Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Jagers » 2011-08-12 21:24:27

Så, tänkte skriva lite om mitt "specialintresse"
Jag är en gamer, och har spelar många olika PC-spel i många många år.
mina första spel va doom och duke nukem, sen vart det counter-strike, efter det så började jag spela massor med olika spel, har spelat allt ifrån Tibia, ROSE-online, Ogame, till Battlefield Bad company 2 och Crysis 2.
Hela listan med spel skulle bli aldeles för lång, säkert upp emot 300 olika spel.

Tänkte lista mina kontroller jag spelar med då jag har lite udda jämfört med andra, är vänsterhänt (styr musen med vänster, tangentbordet med höger) och 4 fingrar på höger hand, därför jag har lite konstiga kontroller, men dem funkar för mig och det är det viktigaste.

Upp: W
Ner: S
Strafe left: A
Strafe right: D
Hoppa: E
Ducka: Space
Use/öppna dörrar: Q
Sprint: F
Melee: Z
Prone: Z
Throw Grenades: X
Fallskärm: <
Byta vapen: left CTRL
Smyga: left ALT
Flashlight/nightvision: G eller H
Byta till olika vapen eller använda spells/skills: 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Det är väll dem som e mest basic, sen om det finns massa specialkontroller i spelet så brukar jag köra dem på G H J och Z X C V B N M

Här är min Dator som jag köpte för bara några veckor sedan:
Intel i5 2500k processor (turbo mode: 4.2ghz)
GTX 570 grafikkort från CLUB3D (1280mb ddr5)
Sabertooth P67 Moderkort
8 GB Sniper-RAM (ddr3)
Antec p183 chassi
med Antec 850W nätagg
Vertex 3 SSD ifrån OCZ (120gb)
Vanlig HDD för lagring (1tb)
En annan processorfläkt med dubbla fläktar och dubbla kyltorn från Noctua (runt 54 grader i Load)

Ska klara BF3 och alla kommande spel på MAX.

Som musmatta kör jag Razer pro solution, gamingmus: razer lachesis (4000dpi version) tangentbord: logitech G11.
Köpte en Steelseries XAI här för nån vecka sedan men den är alldeles för känslig när man ska lyfta och flytta den, lasern tar jättehögt, ska försöka fixa den i framtiden med andra fötter och annan musmatta.

Just nu spelar jag mest Terraria/minecraft och Bad Company 2
Ser fram emot BF3 och nya elder scrolls.

Framtidsplaner: Nytt tangentbord från razer med inbyggd LCD-Touchskärm istället för numpaden.
Ny skärm med full HD etc. (prisgrupp: 2000:-)


Diskutera gärna, skriv gärna ned vad ni har för kontroller och datorer, samt vad ni spelar/spelat.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Jagers » 2011-08-18 8:34:35

Så, är på jakt efter en ny skärm för gaming somsagt.
24"~där nånstans och budget på 2000-3000kr.
främst för FPS spel.
Någon som kan något om skärmar som kan tippsa?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Fröken Svår » 2011-08-18 19:42:56

Jag är ingen expert på datorskärmar, men spelnörd är jag däremot. :mrgreen: Allt från Borderlands till Civilization V spelas det här, men mestadels rollspel, för jag orkar inte riktigt med FPS-spel några längre stunder. Även jag ser fram emot Skyrim, dock får jag köra Xbox 360-versionen tills jag kunnat uppdatera min dator - tror inte den halvkassa processorn och ynka 2GB RAM lär orka med, tyvärr.

Anyway, litet skärmtips: Jag har en 24-tums Samsung SyncMaster, och den har fungerat bra för mina behov. Köptes på Webhallen för ca 1700 kronor. Bra skärm för lite pengar, helt enkelt. :wink:
Fröken Svår
 
Inlägg: 234
Anslöt: 2011-03-14
Ort: På drift?

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Nefarious » 2011-08-18 20:05:49

Jagers skrev:Tänkte lista mina kontroller jag spelar med då jag har lite udda jämfört med andra, är vänsterhänt(styr musen med vänster, tangentbordet med höger) och 4 fingrar på höger hand, därför jag har lite konstiga kontroller, men dem funkar för mig och det är det viktigaste.


Jag kör med samma setup, fast jag är högerhänt. Styr musen med höger och tangentbordet med vänster.

Angående skärm så rekommenderar jag en BenQ-skärm.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Dandelo » 2011-08-18 20:08:38

Fick mitt xbox att fungera igen efter sådär fyra år. Får se hur länge den gör det, towel tricket brukar max hålla några månader.

Gears 3 släpps snart! Förbereder mig med ett & två.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Jagers » 2011-08-18 21:53:52

Det blir en Samsung S23A750D skärm, 120 hz, 2ms responstid, full HD och 3D, hardcore gaming skärm för FPS spel.

Deras nyaste, kommer ut om ca. 1-2 månader :)

http://www.samsung.com/sg/consumer/pc-p ... prd_detail
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Jagers » 2011-08-19 9:10:26

Jagers skrev:Det blir en Samsung S23A750D skärm, 120 hz, 2ms responstid, full HD och 3D, hardcore gaming skärm för FPS spel.

Deras nyaste, kommer ut om ca. 1-2 månader :)

http://www.samsung.com/sg/consumer/pc-p ... prd_detail


Det vart det inte alls.... :D den funkar inte på mitt grafikkort, blir en BenQ 24" XL2410T istället, DEN funkar :D....... 120hz, 2ms, Dual link DVI, full hd, 3D ready.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav matgar » 2011-09-07 8:02:46

Jagers skrev:Det vart det inte alls.... :D den funkar inte på mitt grafikkort, blir en BenQ 24" XL2410T istället, DEN funkar :D....... 120hz, 2ms, Dual link DVI, full hd, 3D ready.

Har samma skärm själv. :)
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Jagers » 2011-09-07 17:59:52

matgar skrev:Har samma skärm själv. :)

Fick min skärm igår :) allting flyter på så jekla nice nu!
Nvidias 3D Vision kommer på fredag! då blir det 3D filmer och 3D spel hela dagen!
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav matgar » 2011-09-08 7:06:52

Jag har faktiskt inte testat 3D funktionen i min skärm.
Det enda jag spelar är i Princip Rift, sen blir det inte så mycket mer datorn nuförtiden. :/
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Jagers » 2011-09-14 18:40:52

Nu har jag fått mina 3d glasögon och testat lite i bad company 2, funkar inte så bra i BC2 tycker jag, det kommer bli häftigare i bilspel tror jag, eller i typ world of warcraft.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Jagers » 2011-09-16 3:02:20

Tweakat lite settings med djupet i 3D blandannat och Bad Company 2 funkar mycket bättre nu, även testat Borderlands och Heroes of Newerth.

Det är en obeskrivlig upplevelse och jag är helnöjd med mina 3D Vision, ska bli riktigt kul att testa dem i DungeonSiege 3, Battlefield 3, Diablo 3, Skyrim, och lite olika bilspel. Kommer nog köra lite World of Warcraft med dem oxå.

Det är inte så användbart i FPS spel då det blir väldigt svårt att hänga med vad som händer runtomkring en, man hamnar oftast lååångt ner på scoreboarden. :D
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Amamman » 2011-09-16 9:41:01

Jag fick min första IBM när jag var 9 år och spelade olika strategispel på den,
Sen blev det PC och jag spelade de första sim city och civ på den tills jag var 20 år ( jag kan göra samma sak läääänge)
Så gick dem datorn paj och jag fick en PC med Windows
Började spela Heroes of might and magic 3 på den och spelade fortfarande samma spel tills nyligen då en ny dator med vista vägrade ta det spelet.

Nya spel är för plottriga så jag vill ha de gamla 2d. Gärna att jag spelar samma bana i månader och ofta börjar jag om när minsta lilla grej går "fel". Jag spelar inte som det är tänkt utan hittar på egna regler.
Nu när jag inte kan spela Heroes så spelar jag på iPhone,
WORDFEUD, angry birds och Epic Gladiator.
Tycker också om strategispel typ "escape.." myst etc.
Ofta blir jag irriterad om detaljer är fel, jag vill att allt ska vara genomtänkt och logiskt.





ooOoo
Amamman
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2011-09-02

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav treeman » 2011-09-16 10:25:53

Jagers skrev:Nu har jag fått mina 3d glasögon och testat lite i bad company 2, funkar inte så bra i BC2 tycker jag, det kommer bli häftigare i bilspel tror jag, eller i typ world of warcraft.


BC2 är asball!
:D

Jag lirar mest expansionen "Vietnam" dock eftersom jag får ståfräs av Vietnamesiska.


Om du inte testat "Total War" serien rekommenderar jag den!
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Sheyen » 2011-09-16 10:40:37

CS:

Upp: W
Ner: S
Strafe left: A
Strafe right: D
Hoppa: E
Ducka: Q
Use/öppna dörrar: V
Ladda vapen: R
Smyga: SPACE
Flashlight/nightvision: F
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Kromatik » 2011-09-23 8:31:20

Just nu spelar jag mest LoL, Runes of Magic och Halo.

Min dators specifikationer:

Intel Core i3-2310M processor
NVIDIA GeForce GT 540M
4GB RAM
650GB HDD

Jag använder en MX518 mus från Logitech med 400 till 1800 DPI vilket räcker gott och väl för mig. Till den har jag en SteelSeries musmatta som fungerar utmärkt och sedan ett Creative Fatal1ty MKII headset, komfortabel med både bra ljud och mic.

Jag spelar på en laptop (Toshiba Satellite P755-199), det är ingen gaming dator men den presterar ypperligt ändå.
Kromatik
 
Inlägg: 135
Anslöt: 2011-09-18

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav marxisten » 2011-09-23 16:15:04

CPU: AMD Phenom II X6 1035T @2600mhz 3 kärnor turbo till 3100mhz (42C som topptemp vid stabilitetstest)
GPU: ATI Radeon HD 5570 1024mb 650/800Mhz
RAM: 6 GB DDR3
OS: W7 Home Premium
Moderkort: ACER FRS780M Chipset: AMD 780G Southbridge: AMD SB700
HDD: Seagate ST310005 28AS SATA Disk Device 1TB
Skärm: 22* på 1680X1050 60Hz, ibland på 32* TV i 1920X1080.

Klarar mellan 30-60 FPS på ultra när jag spelar WoW, så jag är ganska nöjd. Vanligtvis 45FPS i raider.


Inget klockat hittills. Lär trimma den lite när garantitiden är slut.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Hundralappen » 2011-09-23 18:10:40

CS spelar jag. Men tror nåt är fel på ramminnena för jag får bluescreen i spel.. Pallar inte titta på det.

Original cfg med cl_dynamiccrosshair 0 och nån jag glömt..
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Jagers » 2011-09-29 23:48:04

Spelat Battlefield 3 BETA idag, fyyfan va bra det kommer bli.
Verkligen att rekommendera.

Supersköna vapen och ljuden i spelet är extremt realistiska.

Betan är slut den 10 oktober och går att ladda hem via Origin.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav treeman » 2011-09-29 23:58:23

Jagers skrev:Spelat Battlefield 3 BETA idag, fyyfan va bra det kommer bli.
Verkligen att rekommendera.

Supersköna vapen och ljuden i spelet är extremt realistiska.

Betan är slut den 10 oktober och går att ladda hem via Origin.


Tankar hem den nu.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-09-30 0:39:35

Jagers skrev:Tänkte lista mina kontroller jag spelar med då jag har lite udda jämfört med andra, är vänsterhänt(styr musen med vänster, tangentbordet med höger) och 4 fingrar på höger hand, därför jag har lite konstiga kontroller, men dem funkar för mig och det är det viktigaste.

Upp: W
Ner: S
Strafe left: A
Strafe right: D
Hoppa: E
Ducka: Space
Use/öppna dörrar: Q
Sprint: F
Melee: Z
Prone: Z
Throw Grenades: X
Fallskärm: <
Byta vapen: left CTRL
Smyga: left ALT
Flashlight/nightvision: G eller H
Byta till olika vapen eller använda spells/skills: 1 2 3 4 5 6 7 8 9


Inte så udda, det är väl ungefär så standardkontrollerna är i de flesta spel (med några undantag, typ hoppa, ducka och toggle sprint/walk)? Det udda jag kan tänka mig i det är att du kör musen med vänster hand och tangentbordet med (framför allt) höger hand, då den där inställningen låter klart mer ergonomisk för högehänta, förutsatt att du inte har spegelvänt tangentbord.

Jag har spelat en hel del PC genom tiderna, men konsolgaming ligger helt klart närmast hjärtat. SNES, Playstation 2, NDS, Gamecube, Sega Mega Drive/Genesis och Wii (även om jag inte har något själv) är väl favoritkonsolerna, i den ordningen. Har ett PS3 som jag inte spelar på alltför ofta och egentligen lika gärna kunde sälja. Microsofts konsoler har jag vägrat även om 360:n onekligen har bättre handkontroll och spelutbud än Xbox:ens minst sagt gräsliga prestationer i båda delarna, men det är ändå för likt datorupplevelsen, varför man imo lika gärna kan köpa/ladda ner spelen till datorn. :P

"Ska klara BF3 och alla kommande spel på MAX"

Alla kommande spel tvivlar jag ganska starkt på, heh, men den låter nice. :)

Min laptop klarar väl det mesta på marknaden på medium/hög inställning, men jag använder den sällan till spel. Väljer t.ex. Chrono Trigger, Final Fantasy IV-VI, Terranigma, LotZ:ALTTP, Super Castlevania IV eller Super Mario World (+ All Stars) över BF3 eller MW3 anytime. ^^
Rimbaudelaire
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2011-09-27

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-09-30 0:44:14

Amamman skrev:[...]ooOoo


Kudos till både Sim City, Civilization och Heroes of Might and Magic III. Att de(-t) inte fungerar till Windows Vista är föga förvånande, men om du skaffar Windows 7 eller installerar XP parallellt så borde det inte vara några problem. :)
Rimbaudelaire
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2011-09-27

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Jagers » 2011-09-30 1:09:20

Rimbaudelaire skrev:Alla kommande spel tvivlar jag ganska starkt på, heh, men den låter nice. :)


Jaja, den kommer juh inte klara max i dem spelen som kommer om 5-10 år :P
men dem kommande 2 åren ska den klara max på nästan alla spel.
Kommer även lägga till ett GTX 570 i framtiden, antagligen till jul.
Då får jag en GPU-prestanda ökning på ca 60-80%.

Kör BF3 på Ultra nu, och det flyter på bra + att spelet är i beta och grafiken och performance kommer bli mycket bättre i den officiella releasen. :)
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Den stora Gaming-Tråden av Gamers, för Gamers!

Inläggav Rimbaudelaire » 2011-09-30 2:40:07

Jagers skrev:Jaja, den kommer juh inte klara max i dem spelen som kommer om 5-10 år :P
men dem kommande 2 åren ska den klara max på nästan alla spel.
Kommer även lägga till ett GTX 570 i framtiden, antagligen till jul.
Då får jag en GPU-prestanda ökning på ca 60-80%.

Kör BF3 på Ultra nu, och det flyter på bra + att spelet är i beta och grafiken och performance kommer bli mycket bättre i den officiella releasen. :)


Haha, yeah. Förstod vad du menade, just teasing. :)

Gött. Har inte spelat Battlefield ordentligt sedan 1942 (då jag var -49 år gammal, höhö). Provade tvåan, och 2142 eller vad det hette, men spelade inget av dem särskilt länge/extensivt, då jag inte fann de kvalitéer jag uppskattade första spelet för (även om de likväl var hyfsat underhållande i sina egna bemärkelser). Kanske borde ladda ner och se efter, men har så mycket annat att stå i att jag tvivlar på att det kommer vara värt tiden. Gällande PC-spel är det väl Diablo III som ser mest intressant ut, dessutom ska jag väl försöka få igång farsan och spela lite Civ5 med honom. Även det (hyfsat) nya Castlevania-spelet skulle jag kunna tänka mig att köpa till PS3, och när jag får min Chrono Trigger-kassett fixad kommer jag inte ha mycket tid till annat en tid framöver i alla fall, så Battlefield känns ganska långt borta. ^^'
Rimbaudelaire
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2011-09-27

Återgå till Intressanta intressen



Logga in