Träning och AS

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Träning och AS

Inläggav Ihålig » 2008-02-10 1:50:17

Jo, jag tycker det här passar i aspergerforumet!


Fysisk aktivitet. Sysslar ni med detta?

Mina erfarenheter är enbart positiva. Efter att ha gått ett anpassat gymansieprogram för personer med asperger har jag sett "first hand" vilken positiv effekt det har på samtliga, både mig själv och andra.

Jag tror att många personer med autism och aspergers kan dra stor nytta av att träna ett par ggr i veckan. Det frigör energi och spänningar i kroppen, och likväl utsöndras endorfiner i blodet som gör att vi känner oss mer glada och positiva. Man känner att man gör något meningsfullt, och även om man inte är den 'sportiga typen' finns det många olika sätt att aktivera sig på.

Jag rekommenderar alla att träna, i synnerlighet om man har aspergers och "är en tänkare med huvudet fullt" som jag själv. Det är viktigt att filosofera över livets stora frågor, men också att ta hand om sig. Kropp och sinne är ett. Kanske är en ökad självkänsla och tron på sig själv att man klarar nya utmaningar den bästa medicinen av alla.

Träning har i alla fall för mig varit hjälpen att nå en ny fas och komma vidare i livet!

http://www.lsc.nu/images/pageimages/cms_upload_9de6.jpg

Moderator: Slog ihop med en annan tråd om tränng och ändrade i samband därmed rubriken något.
Senast redigerad av Ihålig 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
Ihålig
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2007-12-29

Inläggav Alien » 2008-02-10 2:18:08

Förr när jag arbetade så cyklade jag till jobbet varje dag. Det blev ca 1 timmes "träning" fem dar i veckan.

Nu får jag inte den "gratisträningen". Därför går jag på gymnastik två ggr i veckan.

Men jag tycker inte alls att jag blir glad av det. Jag går bara för att jag tvingar mig, jag tänker att kroppen behöver det.

Men när alla andra säger att det är så skönt, så tänker jag bara "vad skönt att det äntligen är över". Och de dagar det inte är gymnastik så tänker jag "vad skönt, idag slipper jag gympan".

Några endorfiner märker jag inte heller av. Jag känner mig bara trött, svettig och ofräsch.

Nu går jag inget som är "anpassat för personer med asperger". Och det betyder att jag har problem med koordinationen. Ska man göra nåt med vänster ben och höger arm så måste jag tänka så det blir rätt. Ofta får jag strunta i armarna och bara röra benen, för jag hinner inte med annars.

Svårt att hålla takten också. Trångt är det med, så om jag svänger ut med armen till vänster när alla andra svänger till höger, så riskerar jag att krocka med grannen. Dessutom kanske jag bara hinner tre rörelser när andra hinner fyra, då kommer man automatiskt i otakt.

Omväxlande ska det vara också. Alltså ändrar man rörelserna ideligen. Jag skulle hellre velat ha färre rörelser, så jag hinner lära mig dem ordentligt.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Savanten Svante » 2008-02-10 2:29:51

Jag styrketränade mycket förr.

Jag saknar det, men jag har ingen energi till nånting längre. Nån som vet var man hittar gnistan igen?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-10 4:42:51

Vad är det för bild du tagit med!? Korpat från en reklambroschyr från Friskis & Svettis?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Tess » 2008-02-10 11:16:49

Det har väl varit lite si sådär med träningen den senaste tiden (har varit bättre och ska bli bättre igen) men jag brukar gå på Friskis och Svettis plus att det kan bli en promenad ibland också.
Senast redigerad av Tess 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
Tess
 
Inlägg: 1057
Anslöt: 2007-01-28

Inläggav ford » 2008-02-10 11:43:41

Själv är jag en stor naturälskare och tar så gott som dagligen promenader, eller cykelturer på drygt två timmar, nu när jag är hemma över vintern.

Det händer också att jag är ute och springer 1-2 ggr/vecka ibland, och så hänger jag med Tess på basgympa ibland, för att förbättra min balans- och koordinationsförmåga.

Däremot är jag dålig på att styrketräna, tycker det år tråkigt helt enkelt och får därför svårt att motivera mig till det. Samtidigt skulle jag gärna viljat bli lite starkare, så jag är tacksam för råd om hur man kan få styrketräning på ett roligare sätt än genom att regelbundet gå och pumpa på ett gym?

ps. jag är inte ute efter några bodybuilder muskler, utan snarare en "fighterkropp", med smidiga muskler som man kan använda til akrobatik, klättring, göra många chins och push-ups o.s.v. ds.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
ford
 
Inlägg: 6673
Anslöt: 2006-03-14
Ort: Skåne

Inläggav Robin » 2008-02-10 12:10:41

Jag tränar dagligen för att jag mår bättre av det psykiskt och fysiskt.
Senast redigerad av Robin 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
Robin
 
Inlägg: 146
Anslöt: 2005-11-16

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-10 15:14:54

Alien skrev:Och det betyder att jag har problem med koordinationen. Ska man göra nåt med vänster ben och höger arm så måste jag tänka så det blir rätt. Ofta får jag strunta i armarna och bara röra benen, för jag hinner inte med annars.

Svårt att hålla takten också. Trångt är det med, så om jag svänger ut med armen till vänster när alla andra svänger till höger, så riskerar jag att krocka med grannen. Dessutom kanske jag bara hinner tre rörelser när andra hinner fyra, då kommer man automatiskt i otakt.

Omväxlande ska det vara också. Alltså ändrar man rörelserna ideligen. Jag skulle hellre velat ha färre rörelser, så jag hinner lära mig dem ordentligt.


Vad går du på för nåt? Låter som något friskis-och-svettis-liknande.

Jag blir galen på Friskis- och svettis precis av samma skäl som du, man blir stressad och hinner inte koordinera. Takten är dessutom ofta så hög att man inte hinner ta ut rörelserna. Jag tränar ingenting just nu men när det gäller koordination kan jag rekommendera Qi-Gong. Där ligger fokuseringen på att rörelserna ska utföras perfekt i lugn takt. Är bra för att hålla uppe rörlighet slappna av och inte känna sig stel.l. Någon direkt konditionsträning är det dock inte bortsett från en lättare uppvärmning utan får kompletteras med annat.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kvasir » 2008-02-10 15:18:17

Är det bara jag som hatar ordet träning i dess tydligen självklara användning numera?

-- Jag ska iväg och träna.
-- Jaså, vad då? Piano? Flugfiske? Matlagning?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav mondo beyondo » 2008-02-10 15:18:56

Nånting som är väldigt missat av de flesta är vattengympa !:) Väldigt effektiv och rolig träning. Om du ngn gång har sprungit i vattenbrynet vet du vilket motstånd vattnet ger!? Men man tränar skonsammare mot leder och ej blir man röd, svettig eller plufsig i vattnet:) Sen tar man en skön avslappnande bastu och dusch efteråt och mår dunder!:)

Tyvärr får man trängas med bekväma tanter i bassängen men står man längst bak eller längst fram i bassängen kan man försöka ignorera alla som bara blajjar. Svårt i början med balansen i vattnet men det lär man sig. Det finns vikter/hantlar man kan använda och handskar som ökar motståndet men som nybörjare klarar man sig utmärkt med bara badkläder hehee

Man tränar både styrka och kondition oftast i 45 minuters pass till drivande musik, ledaren påverkar mkt upplevelsen och tränar man i grupp presterar man oxå mer än vad man gör om man kör ett eget program tycker jag. Riktigt bra ledare är sällsynta, de finns de som är en blandning av militär och polis och de är bäst! Hamnar du på ett pass som är mer sjukgymnastik så får du ivarjefall hum om rörelserna för att sen kunna ta i mer och mer.

Me likey i varjefall :P
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-10 15:19:47

För att inte tala om vad man förväntas svara på den vida frågan:
- Tränar du?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Alien » 2008-02-10 16:38:41

Bjäbbmonstret skrev:Vad går du på för nåt? Låter som något friskis-och-svettis-liknande.

Jag blir galen på Friskis- och svettis precis av samma skäl som du, man blir stressad och hinner inte koordinera. Takten är dessutom ofta så hög att man inte hinner ta ut rörelserna. Jag tränar ingenting just nu men när det gäller koordination kan jag rekommendera Qi-Gong. Där ligger fokuseringen på att rörelserna ska utföras perfekt i lugn takt. Är bra för att hålla uppe rörlighet slappna av och inte känna sig stel.l. Någon direkt konditionsträning är det dock inte bortsett från en lättare uppvärmning utan får kompletteras med annat.


Jo, det finns mycket intressant men jag är s a s bunden till mitt bostadsområde. Där finns bara denna träning. Om jag ska behöva ge mig ut med buss el cykel i mörkret, så skulle jag aldrig komma iväg, det vet jag.

En gång styrketränade jag på jobbet. Jag märkte faktiskt att jag blev starkare och det är ju uppmuntrande. Men mitt huvudmål med träningen - att hinna med på jobbet - uppnådde jag inte, och nu har jag inget jobb längre.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46169
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav MsTibbs » 2008-02-10 21:23:09

Har (motions-)tränat: simning, styrketräning, löpning, ridning, basket, aerobics samt (göra eget dansprogram). Cykla gör jag sommartid mycket, men inte längre än en mil+ ungefär i sänder. Gå på ski och gå i fjällen gör vi mycket på vår stuga i fjällen. I dagsläget tränar jag inte alls. Simmning är tveklöst det jag tycker bäst om, största problemet jag ser är att jag inte tycker om att träna, därför tröttnar jag efter ca tre veckor alltid... :(
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav nallen » 2008-02-10 22:54:33

Alien skrev:Jag känner mig bara trött, svettig och ofräsch.


Prexis! Att bli svettig är bland det värsta jag vet.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19442
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Kritan » 2008-02-11 1:16:00

Jag är också sån som inte gillar att träna. Men kroppen behöver det. Jag hade det som ett önskemål när jag fick kontaktperson att hon skulle ta mig med till olika ställlen i stan ett par mil bort så jag fick pröva fram nån fungerande motionsform. Sånt gör jag nämligen inte självmant (brukar säga att jag har fobi för gympahallar).
Nu blev det inte så, men vi går ut och går en halvtimme (ibland lite mer) varje gång hon kommer. Det är ju alltid något.

Vattengympa har jag prövat på. Men där jag var så hade de för hög takt, bytte rörelser lite för snabbt, precis som om det vore aerobic. Det hade väl funkat om man bara hade hört vad ledaren gett för instruktioner, men när de ska envisas med att köra så hög musik, så har man inte en chans att höra och då är det ju kört. Jag fortsatte att gå i alla fall och jobbade på i min egen (o)takt.
Egentligen gillar jag vattengympa, men det ska vara som sjukgymnastik då (det har jag haft tidigare), då blir det på en mer hanterbar nivå. De hade tom en ljudnivå så man hörde ledarens instruktioner!
Senast redigerad av Kritan 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
Kritan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2008-02-05
Ort: Sydsverige

Inläggav mondo beyondo » 2008-02-11 4:02:56

Kritan, då har du tur för de flesta vattengympapass är såna som du vill ha. Jag vill ha krig! Hehee Fullt ös medvetslös träning! *Underbart* Skyller på min finska ursprung, nåt måste man göra med sin 'Sisu'! Iofs gör jag ingenting halvdant, attans jobbigt faktiskt:/
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav pointblank » 2008-02-11 11:58:17

Jag trivs med att träna och mår bra av det. När jag var yngre höll jag på med många olika sporter bla friidrott, tennis, ju-jutsu, karate, badminton, squash och orientering. Kan nog tänka mig att idrott kunde räknas som ett specialintresse då.

Är väl mer spänstig och kvick än stark och uthållig. Gillar när det händer mycket så simning och långdistanslöpning ed går bort för mig. Tycker det är roligare att jaga något och ha en medspelare (eller motståndare - hur man nu väljer att se det)! Då får man kondition samtidigt som man har kul tillsammans. Har haft svårare för rena lagsporter. Känns bättre att bara stå till svars inför sig själv. Sedan har jag alltid haft svårt med koordinationen i vissa sporter som tex basket. Fick aldrig ihop det med studsar och steg...

Nu spelar jag badminton två gånger i veckan, singel ena gången och dubbel andra. Så blir det ett pingis-pass också. Inte lika konditionskrävande, men bra träning i koncentration och tajming. Hade jag haft råd skulle jag spelat golf också. Nu får det bli pay-and-play någon gång ibland. Promenerar även endel. Ser det kanske inte som direkt träning utan mer som avkoppling. Märker att jag blir lugnare av det, och så är det skönt att komma ut lite.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Inläggav Robin » 2008-02-11 21:44:18

Jag styrketränar varannan dag och springer varannan dag. Det är skönt att få en dos fysisk träning varje dag och jag känner mig piggare och gladare när jag gör det.
Senast redigerad av Robin 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
Robin
 
Inlägg: 146
Anslöt: 2005-11-16

Inläggav Matilda » 2008-02-12 12:27:19

Kvasir skrev:Är det bara jag som hatar ordet träning i dess tydligen självklara användning numera?

-- Jag ska iväg och träna.
-- Jaså, vad då? Piano? Flugfiske? Matlagning?
Nej.

Jag tränar ofta:
varje dag :-)231 :-)184 :-)087 :-)220
varje vecka :-)224 :-)230
när det behövs :-)102
nån gång då och då :-)066 :-)110 (ingen framgång här än...)


...åsså lite promenader.

- Jaså du menade gympa å vikter å bollar å sånt ?!
Senast redigerad av Matilda 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
Matilda
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-27

Inläggav sommar » 2008-02-13 23:11:46

Var en gång flitig Friskis & svettis-tränare, men numera tränar jag inget. :( Vore skönt o. få tummen ur.. o. promenera ibland.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav kenta81 » 2008-02-20 21:00:16

Jag gymmade mycket förut, gick sedan över till boxning under ett år vilket var jätteskoj. Känner att skolan går mycket bättre när jag tränar, problemet kan vara att ta sej tid när man har tentor hängande över sig.
Ska nog börja boxas igen med kombination att jag gymmar några dagar i veckan.

Tycker det där med orken går i cykler, ibland är man taggad som tusan och ser sig själv som rocky under träning till match hehehe, och andra dagar känner man sig lika sugen att träna som att gå på begravning, handlar väl att hålla ut och kanske inte köra så hårt när man tycker det är tråkigt men köra lite tills man tycker det är roligt igen.
Senast redigerad av kenta81 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
kenta81
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2006-05-15

Inläggav rapchic » 2008-02-22 13:56:14

jag tränar kyokushinkai karate och tränar hemma (ska skaffa en lungplus så jag kan springa ute på vintern när jag har råd)
har fram till nyss också tränat kung fu tao men det gick inte (tränaren sa att om jag skulle fortsätta träna skulle jag ställa mig längst bak så att dom andra inte ser att jag måste ta i (censur) mycket där jag inte ser vad vi ska göra)

har fram till nyss (fick diagnosen aspergers nyss) trott att jag bara varit lat och det är därför det är så svårt för mig att träna (dålig motorik, dålig balans, dålig kordination, jättedålig motorisk automatisering + att jag inte förstår tränaren) men nu vet jag att allt inte kommer så lätt för mig
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav sommar » 2008-03-10 19:02:27

Ska börja dansa + börja på Basal kroppskännedom. :) (Tack ni som tipsade i min BK.-tråd). Äntligen ska det bli lite träna av igen!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-03-10 19:07:00

Savanten Svante skrev:Jag styrketränade mycket förr.

Jag saknar det, men jag har ingen energi till nånting längre. Nån som vet var man hittar gnistan igen?


Ickefokusera på att du inte tränar o. försök tänka på det så lite så möjligt o. gör annat som du gillar. Lyssna inte så mkt. på ev. "tjatmånsar" o. att det tycker att du borde träna o. ev. vad du borde träna. Efter en lång tid kan då motivationen infinna sig igen. Så var det iaf. för mig.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:36:10, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in