Droger och Asperger/adhd?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav sugrövmanövern » 2011-11-30 18:30:26

Gargamell85 skrev:Problemet är att det gett mig " missbrukarstämpel" och livrädda i princip för att skriva ut berondeframkallande medcin , hade dockk benzodiapiner utskrivet tidigare i min tidigare stad , Kan vara värt ett försök men jag vet vad de kommer hänvisa till om det blir nobben . :-)003 Är ju så att enbart narktokiaklassade medciner enligt mig är dem som fyller någon sorts verkan .
Nobben? Det är inte en partner du söker.

Det är medicin för ditt dåliga mående. Om du behöver det ska du ha det. Inte ge upp. Det tog mig tio år att få någonting starkare än sobril. Man får det till sist, bara man inte ger sig.

Jag har narkotikabrott i registret, körkortsmottagningen - pissprover i tre månader står i journalen. En lång lista med droger jag provat bla heroin står på flera ställen i min journal. I slutändan har sådant noll betydelse.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Ladida » 2011-11-30 18:39:12

Vill gärna citera jag med på han gargamel men blir så långa texter och sen radera :P= , men som sagt har man missbruk i bakgrunden så tar det låååååång tid och riktigt mycket kontroller som min läkare han kanske kan godta om jag kommer in varje dag för min dos, men vet ju inte riktigt vad jag vill ha, vill gärna testa centralstimulantia för numera med datorn finns det tusen saker jag vill läsa och lära mej. Är med i en jäkla massa grupper men orkar ju bara läsa lite om jag dricker för annars intresserar det mej inte, och har ju fått en del böcker av Ewa Lönn som sagt som hjälpt mej på sistone men jag orkar ju inte koncentrera mej så mycket :P Och skolan var ju ett skämt, ingen brydde sej :P Så fanns ju bättre saker att göra :P
Ladida
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2011-11-26

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Ladida » 2011-11-30 18:44:26

De är ju så rädda för att man ska missbruka men det var ju för 10 år sen, och jag skaffade ju läkarhjälp för att få hjälp för 5-6 år sen men fortfarande samma visa :P Dålig läkare? Men dett är mitt sista rop på hjälp :P
Ladida
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2011-11-26

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Gargamell85 » 2011-11-30 19:41:59

sugrövmanövern skrev:
Gargamell85 skrev:Problemet är att det gett mig " missbrukarstämpel" och livrädda i princip för att skriva ut berondeframkallande medcin , hade dockk benzodiapiner utskrivet tidigare i min tidigare stad , Kan vara värt ett försök men jag vet vad de kommer hänvisa till om det blir nobben . :-)003 Är ju så att enbart narktokiaklassade medciner enligt mig är dem som fyller någon sorts verkan .
Nobben? Det är inte en partner du söker.

Det är medicin för ditt dåliga mående. Om du behöver det ska du ha det. Inte ge upp. Det tog mig tio år att få någonting starkare än sobril. Man får det till sist, bara man inte ger sig.

Jag har narkotikabrott i registret, körkortsmottagningen - pissprover i tre månader står i journalen. En lång lista med droger jag provat bla heroin står på flera ställen i min journal. I slutändan har sådant noll betydelse.
Haha , nej jag söker ingen partner , iallafall inte via psyk :? Tack , du inger en gnista hopp om att de går att ordna .som sagt har ett långt gtrassligt förflutet med diverse blandmissbruk vistelser på behandlingshem under tvångsvård och testa i princip allt i drogväg .Även en vända unom krimnalvården , min tidigare stad skrev de ut sobril / stesolid åt mig bättre än inget trots viss tvivel .Jag har haft till och ifrån kontakt medpsyk i min närvarande stad sedan förra året och varit inlagd vid 2 tillfällen och nog fått hela FAS utskrivet av ej narkotikaklassade medciner utskrivna för ångestproblematik nedstämhet m.m
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Gargamell85 » 2011-11-30 19:46:24

Ladida skrev:De är ju så rädda för att man ska missbruka men det var ju för 10 år sen, och jag skaffade ju läkarhjälp för att få hjälp för 5-6 år sen men fortfarande samma visa :P Dålig läkare? Men dett är mitt sista rop på hjälp :P
Sitter ungefär i samma båt , Och vet hur jävligt det kan vara att få advekat medcinering efter en " missbrukarstämpel" men troligen måste de ge någon fungerande Medcinering med tiden , när alla andra utvägar visade sig inte fungera
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Ladida » 2011-11-30 20:42:16

Haha ja detta är ju ett skämt nästan :P fast jag rökte på en helg bara 2.3ggr om året efter jag fick kontakt med han och jag var ju ärlig för han har ju mina journaler, så fick jag lugnande ett par burkar och therlaen ett par gånger men nu fast jag varit ren i ett år så får jag inget, jag kan lämna pisseprov och kanske om jag får skjuts in till psyket varje dag och få testa medecin som kanske skulle förbättrat mitt liv för 20 år sen om jag ens får det, jag är väldigt tveksam på psykvården :P
Men skickat ett mail som sista rop på hjälp idag till min godman som varit med i det mesta av mitt liv har god kontakt med andra närstående i mitt liv, jag vet snart inte vad mer jag kan göra, han vill ju inte hjälpa mej :P
Ladida
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2011-11-26

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Zombie » 2011-11-30 20:52:29

snyft skrev:Jag gillar att man för ADHD jämnför med normalbefolkningen medans Aspergers bara har låg risk...
Slutsats: de med ADHD är ofta missbrukare, de med Asperger blir inlåsta.

Saken är också den att många med Asperger också har AD(H)D eller drag av det, så det är inte bara antingen eller.

Och att man kan drivas till självmedicinering mot ADHD vet varenda expert som det är något med. Har man läkare som konstrar med det och kör den vanliga svenska nollgränsen med tjugo mils säkerhetszon utan hänsyn till något annat så kanske det kan vara lönt att försöka byta till en som har riktigt gediget rykte om sig att kunna neuropsykiatriska funktionshinder. Om man kan.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav MuffinMan » 2011-11-30 20:59:40

Läkardjävlarna sticker iaf inte under stolen med att de hellre skriver ut neuroleptika mot existentiell ångest och kompulsivitet än benso... :roll: :x icon

"Vi vill inte göra dig till missbrukare, så lite plågsamma biverkningar från milda antipsykotika kan du väl leva med..."?


Skenheliga as.
MuffinMan
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2011-11-09

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Joakoni » 2011-11-30 21:46:09

Jag har självmedicinerat med alkohol. Citerar mig själv från en annan tråd dricker-ni-alkohol-t110.html :
Det gjorde så jag fick vila. Den här känslan i huvudet som när man häller kallt vatten på upphettat järn... Psssss!!.... Och så bli det lugnt!... Underbart...

Det avslappnande verkan alltså. Känner inte av behovet så mycket när jag tar SSRI. Annars är det ständig oro (inte ångest) och spänning i kroppen, ”klump i magen”.
Fysisk aktivitet lugnar mig inte det minsta – tvärt om, den triggar upp min oro tillsammans med alla mina kära tvångshandlingar och får mig att börja koka inombords, ibland till en förtvivlad ilska.
Hushållsarbete t.ex. känns så påfrestande att det minsta lilla får mig att explodera. Inte ovanlig att jag började med att dricka en öl för att lugna mig innan jag började städa. Allt blev mycket lättare då. Nervknutarna ”släppte” bara och då kunde jag ägna mig åt det jag hade att göra utan att ”kortslutas” titt som tätt.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav sugrövmanövern » 2011-11-30 21:51:12

Stor igenkänning i Joakonis inlägg! Med skillnaden att jag började dricka mer när jag fick ssri (cipramil, fontex). Jag blev manisk av ssri och behövde sänkas. Sänkte mig med alkohol och när jag fick tag i det - valium, rohypnol.

Jag behöver alltid sänkas, är ständigt uppvarvad även med tunga doser bensodiazepiner.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Lilla Gumman » 2011-11-30 22:09:42

Hej!

Jag har aldrig druckit mig stupfull. Ett glas vin eller två till maten någon enstaka gång. En öl då och då. Likör eller något liknande till jul. Men inga mängder.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Gargamell85 » 2011-11-30 22:10:16

MuffinMan skrev:Läkardjävlarna sticker iaf inte under stolen med att de hellre skriver ut neuroleptika mot existentiell ångest och kompulsivitet än benso... :roll: :x icon

"Vi vill inte göra dig till missbrukare, så lite plågsamma biverkningar från milda antipsykotika kan du väl leva med..."?
Sant.

Skenheliga as.
sant
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Gargamell85 » 2011-11-30 22:25:02

Alkhol i självmedcinerande syfte känner jag väl igen fast slutligen krävdes det minst ett 6-pack för jag ens klev upp ur sängen och det hela resulterade slutligen i dagligt drickande följd självmordstankar och djup ångest och jag isolerade mig totalt i 7 månaders tid va utanför dörren enbart ett fåtal gånger då ( Rejält dragen). Centralstimulerande använde jag mycket mot min sociala fobi vart ju extremt platglad och utåtriktad vilket jag inte är normalt sett och benzo mot vardagen ett välbefinnade och välmående jag annars saknar plus en innre oro som då släpper .Cannabis rökte jag i sömnsyfte en period rökte 2-3 rediga holkar innnan läggdags . opiater ungefär likadant med benzon! .Enda drogen jag ångrar jag tog var en syratripp som gjorde mig snarare sämre måendemässigt och avtändingen på den var nog bland de värsta timmarna i mitt 26-åriga liv
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Ladida » 2011-11-30 22:47:31

Snacka nu med min godman som har god insikt i detta av egen erfarenhet bla. och jag sa det ju fan 5 år typ! Så nästa möte med läkaren blir väl som svar bara antabus 6 månader till ett år för se jag klara alkoholfriheten och kolla levervärden men fyfan vad skit jag kommer må =(
Senare kanske jag jag kan få testa concerta, men jag vill ju sluta dricka nu och vill ha ett subtitut för jag kommer bara ligga i soffan och se tv och inte kunna gå till affären :P
Lsd är min favoritdrog, kommer bara över bra trippar ibland och då köper jag en karta men det var nog 4 år sen sist, men de varar ju minst ett år, en lapp i månaden... men aldrig mått dåligt av det, bara bra, svampar har man ju odlat och plockat men uppfyller ju aldrig de fina kraven på bra lsd ^^
Ladida
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2011-11-26

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Death_stone » 2011-11-30 23:31:35

grattis kimmelie^^
de är en dag i taget
Death_stone
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-11-26

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Kimmelie » 2011-11-30 23:54:12

Alltför många får ingen hjälp för att de inte klarar av att hålla sig drogfria - utan medicinsk hjälp - den orimligt långa tid som ofta krävs. Ofattbart att de som bestämmer inte fattar att de inte kan kräva det orimliga. När nån verkligen vill lägga av att missbruka så borde de ju göra allt för att hjälpa, men istället är det många som stjälps...

Jag hade turen att få komma till ett behandlingshem, för jag klarade inte att lägga ner tjacket på egen hand, och där fick man minsann mediciner. Det var deras fokus - optimal medicinering... Inget bra behandlingshem egentligen, men utan mediciner hade jag inte klarat det. Efteråt har det heller inte varit nåt snack, utan självklart att jag fått behålla medicinerna. Jag fick alltså Stesolid direkt jag kom dit, och Concerta nån månad senare. (De är utbytta nu, men det är en annan sak. Jag fick fortsätta så länge jag behövde.)

Jag har många gånger tänkt ang. vilka möjligheter man har att få hjälp; jag ser som ett skyddsnät som fångar upp dem som har exakt rätt hjälpbehov. De som svävar ovanför skyddsnätet, dvs de som klarar sig lite bättre, får ingen hjälp, fastän de behöver. Och de som faller rakt igenom skyddsnätet, dvs de som klarar sig sämre, får inte heller nån hjälp...

Vet inte vad jag vill ha sagt med det här... Förjävligt att många inte får hjälp. Stå på er, och kräv att få den hjälp ni behöver!
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Ladida » 2011-12-01 0:06:35

Min läkare har ju velat sätta mej på behandlingshem för alkoholen sen 2 år men jag klarar ju inte av alla människor sen ska man väl snacka med psykologer?
Nej för jag ska få hjälp får jag leva ett helvete i 1-2 år bara för att bevisa, men jag har ju tvn och datorn, som jag inte kommer chatta på :P Jag hatar min osäkerhet och Autism just nu, det fans hjälp för länge sen men all okunnighet och ignorerande föräldrar :P
Får se hur länge man klarar =/
Ladida
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2011-11-26

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Gargamell85 » 2011-12-01 1:08:13

Ja , jag är rent ut sagt för jävla trött på att man ignoreras i princip av läkare och annat löst folk inom psykvården och därefter erbjuds massa piller som enligt mig inte har någon större effekt än vics blå . Dras med ångest för tillfället och vetefan jag håller ju mog clean eftersom jag vill ha ording på mitt liv . men om meningen är att man inte erbjuds den hjäp man är i behov av kommer jag nog lessna rejält
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Zombie » 2011-12-01 2:14:47

Kimmelie skrev:Alltför många får ingen hjälp för att de inte klarar av att hålla sig drogfria - utan medicinsk hjälp - den orimligt långa tid som ofta krävs. Ofattbart att de som bestämmer inte fattar att de inte kan kräva det orimliga. När nån verkligen vill lägga av att missbruka så borde de ju göra allt för att hjälpa, men istället är det många som stjälps...

En undran. (Kanske redan besvarad nånstans, orkar inte kolla.) Om de nu menar något med den där "öppenheten", vad finns det för möjligheter att få hjälp i ett EU-land med mindre orealistisk inställning till "droger" och folks neurokemi än Sverige?

Annars blir väl många helt hänvisade till okontrollerade försäljare på nätet när de vill komma ifrån gatudrogerna, och det lär ju inte smälla högre här i landet...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Wine » 2011-12-01 13:18:45

Det är vanligt med personlighetsstörning bland dem som har ett mer omfattande missbruk. Alkohol är den vanligaste drogen i den här gruppen. Personer som missbrukar narkotika lider oftare av allvarligare psykiska störningar än personer som missbrukar alkohol.

http://www.vgregion.se/sv/Ovriga-sidor/ ... juklighet/

Cirka hälften av barnen med diagnosen DAMP/ADHD har tidigt så allvarliga sociala anpassningssvårigheter att de också anses ha det psykiatrin benämner trotssyndrom och uppförandestörning. Talrika studier från olika delar av världen, inklusive Göteborg, där man följt dessa barn upp mot vuxen ålder, visar samstämmigt vilken betydande överrisk för en antisocial utveckling som dessa barn löper. Undersökningar, som utgått från vuxenperspektivet, ger samma bild. Cirka var femte alkoholist och var tredje blandmissbrukare har denna bakgrund, liksom cirka hälften av kriminalvårdens klienter, enligt bland annat Arne Daltegs och Sten Levanders studier från fängelserna i Malmö och på Gotland!

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod ... nstance=12
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Ladida » 2011-12-01 18:49:52

Man skulle gått på amfetaminet kanske men vet inte om det hade varit en värld för mej, jag trivdes bäst i den flummiga världen då behövde man knappt gå utanför dörren ^^
Hade mina kompisar som var stadiga kunder och man behövde inte engagera sej så mycket =)
Men nu vill jag läsa alla tusen saker jag hittat och hundra böcker, de senaste åren har jag hittat så mycket jag vill veta mer om men svårt att läsa längre stycken och fokusera sig på samma sak hela tiden :P
Ladida
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2011-11-26

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Gargamell85 » 2011-12-01 20:49:03

Ladida skrev:Man skulle gått på amfetaminet kanske men vet inte om det hade varit en värld för mej, jag trivdes bäst i den flummiga världen då behövde man knappt gå utanför dörren ^^
Hade mina kompisar som var stadiga kunder och man behövde inte engagera sej så mycket =)
Men nu vill jag läsa alla tusen saker jag hittat och hundra böcker, de senaste åren har jag hittat så mycket jag vill veta mer om men svårt att läsa längre stycken och fokusera sig på samma sak hela tiden :P
Jag var mer åt andra hållet och ville vara ute och forska omvärlden i drogat tillstånd , särskilt nattetid : contaterpunda :? och annat pyssel : japp det fokusterade och hyperaktiva tillståndet kunde ju vara en sjuts många gånger i vardagen men på slutet vart jag inte " speedad" ens ut behövde bara min dagilga dos för att existera liksom med allt annat och såg mörkret enbart i horisonten
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Ladida » 2011-12-01 21:05:37

Ofan, jag är mer laid back :P
Kanske en gammal skada från allt rökande, jag vill vara mer aktiv numera så dricker ju numera men kommer snart slutas med det med för behandling som ska nog påbörjas =(
Men amfetamin låter ju jäkligt bra, man fungerar i samhället som en normal person med :D De gånger jag gått ut tjackad så :P Ingen favoritdrog precis men har ju inte expreminterat den tillräkligt iheller =/
Ladida
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2011-11-26

Re: Droger och Asperger/adhd?

Inläggav Gargamell85 » 2011-12-01 22:13:51

Ladida skrev:Ofan, jag är mer laid back :P
Kanske en gammal skada från allt rökande, jag vill vara mer aktiv numera så dricker ju numera men kommer snart slutas med det med för behandling som ska nog påbörjas =(
Men amfetamin låter ju jäkligt bra, man fungerar i samhället som en normal person med :D De gånger jag gått ut tjackad så :P Ingen favoritdrog precis men har ju inte expreminterat den tillräkligt iheller =/
Ja , om samhället inte ger en tillräcklig vård så till sist börjar man se efter egna utvägar!!Själv har jag beslutat mig att vara clean ett tag till och försöka gå laglig väg till mirakelmedcinen benzo fast det känns tämligen hopplöst må jag säga men undviker självmedcineringen enbart pga av all turblens den ställer till med efter en period .
Gargamell85
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2011-11-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in