Långtradare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Långtradare

Inläggav MINICALL » 2008-02-03 12:20:48

Jag har diagnostiserats med AS och jag är 28 år, jag jobbar på ett åkeri i lidköping och kör långtradare, jag är ute på nya ställen hela tiden sommar som snöstorm och jag tycker förändringarna är jobbiga men det är bara att bita ihop för att sitta hemma är ju inget alternativ heller och jag lär ju knappast få ut 23 000 efter skatt per månad om jag gör det, jag skall börja med kognitiv psykoterapi för att lättare kunna hantera mina problem och försöka få bort min depression, jag vet inte hur effektivt det är men hoppas att det blir mycket bättre iallafall, jag hade problem med att ta bilkörkort för vissa trafikregler skulle man begripa utan att någon trafiklärare sa något och dom reglerna fattade jag ingenting av typ när man gör vänstersväng på en väg och den mötande svänger höger och när vi möts då skall jag lämna företräde för det är högerregeln som gäller, sådana underförstådda regler fattade jag inte förrän jag hamnade i en sådan situation dagen innan jag skulle köra upp och då sa läraren att där gäller högerregeln men det hade ju ingen sagt sa jag men då sa han att det är ju självklart och jag fattade inget
Senast redigerad av MINICALL 2011-05-04 11:30:38, redigerad totalt 1 gång.
MINICALL
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2007-08-18
Ort: VARA

Re: Långtradare

Inläggav manne » 2008-02-03 12:24:57

MINICALL skrev:Jag har diagnostiserats med AS och jag är 28 år, jag jobbar på ett åkeri i lidköping och kör långtradare, jag är ute på nya ställen hela tiden sommar som snöstorm och jag tycker förändringarna är jobbiga men det är bara att bita ihop för att sitta hemma är ju inget alternativ heller och jag lär ju knappast få ut 23 000 efter skatt per månad om jag gör det, jag skall börja med kognitiv psykoterapi för att lättare kunna hantera mina problem och försöka få bort min depression, jag vet inte hur effektivt det är men hoppas att det blir mycket bättre iallafall, jag hade problem med att ta bilkörkort för vissa trafikregler skulle man begripa utan att någon trafiklärare sa något och dom reglerna fattade jag ingenting av typ när man gör vänstersväng på en väg och den mötande svänger höger och när vi möts då skall jag lämna företräde för det är högerregeln som gäller, sådana underförstådda regler fattade jag inte förrän jag hamnade i en sådan situation dagen innan jag skulle köra upp och då sa läraren att där gäller högerregeln men det hade ju ingen sagt sa jag men då sa han att det är ju självklart och jag fattade inget


kul för dig att du har lyckats i livet då..!!
Så du har inget LSS hjälp eller sjukbidrag eller boende-stöd eller inget alls i den stilen..??
om du inte vet vad LSS är så kolla in denna..

http://www.socialstyrelsen.se/Publicera ... 6/HTML.htm
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:30:38, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav tahlia » 2008-02-03 14:00:21

Välkommen! :D

Efter vad jag förstått så fungera KBT (kognetiv beteendeterapi) mycket bra på rätt många människor med AS och rekommenderas av många läkare.
I vilket fall så gör det ju inte saker värre, så go for it! :D

Positivt också att höra att du jobbar, även om dina nuvarande omständigheter (depression och stress) inte är de mest positiva.

Önskar dig lycka till med KBT och än en gång, välkommen! :D
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:30:38, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Långtradare

Inläggav linek » 2008-02-04 0:14:19

MINICALL skrev:... när man gör vänstersväng på en väg och den mötande svänger höger och när vi möts då skall jag lämna företräde för det är högerregeln som gäller, sådana underförstådda regler fattade jag inte förrän jag hamnade i en sådan situation dagen innan jag skulle köra upp och då sa läraren att där gäller högerregeln men det hade ju ingen sagt sa jag men då sa han att det är ju självklart och jag fattade inget

Amen.

Kan aldrig tänka mig att särskilt många trafikanter på egen hand har generaliserat högerregeln till den spontana korsning som uppstår när man skall svänga av en väg. Hos mig levde väjningsbeteendena i korsningar och avsvängningar helt separata tills jag hamnade med bussläraren i någon tredje slags situation.

Epilog: I fikarummet på garaget kan jag nu sitta och dra rötterna ur föregivet kniviga situationer med de andra i ledighetskommittén, men på gatan är det fortfarande inlärt beteende för långa rader av fall som styr mig, även om beteendet en gång lärts in med hjälp av ett resonemang.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 11:30:38, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav linek » 2008-02-04 0:59:47

Å andra sidan börjar jag nu fundera på om högerregeln i vänstersvängar är en efterkonstruktion bland körskolelärare.

Att ha med en svängningsregel i Trafikförordningen, 24 § Trafik i en vägkorsning m.m., som inte hänvisar till högerregeln, 18 § Korsande trafik, mörkar i så fall med flit en sådan tanke hos lagstiftaren. Den dikotomin minns jag också tydligt från alla mina båda körkortsböcker: högerregeln för korsande trafik, svängningsregeln för mötande.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 11:30:38, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav Kvasir » 2008-02-04 1:04:11

Det luriga med situationen är att från början kommer ju ingen bil från höger, sett från den andra. Men hur fort man själv börjar svänga vänster så hamnar ju den andra bilen mer och mer till höger om en själv. Ska man vara riktigt petig så är högerregeln alltså inte tillämplig förrän man redan har börjat svänga till vänster. :?

Det där tror jag inte att jag fattade eller tänkte på förrän jag hade haft körkort många år. Däremot tror jag att visste hur man skulle göra, bara att jag inte fattade att det var högerregeln det handlade om.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in