Kommunikationsstöd för personer med autism

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav milve » 2011-09-03 18:01:57

En läsvärd uppsats!

FoU-trainee Uppsats nr 16 Oktober 2010

http://www.malmo.se/download/18.72bfc4c ... ism_PS.pdf
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav milve » 2011-09-04 0:29:20

Resultat
Av samtliga studier som var relevanta var det endast en studie som gjorts
på vuxna personer med autism (Olofsson, 2009). De flesta studierna är
gjorda på barn under 10 års ålder och några få studier är gjorda på
ungdomar.


Det är så tragiskt i denna tröga värld!
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav milve » 2011-09-07 21:29:28

Tråden skulle nog heta "Avsaknad av kommunikationsstöd" istället, men det går nog inte att ändra på det nu, tror jag. Är det någon som har orkat läsa texten? Kanske bara lite? Och kanhända tycker något om ämnet ...
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav Zombie » 2011-09-07 21:38:06

Orkar tyvärr inte med mycket enklare saker än att skumma en forskningsrapport. Hade annars varit roligt att kolla också hurpass mycket de verkar begripa av autisterna som människor — ett annat område där bristerna verkar många och sega. Men tack för att du länkade. Skulle jag bli friskare någon gång kanske jag orkar läsa den, och det är ju ingen hemlighet att nästan allt återstår i fråga om forskning på vuxna autister.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav milve » 2011-09-07 21:49:20

Den forskning om vuxna personer med autism och kommunikation
som finns idag är fortfarande mycket begränsad. Detta medför att vi vet
mycket lite om kommunikationsstöd som används för vuxna personer
med autism. Vi vet mer om kommunikationsstöd som används för barn
med autism, men det finns fortfarande stora områden som det ännu inte
forskats kring. Forskning som gjorts har inriktat sig mest på metoder,
sällan i samma syfte, och mycket lite på de olika bild- och
symbolsystemen. (sid 24)


Dom gräver mer än gärna i våra hjärnor och själar. Men vad får vi tillbaka??
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav sirap » 2011-09-15 17:22:05

milve skrev:Dom gräver mer än gärna i våra hjärnor och själar. Men vad får vi tillbaka??

Kolumnen Autism and health: He didn't tell me he was sick… ger tillbaka ett redskap, What I wish my doctor knew about me as a person on the Autism Spectrum, ett kommunikationshjälpmedel för den som behandlar en att använda. Vet att Attention! och/eller Autismforum har liknande "guider" för omgivningen på svenska. Den sortens tillbakagivande är rätt användbar, i detta fallet en liten broschyr man kan sticka till sin doktor om man blir sjuk så att man får rätt vård och god kommunikation.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav Lakrits » 2011-09-15 17:25:53

Jag säger alltid till de nya vårdkontakter jag möter:

Det är viktigare att du lyssnar till vad jag säger än hur jag säger det. Om du tycker att mitt svar verkar underligt, så har jag kanske missförstått din avsikt med frågan. Ta då upp det med mig.

I de allra flesta fall räcker det här, men ibland går det inte fram eller så glömmer de det direkt. Då skulle kanske en liten broschyr vara opportunt.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav sirap » 2011-09-15 17:30:38

Lakrits skrev:I de allra flesta fall räcker det här, men ibland går det inte fram eller så glömmer de det direkt. Då skulle kanske en liten broschyr vara opportunt.

När jag låg på ortopeden var det x antal vårdlag, och det blev rätt snabbt ganska tjatigt att berätta hela tiden. Då googlade jag fram broschyrer på svenska via mobilen, som de sedan fick journalföra. Rätt praktiskt. En var i form av en "checklista" där man själv bockade i vilka påståenden som gällde för just en själv, den är jag rätt säker att jag hittade på Autismforum.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav shibedibato » 2011-09-15 17:31:26

Jag har ett bra kommunikationsstöd, någon som pratar åt mig. Men säger jag i första mötet att jag har autism blir det också mycket lättare att kommunicera för att de flesta börjar prata överpedagogiskt.
Jag har inga problem att använda verktyg som barn använder för kommunikation, det viktigaste är att andra kan förstå mig.
shibedibato
 
Inlägg: 473
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Borta?

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav Emmely_404 » 2011-09-16 4:12:44

sirap skrev:
Lakrits skrev:I de allra flesta fall räcker det här, men ibland går det inte fram eller så glömmer de det direkt. Då skulle kanske en liten broschyr vara opportunt.

När jag låg på ortopeden var det x antal vårdlag, och det blev rätt snabbt ganska tjatigt att berätta hela tiden. Då googlade jag fram broschyrer på svenska via mobilen, som de sedan fick journalföra. Rätt praktiskt. En var i form av en "checklista" där man själv bockade i vilka påståenden som gällde för just en själv, den är jag rätt säker att jag hittade på Autismforum.


Den broschyren angående önskat bemötande som man kan kryssa i från Autismforums hemsida minns jag också att jag har sett. Nu har jag letat mig halvt till fördärv, men hittar den inte.
Gah! Skulle nog faktiskt behöva den igen nu.
Någon som sett till den på sistone och kan peta iväg en länk? :)
Emmely_404
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-06-06

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav sirap » 2011-09-16 9:38:12

Emmely_404 skrev:Någon som sett till den på sistone och kan peta iväg en länk? :)

Ja, tänkte jag skulle leta rätt på det hela ändå :) Stöd vid möten. Det var visst FA och Empowermentprojektet som stod bakom.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav Emmely_404 » 2011-09-16 23:22:11

sirap skrev:
Emmely_404 skrev:Någon som sett till den på sistone och kan peta iväg en länk? :)

Ja, tänkte jag skulle leta rätt på det hela ändå :) Stöd vid möten. Det var visst FA och Empowermentprojektet som stod bakom.


Tack så jättemycket. :)
Emmely_404
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2009-06-06

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav Lakrits » 2011-09-16 23:26:22

Jag glömde tillägga, att jag vid viktiga möten eller förstagångsmöten alltid har någon med mig (min mor, en bror eller en vän) som förstår mig och som vet när de kan behöva fylla i/förklara/ta över.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav milve » 2011-09-21 23:02:17

Tänk vad mycket det finns som jag inte har träffat på i verkligheten.


Ett sokrautiskt samtal hjälper personer med autism att se mening i situationer, i aktiviteter, i andras beteenden och i sociala sammanhang.


http://www.xn--landstingetsrmland-o3b.s ... ka-samtal/
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav milve » 2011-09-21 23:03:51

milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav sirap » 2011-09-28 18:53:21

Jag har nu fått tillstånd att översätta "What I wish as an aspie" till svenska. Lägger upp den någonstans när jag är hemma igen, vilket inte blir före fredag som tidigast.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav Miche » 2011-09-28 20:00:46

Om du vill så har vi en alldeles utmärkt avdelning för artiklar här på forumet där du gärna får lägga upp texten!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav sirap » 2011-09-29 18:19:33

Hur gör man det, PM:ar man någon eller hur fungerar det?

(On a side note: hurra. Avdelningen för NPF på SU har blivit en akutavdelning - också. Rena rama "stormen", som på äldre tider. Men jag kommer hem imorgon, med en helt nytrimmad hjärna. Me löööve. :) )
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav sirap » 2011-11-04 20:07:28

Sagt och gjort – den slutgiltiga översättningen (tack A, "A.B." m.fl. för synpunkter och korrektur) finns nu här som artikel. Dokumentet är motsvarande "public domain" enligt villkor från UCSF.


Admin
Det översatta dokumentet finns klistrat i en låst tråd överst i denna avdelning.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav milve » 2011-11-30 9:14:50

Samtalsmattan - ett genialt kommunikationsredskap

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... talsmattan
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav milve » 2011-12-10 12:39:30

Tyvärr kan vi inte i dagsläget tillgodose dina behov av visuellt stöd i den omfattning du önskar. Med vänlig hälsning
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav milve » 2011-12-11 15:11:35

Men om jag bodde i Värmland! Då minsann.

Vuxenhabiliteringen i Värmland ska få fungerande rutiner för hur insatser ska ges
till klienter med kommunikationssvårigheter och därigenom förbättra deras möjligheter till kommunikation och delaktighet.


http://www.liv.se/upload/Lansverksamhet ... apport.pdf
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav Miche » 2011-12-11 18:24:22

milve skrev:Tyvärr kan vi inte i dagsläget tillgodose dina behov av visuellt stöd i den omfattning du önskar. Med vänlig hälsning

Det är sjukt, deras uppgift är att nå människor, även oss som har svårt att uttrycka våra innersta känslor.

Det borde gå att överklaga. Är det Socialstyrelsen som är tillsynsmyndighet för HAB?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kommunikationsstöd för personer med autism

Inläggav milve » 2011-12-11 21:18:05

Tack för tipset!
Det kanske är det här som gör det så krångligt att hitta någon som använd sig av sociala berättelser. Om dom tror att man ska känna sig kränkt av att göra det. Här skulle det istället kunna stå; att genom i text redogöra för vad som upplevs jobbigt kan man lättare samtala om problemet och söka hållbara lösningar för framtiden. Så fint det blev! :-)Happy


Ett arbetssätt kan vara ”sociala berättelser”, som
innebär att personen får hjälp med att skriva ner fakta kring den besvärliga situationen och en
beskrivning av det ändamålsenliga beteendet som personen behöver tillägna sig. Han/hon kan
sedan genom att ”läsa på” lära in ett nytt beteende. Ett annat arbetssätt är ”seriesamtal”, där
utgångspunkten är enkla teckningar med prat- och tankebubblor som konkretiserar hur
kommunikation består av samtidigt uttalade ord och tänkta tankar. Dessa metoder passar inte
alla och vissa personer med AST kan till och med uppleva dem som kränkande. Varje
”metod” eller verktyg måste individanpassas.
(sid 23.)

http://www.socialstyrelsen.se/psykiskha ... ersion.pdf
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Återgå till Aspergare och vården



Logga in