin tur, kan man göra utan att för den skull förneka att övermedicinering förekommer eller kan vara ett problem samtidigt.)

Ännu en synpunkt som därvid måste beaktas, som jag inte vet om den har nämnts i den här tråden, är den eftersläpning av oundersökta och obehandlade fall som alltid finns vid en ny diagnos.

Flawed skrev:Det kommer alltid till att det är medicinering mot ADHd som är så farligt och förkastligt.
Vi med ADHD är bara gnällspikar som inte får ihop våra liv och karriärer till något vettigt.

Väldigt många av oss har hört just sådant som det Flawed tar upp. Det är också relevant i hittills varenda offentlig debatt om sådant här eftersom folk som tycker sådana saker ser sin chans; och får sådana inställningar överhanden i politiken är det tillbaka till obehandlad ohälsa för många som är beroende av dessa mediciner för att fungera.

Vill man förenkla trådämnet så långt man kan till en enda sak är det kanske inte heller så lyckat att dra in en person som till att börja med inte tror på de diagnoser hon (följaktligen också) vänder sig mot ska medicineras – som Eva Kärfve. För då drar man själv in en dimension till i diskussionen. (Om sedan folk inte ordar mycket om det kan en orsak vara att de blev trötta på det för några år sedan då det var aktuellt. Man blir lätt trött på ideologiskt blockerade personer som inte tar förnuft eller kollar upp empirin. Det finns det också gamla trådar om som man kan kolla upp.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Kimmelie » 2011-12-08 16:08:10

Wine skrev:Hur kan medicineringen öka om ingenting tyder på att ADHD ökat?

Tidigare undermedicinering...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav HappyChic » 2011-12-08 16:12:39

En fråga om medicinering:

Blir man mer aspig om man tar medicin mot adhd?

Jag har AS och ADHD men inte fått någon medicin än.
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Zombie » 2011-12-08 16:20:41

Av centralstimulerande som Concerta kan man bli det iallafall. (Står om i andra trådar om man vill leta.) Men det lär vara individuellt både om man blir det och om man isåfall tycker det är värt priset (eller tycker det är ett pris).
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Flawed » 2011-12-09 12:57:59

Wine skrev:
Flawed skrev:Det kommer alltid till att det är medicinering mot ADHd som är så farligt och förkastligt.
Vi med ADHD är bara gnällspikar som inte får ihop våra liv och karriärer till något vettigt.


Läser du aldrig artiklar/texter ordentligt? Den här tråden handlar om övermedicinering och överdiagnostisering?

Ser du inte vad som står nedan?

Ökad medicinering med narkotika mot adhd en het potatis
Medicineringen mot adhd ökar kraftigt i Sverige, och de regionala skillnaderna är stora.
Men ingenting tyder på att adhd har ökat.

Vissa tycker att det är fel att ge ungdomar narkotikaklassat läkemedel.
Men många vittnar om förbättrad livskvalité.
Pillren splittrar forskarna.
Och nu har den kontroversiella medicinen blivit partydrog.

Hur kan medicineringen öka om ingenting tyder på att ADHD ökat?

- Diagnosen är så luddig att halva befolkningen kan få den utan att ljuga. Det är bara en fråga om hur man betonar sina problem, en gummi - diagnos.Vi varnade för detta. I USA är det hejdlöst, tio procent av alla tioåriga pojkar har diagnosen, säger Eva Kärfve, docent i sociologi vid Lunds universitet.


http://www.expressen.se/nyheter/1.25291 ... et-potatis

Nej jag läser inte expressen speciellt den citeras av en person som lider av svårartad brist på källkritik.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Zombie » 2011-12-13 12:31:46

En reflexion över några ord i en annan tråd.

barracuber skrev:folk [...] söker sin tillflykt till diagnoser

Det uttryckssättet känns för mig som att i onödan göra sig försvarslös mot den rådande högermentaliteten att lägga hela ansvaret för samhälleliga (gemensamma eller makthavarstyrda) förändringar på den lilla människan.

Det spelhålekapitalistiska kravhöjeriet på folk är per definition en utslagningsmekanism, och för dem som än så länge orkar förvrider det referensramarna så att det faktiskt blir naturligt att söka hjälp för småsaker samtidigt som man ignorerar det som kommer att vålla en osynlig invaliditet vid fyrtiofem. Man kan inte anklaga folk för att i det läget vilja ha diagnoser; särskilt inte när det också kan vara enda chansen till självaktning eller försörjning.

(För att nu medvetet bortse från det medicinska etablissemanget ett tag.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav indra76 » 2011-12-13 12:59:04

Jag vet inte om det stämmer för ADHD, men vad jag har förstått så ökar antalet diagnostiserade "fall" av autism delvis på grund av en faktisk ökning av antalet fall (finns säkert de som säger emot, men många forskare anser att så är fallet). Alltså inte enbart, men en reell ökning finns. Dessutom är ökningen så stor de senaste 10-15 åren så att man kan inte förklara det med att samhällets krav har förändrats på den tiden.

Så att bara skylla på att det finns en diagnoshets stämmer inte när det gäller autism i alla fall.
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav Zombie » 2011-12-13 13:03:03

Det var intressant. Du kommer inte ihåg var du har läst det?

Där kan man ju börja fundera på sådant som kemisk och kognitiv förorening.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Medikaliseringen och diagnoserna

Inläggav barracuber » 2011-12-13 13:10:01

Zombie skrev:En reflexion över några ord i en annan tråd.

barracuber skrev:folk [...] söker sin tillflykt till diagnoser

Det uttryckssättet känns för mig som att i onödan göra sig försvarslös mot den rådande högermentaliteten att lägga hela ansvaret för samhälleliga (gemensamma eller makthavarstyrda) förändringar på den lilla människan.

Det spelhålekapitalistiska kravhöjeriet på folk är per definition en utslagningsmekanism, och för dem som än så länge orkar förvrider det referensramarna så att det faktiskt blir naturligt att söka hjälp för småsaker samtidigt som man ignorerar det som kommer att vålla en osynlig invaliditet vid fyrtiofem. Man kan inte anklaga folk för att i det läget vilja ha diagnoser; särskilt inte när det också kan vara enda chansen till självaktning eller försörjning.

(För att nu medvetet bortse från det medicinska etablissemanget ett tag.)


Skulle "tillflykt" vara att göra sig försvarslös? Hurdå? Gör man avkall på sin "värdighet" för att man gör sina egna tolkningar av tillvaron?

Medger att "tillflykt" är ett mindre bra uttryck, ett bättre är "att söka en förklaring". Dock i en sorts uppgivenhet, men en fullt förståelig sådan, och som kan ta sig många andra uttryck än enbart diagnossökande.

Så jag borde satt "tillflykt" inom citationstecken och helst inte alls. Dock är det ganska vanligt att aspergare och andra NPF:are vittnar om att ha "hittat hem" och "hittat sig själva" när de fått diagnos(er). Jag har lite svårt att bedöma proportionen mellan "hittat förklaring" och "förpassad av AF/FK/vården". Den senare är nog också ganska vanlig.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Aspergare och vården



Logga in