Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroende

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav marcooleo » 2011-11-13 0:42:25

Jag har haft Imovane varje dag i över ett år, har inte utvecklat något beroende, får ingen abstinens, ibland använder jag propavan under ett par veckor istället och något sug eller abstinens efter Imovane existerar inte.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Debbido » 2011-11-30 1:19:44

Det är livsfarligt att leva för man kan dö. Hela tiden får man avväga vad som verkar minst farligt. Insomnia eller Propavan - eller Melatonin?

Läste någonstans att Melatonin är bra för aspergare, förutom marijuana, vilket jag blir väldigt lugn och trött av.

Under de 12 år jag överlät mig till psykiatrin har jag gått igenom fruktansvärda biverkningslidanden och nu tar jag saken i egna händer, har inget val.

Så, efter många veckor av orolig väntan, fick jag äntligen mitt illegala melatonin. På natten sov jag djupt och utan några hemska svettningar som jag lidit av efter svininfluensasprutan.

Mitt första fel i livet var att hypofysen inte tillverkade nog med östrogen. Fick inte veta om den fixade tillverkningen av övriga hormoner, men anser det sannolikt.

Det finns ingen säkerhetsstämpel på de otaliga piller psykiatrin vräker ut så det är lika bra att tänka och pröva själv. De har aldrig scannat MIN hjärna.

Melatonin är bra för aspergare och dåligt för den som har autoimmuna sjukdomar. Kontentan av detta är att jag, som har både och, får pröva och se. Blir jag sjukare märker jag nog av det.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Juddy » 2011-11-30 1:27:14

Mina sömnsvårigheter går i perioder. Sover jag inte blir jag uppvarvad, blir jag alltför uppvarvad slår det över i manier.
Och man kan dö av precis allting. Vad som botar ena dagen dödar nästa. Man måste ha någon sorts livskvalitet. Dör jag i förtid så gör jag väl det men jag tänker inte oroa mig. Man kan för all del dö av sömnlöshet också. Sjukdomen som orsakar det tillståndet, total sömnlöshet, är väldigt ovanlig, men rakt av dödlig.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Dagobert » 2011-11-30 9:44:36

atoms skrev:Tiden förvrängs - jag upplever ofta att något som hänt för bara några timmar sedan känns som om det hände för en eller flera dagar sedan.

Ett telefonsamtal som jag trodde jag ringde för sisådär tre veckor sen visade sig vid koll ha varit för fyra dar sen... Ett par liknande grejer har hänt under hösten, men inte tidigare såvitt jag vet.

Jag har Zopiklon 7,5mg/natt men har ofta behövt 3 st/natt för att somna under hösten. Jag har märkt små minnesluckor i samband med det, men att ta fel på 3 veckor och 4 dar känns rätt mysko...

Mängden Zopiklon jag får ut är oförändrad, så mina 30-askar har tagit slut på 10 dar, sen har jag fått klara mig utan i 20 :roll:
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Kimmelie » 2011-11-30 11:29:14

Wine skrev:Det jag inte visste om var att man tydligen kan få ångest, känna sig nedstämd och orkeslös av den abstinens man kan få av sömnmedlen och att man kan få det efter så kort tid som två veckors medicinering. Undrar hur mycket av alla psykiska besvär som folk söker sig till vården för, depression, ångest m.m. som kommer av själva medicineringen. Att medicinera med ett preparat gör att man får nya besvär som man måste ha ny medicin för o.s.v.


Du kan inte dra alla sömnmedel över en kam. Artiklarna (det du har citerat) handlar enbart om bensoliknande medel. (Imovane, Stilnoct mfl.) Det har blivit mycket svårare att få dem utskrivna på senare tid. (Kan givetvis variera mellan olika läkare.) Men t ex Propavan mfl sömntabletter som inte är bensoliknande är inte beroendeframkallande och ger ingen abstinens.

Hur kan du vara så säker på att Melatonin är ofarligt? Orkar inte kolla upp fakta nu, men det är väl rätt nytt? Hur många gånger har det inte hänt att nya "ofarliga" mediciner senare visar sig vara mycket mer skadliga än de först trott...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Wine » 2011-11-30 13:26:28

Kimmelie skrev:Hur kan du vara så säker på att Melatonin är ofarligt? Orkar inte kolla upp fakta nu, men det är väl rätt nytt? Hur många gånger har det inte hänt att nya "ofarliga" mediciner senare visar sig vara mycket mer skadliga än de först trott...


Det har använts ganska länge i bl.a. USA och säljs i vanliga affärer:

Melatonin vid försenad sömnfas - varför licensbelagt?
Läkartidningen 2008-09-02 nummer 36

Melatonin har i USA sedan länge klassificerats som kosttillägg och säljs fritt i livsmedelsbutiker, trots att några bra studier över eventuella biverkningar aldrig gjorts. Där-emot har många studier på djur och människor kunnat påvisa en rad positiva effekter – immunsystemmodulerande, antioxidativa, blodtryckssänkande, cancerförebyggande med mera – vilket fått miljoner amerikanare att knapra melatonin mer eller mindre regelbundet.

I Sverige, däremot, är melatonin licenspreparat. Först i år har Läkemedelsverket godkänt en depåtablett, Circadin, för användning vid förmodad melatoninbrist hos patienter över 55 år. Företaget som lyckats få tabletten godkänd har utnyttjat Läkemedelsverkets obegripliga policy och saluför sin tablett till ett pris av 7 kronor och 76 öre. I USA betalar man 34 öre för samma sorts tablett.


Jag fick nyligen ett brev från Läkemedelsverket där man om melatonin skrev att »övertygande evidens för effekt hos barn saknas« och att man därför anser att sådan behandling bör ske inom ramen för klinisk läkemedelsprövning. Uppfattningen strider mot vad American Academy of Sleep Medicine skrev i en översikt förra året: »The evidence is quite strong that melatonin, timed to promote a corrective phase advance, is an effective treatment for DSP« [6].


http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=10188

What exactly is Melatonin?

Melatonin is a hormone produced naturally in the pineal gland at the base of the brain.

It is important in regulating sleep, and may play a role in maintaining circadian rhythm, the body's natural time clock.

Natural melatonin production decreases with age, and the decrease is associated with some sleep disorders, particularly in the elderly.

The use of melatonin supplements became popular in the mid-1990s as a way of treating insomnia. (Adapted from Answers.com)


Is melatonin safe?

"Based on available studies and clinical use, melatonin is generally regarded as safe in recommended doses for short-term use.

"Available trials report that overall adverse effects are not significantly more common with melatonin than placebo." (U.S. National Institutes of Health)

"In the most extensive clinical trial to date a high dose of 75 milligrams of melatonin per day was given to 1400 women in the Netherlands for up to four years with no ill effects." (Newsweek, 6 Nov. 1995, 60-63.)

Should certain people avoid it?

Yes. "Children and pregnant or nursing women should not take melatonin dietary supplements without a health professional's approval.

"Do not drive or operate machinery when taking melatonin if it causes drowsiness." (WebMD®)

Taking melatonin is inadvised with alcohol and other drugs, for sufferers from autoimmune disorder, liver or kidney disease, and more. See our cautions page for a specific breakdown.

Are there any side-effects?

"Based on available studies and clinical use, melatonin is generally regarded as safe in recommended doses for short-term use. Available trials report that overall adverse effects are not significantly more common with melatonin than placebo." (U.S. National Institutes of Health)


http://www.melatonin.com/melatonin-faq-general.php

Kimmelie skrev:Du kan inte dra alla sömnmedel över en kam. Artiklarna (det du har citerat) handlar enbart om bensoliknande medel. (Imovane, Stilnoct mfl.) Det har blivit mycket svårare att få dem utskrivna på senare tid. (Kan givetvis variera mellan olika läkare.) Men t ex Propavan mfl sömntabletter som inte är bensoliknande är inte beroendeframkallande och ger ingen abstinens.


Det har jag inte heller påstått men även om man inte får abstinens av Propavan (som inte heller är beroendeframkallande på det sätt som t.ex. Stilnoct, Imovane och Zopiklon m.m. är) så får man inte samma kvalitet på sömnen med dem heller.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Debbido » 2011-12-02 0:31:55

Dagobert skrev:
Jag har Zopiklon 7,5mg/natt men har ofta behövt 3 st/natt för att somna under hösten. Jag har märkt små minnesluckor i samband med det, men att ta fel på 3 veckor och 4 dar känns rätt mysko...

Mängden Zopiklon jag får ut är oförändrad, så mina 30-askar har tagit slut på 10 dar, sen har jag fått klara mig utan i 20 :roll:


Jaha, en till som gått i fällan. Zopiklon/Stilnoct är starkt beroendeframkallande, dvs man behöver öka dosen av och till för att få bibehållen effekt. MEN läkarna går oftast inte med på höjd dos därför att det i Fass står EN per natt. När man beklagar sig hos läkaren och vill ha mer så blir responsen: "Aha! Så du har blivit beroende! Då drar vi in den!". "Nej, har jag bönat och bett, lått mig få ta två till natten annars somnar jag aldrig."

Fick ha två i två år. Höjning gjordes efter NIO år! Men så mötte jag en ny läkare som sa att det var förbjudet med mer än EN. Jag fortsatte med två, för jag hade liksom inget val - mer än avgiftning och sömnlöshet en längre tid. Nu kommer jag att stå på 0 några veckor eftersom jag inte fixat att sova på en. Propavan + Melatonin som jag nu skaffat ger mig i alla fall någon ro. Propavan har jag ätit i 30 år, så den har förlorat det mesta av sin effekt. Fick en pga min kroniska värk.

Stilnoct är urbra på att slå ut minnet och ge förvirringstillstånd. Man kan gå i sömnen och så...jo, den har vissa nackdelar. Det kan inte förnekas. Sömnlöshet har också sina nackdelar. Man kan köra ihjäl sig om man är för trött t ex.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Dagobert » 2011-12-02 1:11:12

Skiljer ni mellan beroende och tillvänjning? Wikipedia tycks inte göra det.

Jag har uppenbarligen blivit tillvand vid Zopiklon (behöver fler än en nu),
men jag är inte beroende (får ingen abstinens när de tar slut).

Jag tycker skillnaden är stor. Har jag fel?
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Flawed » 2011-12-03 0:10:00

sugrövmanövern skrev:Melatonin är livsfarligt om man har en autoimmun sjukdom. Och det är något man kan ha utan att veta om det. Jag blev jättesjuk av dem...

Inte så konstigt.
Does melatonin play a disease-promoting role in rheumatoid arthritis?
Maestroni GJ, Cardinali DP, Esquifino AI, Pandi-Perumal SR.
Source

Center for Experimental Pathology, Cantonal Institute of Pathology, Via In Selva 24, P.O. Box 6601 Locarno, Switzerland. georges.maestroni@ti.ch
Abstract

The pineal neurohormone melatonin (MLT) has been widely shown to exert an immunostimulatory and antiapoptotic role, mainly by acting on Th cells and on T and B cell precursors, respectively. Thus, MLT might favor or promote autoimmune diseases by acting directly on immature and mature immunocompetent cells. In fact, preclinical and clinical evidence point to a disease-promoting role of MLT in rheumatoid arthritis (RA). MLT, whose concentration is increased in serum from RA patients, may act systemically or locally in the inflamed joints. The circadian secretion of MLT with a peak level during the night hours might be strictly correlated with the peculiar daily rhythmicity of the RA symptoms. In rat studies employing Freund's complete mycobacterial adjuvant (FCA) as a model of rheumatoid arthritis, pinealectomized rats turned arthritic and exhibited a significantly less pronounced inflammatory response, which was restored to normal by a low MLT dose and was aggravated by a pharmacological MLT dose, that augmented the inflammatory and immune response. Continued investigation will refine our understanding of these observations, which will possibly translate into improved therapeutic a

Melatonin serum levels in rheumatoid arthritis.
Sulli A, Maestroni GJ, Villaggio B, Hertens E, Craviotto C, Pizzorni C, Briata M, Seriolo B, Cutolo M.
Source

Laboratory and Division of Rheumatology, Department of Internal Medicine and Medical Specialities, University of Genova, Genova, Italy. mcutolo@unige.it
Abstract

The pineal hormone melatonin (MLT) exerts a variety of effects on the immune system. MLT activates immune cells and enhances inflammatory cytokine and nitric oxide production. Cytokines are strongly involved in the synovial immune and inflammatory response in rheumatoid arthritis (RA) and reach the peak of concentration in the early morning, when MLT serum level is higher. Nocturnal MLT serum levels were evaluated in 10 RA patients and in 6 healthy controls. Blood samples were obtained at 8 and 12 p.m., as well as at 2, 4, 6, and 8 a.m. MLT serum levels at 8 p.m. and 8 a.m. were found to be higher in RA patients than in controls (p < 0.05). In both RA patients and healthy subjects, MLT progressively increased from 8 p.m. to the first hours of the morning, when the peak level was reached (p < 0.02). However, MLT serum level reached the peak at least two hours before in RA patients than in controls (p < 0.05). Subsequently, in RA patients, MLT concentration showed a plateau level lasting two to three hours, an effect not observed in healthy controls. After 2 a.m., MLT levels decreased similarly in both RA patients and healthy subjects. Several clinical symptoms of RA, such as morning gelling, stiffness, and swelling, which are more evident in the early morning, might be related to the neuroimmunomodulatory effects exerted by MLT on synovitis and might be explained by the imbalance between cortisol serum levels (lower in RA patients) and MLT serum levels (higher in RA patients).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19435479
Melatonin är inte enbart ett hormon som reglerar sömn utan det påverkar också immunresponsen.
Ökar kanske risken för Parkinson också.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Zima33 » 2011-12-04 1:30:08

Wine skrev:Eftersom melatonin produceras naturligt i kroppen av tallkottskörteln förstår jag inte riktigt varför det krävs licens och varför det är sådana restriktioner kring att förskriva melatonin vid sömnproblem.

Det melatonin som skrivs ut på recept är nog inte tillverkat av någon tallkottkörtel. Snarare är det syntetiskt :?:
Anledningen till att det är såna restriktioner är kanske pga att det inte finns så många vetenskapliga studier :?:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Miche » 2011-12-04 10:14:47

Tyvärr verkar det som om hormoner som tillförs kroppen utifrån, inte minst de som är tänkta att påverka hjärnans funktioner inte alltid når fram, eller snarare de påverkar andra kroppsliga funktioner som är omöjliga att förutse.

De kemiska funktionerna i kroppen har visat sig vara långt mer komplicerade än vad någon förutsåg ex.vis innan de satte igång med att utforska DNA, bakterier och virus påverkar mycket mer än vad man tidigare kunnat ana, det har bl.a. visat sig på enäggstvillingar i fall då de utvecklats olika pga den ena fått någon infektion i unga år.

Att medicinera med "naturliga hormoner" kan följaktligen få farliga konsekvenser.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Wine » 2011-12-04 12:23:16

Zima33 skrev:Det melatonin som skrivs ut på recept är nog inte tillverkat av någon tallkottkörtel. Snarare är det syntetiskt :?:
Anledningen till att det är såna restriktioner är kanske pga att det inte finns så många vetenskapliga studier :?:


Ja det bästa vore ju om man kan klara sig helt utan sömnmedel förstås. Jag tycker dock att Läkemedelsverkets inställning till förskrivning av melatonin är svårbegriplig, att man är så restriktiv när det gäller just melatonin för sömnproblem medan de läkemedel som är beroendeframkallande, kan vara ångestframkallande och orsaka depressioner m.m. inte har samma restriktioner utan skrivs ut utan krav på licens m.m. Som sagt, jag har aldrig haft problem med att få recept på Stilnoct, Zopiklon o.s.v.

RFHL: Överförskrivning av sömnmedel i regionen
Insomningstabletter skrivs ut i allt högre takt till allt fler människor. Mycket talar för att det har utvecklats särskilda vård- och behandlingskulturer bland personalen som arbetar i Västra Götalandsregionen, skriver Karin Sörensen från RFHL.


I takt med att konsumtionen av dessa preparat ökat möter vi i RFHL Göteborg allt fler människor som drabbas av sömnproblem. Man vaknar mitt i natten, halv fyra - fyra, och kan inte somna om. Dagen efter mår man dåligt. Man får ångest, känner sig nedstämd och orkeslös. Dessa besvär, som lätt kan tolkas som depression är i själva verket abstinensbesvär som börjar uppkomma redan efter så pass kort tid som två veckors medicinering.
Problemen med abstinens på dagarna blir mycket vanliga och varken patienten eller sjukvården är medvetna om det. Därför ger man nya behandlingar i stället för att enkelt kontrollera om det kan handla om abstinens och beroende


http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.12221 ... i-regionen

Artikeln som citeras ovan är skriven av Karin Sörensen, styrelsemedlem i Riksförbundet för hjälp åt narkotika- och läkemedelsberoende i Göteborg.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Flawed » 2011-12-04 21:26:42

Miche skrev:Tyvärr verkar det som om hormoner som tillförs kroppen utifrån, inte minst de som är tänkta att påverka hjärnans funktioner inte alltid når fram, eller snarare de påverkar andra kroppsliga funktioner som är omöjliga att förutse.

De kemiska funktionerna i kroppen har visat sig vara långt mer komplicerade än vad någon förutsåg ex.vis innan de satte igång med att utforska DNA, bakterier och virus påverkar mycket mer än vad man tidigare kunnat ana, det har bl.a. visat sig på enäggstvillingar i fall då de utvecklats olika pga den ena fått någon infektion i unga år.

Att medicinera med "naturliga hormoner" kan följaktligen få farliga konsekvenser.

+1
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Flawed » 2011-12-04 21:32:12

Wine skrev:
Ja det bästa vore ju om man kan klara sig helt utan sömnmedel förstås. Jag tycker dock att Läkemedelsverkets inställning till förskrivning av melatonin är svårbegriplig, att man är så restriktiv när det gäller just melatonin för sömnproblem medan de läkemedel som är beroendeframkallande, kan vara ångestframkallande och orsaka depressioner m.m. inte har samma restriktioner utan skrivs ut utan krav på licens m.m. Som sagt, jag har aldrig haft problem med att få recept på Stilnoct, Zopiklon o.s.v.


Du kan ju läsa på lite om reumatism och reumatiska sjukdomar och de andra biverkningarna som är relaterade till melatonin.
Reumatiska sjukdomar kan angripa hela kroppen inklusive hjärta och lungor.
Blir du beroende av rohypnol så kan du sluta, angrips kroppen av reumatism så är du skadad för livet.
Läkemedelsverket ska inte bry sig om vad du tycker är svårbegripligt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav atoms » 2011-12-04 22:28:11

Dagobert skrev:
atoms skrev:Tiden förvrängs - jag upplever ofta att något som hänt för bara några timmar sedan känns som om det hände för en eller flera dagar sedan.

Ett telefonsamtal som jag trodde jag ringde för sisådär tre veckor sen visade sig vid koll ha varit för fyra dar sen... Ett par liknande grejer har hänt under hösten, men inte tidigare såvitt jag vet.

Jag har Zopiklon 7,5mg/natt men har ofta behövt 3 st/natt för att somna under hösten. Jag har märkt små minnesluckor i samband med det, men att ta fel på 3 veckor och 4 dar känns rätt mysko...

Mängden Zopiklon jag får ut är oförändrad, så mina 30-askar har tagit slut på 10 dar, sen har jag fått klara mig utan i 20 :roll:


Jag har också recept på 1 tablett/dygn, men sedan har jag propavan också, 2 tabletter/dygn. Jag brukar bryta itu propavanerna och ta dem med en halv imovane, och sedan vänta 30-60 minuter och ta den andra halvan. Det händer ibland att en halv räcker.

Som mest har jag tagit 9 imovane, men vad jag märkte somnade jag inte lättare för det.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Debbido » 2011-12-05 1:41:45

Dagobert skrev:Skiljer ni mellan beroende och tillvänjning? Wikipedia tycks inte göra det.

Jag har uppenbarligen blivit tillvand vid Zopiklon (behöver fler än en nu),
men jag är inte beroende (får ingen abstinens när de tar slut).

Jag tycker skillnaden är stor. Har jag fel?


Jag är ju aspergare och har mina egna åskter, ibland skilda från alla andras.
"Beroendeframkallande" är ett ord jag föraktar. VAD i livet är inte beroendeframkallade??? Skita, äta, sova, röra på sig, vitaminer, mineraler, spårmnen och kärlek, särskilt kärlek... :roll:

Men vad ska man göra då? Sluta älska? Sluta äta? Sluta ta sin sömnmedicin?

Propavan är inte beroendeframkallande säger de, men jag kan inte sluta använda den, för kroppens egens sömnenhet i hjärnan har väl stängt ned under de 30 år jag använt den.

Detta med melatoninet gick åt skogen... :( Redan efter några dagar drabbades jag av en så fruktansvärd och omfattande ledvärk att jag inte kunde klä på mig eller göra något alls mer än att ligga och värka. Mina reumatiska skov kommer inte så plötsligt. Det berodde helt klart på melatoninet. Dessutom blev jag (som numera är aptitlös och lever på näringsdrycker) fruktansvärt hungrig, vrålhungrig.

Melatonin måste vara väldigt bra för de som vill stärka sitt immunförsvar. Men jag som måste sänka det med cellgifter hela tiden för att överleva kan alltså inte ta melatonin. Suck!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Wine » 2011-12-05 20:31:25

Flawed skrev:Du kan ju läsa på lite om reumatism och reumatiska sjukdomar och de andra biverkningarna som är relaterade till melatonin.
Reumatiska sjukdomar kan angripa hela kroppen inklusive hjärta och lungor.
Blir du beroende av rohypnol så kan du sluta, angrips kroppen av reumatism så är du skadad för livet.
Läkemedelsverket ska inte bry sig om vad du tycker är svårbegripligt.


Är det ett argument för att det ska vara så svårt att ska kunna få melatonin på recept? De som inte har reumatism eller någon annan autoimmun sjukdom, varför ska de inte kunna få förskrivet melatonin vid sömnproblem istället för andra sömnmedel om de vill?

Så här står det om melatonin på denna sida:

Conclusions on Melatonin

Is melatonin safe? Melatonin is one of the least toxic substances known (http://www.teleport.com/~jor/#1). The only side effects related with taking a large amount of melatonin are continued drowsiness and a slower reaction time (http://www.melatonin.com/melfaq.htm . Many people are discouraged from taking melatonin. People with the symptoms of severe mental illness, severe allergies, auto-immune diseases, or immune system cancers such as leukemia should not be taking melatonin. It is also not recommended during pregnancy or for women who want to conceive (http://www.teleport.com/~for/#1). There have not been many significant studies done with this drug. While it appears to be safe, melatonin has not yet been approved by the Food and Drug Administration.


http://www.vanderbilt.edu/ans/psycholog ... 0Melatonin
Senast redigerad av Wine 2011-12-05 20:46:23, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Selma » 2011-12-05 20:45:44

Wine skrev:Är det ett argument för att ingen ska kunna få melatonin på recept? De som inte har reumatism eller någon annan autoimmun sjukdom, varför ska de inte kunna få förskrivet melatonin vid sömnproblem?

Av solidaritet kanske? Alternativt "om jag inte tål det ska inte du heller få det".

Många är allergiska mot trycksvärta. Förbjud papperstidningar.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Debbido » 2011-12-05 23:13:26

Kul att jag fick bli ett levande exempel på de Melatonin-problem som Flawed tog upp! :-)Happy Trial and error. Min livsstil. Varför? Varför inte? Mitt förtroende för läkare är totalt körd i botten och psykiatrikerna har ibland sagt:

"Du får inte läsa Fass!!! Du läser Fass och sedan "utvecklar" du alla biverkningarna! :twisted: "

Tja, tänkte jag besegrat efter många år. Kanske har de rätt. Dags att sluta tänka själv och att ta det övergripande ansvaret för Min själ och kropp. Psykiatrin skiter i somatin och somatin ofta i psykiatrin. Så då faller jag i bitar liksom Därför läste jag alltid Fass förr, men testade sedan att inte göra det förrän efteråt, efter det att jag råkat ut för mystiska eller svåra/obotliga symptom.

Visst gick det åt helvete. Men, å andra sidan så tar jag mediciner mot RA vars biverkningslista jag inte VILL läsa. TNF-sprutorna: Hjärtinfarkt, MS, Cancer etc står bland biverkningarna. Så :-)217 ... vad gör man? Dör av RA eller Cancer? Svaret är: Idag dör en mycket stor grupp av just mediciner de tar mot svåra sjukdomar. Därigenom förlänger de sina liv med typ 5 - 50 år. Alltså: fair trade.

Detta som förklaring till att jag testade melatonin trots att jag har svår RA. Att lederna började brinna och jag blev orörlig efter bara tre dygn kunde jag knappt tro var sant. Ett normalt skov utvecklas långsamt, under åtskilliga veckor.

Så, hur stor risk är det då att den som inte har RA, men ev. dolda gener för detta, som börjar äta melatonin, ska drabbas av Rematoid Artrit? Bra fråga.

Jag kan bara säga att jag levt i helvetet dessa 36 år med RA. 17 fruktansvärt smärtfyllda operationer med skov + ett otal andra skov. Skov = stegrad aktivitet, alla leder dunkar och värker, stelnar, blir orörliga. Du blir febrig, sändbunden och kan bara skrika och gråta eftersom ingen kommer att ge dig morfin.
"Moderna" skov beror på att man på grund av operation eller infektion inte får lov att ta sina cellgifter etc på flera månader. I äldre tider då det saknades bra medicin kom skoven mer oberäkneligt men konsekvent nedbrytande. RA är en dödlig sjukdom.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Flawed » 2011-12-06 1:41:15

Wine skrev:
Flawed skrev:Du kan ju läsa på lite om reumatism och reumatiska sjukdomar och de andra biverkningarna som är relaterade till melatonin.
Reumatiska sjukdomar kan angripa hela kroppen inklusive hjärta och lungor.
Blir du beroende av rohypnol så kan du sluta, angrips kroppen av reumatism så är du skadad för livet.
Läkemedelsverket ska inte bry sig om vad du tycker är svårbegripligt.


Är det ett argument för att det ska vara så svårt att ska kunna få melatonin på recept? De som inte har reumatism eller någon annan autoimmun sjukdom, varför ska de inte kunna få förskrivet melatonin vid sömnproblem istället för andra sömnmedel om de vill?

Så här står det om melatonin på denna sida:

Conclusions on Melatonin

Is melatonin safe? Melatonin is one of the least toxic substances known (http://www.teleport.com/~jor/#1). The only side effects related with taking a large amount of melatonin are continued drowsiness and a slower reaction time (http://www.melatonin.com/melfaq.htm . Many people are discouraged from taking melatonin. People with the symptoms of severe mental illness, severe allergies, auto-immune diseases, or immune system cancers such as leukemia should not be taking melatonin. It is also not recommended during pregnancy or for women who want to conceive (http://www.teleport.com/~for/#1). There have not been many significant studies done with this drug. While it appears to be safe, melatonin has not yet been approved by the Food and Drug Administration.


http://www.vanderbilt.edu/ans/psycholog ... 0Melatonin

Ehhh ja du vet de reumatiska sjukdomarna har oftast en sen debut i livet och reumatism är ett jävligt stort problem i vårt samhälle...vanligt och handikappande.
Lustigt att du pushar för nya obeprövade farliga hormonpreparat men bedriver skrämselpropaganda mot beprövade preparat som centralstimulantia.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Wine » 2011-12-06 21:03:57

Flawed skrev:Ehhh ja du vet de reumatiska sjukdomarna har oftast en sen debut i livet och reumatism är ett jävligt stort problem i vårt samhälle...vanligt och handikappande.


Menar du att melatonin skulle utlösa reumatisk sjukdom. I så fall kan du gärna få länka till var info om det finns för jag är intresserad av det. Var har du läst att melatonin skulle var farligt, skulle vara intressant att läsa om det också.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Flawed » 2011-12-06 21:36:26

Wine skrev:
Flawed skrev:Ehhh ja du vet de reumatiska sjukdomarna har oftast en sen debut i livet och reumatism är ett jävligt stort problem i vårt samhälle...vanligt och handikappande.


Menar du att melatonin skulle utlösa reumatisk sjukdom. I så fall kan du gärna få länka till var info om det finns för jag är intresserad av det. Var har du läst att melatonin skulle var farligt, skulle vara intressant att läsa om det också.

Tyvärr finns inte all medicinsk information tolkat via DN.
Du frågar varför det finns restriktioner kring melatonin,jag försöker förklara varför du inte förstår.Du kanske ska söka till läkarlinjen?
Melatonin påverkar immunförsvaret.Se mina rutor.
Se inlägg ifrån forumiter med reumatism.
Se mor ror.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Flawed » 2011-12-06 21:54:33

Abstract: The pineal neurohormone melatonin is widely recognized as exerting important immunoenhancing effects that act on specific receptors in immunocompetent cells. This action results in stimulation of cytokine production in lymphocytes and macrophages. Here we report that the nocturnal plasma concentration of melatonin in rheumatoid arthritis (RA) patients is higher than in healthy controls. Furthermore, melatonin is present in the synovial fluid of RA patients and synovial macrophages express a specific binding site. We suggest that melatonin may exert a disease-promoting role in RA.

Viss information som inte går ut på att sälja saker får man betala för.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 226.x/full
Men utifrån abstraktet här så tycker jag nog att man kan våga sig på ett ja på frågan om melatonin rentav kan orsaka reumatism.
Överförskrivning av melatonin kan mycket väl i framtiden visa sig vara ett stort problem.
Jag kan tänka mig att det blir förbjudet.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Risker med sömntabletter - ångest, Alzheimer och beroend

Inläggav Flawed » 2011-12-06 22:06:36

Does melatonin play a disease-promoting role in rheumatoid arthritis?

Georges J.M. Maestronia, Corresponding Author Contact Information, E-mail The Corresponding Author, Daniel P. Cardinalib, Ana I. Esquifinoc, S.R. Pandi-Perumald
Purchase
a Center for Experimental Pathology, Cantonal Institute of Pathology, Via In Selva 24, P.O. Box 6601 Locarno, Switzerland
b Departamento de Fisiología, Facultad de Medicina, Universidad de Buenos Aires, 1121 Buenos Aires, Argentina
c Departamento de Bioquímica y Biología Molecular III, Facultad de Medicina, Universidad Complutense, 28040 Madrid, Spain
d Section of Sleep Medicine, Division of Clinical Neurophysiology and Epilepsy, Department of Neurology, College of Medicine, SUNY Downstate Medical Center, 450 Clarkson Avenue, Box 1213, Brooklyn, NY 11203-2098, USA

Received 7 July 2004; revised 16 August 2004; Accepted 17 August 2004. Available online 13 October 2004.
Abstract

The pineal neurohormone melatonin (MLT) has been widely shown to exert an immunostimulatory and antiapoptotic role, mainly by acting on Th cells and on T and B cell precursors, respectively. Thus, MLT might favor or promote autoimmune diseases by acting directly on immature and mature immunocompetent cells. In fact, preclinical and clinical evidence point to a disease-promoting role of MLT in rheumatoid arthritis (RA). MLT, whose concentration is increased in serum from RA patients, may act systemically or locally in the inflamed joints. The circadian secretion of MLT with a peak level during the night hours might be strictly correlated with the peculiar daily rhythmicity of the RA symptoms. In rat studies employing Freund's complete mycobacterial adjuvant (FCA) as a model of rheumatoid arthritis, pinealectomized rats turned arthritic and exhibited a significantly less pronounced inflammatory response, which was restored to normal by a low MLT dose and was aggravated by a pharmacological MLT dose, that augmented the inflammatory and immune response.

Continued investigation will refine our understanding of these observations, which will possibly translate into improved therapeutic approaches.

Keywords: Rheumatoid arthritis; Melatonin; Corticosteroids; T-helper 1; Inflammatory cytokines; Freund's adjuvant arthritis; Circadian rhythms
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in