Och Nobelpriset i medicin gick i år till...

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Och Nobelpriset i medicin gick i år till...

Inläggav slackern » 2011-10-07 14:46:16

Abbreviation skrev:Kahlokatt, hoppas du läst om fredspriset! :D


Länkat redan ;)
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Och Nobelpriset i medicin gick i år till...

Inläggav Fenren » 2011-10-07 16:08:25

Kahlokatt skrev:Och Nobelpriset i kemi gick....också till en vit man.... :roll:


hur många icke vita män har haft möjligheten till en hög spetsutbildning och bedriva forskning i 30 år? Nästan inga! det är fanimig inte konstigt att i princip bara vita får sådana här pris! Knappast något man bör vara förvånad, irriterad eller upprörd över.


Rimbaudelaire skrev:men upptäckten att expansionen accelererar gjordes för ganska länge sedan,


Nej, den är en väldigt ny upptäckt, de kom ju på det i slutet av 90-talet.

senast någon kom på något så revolutionerande var i början av 1900-talet...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Och Nobelpriset i medicin gick i år till...

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-10-07 16:57:49

Fenren skrev:Nej, den är en väldigt ny upptäckt, de kom ju på det i slutet av 90-talet.

senast någon kom på något så revolutionerande var i början av 1900-talet...


Ganska länge sedan i den bemärkelsen att det inte skedde förra året varpå han läste stora löpsedlar om den. Jag själv var 7 år när upptäckten gjordes, så för mig är det i synnerhet ganska länge sedan. Självklart brukar prisutdelning i vissa av kategorierna dröja sig betydligt längre än 13 år efter att resultatet publicerat. Men särskilt om man jämför med Geim och Novoselovs forskning om grafen (som jag ju nämnde i inlägget du citerar) - för vilket de tilldelades sitt pris bara 6 år efter att deras forskning påbörjats, och ännu kortare efter att dess innebörd förstods/spreds - så är "ganska länge sedan" ett hyfsat lämpligt ordval, i min mening...

Ang. Fredspriset vet jag inte vad jag tycker om det. Jag har inget emot vad just dessa pristagare kämpat för eller åstadkommit, är inte tillräckligt insatt för att ha någon åsikt alls. Men rent allmänt känns det som att priset sträckt sig ganska långt utanför Alfred Nobels (förmodat) avsedda ramar, och är ett sorts ställningstagande som alltid kommer uppröra kontrovers i mycket högre grad än något annat pris (följt av ekonomi och litteratur i det avseendet, förmodar jag).

Ekonomipriset skulle jag för övrigt rösta för att slopa helt. Fredspriset är nog möjligt att rädda om man ändrar formen lite, annars är jag för total slopning av det också. När Agnes Bojaxhiu, Kissinger & Thọ, Arafat & co, Jimmy Carter, m.fl. sätts på samma piedestal som Wilson, Noel-Baker, Mandela, Gorbatjov, m.fl. och indirekt över sådana som Gandhi och Eleanor Roosevelt är ju lite beklagligt.

Visst ska man inte jämföra insatser år och årtionden emellan, men om inte annat borde man sluta ge priser till alltför aktuella insatser (det har sällan önskad effekt i alla fall) och inte ger ut priset de år då det inte finns någon "värdig" kandidat (det finns det dock med stor sannolikhet alltid, de behöver bara vidga sina vyer) så blir nog valen lite lämpligare (imho) än vad de många gånger har varit. Men vad vet jag.
Rimbaudelaire
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2011-09-27

Re: Och Nobelpriset i medicin gick i år till...

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-10-07 17:11:05

Fenren skrev:[...]senast någon kom på något så revolutionerande var i början av 1900-talet...


Glömde behandla detta. Påståendet bär inte så mycket tyngd, då det vägs upp av de weasel words (kommer för tillfället inte på den svenska fras jag brukar använda) som du använder. Vad gör något revolutionerande? Hur mäter man influens? Menar du inom astronomi, inom astrofysik, all fysik, all vetenskap eller över huvud taget? Vad menas med "kom på"?

Jag kan tycka att t.ex. uppfinnandet av penicillin, insulin, DNA, atomfysik, osv. varit mer revolutionerande. Kanske inte nödvändigtvis vad de omfattar, eller deras totala potential, men deras direkta effekt på mänskligheten.
Rimbaudelaire
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2011-09-27

Re: Och Nobelpriset i medicin gick i år till...

Inläggav Miche » 2011-10-07 20:24:48

Rimbaudelaire skrev:Ekonomipriset skulle jag för övrigt rösta för att slopa helt.

Det var inte heller med i Alfred Nobels testamente, det är instiftat efteråt av Riksbanken och de "stal" Nobels namn till det med...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Och Nobelpriset i medicin gick i år till...

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-07 23:12:13

Ja, Fredspriset gjorde mig riktigt glad! Men självklart är alla pristagarna värda sina pris, det är inte det jag menar...

Ekonomipriset borde de slopa, tycker jag, det är ju inget riktigt Nobelpris. Dessutom verkar ju mer än hälften ha fel. Varför kunde ingen av dessa världsberömda ekonomer förutse att Grekland skulle falla samman, t.ex.?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Och Nobelpriset i medicin gick i år till...

Inläggav Moggy » 2011-10-08 0:07:17

Kahlokatt skrev:Varför kunde ingen av dessa världsberömda ekonomer förutse att Grekland skulle falla samman, t.ex.?


Det kunde dom, det har varit känt länge att flera länder i EU levt långt över sina tillgångar och haft okontrollerade växande skulder. Det har varnats för det och varnats för att konsekvenserna blir värre ju längre man väntar att göra nåt. Men alla ansvariga har blundat och kört på och hoppats på att inte åka på svarte petter själv.

Liksom man blundar och slätar över USAs och hela västvärldens ohållbara situation med växande skuldberg. Men hittar på diverse innovativa trix och trollkonster för att dölja det hela.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Och Nobelpriset i medicin gick i år till...

Inläggav Savanten Svante » 2011-10-08 11:25:20

Bild Svd innan de rättade artikeln.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Och Nobelpriset i medicin gick i år till...

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-10-09 21:26:30

Miche skrev:
Rimbaudelaire skrev:Ekonomipriset skulle jag för övrigt rösta för att slopa helt.

Det var inte heller med i Alfred Nobels testamente, det är instiftat efteråt av Riksbanken och de "stal" Nobels namn till det med...


Jag vet, borde ändå skrotas.
Rimbaudelaire
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2011-09-27

Re: Och Nobelpriset i medicin gick i år till...

Inläggav Fenren » 2011-10-09 21:55:22

Rimbaudelaire skrev:Menar du inom astronomi, inom astrofysik, all fysik, all vetenskap eller över huvud taget? Vad menas med "kom på"?


jag syftar till grundforskning, och då främst inom fysik. det är grundforskning inom fysik som detta nobelpris handlar om.

jag ger blanka fan i forskning som ej är grundforskning.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Och Nobelpriset i medicin gick i år till...

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-10-11 6:59:28

Fenren skrev:jag syftar till grundforskning, och då främst inom fysik. det är grundforskning inom fysik som detta nobelpris handlar om.

jag ger blanka fan i forskning som ej är grundforskning.


"senast någon kom på något så revolutionerande var i början av 1900-talet..."

Där framgår inte att det är "detta nobelpris" du åsyftar. Tack för att du besvarade min fråga. Uppenbarligen ger nobeljuryn, och världens befolkning, inte blanka fan i forskning som inte är grundforskning, varför "revolutionerande" fortfarande är väldigt ambiguöst; men tack återigen för att du klargjorde hur du definierade och värderade begreppen och insatserna.
Rimbaudelaire
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2011-09-27

Och Nobelpriset i medicin gick i år till...

Inläggav Alien » 2019-10-14 23:00:18

Alla "riktiga" nobelpris gick i år bara till män. Olga Tokarczuk fick ju litteraturpriset för år 2018.

Men så dök äntligen en kvinna upp, just som pristagare av det förkättrade ekonomipriset till Nobels minne.

Visserligen som en av tre och de andra två var män.

Den franska fattigdomsforskaren Esther Duflo delar Riksbankens ekonomipris till Alfred Nobels minne tillsammans med Abhijit Banarjee och Michael Kremer.
https://www.dn.se/ekonomi/live-riksbank ... els-minne/

Endast en av pristagarna var amerikan, Michael Kremer. Abhijit Banarje kommer från Indien och Esther Duflo från Frankrike. Däremot verkar de alla forska vid amerikanska universitet. Men det är inte att undra på, det är där resurserna finns.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in