"Enkla experiment för förståelse av naturens lagar"

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Enkla experiment för förståelse av naturens lagar"

Inläggav Hundralappen » 2011-10-15 2:08:40





Snubblade över dessa två videoklipp på youtube och blev helt fascinerad över hans kopplingar mellan läran och det praktiska.

Försökte maila honom för jag vill ha dvd:n, men mailet vill inte gå fram tydligen :-)007


Fler än jag som gillade detta? :-)Happy
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: "Enkla experiment för förståelse av naturens lagar"

Inläggav hood » 2011-10-17 14:36:54

Om jag hade lärare som denna i skolan hade jag nog kommit ihåg mer av vad jag skulle lära mig.
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Re: "Enkla experiment för förståelse av naturens lagar"

Inläggav Krake » 2011-10-19 22:33:37

Är det bara jag som känner att han pratar om hur kreativa barn medan vuxna är tokstela och känner att det inte stämmer? Jag kan ta mig själv som motexempel. Jag har blivit allt mer kreativ och mina nytänkande förmågor är betydligt starkare nu än när jag var 12 (eller yngre för den delen), men det kanske inte stämmer på aspisar.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: "Enkla experiment för förståelse av naturens lagar"

Inläggav jonsch » 2011-10-19 22:47:46

Tja, jag blev tokstel i våras nån gång. Fram till dess hade jag varit lika kreativ livet igenom, även om jag fått varningstecken de senaste åren. Det är en katastrof, och jag tror gott den kan kallas att bli vuxen, i en betydelse de flesta använder ordet i.

Min kunskap har jag naturligtvis utvecklat under årens lopp, vilket givit mig alltfler idéer, alltså fram till i våras. Men själva kreativiteten, passionen för och behovet av att tänka, levde obruten och närmast oförändrad fram tills dess.

Fast jag kanske är ett undantagsexempel.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: "Enkla experiment för förståelse av naturens lagar"

Inläggav Krake » 2011-10-19 23:03:30

Ja det är du nog ;) Du är exempelvis duktig på att vara den som svarar på mina inlägg, men det är nog eftersom du är en av de få som insett min storhet(svansinne).

Annars håller jag med om att det går att göra mycket med/åt undervisningen som den är idag men jag är inte säker på att föreslaget tillvägagångssätt är det bästa. För mig skulle det nog inte vara det eftersom jag (även som barn hade) har förmågan att klura ut den typen av saker på fem sekunder varefter jag tappar intresset eftersom jag är före undervisningen. I och för sig ingen större skillnad mot hur det faktiskt var... Jag tror att det krävs ännu större utmaningar för en effektiv undervisning och för mig (dock inte för alla) är det sak samma att bli visad ett experiment som att bli visad en text. Jag måste i vilket fall översätta det till mitt egna abstrakta förhållningssätt till verkligheten. Det är i så fall bättre att presentera principer och ställa frågor om hur det syns i naturen eller annan relevant kontext. Låt eleverna skapa sina egna experiment för att förstå vad som händer istället. Mer övning i kreativitet än så är nog svårt att få och delaktigheten gör att glädjen och engagemanget ökar enormt.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: "Enkla experiment för förståelse av naturens lagar"

Inläggav jonsch » 2011-10-19 23:21:37

Har du stor hets' svans inne, stackars Krake! *klapp, klapp*

Nå,jag kanske repar mig och återfår storhetsvansinne för egen del (man lever på hoppet!).

Min önskeundervisning vore genomgång av fullständiga beskrivningar, från mest grundläggande element till komplex helhetsnivå, av hur saker fungerar och sitter ihop, så vitt man vet! Såman kunde se ända från början vad meningen vore med varje litet moment man lär sig - ingen blind inlärning ö.h.t., alltså.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: "Enkla experiment för förståelse av naturens lagar"

Inläggav geocache » 2011-10-20 12:11:32

Tack Hundralappen för länkarna!

Jätteintressant tycker jag!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: "Enkla experiment för förståelse av naturens lagar"

Inläggav pointblank » 2011-10-27 9:35:00

+1 :P
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Återgå till Intressanta intressen



Logga in