"Förväntningarna på antidepressiva medel viktigast" (P1)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Förväntningarna på antidepressiva medel viktigast" (P1)

Inläggav barracuber » 2011-11-29 15:02:29

Två intressanta ämnen i dagens OBS på P1 - Förväntningarna på antidepressiva medel viktigast

1) Ungefär det kommer nämligen Lisa Zetterberg fram till när hon läser den brittiske psykologen Irving Kirschs bok ”The Emperor’s New Drugs”: en av flera nya titlar som kritiserar antidepressiva mediciner
Lisa Zetterbergs text

2) I vår serie Från "Börs till börs" hör vi sociologen Karl Palmås reflektera över den kreativa, så kallade ”nya ekonomi” som lanserats på många håll sedan nittiotalet.
Karl Palmås text

Ladda hem hela programmet: http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/3536041.mp3
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: "Förväntningarna på antidepressiva medel viktigast" (P1)

Inläggav lasseivägen » 2011-11-29 15:26:11

Vad jag förstått är SSRI preparatens effekt som ångestdämpare ganska omtvistad.
Däremot är det väl dkumenterat att SSRI hjälper hjärnan att återhämta sig från de nedbrytande effekter som depressioner har på hipokampus. Det har konstaterats vid ett flertal undersökningar med tomografi scanning av hjärnan.

Den artickel jag reffererat till i det inlägg jag länkat till, har några år på nacken, men ger en väldigt bra beskrivning av vad som händer i hjärnan. Det beskrivs både hur depressionen bryter ner hjärnan och hur den återhämtar sig. Senaste uppgiften om SSRI's uppbyggnad av hjärnan fins i senaste nummret av Forskning och Framsteg's bilaga om hjärnan. Har hört uppgiften flera gånger.

Vad som dessutom framgår är att man inte behöver medicinera livslångt.

Länk till inlägg i tråden Slutat med antidepp...
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: "Förväntningarna på antidepressiva medel viktigast" (P1)

Inläggav Wine » 2011-11-29 17:39:26

Medikalisering: Varför skulle kvinnor vara skörare än män?
Publicerad 2009-09-11 00:20 Signerat - Hanne Kjöller.

En 26-årig man deltar i ett medicinskt försök för ett nytt antidepressivt läkemedel. Det var ett dubbelt blindtest där halva gruppen får medicin, andra halva sockerpiller. Flickvännen hade gjort slut och situationen blev honom övermäktig. Han svalde 29 kapslar av sin medicin, ångrade sig och sökte akutmottagningen.

Där kollapsade han. Hans blodtryck föll till 80/10 och pulsen stack i väg till 110. Han behandlades med dropp för att få upp blodtrycket. Under tiden sökte läkarna besked om vilken substans det var han fått i sig. Det var, visade det sig, sockerpiller.

När mannen med dropp fick veta detta normaliserades blodtryck och puls (126/80 respektive 80). Han blev frisk.

Berättelsen återges av läkaren Inga Maria Lunde i boken ”Skapar vården ohälsa?”. Effekten, att den som tror sig bli sjuk också blir sjuk, kallas nocebo. Den handlar om en samverkan mellan kropp och själ långt bortom medvetandenivå och har alltså ingenting med fusk eller simulering att göra.


http://www.dn.se/ledare/signerat/medika ... are-an-man

Jag tror också att det är förväntningarna på medicineringen som spelar stor roll och även att ett tillfrisknande från en depression i samband med medicinering i exempelvis ett halvår likaväl hade kunnat ske utan medicinering för att depressionen helt enkelt "läker ut" av sig själv.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: "Förväntningarna på antidepressiva medel viktigast" (P1)

Inläggav Selma » 2011-11-29 20:44:47

Med medicin går det över på 14 dagar. Utan tar det två veckor.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: "Förväntningarna på antidepressiva medel viktigast" (P1)

Inläggav Wine » 2011-11-29 22:11:29

Här är en informativ video om placeboeffekten bl.a. om hur färgen på piller kan påverka:

The Placebo Effect is Strong Medicine




http://healthwise-everythinghealth.blog ... icine.html
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: "Förväntningarna på antidepressiva medel viktigast" (P1)

Inläggav lasseivägen » 2011-11-29 22:28:01

En del naturfolk lär bara vilja ha medicin i sprutor, om det inte gör ont hjälper det inte.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: "Förväntningarna på antidepressiva medel viktigast" (P1)

Inläggav snuggelhund » 2011-11-30 1:07:48

Om nu SSRI hjälper hjärnan att återhämta sig och även återuppbygga sig efter en depression, varför blir då så många som en gång börjar medicinera fast resten av livet ?

Det borde väl då räcka med medicin i något halvår eller år och sedan när hjärnan är bra och man mår bättre så skulla man utan problem kunna sluta. Hjärnan borde ju då vara återhämtad !

Men nej då blir en hel del sämre igen. Jag kan inte tolka det som annat än att en ev. återhämtningseffekt är helt avhängig medicineringen, och börjar man en gång medicinera så är man ofta fast. Hjärnan får ingen chans att återhämta sig på naturligt sätt utan blir beroende av fungera med SSRI.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: "Förväntningarna på antidepressiva medel viktigast" (P1)

Inläggav snuggelhund » 2011-11-30 1:12:11

Vad som dessutom framgår är att man inte behöver medicinera livslångt.


En hel del som börjar blir tyvärr fast resten av livet....
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: "Förväntningarna på antidepressiva medel viktigast" (P1)

Inläggav Juddy » 2011-11-30 1:23:52

Det med att depressioner kan självläka beror på svårighetsgraden samt den underliggande orsaken. Har ett förhållande kraschat, en närstående dött/drabbats av sjukdom, då är nedstämdhet normalt. Det är när man har alla tecken på klinisk depression, det är då man ska överväga medicin.
Jag har bipolär sjukdom. Jag klarar mig inte utan mediciner och vill inte heller sluta. Mitt liv nu är avsevärt mycket enklare, och givande, än vad det var tidigare.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: "Förväntningarna på antidepressiva medel viktigast" (P1)

Inläggav TechnoDrop » 2011-11-30 2:59:19

Selma skrev:Med medicin går det över på 14 dagar. Utan tar det två veckor.


lol. Med andra ord ingen skillnad alltså.
TechnoDrop
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2011-11-27

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in