Aspisar lagar mat

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav segdeg » 2011-11-17 20:47:12

Hitta lite skinkspad i frysen, Mjälloms tunnbröd, Pighamskinka, DOPP i grytan va' gott, nu er'e
Jul igen.

Mvh brödig
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Ladida » 2011-11-26 18:00:27

Jag har börjat gilla laga mer mat de senaste åren, men glömt saker på spisen har man ju gjort som ris och pasta så det bränns fast i kastrullen har hänt några ggr och glömma stänga av spisplattororna :roll: Och brännda pommes och kyckling i ugnen så brandvarnaren piper klockan 3 på natten och man springer runt som en höna för att leta efter nåt att stå på för att få den sluta tjuta :P
Men mest blir det enkla saker som stekt bacon och lök med en skvätt grädde till makaroner och mackor med ägg och ost och tomat.
Ladida
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2011-11-26

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-26 18:16:19

Har nyligen upptäckt att pasta inte alls behöver vara fy skam.
Det måste faktiskt inte vara spaghetti eller vedervärdiga snabbmakaroner med vedervärdig ketchup till. Det som "alla" äter och som man är uppväxt med att "alla" ska gilla.

Fullkornspasta däremot funkar alldeles utmärkt, i formen skruvar. På italienska integrale fussili. Det räcker att ha på salt. Spartanskt och billigt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Ladida » 2011-11-26 18:40:41

Jag gör helst stuvade makaroner, rätt enkelt med bara man är noga med att röra om hela tiden ^^
Ladida
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2011-11-26

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-26 18:55:44

Ladida skrev:Jag gör helst stuvade makaroner, rätt enkelt med bara man är noga med att röra om hela tiden ^^

Gör du det. Själv slipper jag helst...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Ladida » 2011-11-26 19:00:41

Hehe, jag brukar inte avancera det så mycket tom. gjort den vitsåsen innan och bara slängt i snabbmakaroner :P
Men om man har runt 4dl mjölk och 2dl grädde till runt 5dl makaroner så har man i ett par dagar i kylskåpet, bara värma i micron eller steka som det är, det är gött som fasiken :-)Happy
Det gäller att hålla rätt på värmen och mjöl i så det tjocknar tillslut =)
Ladida
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2011-11-26

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Jossan » 2011-11-28 0:08:25

Usch, stuvade makaroner var en av de äckligaste maträtterna i sklobespisningen. Det var det enda stället jag har smakat det, fick det aldrig hemma.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Torsdag » 2011-11-28 0:27:47

Nu blev jag sugen var säkert 3+ år sen sist jag åt stuvade makaroner!
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav TechnoDrop » 2011-11-28 1:52:29

Skulle laga kyckling själv för fösta gången och visste hela proceduren.

Lägg i djup plåt med smör,krydda å in i ugnen. Häll på lite vatten och ös lite då och då. Om en timme är det klart.

"ja, så svårt ska det väl inte vara"

men se det var det visst det.

Lyckades göra kycklingen alldeles rå inuti för att jag hade öst var femte minut (som ju är på tok för mycket) och ugnen inte hade blivit tillräckligt varm.

Det blev ingen kyckling den dagen.

Dessutom misslyckas jag alltid på något konstigt vis med bechamel sås.(som råkar vara en väldigt vanlig ingrediens i matlagningen hemma) Om den inte klumpar sig så tjocknar den aldrig eller både och.

Har dessutom torrkokat kastruller ett antal gånger. Som tur är har jag alltid upptäckt det innan någon brand startat. Mest p.g.a min vana att kolla alla skåp i jakt på snacks eller dylikt var å varannan kvart.

Det tog ett tag innan jag lärde mig att inte under några omständigheter lämna köket och absolut inte sätta mig framför datorn då jag lagar mat.

Annars går det ju rätt bra. Tur det förresten eftersom det är jag som ansvarar för maten i hushållet.
TechnoDrop
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2011-11-27

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Vampire » 2011-12-01 9:03:47

Jag har äntligen lärt mig att inte vara för ambitiös när det kommer till matlagningen. Om jag ska göra allt från grunden blir det bara kaos, därför kör jag allt som oftast med halvfabrikat. Det senaste är quornbitar, färdig Uncle Bens-sås på burk och så kokar jag bara ris till det. Det går hyfsat snabbt, och så blir det inte en massa jobbiga redskap att diska sen.

I övrigt är alla snabblagade maträtter bra för de minskar risken att jag går och sätter mig vid datorn och glömmer bort att titta till maten :roll:
Vampire
Inaktiv
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-11-30
Ort: Sthlm

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Ladida » 2011-12-01 12:25:42

Kladdmakaroner som är så gott :-)154
Jag har snart inte käkat på 30 timmar, har inte kännt för mat :P
Får fixa nåt sen, jag har ju ett stort pack popcorn men inte sugen på det heller och det mättar inte så mycket :P
Ladida
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2011-11-26

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav HappyChic » 2011-12-02 5:08:13

Jag brukar rosta bröd tills de ser ut som barkbåtar. Efter den tredje sönderrostade mackan så skiter jag i det och går till Gateau och beställer en surdegsfralla med brie, salami, paprika och smör. Till denna smörgås dricks en latte
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav klaswullt » 2011-12-03 6:24:40

Som Asp...
orkar bara säga att laga mat är jättekul om man har besök.
klaswullt
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2011-11-29

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav Tiblan » 2011-12-03 9:45:29

HappyChic skrev:Jag brukar rosta bröd tills de ser ut som barkbåtar. Efter den tredje sönderrostade mackan så skiter jag i det och går till Gateau och beställer en surdegsfralla med brie, salami, paprika och smör. Till denna smörgås dricks en latte


Åh vad gott det låter. Vill ha en nuuuuuu!!! ;-)
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav sirap » 2011-12-04 6:50:25

Ska jag bjuda på mat kan det bli allsköns hittepårätter, precis som jag fick hemma. Det brukar vara uppskattat! Pappas currykött har jag lyckats imitera över förväntan, men aldrig att jag lär mig steka pannkakor som han gör. Fast det kanske mest beror på att jag bara ägt en teflonpanna tidigare.

Å andra sidan, är jag själv har det krävts att jag har ett boendestöd som säger åt mig att laga mat. De blev väldigt snabba på att hålla sig undan, särskilt när jag kokade upp riset, hällde i morötterna i grytan samtidigt som jag lastade diskmaskin med kniv och skärbräda på en och samma gång. :-)003

Annars blir det Findus, Dafgårds, pyttipanna, pasta med Bregott och Aromat, eller som nu – pasta med Aromat och Findus köttfärssås. Det är en lyxmåltid för mig som oftast äter just pasta med smör och smaksalt – eller möjligen havregrynsgröt med kanel och kardemumma i. Den lagar jag inte på kastrull (disk- och eldrisk), inte heller i mikron - nej, jag kokar upp vatten i vattenkokaren, häller över random mängd gryn tills vattnet lite mer än täcker, och väntar tills det kallnat. Kan inte äta/dricka för varmt, bränner mig av någon anledning på sånt andra bara kastar i sig.

(red.: ja, disken är ett problem trots att jag har diskmaskin. Dels är det en bänkmodell, även om den är rymlig för att vara sådan rymmer den inte så mycket. Dels måste man både plocka i och ur disken... :roll:) (och nu tror jag att jag redigerat färdigt... min hjärna är lite kaputt.)
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Aspisar lagar mat

Inläggav sirap » 2011-12-04 7:03:19

En sak jag är stolt över är när jag lagade en vegansk gryta, det behandlingshem jag vistades på lagade vi mat själva på helgerna i och folk hade tagit in en massa grönsaker – mer än vad som någonsin gick åt. Efter att ha slängt ungefär hälften av det som var i kylen, det var på väg att vandra ut ändå liksom, så bestämde jag mig för att göra något på bara grönsakerna. Kryddade, smakade av, och det var något som fattades... tills snilleblixten kom: en nypa kanel, två nypor kakaopulver. Det blev skitgott.

Det var inte lika gott den gången jag hemma somnade ifrån ett pastakok och grannen undrar varför min spis står i ljusan lågor. Det var tjockt med rök i lägenheten, tog säkert en månad innan det luktade normalaktigt igen och tog ett år att skura bort sotet från spiskåpan. Hur han lyckades väcka mig förstår jag inte, när inte brandvarnaren gjorde det, och hur han hade sett röken och lågorna utifrån fast jag bodde på andra våningen är också ett mysterium. Tack granne. :-)006

Eller fiskgrytan jag hade alldeles för mycket rotfrukt och kål i - morot, kålrot, palsternacka, broccoli och blomkål. Gott, men vilken magknip! Inte blev det bättre av att jag åt hälften av den totala åttaportionersgrytan på en kväll, för att det var just gott… :-)Raging
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in