Jag blir så trött så trött (AS-förälder med livlig ettåring)

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag blir så trött så trött (AS-förälder med livlig ettåring)

Inläggav notsont » 2011-09-09 10:51:35

Hej.
Jag har ADHD/Asperger. ADHD'n är utredd och jag äter 3*20mg Ritalin per dag. Asperger'n är bekräftad av Psykolog vid NPU men inte diagnosticerad.

Jag är pappa"ledig" på heltid med min lilla kille på 1 år. Han är extremt aktiv och vi brukar skämta om att det krävs 2-skift för att vi ska orka med. Hans mamma är ADHD-hyper och feldiagnosticerad (en annan historia) enligt mig. Hon klarar av honom lättare på grund av att de är på samma nivå och att hon är NT. Jag är helt säker på att vi kommer få göra utredning på honom sen.

Jag har det däremot svårare än hans mamma. Jag är ganska "aspig" när jag äter medicin och skulle jag inte äta medicin skulle jag vara olämplig som förälder på grund av vredesutbrott. Han är så klängig och krävande hela tiden att jag blir mentalt utmattad redan på förmiddagen. Då blir det nästan omöjligt att hitta på något och jag känner mig som en ännu sämre människa.

Ni som har barn, har ni tips om hur man kan underlätta vardagen ?
notsont
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2011-09-09
Ort: Linköping

Re: Jag blir så trött så trött

Inläggav vallesmamma » 2011-09-09 13:14:32

Mys mycket! Jag får nya krafter då jag och sonen suttit i soffan och myst, sett på teve tillsammans. Men så små barn som ditt ska ju inte se på teve. Men kramar och pussar går lika bra. Jag blir också utpumpad på dagarna, en kram från sonen brukar hjälpa.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Jag blir så trött så trött

Inläggav BigPete » 2011-09-12 3:13:49

Jag har liknande barn, de är full fart hos deras mamma men när de kommer till mig får de lära sig att ta det lungt och att det inte behöver hända saker hela tiden.

Ta promenader, inte till lekparker utan bara runt och titta på saker och prata vad det är för nåt. Fram med vattenfärger och måla mycket, det lugnar många barn och håller de glada.
Första två dagarna hos mig utan att göra speciellt mycket är mina barn totalt utmattade, bara för att ha fått lugna ner sig och vila och ta det lungt.

Så känn ingen press att du måste göra saker hela tiden, passa på att försöka göra saker som inte tar så mycket energi.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Jag blir så trött så trött

Inläggav Amamman » 2011-09-15 7:38:13

En lördag+söndag med barnet kan vara uttröttande. Jag vet inte om ni är två vuxna hemma eller om ni är separerade men jag är ensamstående och har varit tvungen att göra fasta rutiner för att orka med.
Så här kan en dag se ut för oss:

05.00 sonen vaknar
Sätter på Barnkanalen (här kan du välja en bebisfilm typ Teletubbies)
Fixar välling åt honom o han ligger på soffan och ser tv/film.
Jag tar kaffe, lägger mig på soffan och blundar eller halvsover.
06.30
Toalettbesök och sedan frukost.
07.00
Placerar sonen vid lego, (här kan du välja bebisgym eller bebisleksaker)
Tidningen är här nu så jag dricker resten av kaffet och läser tidningen.
08.00
Hygien och påklädning för oss båda.
Sonen badar i c:a 30 min och jag sitter därinne med laptopen och spelar/surfar.
9.00
Nu är han trött igen och vill se mer tv, ligger och slappar.
Sedan dataspel för honom och lek.
Vi leker tillsammans en stund innan jag lagar lunch.
11.30 lunch
Sedan vila igen
13.00 aktivitet
Vi går ut och strosar, kollar på saker.
Går i skogen, till lekparken eller träffar vänner.
17.00
Nu är han jättetrött så jag lagar middag och vi äter
18.00
Jag säger att han får gå och sova om han vill.
Oftast vill han det så vi kör hygienrejs
igen och sedan sover han.


Jag får mkt avlastning av farmor, mormor osv så när jag känner att jag inte orkar vara toppenmamma ber jag om hjälp.



ooOoo
Amamman
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2011-09-02

Re: Jag blir så trött så trött

Inläggav Miche » 2011-09-15 8:07:22

@Amamman, jag tror det vore bra för er båda att gå ut en stund även innan lunch...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jag blir så trött så trött

Inläggav Amamman » 2011-09-15 14:13:22

Ja kanske det, beror ju helt på hur de är som personer och om man bor i stan, på landet, i lägenhet eller om man har en tomt som man lätt kommer ut på.



ooOoo
Amamman
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2011-09-02

Re: Jag blir så trött så trött

Inläggav notsont » 2011-11-22 19:42:34

Hej och tack för alla svar.

Jag har börjat jobba igen. Det som var jobbigt förut är nu mysigt istället. Pressen av att vara ensam hela dagen med min fina lilla hyper-kille är borta nu när vi bara ses på kvällar och helger. Nu har både jag och min fru lika mycket (lite) ork och delar bättre på ansvar och uppgifter. Lilleman får utlopp för mycket av sin energi i förskolan med.

mvh

NotSoNT
notsont
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2011-09-09
Ort: Linköping

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in