Mina jobbiga underliga psykiska problem (long-list)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mina jobbiga underliga psykiska problem (long-list)

Inläggav sony_galaxy » 2011-10-10 18:09:35

Inledning:

Hallå!

Jag vill börja med att säga att denna texten kommer bli en aning lång
så jag tänkte att jag kunde sammanfatta vad jag vill uppnå med texten innan jag börjar på själva texten,
Och om du inte känner för att läsa allt så leta dig ned till (problem),
Där jag listat mina problem/huvuddelen av texten.


Om mig/beteende:

Är 19 år, gå fortfarande i skola och så på vardagar,
min fria tid spenderar jag mest framför datorn där jag gör allt möjligt, - lär mig nya saker, surfar, kommunicerar och mycket annat.
I allafall.

Min orsak varför jag skriver allt detta är för att jag har problem,,
problem med minnet, min koncentration och framför allt, motiveringen.
Problemen jag har, har jag haft länge, men det är inte förrän något år sedan som mitt intellekt var tillräckligt utvecklat för att jag skulle nå dessa begränsningarna i sinnena,
för det känns som jag kan så mycket, har så mycket vetskap och förmåga, men hjärnan vill helt enkelt inte, jag står stilla helt enkelt, stampar samma jord som jag gjort rätt så länge nu.

Vissa problem må härleda till diagnosen Aspergers syndrom som jag fick för några år sen när jag på egen begäran blev utredd då jag ansåg att något var annorlunda med mig,
men alla de problemen jag lider av kan omöjligt vara relaterat, jag känner att jag har så stora problem i vardagen samtidigt som jag har så mycket jag vill göra och kan göra..

Det underliga dessutom är att jag har diagnosen Aspergers syndrom, men jag är raka motsatsen ibland. Visst, jag är inte så bra bland människor och så, men jag kan förstå och har lärt mig att kommunicera med andra och småsnacka.
dessutom , till skillnad från de med aspergers (vanligtvis) så har jag inte ett intresse, utan många!
Jag är intresserad av mekanik, fysik, astronomi, teknologi och design,
jag har många idéer och många ritningar på bilar och rymdskepp (bland annat) som jag vill rita upp i datorprogram men då inte kan pga koncentrationsproblem och minne, bland annat.
Anyway,

För att inte bli för långdragen med denna texten så tänkte jag att jag kunde börja beskriva vad jag bland annat har problem med, och förklara varför jag radat upp listor längre ned i texten.

Vad som definierar mig själv, i mina ögon när det kommer till nya saker jag ska/vill göra så är det nog så här: (förklarat som skrivet när jag tänkte på det)

"svårt att komma igång"
"..ska bara.."
"..pirrigt/nervöst.."
"startar nya projekt, men orkar inte avsluta gamla"

Jag har haft många planer, många scheman listade och planerade, men på något sätt så har jag aldrig satt igång med det, jag har bara tänkt bort det, och det är extremt störigt, att min motivering är så låg så att jag inte ens kan följa mina egna planeringar...

Fantisera, det är något jag börjat (mindre än ett år sedan) att hålla på med,
när jag har tråkigt så gillar jag att fantisera.
ofta så är det antingen något där jag är huvudpersonen i någon SciFi actiondrama.
jag ser det hela som en interaktiv film som utspelar sig i min hjärna medan jag fortfarande ser verkligheten framför mig,
och jag gör detta så fort jag har tråkigt eller inte har något jag tycker är roligt att göra,
dock så kan jag tröttna på det rätt så fort och slutar därför att fantisera för stunden.
Jag kan dock också fantisera när jag har något att göra som jag inte riktigt vill eller känns om jag inte kan.

Värt att nämna också är att när jag måste vänta på något som jag tycker är lönlöst eller slöseri på min "värdefulla tid", så blir jag snabbt frustrerad och irriterad, gäller mest när det är något som jag ser ologiskt eller tråkigt.


I allafall, min lista!
Jag har nedan listat de problem jag anser är de mest jobbiga, både indelat och kort beskrivet för att det ska vara så lätt som möjligt att förstå vad jag försöker syfta på.

Here we go:

Problem:

-----------------------------------------------------------
1. * Koncentration

Min koncentration är underligt dålig,
jag kan inte riktigt koncentrera mig på det jag vill hålla på med och jag tar ofta tankarna från ett ställe till ett annat, oavsett vad jag håller på med i stort sätt.


1.1 * Ibland när jag läser texter så verkar min hjärna inte ta upp det jag läst, jag kan inte minnas det jag precis läst/problem med inlärningsförmågan/.

1.2 * Jag kan inte sitta helt stilla, utan jag känner mig otålig om jag försöker sitta stilla

1.3 * Jag kan ibland känna mig hyperaktiv, "stirrig", där jag inte kan koncentrera mig på saker jag vill göra eller så, utan ägnar mig då åt att surfa, vara inne på youtube eller spela, såna saker som är enkla.

1.4 * ibland, när jag försöker koncentrera mig så blir det som ett brus mot koncentrationen,
som om tankarna försvinner i ett brusande hav av tomhet.


-----------------------------------------------------------
2. * Minne

Mitt stora problem med minnet är att jag inte minns vad jag lärt mig så väl, vissa saker går in, medan det mesta inte gör det, detta förhindrar att jag kan lära sig saker, och använda det jag lärt mig till det jag vill hålla på med/arbeta med.


2.1 * Min min dåliga minnesförmåga är ett av de största problemen,
jag har dåligt korttidsminne, långtidsminne och har svårt kunna minnas saker.

2.2 * När jag läser så tar jag knappt in det jag läst precis,
jag kan tex läsa rad 1 och inte minnas vad jag precis
läst när jag kommer till slutet av samma rad.

-----------------------------------------------------------
3. * Trötthet

Jag är trött i stort sätt hela dagarna, både fysisk och psykiskt trött, och det kvittar vad jag gör eller hur mycket jag sover om nätterna, jag är alltid trött, det minskar en aning mot kvällen, då jag blir piggare, men inte mycket..

3.1 * Kan känna mig trött, när jag tänker så kan det ibland kännas som "strömmen" till tanken försvinner långsamt likt en dimmerswitch blir omvriden och min tanke sakta försvinner"

3.2 * Jag är nästan konstant trött, ungefär samma känsla som vid sömnbrist, dock så blir jag mer vaken mot kvällen,
jag har dock problem med att komma i säng på vardagar.
När jag sover ordentligt så sover jag 6-8 timmar per natt, men är ändå trött.

3.3 * Ibland när jag försöker sova så ligger jag vaken på grund av för många tankar

-----------------------------------------------------------


4. * Motivering

Min motivering har aldrig varit med mig, eller, jag må inte ha minns att jag haft någon motivering till att göra något de senaste åren, jag kan tänka ut massa smarta grejer och idéer, men jag kommer aldrig runt till att genomföra något jag tänkt ut eller planerar,
det jag har ingen motivering helt enkelt, det finns inte där..

4.1 * Saker/uppgifter/projekt jag prioriterar blir inte gjorda,
jag kan tänka att jag ska göra det och det är intressant, men lägger aldrig min uppmärksamhet åt just det,
men när jag börjar med något så känns det som jag måste göra något annat, tex kolla aftonbladet eller läsa något på wikipedia, ALLT utom just det jag ska göra.

4.2 * Jag kan intressera mig för till exempel fysik, köpa några böcker i ämnet och så, men så sen läser jag aldrig det, jag.. lägger det åt sidan.

4.3 * Min hjärna är tung, jag kan tänka men inte så klart,(jag kan tänka klart men inte för exempel på att göra något) jag kan inte koncentrera mig, och jag har ingen motivering för att göra något.
(Dock när jag använder piracetam och Kolin/(Choline) så hjälper det lite, för exempel så hjäler det inte så mycket med vare sig minnet eller motivation.

4.4 * Jag börjar tvivla på mig själv ibland redan när jag precis börjat göra en sak,
Ibland så har jag en tillräcklig vilja för att göra simplare saker, sånt som inte kräver mycket motivering, koncentration eller minne.

4.5 * Jag har ofta problem med att komma igång med projekt som jag anser är viktiga eller som jag vet kan bli svårt att slutföra.
Även när jag är intresserad av något så kan jag oftast inte börja, det är som något tar emot, som en osynlig psykisk vägg som är emot mig.



-----------------------------------------------------------
5. * Psykiskt välbefinnande

Mitt största problem med mitt psykiska välbefinnande är faktumet att jag känner mig ibland blad eller tom, men nästan aldrig känslan som får en att tänka "nu gör jag det här" eller "nu sätter jag igång!", skulle min hjärna varit en motor, så skulle den ha stått i Idle hela tiden.

5.1 * Min psykiska hälsa är nästan av ett fenomen,
det går ibland "allt positivt" till ren tomhet
( inte sorgsenhet, utan ren tomhet med tankarna).

5.2 * Känner mig ibland orolig, som något dåligt kommer hända/ske (fastän inget dåligt händer), detta sker ibland också när jag är trött.

5.3 * Jag kan känna mig psykiskt slö ibland, inte kognativt sätt utan rent i tankeverksamheten, som om det släcks ned i tankeverksamheten en aning.

5.4 *
När jag ska göra något som jag vill men inte riktigt vet, utan måste försöka att komma på, som till exempel att skriva, så känns det som jag ”inte kan” orka hålla på med det, eller så känns det obehagligt.

5.5 * Jag är känslig för förändringar i kroppen, jag kan känna av de flesta förändringarna som sker i kroppen relaterade till om jag tex blir sjuk eller är på väg att bli sjuk.
Jag kan också känna av mycket lätt om jag inte "fungerar" lika bra, om tex min hjärna inte är lika aktiv som den brukar vara, så känner jag det i någon ovanlig och konstig form, för jag känner av det i både kroppen och intellektet, som förminskas, om än inte mycket så känner jag hur kraften blir svagare och jag blir trögare, inte mindre tänkande eller funktionell, men som styrkan till hjärnan skruvats ned.










Så vad är det jag vill uppnå ?

Mitt syfte med denna tråden är att få hjälp, råd och en lösning till mina problem,

Men framför allt råd och lösning.
och alla svar och hjälp är jag tacksam för.

För att fungera så här fungerar inte egentligen, jag blir smått galen på att gå hela dagarna och inte kunna göra ett enda vettigt dugg, bara slösa bort min värdefulla tid på ingenting pga mina problem.


Sådär. (The End)
Denna texten måste varit den längsta jag någonsin skrivit,
på grund att jag skjuter upp sånt jag vill göra, så har denna texten faktiskt tagit längre tid för mig att skriva,, började med den i Juli månad, först klar nu. 4 månader senare.
Även då jag inser att jag skriver denna texten är så väldigt viktigt för mig idag och för min framtid, detta är den första texten jag skrivit som förklarar mig och mina problem.

(Nu vet jag att någon kommer säga "psykolog", men det är bara "plan B",
Detta är Plan A, psykologer är jobbiga, och jag tenderar till att inte lyssna på vad de har att säga.)

Men som sagt, ALL hjälp är varmt välkommen.

Tack i Förhand./ sony_galaxy

Moderator: Ordnade till namnet på sista raden enligt önskemål.
sony_galaxy
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-01-07

Re: Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav Floriann » 2011-10-10 18:42:41

Hej Sony_galaxy! Jag läste noga i början och skummade igenom slutet av listan. Min första tanke är att dina problem verkar väldigt lika mina ADD-symptom. Har du läst om den diagnosen? Kanske är det något som kan förklara dina känslor/beteende. Att du dessutom redan har en as-diagnos höjer ju sannolikheten att det faktiskt är en annan nevrologisk orsak som kan ligga bakom. Jag såg att du ogillar att gå till psykologen, det förstår jag. Men om det här (listan) är någonting som stör dig såpass mycket i den vardag tror jag att det kan vara värt att få en eventuell diagnos. Dels för att känna sig själv, och för att andra ska fatta, men kanske mest för att det finns medeciner som KAN hjälpa dig. (KAN med versaler för att jag menar just att det KAN hjälpa, men det kan också vara så att det inte gör det.)

Hoppas att det här var till någon nytta och att jag inte missförstod dig. Lycka till med livet i alla fall :)
Floriann
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-08-16

Re: Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav Parvlon » 2011-10-10 20:21:58

Din trötthet låter som något du borde söka hjälp för med en gång. Mycket kan nog härstamma från det, t.ex din minnesförmåga och motivation. Kanske har du skaffat dig dåliga kostvanor, nyss flyttat hemifrån eller något liknande som orsakat det.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav LostInAForest » 2011-10-11 9:49:12

Floriann skrev:Hej Sony_galaxy! Jag läste noga i början och skummade igenom slutet av listan. Min första tanke är att dina problem verkar väldigt lika mina ADD-symptom.


precis vad jag tänkte också, det var i mångt och mkt som att läsa om mig själv. något jag verkligen kan relareta till är hur man kan ha miljoner bra idéer och projekt i huvudet men någonstans på vägen så faller allt på att man inte orkar eller kan strukturera tankarna tillräckligt. det är verkligen otroligt frustrerande!

jag har adhd + tourettes och väntar på en as-utredning.

kanske kunde du (sony_galaxy) ha nytta av en utredning och ev medicinering med cs? det hjälper iaf mig mycket, tar bort den där enorma tröttheten som förlamar hela tillvaron (och motverkar att det slår över i hyperaktivitet till slut, gärna då det är sovdags...).

sony_galaxy skrev:(Nu vet jag att någon kommer säga "psykolog", men det är bara "plan B",
Detta är Plan A, psykologer är jobbiga, och jag tenderar till att inte lyssna på vad de har att säga.)


vad gäller psykologer så kommer det mkt an på vem man träffar - kom ihåg att du alltid får byta om du inte tycker att det funkar utan att någon ens måste få veta varför! du ska ha en som du trivs med och som förstår din problematik, och det är mest de som ska lyssna på vad DU säger. :wink:

jag har inte läst igenom allt så jättenoga för det var väldigt mkt text, men det är tydligt att det här är saker du verkligen funderat på och vill göra något åt. faktiskt påminner det om ett brev jag skrev till en gammal psykolog då jag ville bli utredd för adhd, och jag tänker just att du kanske kunde göra detsamma? så slipper man förklara allt på en gång, det är juh dösvårt!

det är svårt att ge några generella råd känner jag, men ett och annat knep borde jag väl ha plockat upp under åren...

hur fungerar skolan för dig och så?
bor du fortfarande hemma, och känner du isf att föräldrarna är ett bra stöd för dig i nuläget?
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav ragnevi » 2011-10-11 11:13:53

Låter som om du har kombination av Asperger och ADHD.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav chibibotto » 2011-10-11 14:03:45

Känner igen mig i precis allt du skrev om minne, koncentration, trötthet, motivering och välbefinnande. Förövrigt låter det som taget hur diagnoskriterierna för ADHD-1 ("ADD").
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Re: Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav sony_galaxy » 2011-10-12 17:24:49

Så om vi nu teoretiskt antar att min trötthet och oförmåga till att göra saker/påbörja viktiga grejer beror på ADD/ADHD-I,

vad kan då minnesproblemen bero på?
Och det med att jag kan känna mig väldigt positiv ena timmen, och "tom" den följande timmen,?
sony_galaxy
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-01-07

Re: Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav sony_galaxy » 2011-10-12 18:14:17

LostInAForest skrev:
Floriann skrev:kanske kunde du (sony_galaxy) ha nytta av en utredning och ev medicinering med cs? det hjälper iaf mig mycket, tar bort den där enorma tröttheten som förlamar hela tillvaron (och motverkar att det slår över i hyperaktivitet till slut, gärna då det är sovdags...).


Jag är dock inte så glad över att ta något så kraftfullt som man brukar ge till dem med ADHD/ADD,
de grejerna både ändrar ens humör, och gör något med hjärnan desutom.
Jag vill vara mig själv, inte någon neddrogad "happy-happy" idiot,
och inte vara den jag är idag längre..

Jag må vara en aning arrogant när jag säger att jag är smart, verkligen smart,
och jag har en stor vidd av tankar och stor fantasi.
Jag vill inte förlora det för att jag kör på droger som kan hjälpa mig med problem, samtidigt om de skapar nya problem.

Dessutom så vill jag fortsätta ha många idéer och tankar, men kunna göra något av dem.
sony_galaxy
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-01-07

Re: Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-10-12 22:31:27

Tja du inte vet jag om du MÅSTE ta medicin för att du får en speciell diagnos men det kanske kan vara bra att försöka få koll på vad det är i alla fall för att bättre kunna hantera situationer där ditt sätt att fungera kan innebära besvär för dig?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav Joakoni » 2011-10-12 23:41:19

Känner igen mig i stor utsträckning. Väldigt ordningsamt har du poängterat ut många av mina problem. "Dimma" och "brus" är de ord jag brukar använda för mina inre störningar. Däremot har jag svårt att kalla det för "tomhet". Det är precis samma problem för mig med att hjärnan "tar inte emot". Det gör det omöjligt för mig att studera eller även att få i mig information om det jag är intresserad av! Det är inte viljestyrt och det beror inte på min intelligens (vilken jag inte behöver klaga på :-)Happy )
Tröttheten och dygnsrytmen är också ett problem för mig (men kan inte det vara AS relaterat?)
Jag står precis i kö för en utredning, så vad allt detta beror på, kan jag bara gissa...
Det du har skrivit blev en otroligt nyttig läsning för mig och hoppas verkligen att du hittar en förklaring och möjligast bästa lösning för dina problem.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav sony_galaxy » 2011-10-13 21:46:36

Joakoni skrev:Känner igen mig i stor utsträckning. Väldigt ordningsamt har du poängterat ut många av mina problem. "Dimma" och "brus" är de ord jag brukar använda för mina inre störningar. Däremot har jag svårt att kalla det för "tomhet". Det är precis samma problem för mig med att hjärnan "tar inte emot". Det gör det omöjligt för mig att studera eller även att få i mig information om det jag är intresserad av! Det är inte viljestyrt och det beror inte på min intelligens (vilken jag inte behöver klaga på :-)Happy )
Tröttheten och dygnsrytmen är också ett problem för mig (men kan inte det vara AS relaterat?)
Jag står precis i kö för en utredning, så vad allt detta beror på, kan jag bara gissa...
Det du har skrivit blev en otroligt nyttig läsning för mig och hoppas verkligen att du hittar en förklaring och möjligast bästa lösning för dina problem.


Jasså, :-)Happy
glad att någon finner nytta av det jag skrivit i allafall.
sony_galaxy
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-01-07

Re: Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav LostInAForest » 2011-10-14 9:10:44

sony_galaxy skrev:Jag är dock inte så glad över att ta något så kraftfullt som man brukar ge till dem med ADHD/ADD,
de grejerna både ändrar ens humör, och gör något med hjärnan desutom.
Jag vill vara mig själv, inte någon neddrogad "happy-happy" idiot,
och inte vara den jag är idag längre..

Jag må vara en aning arrogant när jag säger att jag är smart, verkligen smart,
och jag har en stor vidd av tankar och stor fantasi.
Jag vill inte förlora det för att jag kör på droger som kan hjälpa mig med problem, samtidigt om de skapar nya problem.

Dessutom så vill jag fortsätta ha många idéer och tankar, men kunna göra något av dem.


självklart ska du inte stoppa i dig något du inte känner dig bekväm med!

jag skulle också klassificera mig själv som vansinnigt smart, och jag tycker inte att just den aspekten förändrats till det sämre iom cs. tvärtom känner jag att det är lättare att strukturera tanken, så att jag inte bara tänker en massa smarta grejer utan kan både uttrycka och eventuellt applicera dem på något användbart också.

en stor nackdel som jag ser det är att det kan vara lätt att "ta ut sig", eftersom man kanske inte alltid känner när man egentligen nått sin energigräns. men jag tycker det är mycket värre att bli hyperaktiv, på så vis att jag då knappt ens tänker tanken att jag borde sakta ner för att jag inte ska ligga som ett paket imorgon.

hur som, cs eller ej så kan en utredning i sig kanske hjälpa dig med svar på alla dina viktiga frågor?
det är juh inte nödvändigt att utredas heller, såklart. kände att jag var lite tjatig nu kanske. f'låt! :-)003

sony_galaxy skrev:vad kan då minnesproblemen bero på?
Och det med att jag kan känna mig väldigt positiv ena timmen, och "tom" den följande timmen,?


jag tänker att ditt minne kanske påverkas av att din hjärna blir överansträngd. och/eller om det gäller specifikt i inlärningssituationer, att du försöker lära dig saker du inte är speciellt intresserad av. kan det stämma? det är nämligen extremt svårt för många med problem liknande dina, motivation är nyckeln till det mesta och den kan vara en riktigt klurig grej att finna.

vad gäller pendlande i humör är jag likadan, och det tror jag själv beror på hjärnans vakenhetsnivå. det krävs stimulans för att jag skall orka känna entusiasm/energi (= hjärnan måste "kickas igång" rätt rejält) men det kan vara svårt att hitta på något stimulerande när man är "där nere" och hjärnan står på sparlåga.
lite svårt att förstå om det är precis vad du menar, du kanske kan ge lite exempel på hur det kan se ut för dig?
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav Burnerman » 2011-10-15 21:39:21

Ja du, det låter som mig och jag har AS ADHD. Tomhet och liknande känner jag väl igen. Nu är jag ganska tungt medicinerad så jag antar att det spelar in. Min fantasi har alltid varit min bästa vän och min metod att klara mig igenom alla svårigheter men för ett par år sen började den jäveln vända sig mot mig och gav mig bilder och visioner som jag helst inte minns. Fick medicin mot det också, så nu har jag mindre fantasi men den är åtminstone på min sida.
Burnerman
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-01-17
Ort: Uppsala

Re: Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav sony_galaxy » 2011-10-15 23:41:24

Jo, nämen jag funderar på om jag inte borde använda i allafall "problem" delen av min lista
om/när jag går till en psykolog, underlättar nog starkt för psykologen att snabbt förstå mina problem snabbare och lättare.

Joakoni skrev:men det kan vara svårt att hitta på något stimulerande när man är "där nere" och hjärnan står på sparlåga.
lite svårt att förstå om det är precis vad du menar, du kanske kan ge lite exempel på hur det kan se ut för dig?


När jag tänker efter, så ser det mer än definitivt ut att jag har någon form av ADHD,

för när jag ska börja arbeta på något så känns det som sagt pirrigt, nästan nervöst,
och när den känslan inte finns där (brukar vara mot kvällen när jag blir piggare) så är det istället känslan av att det är jobbigt och jag kan bli trött, så fort jag börjat på ett projekt.

Och den där tomheten, det kommer mest på dagen, kan inte för ofta hålla i sig en hel dag eller så,
men jag är oftast på gott humör annars, det vet jag inte ens hur jag ska förklara riktigt,
det känns tomt, inget är intressant för mig, bara sitter framför datorn och gör ingenting typ.


Men så jag har tänkt att jag ska nog gå till en psykolog, få mina problem utredda, och köra med diverse nootropiska grejer, och ADHD mediciner som en sista utväg.
För jag är inte för glad med att concerta och dylikt inte är så trevligt för hjärtat och hela kroppen, också har många olika bieffekter som inte låter för roligt.
(därav så är såna grejer bara en sista utväg för mig, vill leva länge, såna här medel verkar motsätta sig det ju)
sony_galaxy
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-01-07

Re: Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav LostInAForest » 2011-10-16 10:54:41

jag tycker att din lista är jättebra - utförlig och saklig, så det tror jag är en bra ingång om du vill ta upp det här med en psykolog, absolut!

dina tankar kring medicin är också kloka. det är juh inget man måste använda bara för att man ev får en diagnos, och jag får känslan av att det viktigaste för dig just nu är att försöka förstå varför du är som du är, kan det stämma?

hur som så önskar jag dig verkligen all lycka till!
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav Joakoni » 2011-10-16 11:59:49

sony_galaxy skrev:Jo, nämen jag funderar på om jag inte borde använda i allafall "problem" delen av min lista
om/när jag går till en psykolog, underlättar nog starkt för psykologen att snabbt förstå mina problem snabbare och lättare.

Joakoni skrev:men det kan vara svårt att hitta på något stimulerande när man är "där nere" och hjärnan står på sparlåga.
lite svårt att förstå om det är precis vad du menar, du kanske kan ge lite exempel på hur det kan se ut för dig?


När jag tänker efter, så ser det mer än definitivt ut att jag har någon form av ADHD,

för när jag ska börja arbeta på något så känns det som sagt pirrigt, nästan nervöst,
och när den känslan inte finns där (brukar vara mot kvällen när jag blir piggare) så är det istället känslan av att det är jobbigt och jag kan bli trött, så fort jag börjat på ett projekt.

Och den där tomheten, det kommer mest på dagen, kan inte för ofta hålla i sig en hel dag eller så,
men jag är oftast på gott humör annars, det vet jag inte ens hur jag ska förklara riktigt,
det känns tomt, inget är intressant för mig, bara sitter framför datorn och gör ingenting typ.


Men så jag har tänkt att jag ska nog gå till en psykolog, få mina problem utredda, och köra med diverse nootropiska grejer, och ADHD mediciner som en sista utväg.
För jag är inte för glad med att concerta och dylikt inte är så trevligt för hjärtat och hela kroppen, också har många olika bieffekter som inte låter för roligt.
(därav så är såna grejer bara en sista utväg för mig, vill leva länge, såna här medel verkar motsätta sig det ju)

Ursäkta, det var inte jag som sa det, det var LostInAForest. Vill inte ta åt mig äran :-)Happy
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav Joakoni » 2011-10-16 14:22:10

sony_galaxy skrev:Jo, nämen jag funderar på om jag inte borde använda i allafall "problem" delen av min lista
om/när jag går till en psykolog, underlättar nog starkt för psykologen att snabbt förstå mina problem snabbare och lättare.

Jag har redan sagt att det här med listan är jättebra! Klart och genomskådligt.
Själv har jag skrivit ett långt brev (9 sidor) med beskrivning av mina problem och skickat som egenremiss. Alla inblandade tyckte att det var mycket användbart. Helst för någon som jag, som har lättast att formulera sig i skrift (jag tappar bort mig och kommer inte åt tankarna i direktkontakt).
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav annizas » 2012-11-24 14:37:15

Jag känner igen mig i exakt allt!!!
Och jag har AS/ADHD. Har ätit strattera en vecka,
känner ingen skillnad än iallafall, men man får se
om kanske en månad.
annizas
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2012-11-17
Ort: stockholm

Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav Peace » 2012-11-27 22:55:57

Känner igen mig väldigt mycket. Har "bara" aspergerdiagnos, men tror jag har symptomen för add också.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav galenpanna » 2012-11-27 23:05:22

Du är inte ensam, känner igen mig i din berättelse. är diagnostiserad med AS och ADHD
galenpanna
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2012-11-20
Ort: mellan norr och söder

Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav atltk » 2012-12-02 0:43:11

känner igen mig i detmesta - har enbart asperger - de läkare jag mött tror inte på att jag har en adhd diagnos.... så jag vet inte vad jag ska säga om det...
atltk
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2007-07-18

Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav biologic » 2012-12-05 20:29:22

Känner också igen mig i väldigt mycket! Jag har dock enbart AS-diagnos, min utredare sade att jag har ADHD-symptom, men att de lika gärna kan "ingå" i Aspergers. Så jag fick ingen ADHD-diagnos. Men du borde kolla upp det när så många känner igen sig!
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Mina jobbiga underliga psykiska problem, (long-list)

Inläggav Juggernawt » 2012-12-08 15:28:31

Känner igen en hel del av det du beskriver (på ett mycket bättre sätt än jag klarade av i 19-års ålder). Just tröttheten, sömnproblemen och det eviga "startandet" av olika projekt, intressen och planer var väldigt starkt för mig i din ålder. Mitt liv blev mycket bättre när jag slutade ställa så höga krav på mig själv hela tiden. Krav som jag stressade sönder mig själv över hela tiden och som i majoriteten av fallen ledde till att jag helt enkelt gav upp det jag nu höll på med helt. Insikten att jag inte måste prestera 100% hela tiden och att allt inte måste vara perfekt var förlösande och gav mig en del av livet åter. I efterhand har jag märkt att det ofta räcker med att bara uppnå hälften av de initiala krav man ställer på sig själv för att omvärlden ska finna det acceptabelt. Kruxet är att man själv måste ge sig tillåtelse att släppa taget ibland. Det blir lättare att sova också då man efter ett tag lär sig att "droppa skiten" utanför sovrumsdörren.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in