är re typist AS att fråga även om nån inte svarar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

är re typist AS att fråga även om nån inte svarar

Inläggav Lord_Dagorahz » 2008-01-22 2:47:41

well
har ennu ett litet problem
och re e att om jag frågar nån polare en sak
som kan va lite personlig eller kanske lite obehaglig eller någe annat

och min polare / fader inte svarar
utan bara stirrar rakt fram
så brukar jag fråga igen

för jag tror inte min polare / fader uppfatta frågan
och då brukar oftast fader / andra
typ bara byta samtals ämne

well e re fler här som känner igen detta betendet

jag menar inte såra nån
eller va obehaglig eller så

kan bara inte hjälpa detta :(

well e detta åsså ett AS drag :)
Senast redigerad av Lord_Dagorahz 2011-05-04 11:20:00, redigerad totalt 1 gång.
Lord_Dagorahz
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2007-12-20
Ort: karlstad

Inläggav Alien » 2008-01-22 2:58:05

Ja, du missförstod. De ville inte svara så därför låtsades de inte höra. Då skulle du börjat prata om nåt annat.

Antagligen syns det på deras kroppsspråk. Men har man AS har man ofta svårt att tolka det, så då tror man lätt att de bara inte hörde.

Iaf så vet du nu att om de bara byter samtalsämne efter att du frågat två gånger, så vill de inte prata om det och då måste du respektera det.

Jag antar att både din far och din polare känner till din AS. Så då kan du ju säga till dem "Vill ni inte svara på nån fråga så säg det då, så slipper jag fråga om för att jag tror att ni inte hört".

Och en sak till, ställ inte såna frågor till dem el andra i framtiden. Även om du inte tycker de är pinsamma, så gör andra det.

Det är en annan sak om du frågor om nåt som gäller dig själv som du behöver veta. Då tycker jag du har rätt att envisas.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:20:00, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav lost » 2008-01-22 21:40:58

@Lord_Dagorahz
Ansluter till:
Alien skrev:Ja, du missförstod. De ville inte svara så därför låtsades de inte höra. Då skulle du börjat prata om nåt annat.

Jag har personligen erfarit detta med varierande frekvens. Oftast så går det att härleda till AS traits som att inte förstå turordning eller sakna ömsesidighet till sk. Faux Pas eller annorlunda uttryckt överskridande av oskrivna regler, normer och sedvänjor.

I helt andra termer så är detta mitt första svar till Lord_Dagorahz. Du har radikalt förbättrat ditt skrivna språk!

Jag vill inte låta dum, men skulle du kunna byta ut följande för ökad läsbarhet?

Istället för att skriva re skriva det och istället för e skriva är, sådana små detaljer....

I rättvisans namn så kan jag tillstå att jag har ett lite omvänt problem; jag har svårt att förstå ditt sätt att skriva liksom jag har svårt att förstå andra dialekter än rikssvenska, brittisk nyhets engelska och amerikansk engelska. Tex. så är skånska för mig totalt obegripligt. Detta är ett verkligt problem för mig som jag faktiskt lider av i mitt arbete.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 11:20:00, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-22 21:51:42

Alien skrev:Ja, du missförstod. De ville inte svara så därför låtsades de inte höra. Då skulle du börjat prata om nåt annat.


Jag fattar inte varför folk måste ägna sig åt sånt beteende. Varför kan man inte bara säga: det har jag inte lust att prata om/prata om just nu? Det blir tydligare och mindre pinsamt?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:20:00, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Zombie » 2008-01-22 22:15:26

Bjäbbmonstret skrev:
Alien skrev:Ja, du missförstod. De ville inte svara så därför låtsades de inte höra. Då skulle du börjat prata om nåt annat.


Jag fattar inte varför folk måste ägna sig åt sånt beteende. Varför kan man inte bara säga: det har jag inte lust att prata om/prata om just nu? Det blir tydligare och mindre pinsamt?

Åh, tack! Det har jag heller aldrig förstått.

Alien: jag undrar om det särskilt ofta syns på kroppsspråket heller? Jag tror jag är hygglig på att läsa sådant, men för mig ser det ut som folk ofta blir - "aspie-stela" - just vid sådana tillfällen. Som om det ingår i signalpaketet.

I och för sig så har nog jag inte trampat över så mycket i det personliga på senare år - snarare då i ett (milt?) tabubelagt ämne; saker av typen att jag frågar om någon forskare som en föreläsare råkar bära agg mot (av karriärskäl eller pga. konkurrerande vetenskapliga teorier (förmodligen inte pga. det vetenskapliga, utan poster och pengar)); eller av någon tredje sorts skäl som jag inte riktigt begriper (känslig punkt hos den jag frågar? jag aningen för gåpåig?...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:20:00, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2008-01-22 22:45:42

Bjäbbmonstret skrev:
Alien skrev:Ja, du missförstod. De ville inte svara så därför låtsades de inte höra. Då skulle du börjat prata om nåt annat.


Jag fattar inte varför folk måste ägna sig åt sånt beteende. Varför kan man inte bara säga: det har jag inte lust att prata om/prata om just nu? Det blir tydligare och mindre pinsamt?


Det borde väl du som NT förstå! :lol:

Jag tycker det ofta verkar vara såna spel. Typ: "Om X är det förbjudet att tala, men det är också förbjudet att tala om att det är förbjudet."

Detta är sånt jag läst om men jag har svårt att upptäcka det själv i verkliga livet. Men sånt kan göra att man pratar om sånt man inte får prata om och ifrågasätter sånt som inte får ifrågasättas. Och eftersom det aldrig sägs rent ut, kan man som AS aldrig lära sig det heller. NT tycker då antingen att man är en idiot som inte fattar vad andra fattar. Alternativt att man är en jobbig jävel som bara vill provocera.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:20:00, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

well

Inläggav Lord_Dagorahz » 2008-01-22 23:11:59

jo re har jag ochså märkt
och det är som jag återkommer till ofta i mina inlägg
att många vill hela tiden döma i stället för att bara ackseptera

well
ett stort tack till lost i alla fall
tack för att oponera dig om det där med e och er
jag ska komma i håg att inte skriva det :)

men jag vill säga
angånde svenskan så hade jag lektion i kväll
på grundvux
och läste piron
i äppel päppel serien :(
och var totalt slut i skallen av att läsa texten
efter skolan så vart jag bränd
och orka typ inte prata

men sen när jag kom hem så plocka jag fram en filosofi bok
som heter vesterlänskt vetande av
bertrand russel

och slog på en cd med
klassisk baroque av bach

och sen mitt favorit stycke
toccata och fuga av bach

och börja läsa text som vad ennu mer kompliserad en vad som stod i svensk boken jag läste och
plötsligt så fatta jag allting
och så läste jag om descartes filosofier
om hur han upptäckte korinatsystemet m,m

well
vete fan vad som bidrog till detta hahah :)

men any way för att återgå till ämnet
att detta e alltid när man e på skolor
och frågar två gånger samma sak
så ska alla titta på en
och undra om man e knäpp

det verkar bara som att folk inte lärt sig
eller vill inte tänka
på att någon kan tänkas ha ett problem bara

och ska man förklara
så säger en del bara jaha jaja :(
ist för att säga
okej då förstår jag bättre
men du kan ju försöka göra så och så ist

well
detta tycker jag funkar bättre

tycker det är jobbigt med folk som inte
säger eller förklarar när något är fel
Senast redigerad av Lord_Dagorahz 2011-05-04 11:20:00, redigerad totalt 1 gång.
Lord_Dagorahz
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2007-12-20
Ort: karlstad

Inläggav Ganesh » 2008-01-22 23:16:50

Lorden!
Musik - Pröva The Köln Concert med Keith Jarrett

Bertrand Russell är bra! 8)
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:20:01, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-22 23:36:19

Alien skrev:
Jag tycker det ofta verkar vara såna spel. Typ: "Om X är det förbjudet att tala, men det är också förbjudet att tala om att det är förbjudet."
(...)
Och eftersom det aldrig sägs rent ut, kan man som AS aldrig lära sig det heller. NT tycker då antingen att man är en idiot som inte fattar vad andra fattar. Alternativt att man är en jobbig jävel som bara vill provocera.


Nja jag tror ofta det handlar om obehag för att inte bemästra situationen med oönskade samtalsämnen. Eftersom ämnet ifråga är förknippat med så stort obehag är första reaktionen "Hjälp vad ska jag nu göra"? Det där med idiot/jobbig jävel tror jag kommer som dem utåtriktade impulsen nummer två. Såvida inte vederbörande blir generad, eller så.

Att säga rent ut att man inte vill tala om något är något som jag tror många måste träna på att lära sig eftersom man kanske inte alltid är medveten om varför det är på det sättet.

Zombie skrev:Alien: jag undrar om det särskilt ofta syns på kroppsspråket heller? Jag tror jag är hygglig på att läsa sådant, men för mig ser det ut som folk ofta blir - "aspie-stela" - just vid sådana tillfällen. Som om det ingår i signalpaketet.

Jo, jag tror det och att det är ett uttryck av obehag och osäkerhetskänsla för att inte bemästra situationen.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:20:02, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: well

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-22 23:42:56

Lord_Dagorahz skrev:och börja läsa text som vad ennu mer kompliserad en vad som stod i svensk boken jag läste och
plötsligt så fatta jag allting


Dom ger dej alltså lätta texter som du inte förstår men svåra texter som du är intresserad av det förstår du?

Hm...intressant. Vad säger dom på skolan? Kan du inte få nåt roligare att träna på?

Eller beror det på miljön där kanske?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:20:02, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: well

Inläggav Ayhanza » 2008-01-23 0:31:52

Lord_Dagorahz skrev:men jag vill säga
angånde svenskan så hade jag lektion i kväll
på grundvux
och läste piron
i äppel päppel serien :(
och var totalt slut i skallen av att läsa texten
efter skolan så vart jag bränd
och orka typ inte prata

men sen när jag kom hem så plocka jag fram en filosofi bok
som heter vesterlänskt vetande av
bertrand russel

och slog på en cd med
klassisk baroque av bach

och sen mitt favorit stycke
toccata och fuga av bach

och börja läsa text som vad ennu mer kompliserad en vad som stod i svensk boken jag läste och
plötsligt så fatta jag allting
och så läste jag om descartes filosofier
om hur han upptäckte korinatsystemet m,m

well
vete fan vad som bidrog till detta hahah :)



Piron, inte undra på att du blev slut, inte förstår man den? jag tyckte det var jätte tråkiga böcker att läsa i när jag var liten, jag har alltid haft lätt för mig at läsa, läste böcker anpassade för 5-6klassare när jag gick i ettan och så. jag tycker du skall tala om för dem att du hellre läser om något du är intresserad av och förstår, MÅNGA med Asperger förstå fakta texter bättre än påhittade fantasiberättelser(skönlitteratur).

Fortsätt läsa böcker du tycker är intressanta hemma hur skolan än tycker att du skall göra med Piron paron och de böckerna :)
Senast redigerad av Ayhanza 2011-05-04 11:20:02, redigerad totalt 1 gång.
Ayhanza
f.d Lilith
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2007-08-30
Ort: En stad i Småland

well :s

Inläggav Lord_Dagorahz » 2008-01-23 0:50:11

skulle gärna vilja slippa läsa skiten
men då får jag inget betyg

och sen så e jag totalt ointresserad av
svenska i övrigt

jag tycker det räcker att jag kan läsa och skriva :)
men sure
jag ska ta upp det med svensk läraren

well i övrigt så vart jag generad när min lärare hitta att knappen på ett element gått sönder

så försökte hon anklaga mig
att det va jag som haft sönder den hahahahah :)

well
jag vet inte hon va uppstressad och irriterad m,m

och jag typ påverkades inte ens av att hon va arg
eller om hon nu va re typ snarare
bestämd tror jag

men grejen va att när hon märkte att
jag inte va bestämd tillbax
utan diskutera lugnt och sansat
så bytte hon samtals ämne och sen gick där i från

well det e vanligt att folk brukar göra så här
det gjorde även fader
när han skällde på mig och jag typ fatta 5%
av vad han sa så vart han typ
utråkad och gick där i från

well
e detta beteendet typiskt för AS :)
Senast redigerad av Lord_Dagorahz 2011-05-04 11:20:02, redigerad totalt 1 gång.
Lord_Dagorahz
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2007-12-20
Ort: karlstad

Inläggav Parvlon » 2008-01-23 0:58:49

Mycket tror jag.
Jag har alltid haft problem med att läsa sådant jag inte varit intresserad utav, saker som jag blivit tillsagd att läsa har jag inte läst i den benämningen att det gått in i skallen mer än på baksidan.
Jag var van vid att göra recensioner utav mina egna tolkningar utav dem. I mellanstadiet så frågade jag svenska läraren vad hon tyckte om den boken, och ifall hon inte hade läst den tänkte jag att ja kunde hitta på vad som helst bara det låter bra. Jag funderade hellre på vad boken kunde handla om än vad den verkligen gjorde.
Det funkade bra förutom på muntliga recensioner vilket det ändå inte skulle göra, jag tror inte det försämmrade med min egen version. Ändå hade jag aldrig läst en hel (skönlitteratur)bok.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:20:02, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav pointblank » 2008-01-23 11:28:23

Det här ligger lite utanför ämnet i tråden, men jag chansar på att det är ok att ta upp ändå.

Jag känner ibland ett behov av att fråga om något jag är nästan helt säker på att jag uppfattat rätt från början, för att liksom försäkra mig om det. Det gränsar kanske till tvång, men jag får ingen ångest om jag inte frågar, så jag tror inte det handlar om ett egentligt tvång. Någon som känner igen det?
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 11:20:02, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Inläggav sommar » 2008-01-23 11:38:01

pointblank skrev:Det här ligger lite utanför ämnet i tråden, men jag chansar på att det är ok att ta upp ändå.

Jag känner ibland ett behov av att fråga om något jag är nästan helt säker på att jag uppfattat rätt från början, för att liksom försäkra mig om det. Det gränsar kanske till tvång, men jag får ingen ångest om jag inte frågar, så jag tror inte det handlar om ett egentligt tvång. Någon som känner igen det?


Ärligt talat kan jag känna igen mig i det. Fast jag tror många människor gör så för att just förvissa sig om att det uppfattat saken korrekt o. för att undvika missförstånd..Jag vet inte om detta fenomen är mer vanligt för oss med AS., men är nog inte omöjligt :roll: Hursomhelst kan jag tycka det känns lite jobbigt - precis som om man inte litar på sig själv/sin egen förmåga.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:20:02, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Ganesh » 2008-01-23 11:49:47

pointblank skrev:Det här ligger lite utanför ämnet i tråden, men jag chansar på att det är ok att ta upp ändå.

Jag känner ibland ett behov av att fråga om något jag är nästan helt säker på att jag uppfattat rätt från början, för att liksom försäkra mig om det. Det gränsar kanske till tvång, men jag får ingen ångest om jag inte frågar, så jag tror inte det handlar om ett egentligt tvång. Någon som känner igen det?


Har man varit med om tillräckligt många missförstånd, tex att man trott att alla varit överens men att det inte varit så, såblir det så. Man måste fråga för att kontrollera att man begripit korrekt, att alla verkligen varit överens.

Missförstånd gör alltid att man känner sig illa till mods. Om man vet att det föreligger ett missförstånd. Och om man vet att det är regel snarare än undantag att det blir missförstånd, att man missförstår. Ja hur skulle det vara möjligt att det inte skulle vara en ångestskapande situation.

Och om man har erfarenheten att det inte uppskattas att man ställer kontrollfrågor om huruvida man fattat rätt. Då blir det ju bara etter värre.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:20:03, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: well

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-23 12:46:05

Lilith skrev:Piron, inte undra på att du blev slut, inte förstår man den? jag tyckte det var jätte tråkiga böcker att läsa i när jag var liten...


Äppel, päppel, piron-serien. Övningar i läsförståelse utgivna på 80-talet på Esselte Studium, skrivna av en dam född 1926. Intressant att de böckerna fortfarande används men vad gör de i vuxenundervisningen?

http://libris.kb.se/hitlist?q=L772%3A82 ... &hist=true
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:20:03, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

well

Inläggav Lord_Dagorahz » 2008-01-23 17:31:08

förstår dig inte riktigt :s
men jag tror jag förstår dig :)

jag brukar åsså göra det
när jag är i skaoln och visst sure en gång gårju bra
och kanske 2 gånger åsså att fråga samma sak

men det är när jag frågar samma sak tre gånger
som eleverna börjar att bli utråkade på mig :(

och då får jag säga efter jag frågat samma sak 2 gånger
så den tredje gången får jag ljuga
och så fattar jag endå inte
men det gör jag
bara för att inte tråka ut dom andra :(

och så gör jag likadand
med nästa fråga jag har
och så vidare

men jag förstårinte varför folk blir utråkad på sånt här
jag blir inte utråkad
om nån ställer samma fråga 10 gånger
jag bara tänker och so what :)

men många folk har lätt för att bli utråkade idag
och vill gärna ställa in folk i fack
tyvärr

enda sättet att kunna hantera
detta har jag kommit på är att använda sig av sociala sköldar som jag kallar det

och det funkar en hel del :)
hopps detta kan va till nån hjälp iaf :)

ha dä gött mvh The Lord :)
Senast redigerad av Lord_Dagorahz 2011-05-04 11:20:03, redigerad totalt 1 gång.
Lord_Dagorahz
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2007-12-20
Ort: karlstad

Re: well

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-23 17:38:07

Lord_Dagorahz skrev:förstår dig inte riktigt :s
men jag tror jag förstår dig :)


Vem/vad svarar du på?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:20:03, redigerad totalt 2 gånger.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

well svar till bjäbbmonstret

Inläggav Lord_Dagorahz » 2008-01-23 17:40:30

well
vad dom böckerna gör där

det va re lättsammaste jagt kunne hitta
och som jag kom i håg att jag
inte fullborda när jag gick i mellanstadiet :(

men jag tycker nästan jag blir dummare av att plugga detta
men jag gör det bara för att få ett G i svenska
tar en genväg för att slippa en massa annat skit bara :(

men jag tycker att när jag läser min filosofi bok
tycker jag att jag blir mer kreativ och
känner jag förstår mer
av allting
och så

det är lustigt det där hahahh :)

men jag antar att det är inte många elever som gillar
stearin lju
och klassisk musik
och filosofi böcker hahahah :)

ha dä gött / The Lord :)
Senast redigerad av Lord_Dagorahz 2011-05-04 11:20:03, redigerad totalt 1 gång.
Lord_Dagorahz
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2007-12-20
Ort: karlstad

Re: well svar till bjäbbmonstret

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-23 17:49:08

Lord_Dagorahz skrev:well
vad dom böckerna gör där

det va re lättsammaste jagt kunne hitta
och som jag kom i håg att jag
inte fullborda när jag gick i mellanstadiet :(


Jaha, men då har du ju själv fått säga till om det. Det var ju bra! Fast om det inte funkar riktigt som det var tänkt kanske det beror på att det inte blir samma sak när man är vuxen.

Är man vuxen så är det ju intressantare om man också kan läsa texter som riktar sig till vuxna människor.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:20:03, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Ganesh » 2008-01-23 17:58:45

Lorden, du kanske inte kan läsa texter som inte kräver att du anstränger din hjärna?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:20:03, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

well :s

Inläggav Lord_Dagorahz » 2008-01-23 19:44:48

nja jo det ligger mycke i det :)
jag har märkt att det är lättare att förstå
texter som jag inte behöver plocka ut en massa information ur

utan som är typ rak
tillexempel
det vi skriver här förstår jag utan problem
och i bland förstår jag bara lite grann

men vad det gäller fakta så är jag
lågnt över det normala
och har ett fakta föråd så jag kan knäcka lärare om jag vill
vicket jag tyvärr åsså har gjort
utanvetskap några gånger

och det har inte vart populärt
gjorde de några gånger när jag läste på komvux
då trodde jag läraren ville diskutera med mig
när jag va med på en biologi lektion
och då börja jag dra upp evolutions teorin
och förklar om lite begrepp

och well
han vart sur
och resten av klassen undra vad är detta
sen fick jag sluta på komvux
fick inga betyg och missuppfatta lärare hela tiden

well

har lätt för att lära mig år tal och händelser
vicket många av min släckt och vänner tycker är rett onyttig kunskap

men well
detta vet jag hör till AS diagnosen iaf
men ibland funderar jag på vad jag har för nytta av såna kunskaper
om jag inte ens kan fixa ett G i svenska :(

den tråkiga sanningen
är vel att jag tycker att sånt här
har blitt intressant hahahaha :s

och svenska tycker jag typ är tråkigt och krångligt
well
jag förstår nu varför jag kugga denna kursen i mellanstadiet
vart antagligen utbränd på skiten

sen verkar det som om jag är bortskämd
och lär mig bara det jag vill lära mig
allt annat jag inte tycker är intressant
eller jag tycker är krångligt

blir jag utbränd och utråkad på :(

samma sak om jag går på ett fik
och ser två bord
så ser jag att vid ett bord sitter ett gäng killar och tjejer och skämtar om sex och samlag och annat glam grejs

och vid ett annat bord
sitter några andra udda snubbar
och pratar filosofi och astronomi och matematik

då blir det att jag tar kontakt med dom som snackar
om filosofi och astronomi
om jag får umgås med dom

för orsak att jag inte välger dom andra beror på
att re blir för mycket att tänka på i ett sånt samtal
svårt att hänga med med tanke på att jag typ hela tiden tittar bor och blir
generad hela tiden

och det gör att man kommer utanför
sen tycker jag det är jobbigt med en massa folk som bara sitter och ler
för man förstår inte vad som är roligt

och sånt gör mig åsså generad :s

ibland funderar jag på att skulle jag gå i lära hos en professor
i astronomi
och kunna fixa att bli utbildad astronom :)

well är ni fler som tänker lika dant typ

att skolan
är typ att ni känner att ni inte får använda hjärnan
i skolan
och det är derför man misslyckas :)

well just some thuogts / The Lord :)
Senast redigerad av Lord_Dagorahz 2011-05-04 11:20:03, redigerad totalt 1 gång.
Lord_Dagorahz
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2007-12-20
Ort: karlstad

Inläggav Parvlon » 2008-01-23 22:33:00

Jo skolan e som ett ställe där man ska fungera inom normen, lära sig det som man blir tilldelad och det ska vara det man behöver kunna. Löjligt! Prov&tester görs rejält dåliga oxå iom att de bara testar minnet, förutom då matte,fysik o kemi och praktiska kurser.
Jag kunde redan räkna o läsa,skriva när jag började skolan med så var mest roliga timmen hela småskolan. Senare fick jag praktisera på ett ställe o såg hur de som arbetade inom yrket jag studerade till och såg hur korkade de (förmodligen) hade blivit. Inte konstigt man börjar knarka då. Men jag klarade mig från konfronteringar med lärare, antar det beror mest på att jag aldrig varit speciellt verbal under kurserna för jag vet att jag kunde tycka det var helt fel saker som lärdes ut. Tex delar av religion,biologi och historia som ja undrade hur fan de kunde ta teorier och myter som fakta. Det skulle vara för den mänskliga kontakten man får, men annars är ja säker på att ja kunnat utbilda mig bättre själv inom det område jag själv valt fast då om miljön vart den rätta. :P
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:20:03, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in