Skalmans mat- och sovklocka till datorn (Shellman)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skalmans mat- och sovklocka till datorn (Shellman)

Inläggav marroba » 2009-01-04 16:31:02

Jag har varit besviken på att det inte finns några bra "hjälpmedel" för mig, trots att jag vet precis vad jag skulle behöva för att göra mitt liv enklare.

Ett problem jag har är att inte kunna lägga mig på kvällen på grund av att jag fastnar vid datorn. Det går förstås att köpa en timer för starkström och ha elen avstängd en viss tid på kvällen, men problemet är varningen! Om datorn bara stängs av plötsligt, blir det inte särskilt roligt. Så...

Jag har skrivit ett program, Shellman.
Det kan stänga av datorn vid en viss tid, och även ge påminnelser långt före den faktiskt gör det. Det är anpassat för mig som har AS, och borde kunna vara till nytta för fler av er här på forumet. Man kan också lägga in andra påminnelser som inte stänger av datorn. Det bästa med programmet är de ständiga påminnelserna som är designade för att vara omöjliga att ignorera.

Det är skrivet i Java, så det ska kunna köras på alla operativsystem (det är testat på Ubuntu GNU/Linux, Windows XP och Windows Vista men borde funka på MacOSX också.)

Det är fortfarande under utveckling, så jag vill gärna att andra personer än jag ska testa det och komma med förslag och hitta buggar. Om ni vill testa programmet, skicka mig ett pm. Säg till om ni vill ha källkoden också. Om ni kan programmera tas hjälp emot gladeligen.

/M
Senast redigerad av marroba 2011-05-04 17:20:56, redigerad totalt 1 gång.
marroba
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Stockholm

Inläggav marroba » 2009-01-04 18:05:05

Jag har kompilerat en version som är stabil, för er som kanske var för rädda om era datorer för att vilja ha en testversion.

Så här gör ni för att installera programmet i Windows:
* Skaffa java från http://java.com om du inte redan har det.
* Lägg innehållet i den komprimerade mappen Shellman1.0.2.zip i en mapp någonstans på datorn, som C:ProgramShellman till exempel.
* Skapa en genväg till filen Shellman1.0.2.jar i Autostart i Start-menyn.

Ubuntu GNU/Linux med GNOME:
* Skaffa java från http://openjdk.java.net/install/ om du inte redan har det.
* Lägg innehållet i Shellman1.0.2.zip] i en mapp någonstans på datorn, som ~/Shellman till exempel.
* Gå till Sessions genom (System -> Preferences -> Sessions) eller (Control Center -> Sessions)
* Under "Startup programs", klicka "Add" och skriv i rutan "Command": java -jar "/home/DITTNAMN/Shellman/Shellman1.0.2.jar"
* Programmet kommer nu att starta när du loggar in nästa gång.

Funktioner som tyvärr ännu inte finns:
* Ljud
* Hjälpfunktion
Senast redigerad av marroba 2011-05-04 17:20:56, redigerad totalt 1 gång.
marroba
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Stockholm

Var laddar man ner programmet?

Inläggav Jonas1968 » 2009-01-08 15:26:50

Men var laddar man ner själva programmet? Du har bara skickat länkar till var man laddar ner JAVA stödet men var en länken till själva Shellman programmet?
Senast redigerad av Jonas1968 2011-05-04 17:20:56, redigerad totalt 1 gång.
Jonas1968
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2008-06-10
Ort: Örebro

Re: Var laddar man ner programmet?

Inläggav marroba » 2009-01-08 15:33:00

Jonas1968 skrev:Men var laddar man ner själva programmet? Du har bara skickat länkar till var man laddar ner JAVA stödet men var en länken till själva Shellman programmet?
Det finns inte på nätet. Man får programmet om man pm:ar mig sin e-postadress.
marroba
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Stockholm

Re: Skalmans mat- och sovklocka till datorn (Shellman)

Inläggav VilsenVilja » 2011-12-07 13:58:12

Ursäkta att en dum fråga: Hur pm:ar man?
Jag har inte lärt mig alla funktioner här ännu.

Detta programmet skulle jag verkligen behöva. Jag har jätte svårt att stänga av datorn. Det är inte ovanligt att jag sitter till efter 3 på natten.
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Re: Skalmans mat- och sovklocka till datorn (Shellman)

Inläggav Miche » 2011-12-07 14:26:55

Moderator:
Det finns ett par olika sätt.
  • Klicka på PM-knappen under inlägget (ex, du vill PM-a marroba som skrivit shellman, klicka då på PM-knappen under hans inlägg).
  • Uppe till vänster i menyn står det Inga nya pm (eller så står det att du har PM), klicka där så kommer du till en sida där man kan skriva PM.
  • Högst upp på sidan står det Kontrollpanel i menyn, klicka på den, där finns bl.a. alternativet Personliga meddelanden där du kommer åt dina PM.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Skalmans mat- och sovklocka till datorn (Shellman)

Inläggav VilsenVilja » 2011-12-07 14:39:05

Det verkar som om det inte det går att få tag på Marroba så enkelt. Kanske finns det någon annan som har fått programmet som kan maila det till mig?

Fast å andra sidan är den här tråden flera år gammal, så programmet kanske inte fungerar på nyare system?
VilsenVilja
 
Inlägg: 82
Anslöt: 2010-07-02
Ort: Östergötland

Re: Skalmans mat- och sovklocka till datorn (Shellman)

Inläggav Hugge » 2011-12-19 22:34:44

Jag skulle vilja prova Shellman.

Jag är utbränd/har utmattningssyndrom, men glömmer att vila och ta små pauser. Min kompis son har aspberger och kommer varken i säng om kvällen eller upp om morgonen.
Hugge
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2011-12-19

Re: Skalmans mat- och sovklocka till datorn (Shellman)

Inläggav Parvlon » 2011-12-19 22:50:21

reklam

http://www.swedroid.se/skalmans-at-och- ... arket-tips

Enklare (och förmodligen billigare) är att använda redan existerande funktioner i datorn. Använder du windows så kan du t.ex skriva:
Kod: Markera allt
at 19:00 shutdown -s  -t 20
i kommandoprompten. "-t 20" betyder att du har 20 sekunder på dig att avsluta pågående arbete. "-s" betyer "stänger av datorn". Sätter du "-r" istället så blir det en reboot.

alternativt: (gör en genväg och lägg i autostartmappen)
http://maximumpcguides.com/windows-vist ... fied-time/
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till IT-forum



Logga in