Väldigt förenklad matlagning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Kvasir » 2008-01-24 15:47:04

Denna tråd är tänkt för de av oss som av en eller annan anledning har väldigt svårt att klara av matlagningen och behöver göra den så enkel som möjligt. Somliga av oss, som jag själv, kan egentligen laga mat och har kanske t.o.m. varit bra på det en gång i tiden, men har till stor del tappat förmågan p.g.a. utbrändhet och liknande. Andra kanske alltid har haft sådana AS-problem att de aldrig riktigt har fått till det där med att organisera sig så mycket som behövs för att laga mat.

Alla vet säkerligen att man gå till pizzerian eller McDonalds och att man kan köpa djupfrysta fiskgratänger och pajer i affären. Det blev väldigt mycket sådant under första tiden av min utbrändhet, men i längden vill man ju i alla fall försöka laga mat själv (igen). Jag tror mig har förstått att många av er andra är i ungefär samma situation, så min tanke var att vi kan försöka hjälpa varandra att komma igång med matlagningen igen. Men tråden ska handla just om väldigt enkel matlagning, inte vara någon allmän matlagningsskola eller receptsamling.

Vad jag tänker mig är i första hand:

1: Tips på hur man kan förenkla sin matlagning och mathållning så att det inte behövs så mycket ork och organisation.

2: Väldigt enkla recept. (Notera att fokus är på enkelhet. Det får gärna vara nyttigt, billigt och jättegott, men det är inga krav.)

Någon direkt undre gräns för hur enkelt det får vara vill jag inte sätta, utan om någon tycker att något tips eller recept har varit värdefullt för den personen så platsar det. Eftersom många lever helt eller delvis på djupfryst färdigmat så skulle det möjligen kunna vara på sin plats även med tips om bra sådan mat, men kanske det vore bättre med en egen tråd för det. Tips om bra halvfabrikat för att förenkla matlagningen hör definitivt hit, däremot.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:21:11, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2008-01-24 15:49:51

Tips för att förenkla matlagningen:

Mät inte upp vattnet
När du kokar ris, linser och liknande så hoppa över att mäta upp rätt mängd vatten. Man behöver inte alltid göra som det står på paketet eller som mamma har lärt. Det går utmärkt att använda mera vatten och sedan hälla av det överflödiga vattnet när riset har kokat färdigt. Sedan kan man ställa det på plattan en kort stund igen för att ånga bort sista fukten, men det är överkurs. Det enda viktiga är att ta minst lika mycket vatten som det "ska" vara, men har man kokat ris några gånger förr så duger ögonmåttet. Ta tillräckligt mycket vatten för att det inte ska vara någon tveksamhet.

Övrigt om ris
Välj en rissort som ska koka med från början, istället för att hällas i efter att vattnet har kokat upp. (Det är nog en smaksak dock om man tycker detta förenklar. Man måste ju fortfarande passa kastrullen och dra ner värmen när det har kokat upp.)

Koka allt i en kastrull
Koka flera saker i samma kastrull för att minska på disken och antalet kokkärl som ska passas. Det går ofta utmärkt att låta t.ex. grönsaker och rotfrukter koka med när man kokar ris eller potatis. Beroende på vad det är kan de koka med från början eller läggas i senare och koka med en stund. Hårdare saker som morötter och broccoli kan ofta koka med från början, likaså djupfrysta ärtor. Det går även bra att t.ex. låta en enportions fiskblock eller laxfilé koka med riset. Är det upptinad fisk räcker det ofta med tiomutersris. Är det djupfryst fisk så är det lämpligare med 20-minutersris och se till att fisken är med i uppkoket så den inte kyler vattnet senare. (Innan du blir van, så kontrollera alltid att fisken verkar genomkokt innan du äter den. Koktiden kan ju variera beroende på olika omständigheter.) På det här sättet kan laga en hel måltid i en kastrull, t.ex. ris, fisk och ärtor.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:21:11, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2008-01-24 16:16:20

Några enkla recept 1

Numera finns bl.a. kikärtor, svarta bönor och kidneybönor konserverade i praktiska trepack med småburkar. En sådan burk är lagom för en person och därför praktisk jämfört med de större burkarna. Zeta är bra fabrikat, men numera finns även t.ex. Hemköps egna, som är billigare. Detta är god och nyttig bas för matlagning.


Ris med kikärtor

Ingridienser:

Ris, gärna fullkorn (Använd en sort som ska koka med från början och helst med 10 min koktid, t.ex. Uncle Bens). Mängd beroende på person (själv brukar jag ta 1 dl ris).

En liten burk kikärtor

Tillagning:

Mät upp riset, men strunta enligt tidigare tips i att mäta upp vattnet, utan ta tillräckligt mycket.

Tag en burk kikärtor, häll av spadet och häll i ärtorna i riskastrullen.

Koka riset (med ärtorna) enl. anvisning på rispaketet.

Häll sedan av vattnet, stäng av plattan och ställ tillbaka kastrullen en kort stund på plattan för att ånga bort fukten.

Överkurs:

Låt lite grönsaksbuljong koka med från början (jag har en burk med pulver stående vid spisen).

När allt är klart kan man smaksätta med valfria kryddor, eller kanske lite djupfryst finklippt persilja. Om man vill kan man också hälla över lite olivolja.

Låt några grönsaker, t.ex. djupfryst broccoli, koka med från början


Ris med bönor

Ingridienser:

Ris (enl tidigare recept)

En liten burk svarta bönor eller kidneybönor

Tillagning:

Mät upp riset, men strunta i att mäta upp vattnet, utan ta tillräckligt mycket.

Häll av spadet från bönorna. (Skölj dem gärna i vatten också, antingen direkt i burken eller i en sil.)

Koka riset enl. anvisning. (Koka ej med bönorna, de blir tråkiga då.)

Häll sedan av vattnet, stäng av plattan, häll bönorna över riset och ställ tillbaka kastrullen en kort stund på plattan för att ånga bort fukten och värma bönorna.

Överkurs:

Samma som för kikärtorna.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:21:11, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav MsTibbs » 2008-01-24 17:10:27

Havregryn + vatten i tallrik i micro = havregrynsgröt
(blanda med sylt, banan/fruktbitar, bär eller socker/kanel/smör med mjölk). Enkel frukost.

Köp en av varje av frukter dela och blanda i skål = fruktsallad

Köp en av varje rotfrukter, dela och vatten i gryta = rotfruktssoppa

rotfruktsoppa + köttfärs = köttfärssoppa

två brödskivor + ost mellan = varm smörgås

stek köttfärs, delade tomater, ost, lök, tacosås, creme fraice = tacos
kan ned fördel ätas antingen ensamt, på rostat bröd, med nachos elelr med sånna där runda platta tacosbröd som "kuvert"

vattenkastanjburk + kinagrönsakblandningburk + strimlat kött/kyckling + ris = Tibbs-"kinamat"
Ha på HP-sås efteråt. Sojasås/smaktärning i grytan om du vill. Minimajs och Jasmin-ris (klibbigt ris) är ett måste för kina-känsla, för dem som gillar sånna där gula konstiga... ;)

spaghetti + bacon + creme fraice + ost = Tibbs-pasta

spaghetti + köttfärs + lök (+ ev krossade tomater) = enkel "köttfärssås"

vitabönorburk = enklast möjliga och gott ensamt

köttfärs + lök + pastaplattor + mjölk + ost + tomat = lasagne
(många ingredienser; men när du väl gjort den har du mat att frysa in, så du slipper något jobb alls många andra dagar. Bara att värma).

Fiskbit i stekpanna = jättegott jätteenkelt
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:21:11, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav sssssm » 2008-01-24 17:40:30

En burk tomater + En burk vita bönor. Kokas till det är varmt.
Serveras till pasta eller ris.
Ganska gott vill jag påstå (eller iaf inte vidrigt) samt billigt och enkelt.

Överkursen får väl vara att slänga i något av följande:
Socker, 2-4 sockerbitar kör jag på.
Annanas, 2 skivor är bra.
Oregano, Kan inte bli för mycket.

Alternativet är att strunta i bönorna och byta ut det mot ytterliggare en burk tomater, lite tomatpuré och en eller två frästa lökar.

Just det, jag kallar det uppfinningsmat eftersom jag uppfinnit rätterna själv.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 11:21:11, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Jonte » 2008-01-24 18:00:09

Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 11:21:11, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Pemer » 2008-01-24 18:13:57

Enkel basmat hos mig... koka makaroner... stek skivor av falukorv... Tar väl så där en 10-15 minuter att göra... Johnny´s senap är den godaste, tycker jag! :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:21:11, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Karl » 2008-01-24 19:14:59

Det absolut enklaste jag kan komma på är lax-filéer och ris.
Laxen säljs fryst i fyrpack, själv föredrar jag COOP:s.

Ta ut laxen ur frysen på morgonen så den hinner tina.

Krydda med salt och vitpeppar och stek 12-15 min.

Jag brukar ha rivna morötter och köpt dressing till.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 11:21:11, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-24 19:22:12

Får väl fylla på lite fast utifrån motivationen bekväm eller panikhungrig när man kommer hem.

Kokt potatis, keso och rårivna grönsaker. Grönsakerna kan varieras efter säsong och behöver ju inte rivas med rivjärn.

Valfri burksoppa med tillägg av en eller två av säsongens färska grönsaker för att fräscha upp smaken och med extra kryddning. Ostmörgås och mjölk.

Omelett med grönsallad och en tomat.Omelett kräver passning men går fort.

Ravioli på burk/tortellini + ett par råa morötter. Tortellinin kan vara lite torr om man inte orkar fixa sås dock.

Rökt fisk, ostsmörgås eller potatis, ett par morötter och lite skivad gurka.

Färdiga plättar, kalla med sylt och ev lite glass. Då kan man dock bli hungrig igen. Eventuellt kombinerat med ärtsoppa i platskorv.

Pasta med färdiga köttbullar eller ägg, och frysta ärtor kokat i samma kastrull några ostskivor/riven ost. Ärtorna slänger man i på slutet.

Frågan är var gränsen går för tillräckligt enkelt?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:21:11, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kvasir » 2008-01-24 20:16:38

Karl skrev:Det absolut enklaste jag kan komma på är lax-filéer och ris.
Laxen säljs fryst i fyrpack, själv föredrar jag COOP:s.

Ta ut laxen ur frysen på morgonen så den hinner tina.


Det går utmärkt att snabbtina laxen (och det mesta annat också) genom att lägga den i kallvatten. Klipp av en filé så att plasten om den fortfarande är hel och tät, och lägg den i en skål med kallvatten. Det brukar räcka med någon halvtimme. Perfekt för oss som inte orkar eller klarar att planera måltiden så långt i förväg.

Djupfrysta räkor brukar lägga i en sil och sedan hålla under kranen och spola kallvatten över tills de börjar bli upptinade.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:21:11, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Ganesh » 2008-01-24 20:55:38

1. Torttellini

2. Blomkål och /eller broccoli med ostsås. Koka blomkålen. Ostsås görs enklast genom att hålla cremefaiche i en kastrull och när den är varm hälla i riven (helst lagrad) ost efter smak. Man kan också ha litet keso vid sidan om, och kanske färskk tomat, gurka el. dyl.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:21:11, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Pastapesto med Halloumi ost.

Inläggav mondo beyondo » 2008-01-24 20:58:30

Shysst tråd!:)

Lättlagat och gott är Pastapesto med stekt Halloumi ost. Köp en nyttig variant av spaghetti som fullkornspaghetti tex och färdig pestosås på burk och en Halloumi ost, förslagsvis Light Halloumi.

Pastan kokas i saltat vatten som den ska, oftast 7-8 min. Lägg en liten klick, max en matsked pesto som du smetar ut i botten på tallriken. Häll över pastan i tallriken. Stek ca 5st halvcentimetertjocka skivor av halloumin. Resten av halloumin i paketet kan du steka dan därpå till pastan med pesto som blev över... Stek halloumin tills första sidan fått fin färg, vänd och stek klart utan värme på plattan den andra sidan. Klart! *Supergott*
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 11:21:11, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-24 22:14:32

Löksoppa & råbiff är två favoriter jag kört med ett tag.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:21:13, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Ganesh » 2008-01-24 23:01:39

Cous cous

Råstekt potatis/Rösti
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:21:13, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-24 23:05:45

Cous cous är jättebra! Behöver inte ens sätta på spisen. Det kan man göra med vattenkokare.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:21:13, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Titti » 2008-01-24 23:28:34

Enklast tänkbara här är standardmiddagen - stekta fläskkarréskivor och mikrokokta grönsaker (fryst blandning av valfri sort). Tar tio minuter. Max.

Annars - stekt lax med spenat. Spenaten (fryst) hälls i lagom mängd i en kastrull, lite smör i och locket på. När den tinat späd med lite grädde och koka ihop. Överkurs: krydda med salt, svartpeppar och riven muskot.

Fryst fiskblock läggs i stekpanna alt kastrull med lock. En klick smör, lite grädde och frysta grönsaker hälls över. Stå och puttra under lock tills fisken är klar. Salt och peppar. Överkurs: häll en burk avrunna musslor över på slutet och låt det bli varmt men inte koka.

Omelett såklart. Tärna lite tråkiga rester i stekpannan, bryn lite och häll omelettsmet över. Överkurs: riv lite ost över och/eller skiva en tomat och lägg på.

Enkel pannbiff. Forma biffar av köttfärsen direkt ur paketet. Stek. Salt och peppar. Vad som helst eller ingenting till. Här blir det oftast mikrokokta frysta blandade grönsaker. Överkurs: skiva en lök och stek efteråt i pannan och ät till och/eller en burk champinjoner.

Jo - mina ungar äter mycket gärna kokta grönsaker...
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:21:13, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2008-01-25 0:29:39

Jag har tidigare varit ganska mycket emot att använda halvfabrikat annat än i undantagsfall, men har insett att det ibland kan vara ett praktiskt sätt att fixa lite mera variation i matlagningen när man inte orkar göra ens ganska enkla saker. Senast i raden av produkter som jag har fallit för är Findus djupfrysta potatisklyftor med rotfrukter. Det är bara att strö ut lagom mängd i en ugnsform och köra 20 min på 225 grader.

Så kan man kombinera detta med något annat. T.ex. kan man ta en upptinad portionsbit laxfilé (se mitt tips om snabbtining tidigare) och lägga i samma form och köra med (20 min verkar räcka utmärkt tidsmässigt enligt färska empiriska försök, senast ikväll). Lite salt och citronpeppar på laxen funkar bra som smaksättning. Om man vill kan man hälla lite olja över alltihopa innan man ställer in det i ugnen.

En annan variant är att hälla över svarta bönor eller kidneybönor (här kom de igen) och låta dem värmas med de sista fem minuterna.


För den som orkar går det naturligtvis utmärkt att själv skala och skära potatis och morötter och vad man nu vill använda istället för att köpa halvfabrikat. Potatisklyftor brukar bli klara på 20 min i ugnen utan att förkokas eller på annat sätt förbehandlas (tvärtemot vad min mor alltid har hävdat).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:21:13, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Tonzon » 2008-01-26 16:43:45

Räkmacka.
Brödskiva + 1 färsk champinjon skivad + en del av ett kedjepack av räkor + citronmajonäs. Eventuellt dill och eller kaviar.

Lite margarin på mackan lägg den skivade champinjonen på mackan. Lägg på räkorna. Lägg på lite citronmajonäs och på med lite citron eller lime. Eventuellt en klick med kaviar och lite dill.

Det går att snabbtina kedjepacket genom att lägga i kallt vatten. Antalet mackor beror på hunger. Men räknat så blir det inte så dyrt. Lite helglyx.

Laxpasta.
1 laxbit, 1 påse hollandie sås, 100 g frysta ärtor, 1 liten burk med skivad sparris. Samt valfri pasta.

Ärtorna tinas i en sil och med kallt vatten. Antingen lägga dem i en bunke med kallt vatten eller om du har bråttom så skjöljer du dem under rinnande vatten.

Koka upp vattnet till pastan. Gör hollandiesåsen som det står på påsen. Skiva laxen i mindre bitar. När såsen är färdig, lägg i laxen, ärtorna och sparrisen, låt sjuda i tre minuter. servera till pastan. Eventuellt salta lite.

Köttbullar med lök och potatismos.
Köp färdiga köttbullar. Lägg i en stekpanna 1 skivad liten röd eller gul lök stek med lite soja och vatten. Tillaga under tiden pulvermosen. Servera om man orkar med rivna morötter. Eller så värmer man lite babymorötter i mikron med lite margarin. Lägg i två msk vatten och lock på så kokar man dem på några minuter.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 11:21:13, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2007-09-25
Ort: Ljungby Småland

Inläggav md2perpe » 2008-01-26 22:34:59

Nudelpaket + wienerkorv. Tillaga nudlarna i en kastrull och bryt i bitar av korven.

Kokt torskfilé (eller annan vitfisk). Koka upp vatten med rikligt med salt (ca 1/2 dl salt per liter vatten). Sätt ned plattan till låg effekt, lägg i fisken och vänta 5 minuter. Serveras lämpligen med kokt potatis samt creme fraiche, smält smör och/eller pepparrot.
Senast redigerad av md2perpe 2011-05-04 11:21:13, redigerad totalt 1 gång.
md2perpe
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2005-10-21

Inläggav sssssm » 2008-01-28 1:45:32

Tillaga nudlarna i en kastrull


Snabbnudlar och vattenkokar är ännu bättre.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 11:21:13, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav sugrövmanövern » 2008-01-28 3:27:00

Potatis kan man alltid göra i ordning ett bra tag i förväg, kvällen innan om man vill. Man skalar den och lägger den i kallvatten i kylskåpet. Sedan är det bara att ta de färdigskalade potatisarna och göra klyftpotatis eller riva den till potatiskaka eller skiva till gratäng etc.

Skivor och klyftor kan även de göras färdiga och ligga i vattenbad.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:21:13, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-28 3:29:57

Källarfranska; bara att köpa så slipper man tillredningen. 1.50 styck.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:21:13, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Parvlon » 2008-01-28 4:13:42

Pyttipanna,färdiglagad tages ur frysen. Sen användes kniv eller lämpligt föremål för att bryta loss isbitarna, resten ner i en oljad stekpanna. 5-10min
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:21:13, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-28 4:34:34

Råa ägg + rå potatis. Näringsrikt & tidssparande.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:21:13, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in