Hur kan nån inte använda Google Chrome? (Om webbläsare)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur kan nån inte använda Google Chrome? (Om webbläsare)

Inläggav sansula » 2011-12-07 1:28:18

Ja, jag fattar inte, hur tänker ni?


Moderator Titti
Utvidgade rubriken till att bli mer generell.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Miche » 2011-12-07 1:30:51

För det första anser jag att det är fel avdelning (tråden borde ligga i IT-forum), för det andra så använder jag Chrome så fort jag har möjlighet (det är lite svårt på läsplattan).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Iridia » 2011-12-07 1:35:50

Jag har tvingats bli Chromare eftersom nya Safari inte funkar ihop med forum. Får väl medge att den är snabbare och så, men jag störs lite av att alla funktioner klämts in huller om buller i verktygsknappen istället för att vara lätt åtkomliga direkt från menyraden.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Aklaim » 2011-12-07 1:42:17

när chrome har retat mig nog så byter jag skräpet vill inte funka i min burk. glömmer bort att jag har internetupkoppling o såna trevligheter o nej uppkopplingen dycker inte spel funkar msn steam skype vent o ts3 men chrom kan få för sig att det inte finns nå internet :?
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav HappyChic » 2011-12-07 1:58:02

När jag jobbar i administratören till vår webshop och hemsida så är den bara kompatibel med Explorer. Därför!
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Miche » 2011-12-07 2:37:06

@Aklaim, det låter inte som ett Chromeproblem utan snarare ett DNS-problem!

@HappyChic, tråkigt med programvaror som låser en till tröga webbläsare, jag blir galen de gånger jag tvingas starta Explorer (som jag anser vara namn på dåligt brännvin).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Lakrits » 2011-12-07 3:04:26

För att Chrome är utvecklat av Google.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Zombie » 2011-12-07 3:24:49

Även Google har väl passerat den gräns där ett enda kommersiellt företag blir för dominerande i branschen för oss andras bästa. Precis som först m$ och sedan även  i sin del av branschen, även om de senare råkar bli två. Så man behöver ju inte aktivt anlita något av dem i onödan.

Dessutom läste jag för länge sedan, men på flera håll, att stora delar av Chrome låg ute på nätet. Där vill jag inte ha min vävläsare. Så långsamma är inte de andra.

Iridia skrev:Jag har tvingats bli Chromare eftersom nya Safari inte funkar ihop med forum.

Har jag märkt bara på min urgamla PC, där Safari funkade dåligt i sig själv. På mac:en funkar den utmärkt även med forum.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav osäker » 2011-12-07 4:24:38

På min huvuddator oanvänder jag Chrome för att det saknar en del Firefoxfeatures och för att det knappast vore användbart med de flikantal jag från Firefox är van vid (hundratals). På min lilla och tämligen kraftlösa bärbara dator använder jag Opera för att Chrome är kolasegt. Dessutom gillar jag inte Chromes pixelslösande utseende. Så tänker jag.
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-12-07 5:25:09

Jag tänker att jag föredrar Firefox, provar Chrome emellanåt men tröttnar lika snabbt och återvänder till Firefox som jag trivs bättre med.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav earlydayminer » 2011-12-07 9:55:25

Använt chrome sedan den var väldigt ny. :-)

Google ftw.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Iridia » 2011-12-07 10:06:03

Zombie skrev:
Iridia skrev:Jag har tvingats bli Chromare eftersom nya Safari inte funkar ihop med forum.

Har jag märkt bara på min urgamla PC, där Safari funkade dåligt i sig själv. På mac:en funkar den utmärkt även med forum.

Ja, det glömde jag tillägga. PC + Safari + forum = ingen bra kombination.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Joakoni » 2011-12-07 11:45:00

Jag gillar Firefox. Den är estetiskt tilltalande vilket är viktigt för mig och har många funktioner jag tycker om. Chrome känns kall och främmande. Därför.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav barracuber » 2011-12-07 13:19:22

Har kört mest Windows 7 på sistone och är förvånad att Chrome kraschat två gånger på två dagar. I task manager startar den en otrolig massa chrome.exe *32 processer. *32 betyder att det är en 32-bit-version av Chrome. Chrome finns ännu inte i nån 64-bit-version för Windows som den gör för Linux (osäker på Mac). Dock står det överallt att Chrome32 ska funka bra på Windows vilket jag inte håller med om just nu iaf. När jag kör Mac OSX har aldrig Chrome kraschat, däremot tar den en herrans massa minne, uppskattningsvis mer än någon annan browser jag sett. Även om det sägs att Safari åtminstone på Mac har något designfel som gör att den tar ofantligt med minne, jag kör sällan den.

Tycker Chrome annars är ganska cool men håller med Iridia att jag saknar vanlig meny och jag trivs inte med överdelen somm ser liksom avkapad ut. Chrome är snabb.

Gillar även Firefox, kör version 8. Har bara svårt att hitta snygga teman.

IE9 verkar bra men jag kör den inte.

Opera kör jag sällan, den är bra men lite speciell, "odd man out".

Forumet funkar bra i alla jag kör. Även i min Android (Dolphin HD browser), jag kör inte Tapatalk.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Miche » 2011-12-07 13:47:39

Varje tillägg man har i Chrome skapar egna processer vad det verkar och tar dessutom minne, så genom att plocka bort (åtminstone inaktivera) tillägg som man inte använder så blir Chrome både snabbare och tar mindre kraft!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav sugrövmanövern » 2011-12-07 14:49:34

Vad ska man med extra skitprogram till. Hatar firefox tex.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Miche » 2011-12-07 17:02:55

Moderator: Tråden kommer troligen att flyttas till IT-forum, så om någon som skriver nya inlägg inte vill att inlägget ska bli spårbart för Google så v.v. ange detta i inlägget eller i ett PM till mig eller mnordgren.

Tack på förhand.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav lasseivägen » 2011-12-07 19:09:07

Inte svårt att låta bli Crome om man använder Opera.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Miche » 2011-12-07 19:18:31

lasseivägen skrev:Inte svårt att låta bli Crome om man använder Opera.

Jag har provat Opera några gånger, fan jag blir skogstokig över hur det (inte) funkar, likadant med (öken)Safari, Eldräven och den där vodkan... Absolut(?), nej Explorer heter den visst.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Sammelsurium » 2011-12-07 19:40:05

Miche skrev:Varje tillägg man har i Chrome skapar egna processer vad det verkar och tar dessutom minne, så genom att plocka bort (åtminstone inaktivera) tillägg som man inte använder så blir Chrome både snabbare och tar mindre kraft!


Chrome skapar dessutom en process för varje flik. Electrolysis är ett projekt för att implementera detsamma för Firefox, men jag vet inte hur aktivt det är längre.

Skillnaden i prestanda mellan de båda modellerna beror nog på flera parametrar. Hur många flikar man har öppna, hur långlivade flikarna är, hur mycket overhead en ny process skapar i det aktuella OSet, hur mycket flikprocesserna måste kommunicera med "webläsarprocessen" etc.

Jag körde tidigare Chrome (under Linux) men bytte till Firefox pga att text renderades sämre då under Chrome. Tilläggen till Firefox är även bättre integrerade med webläsaren än i Chrome.

Prestandamässigt var Chrome tidigare märkbart snabbare än Firefox, men nu märker jag ingen skillnad längre.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Kimmelie » 2011-12-07 20:48:27

Föredrar Chromium framför Google Chrome*, för att minska på hur mycket Google får spionera på mig... 8)

Tyvärr så funkar inte Linuxversionen (64-bit) så bra på forum. (Vet inte hur det funkar med senaste versionen, har vant mig vid FF igen och inte sett nån anledning att byta tillbaka.) Jag blev aldrig automatiskt inloggad, blev utloggad efter en timme, det gäller alla forum. Det var en massa andra problem också, orkar inte räkna upp allt. Det enda som inte funkar i Firefox är vissa videoklipp, t ex trailers på sf.se, men då startar jag bara Chromium för att se filmklippen. Jag använder dem helt enkelt till det de är bäst på. Och eftersom jag mest hänger på forum så får det bli Firefox som standard.


Google får gärna spionera på det här... :wink:
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav mnordgren » 2011-12-07 21:27:42

Moderator:

Låser tillfälligt.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav mnordgren » 2011-12-08 18:47:57

Moderator:

Flyttade från Asperger Off-Google, med tråddeltagarnas samtycke.

Låser upp tråden.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Hur kan nån inte använda Google Chrome?

Inläggav Vampire » 2011-12-08 20:44:18

Jag använder nästan alltid Google Chrome. Förut använde jag Internet Explorer men sen började den hänga sig och avslutas stup i ett så då gick jag över till Chrome. Den krånglar nästan aldrig :-)Happy
Vampire
Inaktiv
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-11-30
Ort: Sthlm

Återgå till IT-forum



Logga in