Förlora oskulden och liknande senare än andra

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Lakrits » 2011-09-12 20:57:04

Ta upp saken med din läkare (gynekolog/urolog). De kan mycket om sådant här och du behöver verkligen inte skämmas inför dem (tro mig, jag uppfostrades av en gynekolog).
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Oskulden och liknande

Inläggav xlnt » 2011-09-12 21:25:10

Zombie skrev:"Största" = hos flest aspergare, eller? Hur som, har du belägg? Annars tycker jag du drar en förhastad slutsats, vilket kan sätta folk i kläm. Det är illa nog om det finns belägg, för de brukar genast förenklas till att man nu vet att "de flesta" = "alla".


Nej jag har inga belägg för det. Klart att sexdriften existerar hos AS'are också men däremot tror jag inte den underhålls/byggs upp så mkt om man aldrig har sex.

Vi kanske dessutom pratar om lite olika saker här.
Vad jag menar med "kunde inte få till det" är främst att inte kunna få till en kärleksrelation med det motsatta könet.
Där tror jag nämligen inte att Aspergare är så pass intresserade som övriga befolkningen.
Detta hänger ihop med att man kan ha lite svårt att se poängen med människor i allmänhet utom för praktiska ändamål, ju mer autism man har d.v.s.
Asexualitet förekommer nog oftare hos folk med autism (tror jag iaf.)
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Henkkalexi » 2011-09-12 21:32:50

xlnt skrev:
Zombie skrev:"Största" = hos flest aspergare, eller? Hur som, har du belägg? Annars tycker jag du drar en förhastad slutsats, vilket kan sätta folk i kläm. Det är illa nog om det finns belägg, för de brukar genast förenklas till att man nu vet att "de flesta" = "alla".


Nej jag har inga belägg för det. Klart att sexdriften existerar hos AS'are också men däremot tror jag inte den underhålls/byggs upp så mkt om man aldrig har sex.

Vi kanske dessutom pratar om lite olika saker här.
Vad jag menar med "kunde inte få till det" är främst att inte kunna få till en kärleksrelation med det motsatta könet.
Där tror jag nämligen inte att Aspergare är så pass intresserade som övriga befolkningen.
Detta hänger ihop med att man kan ha lite svårt att se poängen med människor i allmänhet utom för praktiska ändamål, ju mer autism man har d.v.s.
Asexualitet förekommer nog oftare hos folk med autism (tror jag iaf.)


Har du själv AS?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Zombie » 2011-09-12 21:39:27

xlnt skrev:Vi kanske dessutom pratar om lite olika saker här.
Vad jag menar med "kunde inte få till det" är främst att inte kunna få till en kärleksrelation med det motsatta könet.

Så himla noga var jag inte. För min del gällde det både sex och förhållande, för andra kan det vara på alla möjliga sätt.

xlnt skrev:Där tror jag nämligen inte att Aspergare är så pass intresserade som övriga befolkningen.
Detta hänger ihop med att man kan ha lite svårt att se poängen med människor i allmänhet utom för praktiska ändamål, ju mer autism man har d.v.s.

Jo, men här talar du om vissa aspergare. Mer än vad du kanske vet om. Det finns fler än jag som det där och/eller andra känslomässiga nedsättningar inte gäller för. Än så länge har inte vi fått någon annan diagnos, och frågan är öppen om det skulle finnas medicinska skäl för det heller.

xlnt skrev:Klart att sexdriften existerar hos AS'are också men däremot tror jag inte den underhålls/byggs upp så mkt om man aldrig har sex.

Och här skulle jag utifrån min erfarenhet vilja säga att du talar om vissa människor, AS eller NT, men inte om andra.

En annan sak som jag tror kan förvilla blicken här är att för en del aspergare, enligt min och andras privata iakttagelser, gäller en nedsättning inte nödvändigtvis livet ut, utan kan också bero på sen utveckling, så "mycket på tallriken" i livet att en känslomässig utveckling som annars skulle ha satt in får vänta eller, kanske, att utvecklingen kan behöva en impuls utifrån för att komma igång. Jag vet inte om att forskningen riktigt har fått syn på det där; för att få syn på det krävs det också både långtidsstudier och att man kan frigöra sig från den vanliga bilden av sådana här aspergernedsättningar som statiska såpass att man alls tittar efter utveckling även där.
Senast redigerad av Zombie 2011-09-12 21:44:37, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Zombie » 2011-09-12 21:57:04

Zombie skrev:
xlnt skrev:Där tror jag nämligen inte att Aspergare är så pass intresserade som övriga befolkningen.
Detta hänger ihop med att man kan ha lite svårt att se poängen med människor i allmänhet utom för praktiska ändamål, ju mer autism man har d.v.s.

Jo, men här talar du om vissa aspergare. Mer än vad du kanske vet om. Det finns fler än jag som det där och/eller andra känslomässiga nedsättningar inte gäller för. Än så länge har inte vi fått någon annan diagnos, och frågan är öppen om det skulle finnas medicinska skäl för det heller.

Dessutom är det inte enkelt hos dem som har just den nedsättningen heller. Det kan finnas oanade bindningar bakom en nollad fasad eller till och med bakom "flacka" känslor. Bitterhet från hård behandling kan också ställa till med misantropi.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Oskulden och liknande

Inläggav xlnt » 2011-09-12 22:03:50

Henkkalexi skrev:Har du själv AS?


Ja, jag har en diagnos på Asperger syndrom med planeringssvårigheter, fick den för ca 11 år sedan.
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Henkkalexi » 2011-09-12 22:09:33

xlnt skrev:
Henkkalexi skrev:Har du själv AS?


Ja, jag har en diagnos på Asperger syndrom med planeringssvårigheter, fick den för ca 11 år sedan.


Okej. Det där med hur man känner inför sex och kärlek är ju ganska varierande, men jag skulle tro att en stor del av oss ser flera poänger med människor på olika sätt. Förmågan att bli kåt och att veta vad man pysslar med i sängen så pass att man kan få orgasm är dock inte på något sätt allmänt nedsatt hos personer med AS/autism.

Tror snarast att många av oss kan ha problem med sex på grund av sociala eller taktila orsaker.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Oskulden och liknande

Inläggav xlnt » 2011-09-13 0:57:50

Henkkalexi skrev:Okej. Det där med hur man känner inför sex och kärlek är ju ganska varierande, men jag skulle tro att en stor del av oss ser flera poänger med människor på olika sätt. Förmågan att bli kåt och att veta vad man pysslar med i sängen så pass att man kan få orgasm är dock inte på något sätt allmänt nedsatt hos personer med AS/autism.

Tror snarast att många av oss kan ha problem med sex på grund av sociala eller taktila orsaker.


Förmågan att bli kåt är inte nedsatt nej, men jag tror däremot den förmågan kan understimuleras av att inte ha sex (om man inte onanerar mkt framför porr kanske då) - något som i sin tur gör att sexlusten inte blir lika hög som hos andra. Kan ju ha fel här men jag gissar att det kan vara så iaf.

Problem med sex p.g.a. sociala orsaker var ju också det jag påpekade, i den meningen att man inte är lika relations-intresserad samt kanske inte lika inne i den sortens gemenskap som pådrivlar det som viktigt att ha sex tidigt.

Sedan har ju såklart personer med AS förmågan att bli både kära och kåta. Dock tvivlar jag ju som sagt på att vi med AS blir kära och kåta lika ofta som andra.
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Re: Oskulden och liknande

Inläggav gemini » 2011-09-13 6:19:56

MsTibbs skrev:Jag tror jag är normal. Lite mindre social bara. Varannan-helg-partner vore lagom för mig. Men då ses man ju som lösaktig, även om man bara skulle hålla sig till en enda och den personen också... :)


Kallar du mig och min flickvän för lösaktiga?
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Re: Oskulden och liknande

Inläggav calima » 2011-09-13 7:27:03

xlnt skrev:Förmågan att bli kåt är inte nedsatt nej, men jag tror däremot den förmågan kan understimuleras av att inte ha sex (om man inte onanerar mkt framför porr kanske då) - något som i sin tur gör att sexlusten inte blir lika hög som hos andra. Kan ju ha fel här men jag gissar att det kan vara så iaf.


Så fungerar alla, vare sig man är diagnostiserad eller ej. Generellt är det så att lusten avtar/ökar i proportion till sexuell aktivitet, och då handlar det både om singelsex och sex med andra.

Henkkalexi skrev:Tror snarast att många av oss kan ha problem med sex på grund av sociala eller taktila orsaker.


Det tror jag stämmer. Det är ju inte så lätt att "få till det" om man föredrar att vara ensam och har svårt för sociala sammanhang.

Själv har jag periodvis väldigt svårt för beröring. En smekning längst ryggen känns mest obehagligt, att bli struken över armen kan göra mig irriterad och jag ogillar tom en vänlig klapp på axeln. Då är det både svårt att tända och att signalera att man är sexuellt intresserad.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Oskulden och liknande

Inläggav AAA » 2011-09-13 8:11:28

Jag fick min första puss när jag var 32 år och blev av med oskulden när jag var 11 år, det är därför jag är som jag är :-)
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Henkkalexi » 2011-09-13 8:17:50

xlnt skrev:Förmågan att bli kåt är inte nedsatt nej, men jag tror däremot den förmågan kan understimuleras av att inte ha sex (om man inte onanerar mkt framför porr kanske då) - något som i sin tur gör att sexlusten inte blir lika hög som hos andra. Kan ju ha fel här men jag gissar att det kan vara så iaf.

Problem med sex p.g.a. sociala orsaker var ju också det jag påpekade, i den meningen att man inte är lika relations-intresserad samt kanske inte lika inne i den sortens gemenskap som pådrivlar det som viktigt att ha sex tidigt.

Sedan har ju såklart personer med AS förmågan att bli både kära och kåta. Dock tvivlar jag ju som sagt på att vi med AS blir kära och kåta lika ofta som andra.


Jag tror inte att vi alla gånger utövar/visar vår kärlek på det gängse sättet, och kan nog därför upplevas som känslokalla eller ointresserade, men jag tror att det rör sig om en oförmåga att koppla rent socialt hur man "bör" göra. Bara för att man inte visar kärlek och ömhet på de sätt vi människor oftast brukar göra, så betyder det inte att inte känslorna kan finnas där.

Och kåta blir vi - garanterat. För mig är sex och kärlek två helt olika saker, och jag har en stark känsla av att bristande erfarenheter i det sexuella eller ointresse av att skaffa ett förhållande inte alls behöver ha något med bristande kåthet att göra, utan med svårigheten att förhålla sig till en annan människa och de normer som samhället ger oss för hur sex och förhållanden bör vara.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Oskulden och liknande

Inläggav xlnt » 2011-09-13 9:48:49

Henkkalexi skrev:För mig är sex och kärlek två helt olika saker, och jag har en stark känsla av att bristande erfarenheter i det sexuella eller ointresse av att skaffa ett förhållande inte alls behöver ha något med bristande kåthet att göra, utan med svårigheten att förhålla sig till en annan människa och de normer som samhället ger oss för hur sex och förhållanden bör vara.


Som sagt så vet jag inte hur pass sexuellt intresserade personer med AS är generellt sett.
Vad jag skulle tro är ju dock att de med grövre AS har något mindre sexuellt intresse än de utan AS, mest p.g.a. att sexualiteten inte stimuleras lika mkt.
För de med mildare AS kanske skillnaden inte är så stor dock.

Finns ju många både med eller utan AS som inte upplever att det är så lätt att få till sex med det motsatta könet och det är ju framför allt killar som brukar uppleva det som extra svårt på just den fronten. Tjejer verkar mer uppleva det som svårt att hitta någon vettig smart kille som samtidigt inte är för mesig och som inte bara är ute efter att få tillfällig sex (rätta mig om jag har fel).

För mig bör kärlek och sex hänga ihop även om det är två separata saker.
All sexuell aktivitet som sker utanför ramen av kärlek/känslor anser jag vara ett sexmissbruk av något slag. Jag anser att vi människor är mer intellektuella och spirituella varelser än vad djuren är och bör således också sträva efter att utvecklas mer i den riktningen. Det gör man nog inte om man prioriterar sex framför förhållanden (som jag vet att många gör i denna värld). Men det är min åsikt det.
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Re: Oskulden och liknande

Inläggav MsTibbs » 2011-09-13 10:43:14

gemini skrev:
MsTibbs skrev:Jag tror jag är normal. Lite mindre social bara. Varannan-helg-partner vore lagom för mig. Men då ses man ju som lösaktig, även om man bara skulle hålla sig till en enda och den personen också... :)


Kallar du mig och min flickvän för lösaktiga?


Jag citerar mig själv: "Men då ses man som lösaktig".
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Oskulden och liknande

Inläggav tottis1234 » 2011-09-13 12:54:51

Oj vad unga alla var. Jag var 25 år. Nu är jag 39 har bara haft sex med två personer.. :-)004
tottis1234
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-12-12

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Henkkalexi » 2011-09-13 19:13:21

tottis1234 skrev:Oj vad unga alla var. Jag var 25 år. Nu är jag 39 har bara haft sex med två personer.. :-)004


Många erfarenheter är ju inte direkt detsamma som goda erfarenheter. Det är ingen som håller räkningen på hur många man har varit eller inte varit med, och livet behöver inte vara det minsta bättre bara för att man legat med fler... Vore det antalet ligg som räknades så skulle väl prostituerade vara bland de lyckligaste i världen.

Sex är ingen tävling, utan en aktivitet bland andra.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Oskulden och liknande

Inläggav treeman » 2011-09-14 14:08:38

tottis1234 skrev:Oj vad unga alla var. Jag var 25 år. Nu är jag 39 har bara haft sex med två personer.. :-)004


Det kan räcka, det beror på. Man kan ha 1 miljard samlag med EN person tex.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Oskulden och liknande

Inläggav kullan » 2011-09-14 14:10:58

Jag tycker att 6 personer är många. Jag har inte haft någon. :-)004
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Fighterbabe » 2011-09-14 14:25:04

kullan skrev:Jag tycker att 6 personer är många. Jag har inte haft någon. :-)004

Kanske inte finns så många bra killar i Mora?
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Oskulden och liknande

Inläggav kullan » 2011-09-14 14:54:48

Fighterbabe skrev:
kullan skrev:Jag tycker att 6 personer är många. Jag har inte haft någon. :-)004

Kanske inte finns så många bra killar i Mora?


Nä inte det heller. Har väl inte haft så stort intresse heller förränn nu typ.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Oskulden och liknande

Inläggav Fighterbabe » 2011-09-14 15:16:21

kullan skrev:
Fighterbabe skrev:
kullan skrev:Jag tycker att 6 personer är många. Jag har inte haft någon. :-)004

Kanske inte finns så många bra killar i Mora?


Nä inte det heller. Har väl inte haft så stort intresse heller förränn nu typ.


Så du kom på nu, helt plötsligt bara sådär, vid 40-års ålder. "Åh, jag skulle vilja ha sex!" :shock:
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Oskulden och liknande

Inläggav kullan » 2011-09-14 15:29:43

Fighterbabe skrev:Så du kom på nu, helt plötsligt bara sådär, vid 40-års ålder. "Åh, jag skulle vilja ha sex!"


Nja det är snarare så att jag vaknade till och kom på att jag saknat en partner att dela vardagen med. Känslomässig sen mognad kanske. Jag är mer ute efter en rleation med någon och i en sån relation ingår det ju sex. Det skulle jag inte ha nåt emot heller.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Oskulden och liknande

Inläggav fingal12 » 2011-09-14 16:07:50

kullan skrev:
Fighterbabe skrev:Så du kom på nu, helt plötsligt bara sådär, vid 40-års ålder. "Åh, jag skulle vilja ha sex!"


Nja det är snarare så att jag vaknade till och kom på att jag saknat en partner att dela vardagen med. Känslomässig sen mognad kanske. Jag är mer ute efter en rleation med någon och i en sån relation ingår det ju sex. Det skulle jag inte ha nåt emot heller.


Känner igen mig där kullan, saknar också en partner att dela vardagen med, men jag tror jag aldrig kommer att få uppleva det tyvärr.
fingal12
Inaktiv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2008-10-04
Ort: Hufvudstaden

Re: Oskulden och liknande

Inläggav kullan » 2011-09-14 16:58:13

Jag tror tyvärr inte att jag kommer få uppleva det heller. Vilket känns sorgligt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in