Tips om praktikplats?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips om praktikplats?

Inläggav sommar » 2008-02-05 16:21:31

En tanke: jo det kanske skulle vara möjligt o. tipsa varandra om företag som kan vara bra praktikplatser som ev. blir framtida lönebidraganställning. Nu vet jag att inte alla på forumet vill och/eller kan ta en praktikplats, men tipsa varandra kan man väl göra om man vill? För AF. har som bekant inte alltid ngt. att komma med..
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:33:02, redigerad totalt 3 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-05 16:23:37

Bra förslag. Tipsa om arbetsplatser som behandlar praktikanten schysst och som leder vidare.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:33:02, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sommar » 2008-02-05 16:28:45

KrigarSjäl skrev:Bra förslag. Tipsa om arbetsplatser som behandlar praktikanten schysst och som leder vidare.


Pass :oops: (Tänkte fel)
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:33:02, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Parvlon » 2008-02-05 18:59:40

Ska man söka jobb och säga att företaget får lönebidrag? VA?
Det är som att säga att vill ni så jobbar jag gratis, och lura mig gärna i framtiden.

Begära riktig lön borde ju vara prioritet nummer ett.

(antar att det är "vanliga" jobb som menas utan högskoleutb. eller motsvarande)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:33:02, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav sommar » 2008-02-05 22:48:27

Parvlon skrev:Ska man söka jobb och säga att företaget får lönebidrag? VA?
Det är som att säga att vill ni så jobbar jag gratis, och lura mig gärna i framtiden.

Begära riktig lön borde ju vara prioritet nummer ett.

(antar att det är "vanliga" jobb som menas utan högskoleutb. eller motsvarande)


Parvlon; du har uppfattat mig totalt fel. Jag menar förslag på företag som kan fungera som praktikplats som man kan tipsa sin handläggare på AF. I förlängningen kanske det kan bli lönebidragsanställning om kemin stämmer mellan arbetstagare arbetsgivare o. AF.
I mitt fall är det så att jag måste först ha praktik för att känna om branschen passar mig + träna upp min arbetsförmåga. Jag ska som det så fint heter försöka "sadla om", mao. försöka byta yrke o. bransch till kontor.

Många med AS. tex. jag kan inte ta ett vanligt jobb iaf. inte att börja med. Kan ju undra om du känner till det.. :roll: Klart jag tagit ett vanligt jobb om jag kunnat. Jag har kraschat en gång inom vanligt jobb o. vill inte göra om det.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:33:02, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Parvlon » 2008-02-05 23:05:42

sommar skrev:Parvlon; du har uppfattat mig totalt fel. Jag menar förslag på företag som kan fungera som praktikplats som man kan tipsa sin handläggare på AF. I förlängningen kanske det kan bli lönebidragsanställning om kemin stämmer mellan arbetstagare arbetsgivare o. AF.
I mitt fall är det så att jag måste först ha praktik för att känna om branschen passar mig + träna upp min arbetsförmåga. Jag ska som det så fint heter försöka "sadla om", mao. försöka byta yrke o. bransch till kontor.

Många med AS. tex. jag kan inte ta ett vanligt jobb iaf. inte att börja med. Kan ju undra om du känner till det.. :roll: Klart jag tagit ett vanligt jobb om jag kunnat. Jag har kraschat en gång inom vanligt jobb o. vill inte göra om det.

Ok jag förstod fel, trodde det handlade om först gratis arbete X tid som du bestämmer själv, sen praktik 6mån->som förlängs med hjälp utav lönebidraget ospecifierad tid för att du inte ska ha den normala rättigheten som garanterar en anställning.
Det är väl nya regler ny sens jag kollade sist och jag har inte så bra koll alls där men skulle tyckt det var jobbigt att ha AF som kontakt mellan mig och arbetsgivare. Det är ju helt olika person från person och behov men jag har mina orsaker att inte befinna mig i deras tokhus.
Hade också ett 'normalt' jobb för ung. 3år sedan, ifall jag byter yrke senare i livet så kan det säkert bli genom prakiksvängen mycket för att det tar tid att kopiera över arbetsmetodik på mig men jobba gratis tyckte jag lät dumt. Normalt jobb är överskattat.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in