Datorkrångel igen

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Datorkrångel igen

Inläggav Lilla Gumman » 2008-01-21 0:06:39

Hej!

Jag har så mycket datorfrågor att jag väl snart blir bannad härifrån. :wink:

Innan ni läser texten ska jag bara påpeka att jag fakriskt har ett antivirusprogram. Jag har AVG Free Edition och det uppdaterar sig själv varje morgon. OK, när datorn krånglar som mest har även antiviruset hängt sig, men morgonen därpå har det uppdaterat sig själv igen så ingen skada skedd. Just nu är det fullt uppdaterat. Programmet går igång så fort jag får en fil via MSN Live Messenger eller öppnar via e-post. Därför anser jag mig vara rätt virus-säker. Men något skit har jag ändå fått in i datorn.

I datorn finns webHancer, ett program jag är 100% säker på att jag inte har installerat. Det går inte att avinstallera på vanligt vis. Vid uppstart av Windows XP säger datorn att webHancer inte fungerar, och jag får klicka många gånger för att till slut kunna stänga felmeddelanderutan eftersom själva felmeddelanderutan har hängt sig.
Jag har provat att ta bort webHancer i registret och också att deleta mappen det ligger i. I registret fick jag bort webHancer men i mappen finns filer som inte går att ta bort. I

I Windows hänger sig program då och då. Inte Word och Excel, men Opera till exempel.

Jag har genvägen till patiensen Kungen som tredje ikon på Start-menyn, direkt efter webbläsare och e-postläsare. I början på veckan gick Kungen inte att hitta, inte heller de andra spelen som medföljer Windows. Så jag fick göra en systemåterställning för att få tillbaka dem. Sedan hittade den inte Kalkylatorn och Paint som jag har som genvägar på Office-assistenten. Som tur är har jag hårddisken från förra datorn i också, och kunde kopiera filerna calc.exe och mspaint.exe därifrån. Nu fungerar inte Kungen igen, och de andra Windows-spelen är också borta.

Idag fungerade inte Internet, trots att Internet fungerar på makens dator och det är routern som delar ut ADSL-modemet. Startade om datorn. Allt hängde sig, ingenting fungerade. Startade om datorn igen. Allt fungerade som vanligt och jag kom ut på nätet igen.

Vad händer? Snälla, behöver alla uppslag jag kan få även om de verkar obetydliga.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:19:46, redigerad totalt 2 gånger.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Parvlon » 2008-01-21 0:12:37

Ibland räcker inte ett antivirusprogram, det är numera ganska standard att man använder sig av ett sk AntiAdware/spyware med.
Tydligen försöker webhancer logga in på internet utav sig själv, vilket kan skapa problem beroende på din uppkoppling/hur detta malware är programmerat.
http://www.symantec.com/security_respon ... 14-0724-99
Trackware.Webhancer is a program that monitors Web sites visited and sends this information to a remote server.


http://support.microsoft.com/kb/297682
SYMPTOMS
When a user that is not a member of the local administrators group attempts to connect to the Internet with Microsoft Internet Explorer, the user may receive the following error message:
Page cannot be displayed, page unavailable.
Note that this symptom may occur with a single computer or with a computer that is part of a peer-based network.


Guider för att manuellt ta bort webhancer:
http://www.safer-networking.com/removeWebHancer.php
http://www.2-spyware.com/remove-webhancer.html
http://www.spywareremove.com/removeWebHancer.html

Installerar du ett anti-adware prog, så behöver du inte göra det manuellt.

ett 'standalone' program för att ta bort bara webhancer:
http://securityresponse.symantec.com/av ... Hancer.exe

Det där med dina ikoner som försvinner tror ja inte webhancer har med att göra, kan det inte vara att du loggat in med annan användare bara?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:19:46, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Ganesh » 2008-01-21 0:21:40

AVG har gratis anti-spyware också.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:19:46, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Lilla Gumman » 2008-01-21 0:43:14

Hej!

Tackar och bockar!

Glömde säga att jag har Ad-aware också. Har fått en känsla av att jag får upp en massa saker som jag tar bort med det programmet, och nästa dag då jag startar det har jag nästan lika mycket att ta bort. Har inte använt det sedan någon gång i höstas dock.
Genom den sista länken har jag nu installerat Spyware Doctor som sökte igenom hela datorn. Programmet hittade en hel del skit men sa at för att ta bort det måste jag betala.

Nu kör jag Ad-aware igen. Ska aldrig glömma bort det mer.

Tack.

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:19:46, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2008-01-21 11:05:27

Hwj!

Jag avinstallerade Spyware Doctor och fick bort webHancer samt lite annan skit med Ad-Aware 2007. Gjorde ändå bara smart scan som undersöker de mest kritiska delarna av systemet. Nu gör jag en full koll av hela datorn, får se om den hittar mer skit då.

Inga felmeddelanden, inga sega saker. Men Kungen och de andra spelen är ju borta. Så de får jag väl kopiera från den andra hårddisken.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 11:19:46, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Datorkrångel igen

Inläggav barracuber » 2008-01-21 11:55:18

Lilla Gumman skrev:Hej!

...Jag har provat att ta bort webHancer i registret och också att deleta mappen det ligger i. I registret fick jag bort webHancer men i mappen finns filer som inte går att ta bort.


Jag bara reagerade på detta. Jag vill bara varna dig för att, vad du gör, gör ingenting i registret utan att veta exakt vad du gör och varför. Det låter som att du gick in och letade upp några poster och tog bort det du hittade liksom. :shock: För mig låter det som att öppna motorhuven och rycka lite här, lite där, och sedan köra vidare. Men det vet jag ju inte om du gjorde, du får gärna skälla på mig men jag bara fick den känslan, eller om du fick instruktioner från någon.

Det vanliga är att man har googlat på sitt problem och hittat en eller flera artiklar som påstår sig lösa problemet, där det finns step-by-step instruktioner. Artiklarna man följer ska kännas pålitliga, man ska vara så säker man kan på att artikeln inte är oärlig.

Alltså det räcker med ett enda fel i registret och du kommer aldrig mer att kunna starta ditt Windows. Enda lösning blir då total nyinstallation. Och som vi vet så kan man ha det roligare.

Eller vad säger ni andra? Ser jag spöken på ljusan dag?

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:19:48, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Lilla Gumman » 2008-01-21 13:33:52

Hej!

Jag sökte på webHancer. Där webHancer var ensamt tog jag bort alltihop, där webHancer stod tillsammans med något annat lät jag det vara.

Så gör jag ibland om det är skräp som har kommit in i datorn. Tar bort det som går. Dock är det ju mycket säkrare att låta Ad-Aware ta bort det, har jag förstått nu.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in