Psykodynamisk teori

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Psykodynamisk teori

Inläggav TORatANDET » 2011-11-23 19:59:24

Här nedan är ett skräckexempel, en riktigt vansinnig förklaring av dyskalkyli.
Citerat från sidan 38 i:
Ludvig Igra. (2002). Objektrelationer och psykoterapi.
En bok som tyvärr fortfarande 2011 är kurslitteratur på Psykologprogrammet i Göteborg!!
http://www.psy.gu.se/digitalAssets/1339 ... terapi.pdf

"Exempel: En för övrigt normalbegåvad pojke visar sig ha stora
svårigheter att tillägna sig matematiska kunskaper. Dessa grava in-
lärningssvårigheter kvarstår under hela hans skoltid. Senare analys
visar att matematiken för pojken representerar en mycket tidig mo-
dersbild. Detta primitiva modersintrojekt beskrivs av honom som
tyst, otillgängligt, omutligt, kallt, stumt, och icke genomträngligt.
En väldig sfäriskt formad inre närvaro som hemlighetsfullt ruvade
på sina rikedomar och aldrig lämnade ut dem till pojken. Samma
uppgivenhet och förtvivlan kände pojken varje gång han stod inför
ett matematiskt prov."
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav sugrövmanövern » 2011-11-23 20:02:53

Så han blev kass på matematik för att han hade en kylskåpsmamma?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav Banzai » 2011-11-23 20:17:25

Aha! Jag ska genast ringa mamma och tala om för henne att det är HENNES fel att jag har svårt för matematik! Hon kramade mig för lite när jag var en liten plutt.
:-)040

Annars är grabbens beskrivning av sina problem skrämmande lik mina upplevelser när jag ställs inför matematiska problem. :shock:
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav Miche » 2011-11-23 20:20:57

Sen när slutade man kalla dyslektiker för lata eller dumma? Varför gäller inte detsamma för dyskalkyli?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav Zima33 » 2011-11-24 1:56:57

Undrar om han var kompis med den där Bettelheim? De verkar ha liknande bakgrund iaf. (Förintelsen)
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav Dagobert » 2011-11-24 2:48:46

von Platens syndrom, dyskallkyli = kyla i skallen, allt blir så uppenbart nu!
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav mar0der » 2011-11-24 9:25:14

Ts raljerande kring den dynamiska litteraturen av Igra tycker jag lite är ett exempel på hur man fördömer något utan att vara insatt. Då menar jag inte teorin, utan att det används som kursliteratur. Ja det gör det, eftersom det handlar om att få en förståelse för hur de psykoloterapeutiska utvecklingen sett ut och fungerar. Tolkar man det bokstavligt som att psykologer ska tänka på detta sätt idag så är man helt ute och cyklar...
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-24 12:54:37

-Fullständigt befängt att sånt här dravel förekommer idag.

Jag är glad att jag har åtminstone ett hum om olika inriktningar inom psykologin vilket gör att jag upptäcker om jag utsätts för dravel.
Hos en psykolog noterade jag att flera hyllor var fyllda av just psykodynamik och liknande så jag avfärdade honom rätt snabbt.
Märkte direkt att det var en verklighetsfrånvänd kofta som gillade att sitta kutryggig och diskutera barndom, förträngningsmekanism och sånt. Vilket jag inte behöver, jag vet exakt vilka problem jag har och vad de beror på.

Det är hög tid att fimpa Freud nu. Låt honom finnas kvar i idéhistoriens museum men entlediga honom från operativ tjänst.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav Henkkalexi » 2011-11-24 13:23:44

KrigarSjäl skrev:Det är hög tid att fimpa Freud nu. Låt honom finnas kvar i idéhistoriens museum men entlediga honom från operativ tjänst.


Listan över felen i Freuds teorier, som alltför många misstar för "sanningar", är tillräckligt lång för att någon med åtminstone mediokra kunskaper i psykologi och biologi ska inse att de inte går att se som vetenskapliga idag.

Min psykodynamiska terapeut slog nästan aggressivt bort mina försiktiga funderingar på om jag kunde ha AS, med ett "självklart har du inte AS och diagnoser löser ingenting". Det var vårt sista samtal, och även om hon var otroligt bra på att lära mig hantera panikångest, så blev jag besviken på hur lättvindigt hon slog bort det jag undrade över.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav Zombie » 2011-11-24 15:10:14

Till det mar0der säger vill jag lägga att det är väldigt länge sedan psykodynamik var lika med Freud och att det inte finns någon inneboende motsättning mellan sådana tänkesätt och insikter i neurologi eller biokemi. Det är tvärtom olika synvinklar på samma sak, och eftersom man aldrig kommer att kunna se helheten från bara ett eller ett par håll är den här skol- och temperamentsmotsättningen mellan synsätten en tragedi för alla som vill veta eller behöver hjälp.

Jag undrar också hur många av dessa raljanta och kanske konstitutionellt tvärsäkra "vänsterhjärnsdominerade" personer (övervägande aspergare och män?) som verkligen skulle trivas i ett samhälle utan psykodynamiska landvinningar om hur upplevelser kan sätta spår i folks inre. Som att man inte kan behandla ett barn hur som helst för "det kommer man ju ändå inte ihåg som vuxen" - en på sin tid utbredd inställning.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav Lakrits » 2011-11-24 17:20:23

Zombie skrev:(Se ovan)

+1

(Även om det i just detta fall rör sig om ett exempel på lite väl spekulativ argumentation från Igras sida. Men rent allmänt håller jag med Zombie.)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-11-24 17:55:18

Lite svårt för det här ensidiga avvisandet av psykodynmamisk teori. Jag uppskattar faktiskt att man försöker se orsaker till människors handlande i deras livshistoria i stället för denna quick and dirty - lågbudgetterapi som kallas KBT där man drar alla över en kam och menar att folk ska kunna utföra samma åtgärder för att korrigera sig själva oavsett bakgrund och förutsättningar. Kanske är jag mer fördomsfull åt andra hållet men jag tror att det kan finnas positiva drag i de flesta terapiformer och att den största skillnaden i effekt nog handlar om den enskilda terapeuten och den hjälpsökande och dess situation och vilken dialog de förmår ha när det gäller problemen oavsett vilken skola terapeuten tillhör.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-24 18:03:29

Om en människa har panikångest, sömnproblem eller depression blir inte problemet avhjälpt av att börja snacka barndom.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav Lakrits » 2011-11-24 19:08:13

KrigarSjäl skrev:Om en människa har panikångest, sömnproblem eller depression blir inte problemet avhjälpt av att börja snacka barndom.

Nej, men för många kan det vara en del av hjälpen. Det var det för mig, bl.a.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-24 20:09:34

Jovars, men som direktåtgärd vid mera akuta situationer är det föga värt och det behöver man inte vara psykolog för att förstå.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-11-24 22:26:39

Den som första gången drabbas av såna symptom som du beskriver Krigarsjäl letar säkert efter en förklaring och där är inte barndomstrauman ointressanta. Att göra ångesten begriplig är ett sätt att göra den mer begriplig. Att däremot ständigt riva upp gamla sår när människan redan mår dåligt av mer närliggande skäl eller är utsatt för konkret yttre press ser jag däremot som kontraproduktivt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav Lakrits » 2011-11-24 23:39:59

KrigarSjäl skrev:Jovars, men som direktåtgärd vid mera akuta situationer är det föga värt och det behöver man inte vara psykolog för att förstå.

Varför i hela friden skulle det användas som akutåtgärd? Min erfarenhet är att man hamnar på hispan, under läkarkontroll, inte att man skickas till närmaste psykolog. Akuta situationer brukar åtminstone oftast leda till akutåtgärder och det behöver man inte vara lekmannamalmöit för att förstå.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav mar0der » 2011-11-25 9:41:27

KrigarSjäl skrev:Om en människa har panikångest, sömnproblem eller depression blir inte problemet avhjälpt av att börja snacka barndom.


Ditt påstående stämmer tyvärr inte. Jag menar iofs inte att all orsaksförklaring ligger i barndomen, men om man vänder på det hela och ser panikångest, sömnproblem och depressiva symtom så är dessa SYMTOM/syndrom som uppstått som konsekvenser av en underliggande problematik FÖR EN DEL personer. Om man vet varför vi får panikångest så förstår man att det inte är en sjukdom i sig som influensa, utan ett resultat av inre spänningar som triggats av yttre omständigheter och där man saknar insikt och medvetenhet om vad dessa spänningar handlar om. Det kognitiva kan fånga detta väl, men även i KBT går en duktig kliniker tillbaka till barndomen för att leta sk. grundvärderingar/grundantaganden eftersom de skapas där. Så måla helst inte upp en svart vit bild av psykisk ohälsa tack genom att ställa pdt och kbt mot varandra.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav barracuber » 2011-11-25 12:33:12

Zombie skrev:...
Jag undrar också hur många av dessa raljanta och kanske konstitutionellt tvärsäkra "vänsterhjärnsdominerade" personer (övervägande aspergare och män?) som verkligen skulle trivas i ett samhälle utan psykodynamiska landvinningar om hur upplevelser kan sätta spår i folks inre. Som att man inte kan behandla ett barn hur som helst för "det kommer man ju ändå inte ihåg som vuxen" - en på sin tid utbredd inställning.


På det vill jag svara med min favorithistoria från Östtimor:

En undersökning i Östtimor efter kriget där visade att över 30 % av befolkningen led av PTSD. Vilket lär vara en normal siffra bland befolkningar generellt som befunnit sig i krigssituationer. Nu kommer det intressanta. Efter ett år undersökte man på nytt befolkningen i Östtimor och deras mående. Resultatet blev att fallen av PTSD hade sjunkit till under 1 %. Varför undrade forskarna? Svaret var att befolkningen var fullt upptagen med att bygga upp sitt land, sin demokrati, sitt modersland. Bostäder, avlopp, vägar, skolor, kyrkor, bibliotek, bagerier.

När det gäller pbt kontra kbt: jag har viss erfarenhet från båda kan man säga. Pbt gick jag på under ett år en gång i veckan. Det var ingen hit för mig även om det var trevliga, småmysiga samtal så kändes de poänglösa och varken gav mig några bestående insikter eller åas direkt skadade mig.
Kbt kan man säga att jag "får" av min psykiater som har viss terapeutisk utbildning och på äldre dagar blivit påtagligt pragmatisk och jordnära, vilket jag tolkar är den västerländska kbt:s grundpelare - sunt förnuft "helt enkelt". EDIT: Vilket snävar in enbart på tankarna , logik och rationalism och förbiser existensen av andra dimensioner som de andliga till exempel.

Om jag någon gång skulle söka mig till en ny terapi skulle jag absolut välja kbt med inslag från österländska filosofier som buddhism/mindfulness - utan det senare skulle det kännas som att famla i mörkret. "Kbt utan mindfulness är som kärlek utan kyssar!" :wink:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav geocache » 2011-11-25 13:11:57

Pbt=poänglös beteendeterapi? :wink:

barracuber skrev:Pbt gick jag på under ett år en gång i veckan. Det var ingen hit för mig även om det var trevliga, småmysiga samtal så kändes de poänglösa och varken gav mig några bestående insikter eller åas direkt skadade mig.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav Zombie » 2011-11-25 15:22:41

barracuber skrev:
Zombie skrev:...
Jag undrar också hur många av dessa raljanta och kanske konstitutionellt tvärsäkra "vänsterhjärnsdominerade" personer (övervägande aspergare och män?) som verkligen skulle trivas i ett samhälle utan psykodynamiska landvinningar om hur upplevelser kan sätta spår i folks inre. Som att man inte kan behandla ett barn hur som helst för "det kommer man ju ändå inte ihåg som vuxen" - en på sin tid utbredd inställning.


På det vill jag svara med min favorithistoria från Östtimor:

En undersökning i Östtimor efter kriget där visade att över 30 % av befolkningen led av PTSD. Vilket lär vara en normal siffra bland befolkningar generellt som befunnit sig i krigssituationer. Nu kommer det intressanta. Efter ett år undersökte man på nytt befolkningen i Östtimor och deras mående. Resultatet blev att fallen av PTSD hade sjunkit till under 1 %. Varför undrade forskarna? Svaret var att befolkningen var fullt upptagen med att bygga upp sitt land, sin demokrati, sitt modersland. Bostäder, avlopp, vägar, skolor, kyrkor, bibliotek, bagerier.

Ännu bättre om den kan beläggas (inklusive undersökningarna förstås). En typisk anekdot som kan "slå an hos massorna", den är både bra och rörande och ägnad att ge oss i det bekväma Nord en tankeställare, och som därför är farlig i det här sammanhanget - för så enkelt är det givetvis aldrig. Förutom att undersökningarna måste synas innan man kan säga något om deras påstådda resultat finns det många fler slags trauman och det finns något som heter individnivå.

Jag reagerar också på alla som verkar döma ut en psykologisk skola eller terapiform enbart efter sina egna erfarenheter eller föga mer. Eller kanske inte ens det, utan bara någon enkel populärföreställning ni har läst aldrig så många gånger, men lika kortfattad för det. Gör ni likadant med bilar eller vad som helst, provar en Citroën 2CV och råkar kanske sedan ut för en Trabant, så vet ni vad ni ska säga om en Rolls?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-25 16:04:24

Jag rekommenderar dig att prata med en psykodynamiskt orienterad babblare till psykiater när du inte sovit på fyra dygn och behöver få sömnmedel utskrivet på psykakuten.
När du gjort det kanske du förstår min aversion.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav Lakrits » 2011-11-25 17:30:17

KrigarSjäl skrev:Jag rekommenderar dig att prata med en psykodynamiskt orienterad babblare till psykiater när du inte sovit på fyra dygn och behöver få sömnmedel utskrivet på psykakuten.
När du gjort det kanske du förstår min aversion.

Jag vet inte om det här var riktat till mig, men om det var det: Jag har åkt in och ut på hispan under hela mitt liv och träffat alla möjliga sorters läkare, psykologer och andra vårdanställda. Även om jag inte tycker om alla jag har träffat, så utsträcker jag inte min aversion till alla övriga. Jag drar inte alla över samma kam såvida de inte är skåningar (lömska djävla undermänniskor, hela bunten).
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Psykodynamisk teori

Inläggav Abbreviation » 2011-11-25 18:04:02

Lakrits skrev:Jag drar inte alla över samma kam såvida de inte är skåningar (lömska djävla undermänniskor, hela bunten).

Medhåll.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Återgå till Intressanta intressen



Logga in