Bristande förmåga att "hålla tråden"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav sommar » 2008-01-21 19:19:08

vetej skrev:
sommar skrev:Jo, dina trådar kan vara intressanta när du inte skriver dumma grejer so mdu ibland gör, fast det är du inte ensam om. Det finns fler.


Elaka eller ointelligenta? I vilket fall ber jag om ursäkt. :P

sommar skrev:Fast jag har svårt för långdragna disk. för om någon säger emot mig behöver jag tänka länge på vad jag ska svara o. många folk ger mig inte den möjligheten. :( (Oavsett om de är NT., har AS. eller ngt. annat).


Så känner jag också. Om man inte har tid på sig att formulera sig och verkligen tänka så känns det ostrukturerat. Skriftliga diskussioner är därför mer fruktbara, enligt mig. Det blir också mindre förvirrande och mer genomtänkt.


Mig har du inte varit elaka mot, så det är ingen fara. Elakt vet jag inte direkt om de varit, men inte alltid snälla. Såvida de är ointelligenta kan jag inte bedöma.

Jo, det kan vara lättare på nätet. Fast man får vara mer försiktig på nätet, både för sin egen del o. så man inte sårar andra. Man ser ju inte personerna på andra sidan skärmarna o. "troll" förekommer ju.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:19:42, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Ganesh » 2008-01-21 19:38:09

En sak som gör det svårt att hålla tråden är när man hela tiden halkar in på andra banor. Sidospår. Och ibland associerar annorlunda. Bra för kreativiteten, men dåligt för trådhållandet. Om man har det så , så måste man hålla flera trådar aktiva samtidigt.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:19:42, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Panika » 2008-01-21 19:39:33

...Och då tappar jag tråden...
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:19:42, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav Ganesh » 2008-01-21 20:01:11

Som killarna (oftast killar) påp cirkus som snurrar tallrikar på pinnar, det går ett tag. Men tillslut... :cry:
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:19:42, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-21 20:49:44

ford skrev:Håller inte med; djupa diskussioner kan vara väldigt givande, men även flams, trams och kallprat kan vara underhållande ibland, då man bara känner för att vara social och ha kul, utan att behöva anstränga sig intellektuellt.

För mig är det en ansträngning att inte koppla in intellektet. Men visst, alla samtal behöver inte vara seminarier för att vara kul. Visst kan det vara schysst att snacka skit ibland - med intelligenta människor.
Jag tycker det är kul med djupa diskussioner & analyser. Ofta tycker jag att diskussionen i klassrummet är bra mycket mer givande än snacket i rökrummet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:19:42, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav MsTibbs » 2008-01-21 21:58:29

KrigarSjäl skrev:
Linus_på_linjen skrev:
Ganesh skrev:Det är en härskarteknik.


Kan jag känna mig könsdiskriminerad då?

Nej, snarare intelligensdiskriminerad. Dumskallar försöker övervinna argument genom att skrika. Läget är kört från början.


Man får välja sina debatter. I de fall jag ser läget som hopplöst lägger jag ner. Dom fick skylla sig själva att de hamnade i bäcken och fick skitkass resultat på däckövningen när dom inte hade vett att lyssna. Idioten med mest ledaregenskaper som inte släppte fram de smartare i klassen är den skyldige, inte jag... :roll:

"Hä int lönt å försök förklar för nån som int begrip."
/Ingemar Stenmark
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:19:42, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav vetej » 2008-01-21 22:32:28

Ganesh skrev:En sak som gör det svårt att hålla tråden är när man hela tiden halkar in på andra banor. Sidospår. Och ibland associerar annorlunda. Bra för kreativiteten, men dåligt för trådhållandet. Om man har det så , så måste man hålla flera trådar aktiva samtidigt.


Det där hjälper inte kreativiteten alls. Mina ständiga sidospår och associationer leder inte till nytt tänkande.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:19:42, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

well

Inläggav Lord_Dagorahz » 2008-01-21 23:23:39

jo samma sak här
re e därför jag inte klarar
umgås med
en del NT folk som e krävande

på att man ska förstå allt som sägs
men jag har problemet
att i min disylexi så finns
re flera under diagnoser som gör att jag har

svårt att förstå dålda budskap i texter
och förstå dålda budskap i ordflöden som sägs
det e derför jag inte kan gå i skolan som vanligt folk

utan måste gå på special undervisning
för att läraren måste förklara för mig på ett annat sätt för att jag ska fatta

samma sak när man e och fikar med polarna
well
dom som orkar träffa mig
och fika med mig
så kan en del sitta och dra vittsar
och jag fattar typ inte poängen
och blir typ utskrattad

och sen så känner folk sig dumma efter som dom måste förklara för mig
om vad vittsen gick ut på
sen så blir en del utråkade när man inte fattar
men jag vet inte
tror AS grejen och disylexi grejen ligger på och krånglar

eller så kanske jag e så tråkig så jag inte gillar vittsar bara
well who knows
and i dont giva a fuck about it !

men jag tycker re e roligare att sitta och snacka
filosofisk filosofi eller musik
eller någe konstruktivt och utvecklande
i stället för att sitta och dra en massa
obegripliga inne skämt
om kändisar och annt glam snack

re suger
well
thats my opinon iaf
ha dä gött / The Lord :)
Senast redigerad av Lord_Dagorahz 2011-05-04 11:19:42, redigerad totalt 1 gång.
Lord_Dagorahz
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2007-12-20
Ort: karlstad

Inläggav Kvasir » 2008-01-22 5:05:16

vetej skrev:
Ganesh skrev:En sak som gör det svårt att hålla tråden är när man hela tiden halkar in på andra banor. Sidospår. Och ibland associerar annorlunda. Bra för kreativiteten, men dåligt för trådhållandet. Om man har det så , så måste man hålla flera trådar aktiva samtidigt.


Det där hjälper inte kreativiteten alls. Mina ständiga sidospår och associationer leder inte till nytt tänkande.


Eller så är det en oförstående omgivning som inte inser det och har lyckats lura dig att det är så? Leder sidospåren aldrig till några nya insikter för dig själv även om det kanske inte är nytt för mänskligheten?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:19:42, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-22 17:15:54

MsTibbs skrev:Man får välja sina debatter. I de fall jag ser läget som hopplöst lägger jag ner. Dom fick skylla sig själva att de hamnade i bäcken och fick skitkass resultat på däckövningen när dom inte hade vett att lyssna. Idioten med mest ledaregenskaper som inte släppte fram de smartare i klassen är den skyldige, inte jag... :roll:

"Hä int lönt å försök förklar för nån som int begrip."
/Ingemar Stenmark

Så sant, så sant. Ja, alla grupparbeten skulle göras mycket mer effektivt om jag finge styra upp dem. Men det kan man ju inte göra eftersom det heliga SAMARBETET är det viktigaste. Inte resultatet. Så funkar det iaf på folkhögskolan...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:19:42, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Kvasir » 2008-01-22 17:18:46

KrigarSjäl skrev:Så sant, så sant. Ja, alla grupparbeten skulle göras mycket mer effektivt om jag finge styra upp dem. Men det kan man ju inte göra eftersom det heliga SAMARBETET är det viktigaste. Inte resultatet. Så funkar det iaf på folkhögskolan...


Ska vi arbeta eller ska vi samarbeta? :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:19:42, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-22 17:47:42

Kvasir skrev:Ska vi arbeta eller ska vi samarbeta? :)

Den ska jag börja köra med! 8)
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:19:42, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav MsTibbs » 2008-01-22 19:05:48

KrigarSjäl skrev:
MsTibbs skrev:Man får välja sina debatter. I de fall jag ser läget som hopplöst lägger jag ner. Dom fick skylla sig själva att de hamnade i bäcken och fick skitkass resultat på däckövningen när dom inte hade vett att lyssna. Idioten med mest ledaregenskaper som inte släppte fram de smartare i klassen är den skyldige, inte jag... :roll:

"Hä int lönt å försök förklar för nån som int begrip."
/Ingemar Stenmark

Så sant, så sant. Ja, alla grupparbeten skulle göras mycket mer effektivt om jag finge styra upp dem. Men det kan man ju inte göra eftersom det heliga SAMARBETET är det viktigaste. Inte resultatet. Så funkar det iaf på folkhögskolan...


Oja oja. Sånt har jag mycket erfarenhet utav. I synnerhet från folkhögskolorna. Antingen blir det jag som styr upp, eller så är det någon annan som styr upp (om den personen är bäst i gruppen). Heliga GRUPParbetet är en illusion... Om jag får MVG när jag gör arbetet själv och den andre i gruppen får G om hen gjort arbetet själv, så får vi snittbetyg VG eftersom jag måste spendera 75% av tiden till att "försöka förklara för nån som ändå inte begriper" (i vissa fall iaf) alternativt tvärtom. Jättebra för den som brukar få G. Skitkass för oss andra som brukar få minst VG... :evil: :evil: :evil:
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:19:42, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Zombie » 2008-01-22 19:19:51

Kvasir skrev:
vetej skrev:
Ganesh skrev:En sak som gör det svårt att hålla tråden är när man hela tiden halkar in på andra banor. Sidospår. Och ibland associerar annorlunda. Bra för kreativiteten, men dåligt för trådhållandet. Om man har det så , så måste man hålla flera trådar aktiva samtidigt.


Det där hjälper inte kreativiteten alls. Mina ständiga sidospår och associationer leder inte till nytt tänkande.


Eller så är det en oförstående omgivning som inte inser det och har lyckats lura dig att det är så? Leder sidospåren aldrig till några nya insikter för dig själv även om det kanske inte är nytt för mänskligheten?

Ja, Vetej, det undrar jag också efter vad jag har läst av dig. Jag har gissat att du är vilsen och ofta mår dåligt - men sett att du inte är dum!

Känner igen mig. Oj vad med böcker, tankar, musik världen går miste om pga. mina NPF... :evil: :oops:
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:19:42, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Aspergerkille » 2008-01-31 3:00:29

Har haft kontakt med en tjej sen i höstas som skedde genom nätet, snackats vid några gånger på telefon ej berättat om tex mina svårigheter för henne utan hållt mej till annat resonemang, tyvärr inser jag att man har brister, får hela tiden vara på helspänn för att inte göra bort sej totalt, har hänt några gånger att jag varit tyst en kort stund och det känns frustrerande att sånt sker, kan ge en väldigt negativ signal till den andre, hur som helst senaste samtalet så frågade jag hur det kändes att prata med mej, fick då svaret att det kändes lite mjäkigt och då sa jag vad menar du? hon kunde inte förklara för mej vad hon menade med det där, så fick ej veta, får knappast det senare heller :roll:
Senast redigerad av Aspergerkille 2011-05-04 11:19:42, redigerad totalt 1 gång.
Aspergerkille
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2007-04-09

Inläggav Aspergerkille » 2008-02-03 14:29:36

........ Att vara ärlig säga som det är är det bästa, för låtsas vara nån annan än den man är förlorar man på i slutändan så lika bra att vara ärlig på studs, beror vem man pratar med förstås, ibland så är det bra att avvakta att berätta om sina problem om man har några vill säga haha, nu ska jag va allvarlig för är ett stort problem för oftast om det kommer fram att man tex har social fobi, så ah där ser man bye bye, främmande människor finns ingen anledning att säga direkt jag har asperger då blir det väldigt förvirrat :shock: många vet fortfarande inte vad det är men till sist alla är vi olika även bland aspergare och det beror på hur allvarliga problem man har, för egen del blivit opererad för en hjärntumör för ett antal år sedan vet ju inte om den har ställt till det en del för mej i dont jag vet :?
Senast redigerad av Aspergerkille 2011-05-04 11:19:42, redigerad totalt 1 gång.
Aspergerkille
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2007-04-09

Inläggav Ihålig » 2008-02-03 14:36:08

Det största problemet är väl att folk är så narrow-minded i största allmänhet att det finns få personer man egentligen kan ha en flytande konversation med. Fast alla kan ju inte vara lika bra som jag :wink:
Ihålig
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2007-12-29

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in