Matvanor genom årtionden: 70-talet

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Matvanor genom årtionden: 70-talet

Inläggav Inger » 2011-09-18 7:31:10

mikael skrev:
Inger skrev:Kunskapskanalen måndag 12/9 kl 19:30.

Kommer programmet i repris?
Min hobby är mat.

Men alltså jag blandade ihop programmen. Det program som sändes på Kunskapskanalen, var danskt och jättetråkigt. Det kanske kommer i repris. Bara att söka i TV-tablån. Om det är en serie borde nästa avsnitt rimligen komma på samma tid som det förra, dvs på måndag.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Matvanor genom årtionden: 70-talet

Inläggav mikael » 2011-09-18 9:29:05

Inger skrev:
mikael skrev:
Inger skrev:Kunskapskanalen måndag 12/9 kl 19:30.

Kommer programmet i repris?
Min hobby är mat.

Men alltså jag blandade ihop programmen. Det program som sändes på Kunskapskanalen, var danskt och jättetråkigt. Det kanske kommer i repris. Bara att söka i TV-tablån. Om det är en serie borde nästa avsnitt rimligen komma på samma tid som det förra, dvs på måndag.

Vilken kanal?
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Matvanor genom årtionden: 70-talet

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-18 9:43:05

mikael skrev:
Inger skrev:Kunskapskanalen måndag 12/9 kl 19:30.

Trots att folk var smala som stickor på 70-talet åts en ohygglig massa äcklig mat som vi idag aldrig skulle drömma om att proppa i oss. Hur gick det ihop? Seriens komiker-par låter sig röntgas före och efter och testar både maten, kläderna och musiken. Såg det häromdagen och häpnade.

Vi rörde oss mycket fanns inte internet, mobil då samt att vi fick lördagsgodis.
Det fanns inte pizza och lösgodis då.
Vi barn på gården drog ut på långa vandringar, pallade äpplen ,samt att folk rörde sig naturligt.
Idrottsföreningarna på den tiden var öppna även för motionärer.
Det kan vara en del av förklaringen!

Även om man inte önskar sig högre priser, så blir alla billighetsvaror med dålig kvalitet vår olycka.

När jag gick i gymnasiet och gick till kiosken för att köpa godis på rasten, så kostade det 15 kr/hg. Idag kostar det i samma slags butik inte mer än 10 kr/hg, och för de som går i skola nära stormarknader eller vanliga matbutiker, så ligger hg-priset på 5-8 kr.

Samma gäller annan mat. Och den dåliga förskjutning det är mellan ren skräpmat och nyttig mat, där det tidigare är MYCKET billigare, gör sitt till.

Detta går sedan igen i allting, men när det handlar om kläder och många prylar så är det inte vi som drabbas av konsekvenserna för att de är billiga, utan människor och miljö i de länder kläderna kommer ifrån. Och själv är jag lite tvungen att haka på vissa av de här sakerna p.g.a. att jag är sjukpensionär och inte har råd att utöva konsumentmakt.

Och hur skulle det gå till att utöva konsumentmakt i stort? En majoritet kommer alltid att fullständigt skita i att folk far illa för att vi ska få billiga varor. Det är för dyrt att tillverka i Sverige, för, utöver högre löner, så kostar allt mer då fabrikören även måste betala rätt mycket i sociala avgifter/arbetsgivaravgifter för vårt skyddsnät som ännu inte är helt nedmonterat. När vi köper billiga varor, så är det för att de tillverkats av folk som saknar normal lön och som helt saknar sociala skyddsnät.

Så där, nu blir man deprimerad över världen igen. Tänk vad man kan brodera ut från liten tråd om kul och trevliga matprogram...
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Matvanor genom årtionden: 70-talet

Inläggav mikael » 2011-09-18 9:49:02

Jag är mycket bra på husmanskost och brukar t.o.m gräva UPP PEPPARROT.
Jag lagar, pepparotkött , lammfärssås, olika fiskrätter, höna med currysås, makrill med spenatstuvning.
Vegetariskt är ju bara att plocka bort köttet varför krångla.
Gärna viltkött mycket omega-3, undviker griskött samt kokött i möjligaste mån.
Lite kött helst ekokött, kan köpas på Hornstulls vivo ingången utgången mot längst bort från stan som ska köpas upp av hemköp och mycket grönsaker helst svenska, ska det vara, samt mycket svenskt frukt, släng för mycket frukter som bara står och väntar att bli plockade. ,bär ,nötter
En del sallader, grönsaker, och frukt är också godis.
Sverige har fantastiska råvaror, landet är känt för det.
Även Polen har mycket ekologiskt eftersom jordbruket inte är mekaniserat.

Rekommenderas
Lycka till :!: :D
Renskriver nån gång måste till tvättstugan nu!
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Matvanor genom årtionden: 70-talet

Inläggav Miche » 2011-09-18 12:07:05

mikael skrev:Vegetariskt är ju bara att plocka bort köttet varför krångla.

Nix, så enkelt är det inte, ska man äta vegetariskt någon gång ibland, så självklart kan man göra så, men ska man helt gå över till vegetariskt med den metoden så drabbas man lätt av diverse bristsjukdomar (det finns rätt många vegetarianer som hamnat på sjukhus för diverse konstiga symptom för att de inte längre får i sig vissa totalt nödvändiga ämnen).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Matvanor genom årtionden: 70-talet

Inläggav Inger » 2011-09-18 15:39:50

mikael skrev:Vilken kanal?

Det står ju två gånger i citatet.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Matvanor genom årtionden: 70-talet

Inläggav mikael » 2011-09-19 7:22:40

Inger skrev:
mikael skrev:Vilken kanal?

Det står ju två gånger i citatet.
Har inte Tv-8
Youtube duger gott.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Matvanor genom årtionden: 70-talet

Inläggav Inger » 2011-09-19 7:31:58

Jag har ö h t inte nämnt TV8. Du såg inte att det stod Kunskapskanalen två gånger i det inlägg du citerade? Eller blev du förvirrad av att jag blandade ihop programmen? OK, då förtydligar jag en gång till:

• Det danska ganska tråkiga kock-programmet gick på Kunskapskanalen. Nästa avsnitt kommer ikväll:

Matvanor genom årtionden
19:30 - 20:00

Dokumentärserie. Peter och Tine Tholstrup är två av 1980-talets förnyare av det danska köket. Under samma årtionde slår pizzan, kebaben och hamburgaren igenom på allvar. Den färdiglagade, frysta maten blir också en favorit.

Avsnitt: 3 / 5


• Det engelska roliga men äckliga heter "Supersizers..." och finns på youtube. (Se länkar på sid 1.)
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Matvanor genom årtionden: 70-talet

Inläggav mikael » 2011-09-19 7:45:16

Bror Duktig skrev:
mikael skrev:
Inger skrev:Kunskapskanalen måndag 12/9 kl 19:30.

Trots att folk var smala som stickor på 70-talet åts en ohygglig massa äcklig mat som vi idag aldrig skulle drömma om att proppa i oss. Hur gick det ihop? Seriens komiker-par låter sig röntgas före och efter och testar både maten, kläderna och musiken. Såg det häromdagen och häpnade.

Vi rörde oss mycket fanns inte internet, mobil då samt att vi fick lördagsgodis.
Det fanns inte pizza och lösgodis då.
Vi barn på gården drog ut på långa vandringar, pallade äpplen ,samt att folk rörde sig naturligt.
Idrottsföreningarna på den tiden var öppna även för motionärer.
Det kan vara en del av förklaringen!

Även om man inte önskar sig högre priser, så blir alla billighetsvaror med dålig kvalitet vår olycka.

När jag gick i gymnasiet och gick till kiosken för att köpa godis på rasten, så kostade det 15 kr/hg. Idag kostar det i samma slags butik inte mer än 10 kr/hg, och för de som går i skola nära stormarknader eller vanliga matbutiker, så ligger hg-priset på 5-8 kr.

Samma gäller annan mat. Och den dåliga förskjutning det är mellan ren skräpmat och nyttig mat, där det tidigare är MYCKET billigare, gör sitt till.

Detta går sedan igen i allting, men när det handlar om kläder och många prylar så är det inte vi som drabbas av konsekvenserna för att de är billiga, utan människor och miljö i de länder kläderna kommer ifrån. Och själv är jag lite tvungen att haka på vissa av de här sakerna p.g.a. att jag är sjukpensionär och inte har råd att utöva konsumentmakt.

Och hur skulle det gå till att utöva konsumentmakt i stort? En majoritet kommer alltid att fullständigt skita i att folk far illa för att vi ska få billiga varor. Det är för dyrt att tillverka i Sverige, för, utöver högre löner, så kostar allt mer då fabrikören även måste betala rätt mycket i sociala avgifter/arbetsgivaravgifter för vårt skyddsnät som ännu inte är helt nedmonterat. När vi köper billiga varor, så är det för att de tillverkats av folk som saknar normal lön och som helt saknar sociala skyddsnät.

Så där, nu blir man deprimerad över världen igen. Tänk vad man kan brodera ut från liten tråd om kul och trevliga matprogram...




Men snälla du även om du är realist-pessimist så tror jag i längden att ekomat, kläder annat vinner i längden.
Sjukpensionär och inte har råd att utöva konsumentmakt, förstår dig såväl.
Den billiga producerade maten förlorar i längden , dom har redan börjat köra med häst i jordbruket i USA, såg jag på TV.
Det blir för dyrt med höga oljeprodukter i maskinparken.
Nu är du inne på politik och det kan inte ändras på en gång.
Den billiga maten är inte så billig som vi tror.
Orättvisorna i värden kan vi inte göra något åt direkt.
I Filipinerna lurar dom i barn en massa godis , så att tänderna blir helt förstörda.
Så billigt med godis.
I längden vinner det hälsosamma ,men det tar sin tid.
Det här kan inge dig positivt hopp:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hans_Rosling
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Matvanor genom årtionden: 70-talet

Inläggav mikael » 2011-09-19 7:59:52

Miche skrev:
mikael skrev:Vegetariskt är ju bara att plocka bort köttet varför krångla.

Nix, så enkelt är det inte, ska man äta vegetariskt någon gång ibland, så självklart kan man göra så, men ska man helt gå över till vegetariskt med den metoden så drabbas man lätt av diverse bristsjukdomar (det finns rätt många vegetarianer som hamnat på sjukhus för diverse konstiga symptom för att de inte längre får i sig vissa totalt nödvändiga ämnen).

Delvis sant är det inte B-12 som man bara får i sig med kött?
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Matvanor genom årtionden: 70-talet

Inläggav Inger » 2011-09-19 8:09:53

Jo.

Vissa baljväxter också tror jag, men då gäller det att äta precis rätt sort och mängd (om jag minns rätt).
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Matvanor genom årtionden: 70-talet

Inläggav Flawed » 2011-09-19 10:19:35

B-12 genereras av djur.
B-12 skapas av bakterier så är det tillräckligt med bakterier på en grönsak så får man B-12.Det kan vara lämpligt att inte fylla sitt B-12 behov via botulinum bakterier.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Matvanor genom årtionden: 70-talet

Inläggav mikael » 2011-09-19 11:12:13

Inger skrev:Jag har ö h t inte nämnt TV8. Du såg inte att det stod Kunskapskanalen två gånger i det inlägg du citerade? Eller blev du förvirrad av att jag blandade ihop programmen? OK, då förtydligar jag en gång till:

• Det danska ganska tråkiga kock-programmet gick på Kunskapskanalen. Nästa avsnitt kommer ikväll:

Matvanor genom årtionden
19:30 - 20:00

Dokumentärserie. Peter och Tine Tholstrup är två av 1980-talets förnyare av det danska köket. Under samma årtionde slår pizzan, kebaben och hamburgaren igenom på allvar. Den färdiglagade, frysta maten blir också en favorit.

Avsnitt: 3 / 5


• Det engelska roliga men äckliga heter "Supersizers..." och finns på youtube. (Se länkar på sid 1.)

Notabelt och klart
:)
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Matvanor genom årtionden: 70-talet

Inläggav LostInAForest » 2011-09-22 19:24:19

tack så mycket för tips pch länkar!
riktigt skojig och intressant serie (den engelska).
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in