Är vi bra bilförare?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Lakrits » 2011-08-21 14:07:50

Savanten Svante skrev:
Lakrits skrev:Jag kör inte bil längre p.g.a. att jag numera inte kan koncentrera mig under en längre tid utan att bli fullkomligt mentalt utmattad. Men jag skulle nog ändå sätta mig bakom ratten om det var alldeles nödvändigt.


För mig är det tvärtom. Det är väldigt skönt och nästan meditativt att köra omkring!

Ja, det visar på det jag egentligen ville säga, men aldrig klämde ur mig:

Vi är antagligen varken bättre eller sämre bilförare än andra. Som individer är vi däremot olika i det avseendet. Bedöm din förmåga som individ, inte som del av en påhittad samfällighet. Klumpa inte ihop mig med en massa andra bara för att vi råkar ha en eller två saker gemensamt. Dra inte in mig i hela "aspergare i alla länder, förenen eder"-tramset.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav biologic » 2011-08-21 14:11:48

Det beror väl helt på person, och inom vilket område AS-problematiken är som starkast...? Det är väl därför som man måste ha ett intyg om lämplighet som förare? Jag tror inte att man kan generalisera. Det är likadant för de som har ADHD; impulsivitet kan leda till olyckor.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav kullan » 2011-08-21 14:13:31

Miche skrev:jag har lärt mig till fullo att hantera en bil i alla upptänkliga situationer tack vare mitt specialintresse, bilkörning! ;)


Har du belägg för det? :wink:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Magnus » 2011-08-21 14:19:24

kullan skrev:
Miche skrev:jag har lärt mig till fullo att hantera en bil i alla upptänkliga situationer tack vare mitt specialintresse, bilkörning! ;)


Har du belägg för det? :wink:


Håller med kullan, har du något belägg? Det med specialintresse för bilkörning och att man därför skulle vara bra låter ju väldigt konstigt!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Lakrits » 2011-08-21 14:27:01

- Gunde Svan är världens bäste skidlöpare genom tiderna!
- Har du några belag för det?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Taxus » 2011-08-21 14:33:52

Jag har ofta ganska svårt att koncentrera mig längre stunder då jag kör bil.
Helst undviker jag att köra längre sträckor, men om jag gör det pausar jag längs vägen.
Det är såklart också olika från dag till dag, beroende på vilken form man är i.
Taxus
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2011-06-17
Ort: NÖ Skåne

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Miche » 2011-08-21 14:51:00

Savanten Svante skrev:Det är väldigt skönt och nästan meditativt att köra omkring!

Jag kopplar av riktigt bra genom att köra på små krokiga vägar, finns nästan ingen bättre meditativ verksamhet!

kullan skrev:
Miche skrev:jag har lärt mig till fullo att hantera en bil i alla upptänkliga situationer tack vare mitt specialintresse, bilkörning! ;)

Har du belägg för det? :wink:

Att bilkörning är mitt specialintresse? Självklart! ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav kullan » 2011-08-21 15:36:22

Miche skrev:Att bilkörning är mitt specialintresse? Självklart!


Men tycker övriga trafikanterna att det är ett speciellt bra intresse du har då?

Och att du kör bra? :wink:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Savanten Svante » 2011-08-21 17:29:39

Lakrits skrev:
Savanten Svante skrev:
Lakrits skrev:Jag kör inte bil längre p.g.a. att jag numera inte kan koncentrera mig under en längre tid utan att bli fullkomligt mentalt utmattad. Men jag skulle nog ändå sätta mig bakom ratten om det var alldeles nödvändigt.


För mig är det tvärtom. Det är väldigt skönt och nästan meditativt att köra omkring!

Ja, det visar på det jag egentligen ville säga, men aldrig klämde ur mig:

Vi är antagligen varken bättre eller sämre bilförare än andra. Som individer är vi däremot olika i det avseendet. Bedöm din förmåga som individ, inte som del av en påhittad samfällighet. Klumpa inte ihop mig med en massa andra bara för att vi råkar ha en eller två saker gemensamt. Dra inte in mig i hela "aspergare i alla länder, förenen eder"-tramset.


Du tycker att det är olika, jag tycker att det är olika.

Är vi oense över det här?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Lakrits » 2011-08-21 17:36:03

Savanten Svante skrev:Du tycker att det är olika, jag tycker att det är olika.

Är vi oense över det här?

Nej, varför tror du det? Jag skrev ju att det du skrev visade vad jag tycker.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Savanten Svante » 2011-08-21 17:59:43

Bra, då förstår jag rätt! :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Koboshi » 2011-08-21 18:55:59

Finns det tydliga uppsatta delpoänger så att säga.
Finns det något sätt att mäta om man bättre eller sämre förare? Eller är allt subjektivt?

Jag försöker vara så hänsynsfull som möjligt då jag vet hur många olyckor uppkommer genom felaktiga beteenden men är jag bättre för det? Är jag bättre bara för att jag följer hastighetsgränsen, motorbromsar vid rödljus, håller tresekundersregeln m.m. ? Vilken måttstock använder vi?
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Miche » 2011-08-21 21:21:24

kullan skrev:Men tycker övriga trafikanterna att det är ett speciellt bra intresse du har då?

Eftersom jag inte har som specialintresse att intervjua övriga trafikanter om mina intressen så kan jag inte svara på den frågan!

kullan skrev:Och att du kör bra? :wink:

Självklart har jag märkt på övriga trafikanter att de tycker att jag kör bra, varför skulle jag annars alltid hamna först i köerna, något måste jag ju göra rätt när de följer mig så slaviskt! ;)

Äsch, skojar bara!

Visst händer det att jag gör misstag i trafiken, men vem är perfekt?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Oskar » 2011-08-21 21:41:22

Är påväg att ta körkort för närvarande och både mina föräldrar och körläraren anser att jag kör mycket bra och säkert, så då då borde jag rimligtvis vara en bra bilförare. Tror att det skiljer sig mycket från person till person beroende på hur bra man kör.
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Magnus » 2011-08-21 22:50:42

Miche skrev:
kullan skrev:Men tycker övriga trafikanterna att det är ett speciellt bra intresse du har då?

Eftersom jag inte har som specialintresse att intervjua övriga trafikanter om mina intressen så kan jag inte svara på den frågan!

kullan skrev:Och att du kör bra? :wink:

Självklart har jag märkt på övriga trafikanter att de tycker att jag kör bra, varför skulle jag annars alltid hamna först i köerna, något måste jag ju göra rätt när de följer mig så slaviskt! ;)

Äsch, skojar bara!

Visst händer det att jag gör misstag i trafiken, men vem är perfekt?


Jag :D
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav imperativ » 2011-08-21 23:58:38

Fråga: Är vi bra bilförare?
Svar: Nej!

Varför? För detta är något väldigt individuellt.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-22 9:53:24

KrigarSjäl skrev:Jag kan inte se varför aspergare skulle vara sämre bilförare än andra.

Några slags problem verkar finnas. Det är ju inte helt ovanligt att aspergare kör upp mängder med gånger t.ex. och ibland ger upp.

Jag kan tänka mig att det kan bli problem med det faktum att man måste hålla koll på väldigt många olika saker, särskilt i stadstrafik, men också bara genom att framföra fordonet. Att köra kräver att man antingen medvetet eller automatiserat gör en massa olika saker samtidigt.

De flesta NT jag känner till klarar körkortet på 1 eller 2, max 3 uppkörningar (jag har faktiskt aldrig hört om en NT som kört upp fler gånger, däremot aspergare som kört upp 5 ggr har jag hört flera berätta).

Teoriprovet däremot verkar aspergare klara på ett försök oftast, medan NT:ar inte alls sällan får skriva upp två gånger.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Magnus » 2011-08-22 9:59:45

Bror Duktig skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag kan inte se varför aspergare skulle vara sämre bilförare än andra.

Några slags problem verkar finnas. Det är ju inte helt ovanligt att aspergare kör upp mängder med gånger t.ex. och ibland ger upp.

Jag kan tänka mig att det kan bli problem med det faktum att man måste hålla koll på väldigt många olika saker, särskilt i stadstrafik, men också bara genom att framföra fordonet. Att köra kräver att man antingen medvetet eller automatiserat gör en massa olika saker samtidigt.

De flesta NT jag känner till klarar körkortet på 1 eller 2, max 3 uppkörningar (jag har faktiskt aldrig hört om en NT som kört upp fler gånger, däremot aspergare som kört upp 5 ggr har jag hört flera berätta).

Teoriprovet däremot verkar aspergare klara på ett försök oftast, medan NT:ar inte alls sällan får skriva upp två gånger.


Jag har tagit körkort 5 gånger och aldrig missat på vare sig teorin eller körningen :D
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-22 10:21:57

Magnus skrev:Jag har tagit körkort 5 gånger och aldrig missat på vare sig teorin eller körningen :D

Jag har tagit körkort 4 gånger (B, CE, DE, A - tog du BE separat eller, varför tagit körkort 5 ggr? Jag fick BE på köpet med CE), men missade uppkörningen för MC när slalomen var förlagd i ösregn med djupa pölar. Fick rejäl vattenplaning, men lyckades hålla koll på MC:n och stannade snyggt fast på fel ställe.

Hörde av en som gjorde liknande och då fick beröm och godkänt för att ha visat hur väl han klarade en sådan situation, men det fick alltså inte jag, utan det var tack och hej, liksom för 75 % av alla andra som körde upp den dagen och då missade just på slalomen - de flesta fick dock inte vattenplaning, men drog ned på farten p.g.a. dålig sikt och risk för vattenplaning under inbromsningen i den värsta pölen). Verkar lite konstigt att ha samma krav på slalom vad gäller tid o.s.v. när den är placerad i ett gäng av vattenpölar och det störtregnar hela dagen, men så är det. Nästa gång jag körde upp var det normalt väder och uppkörningen gick normalt till och jag fick min behörighet.

Förutom slalomfadäsen, har jag klarat alla moment under alla uppkörningar på första försöket. Men när jag är i aspergerkretsar, har jag känt mig mycket ovanlig med detta.

Jag hade kunnat "köra" på garagevändningen, eftersom det var min sämsta gren. Jag övade otroligt mycket på garagevändningar innan uppkörningen. Som tur är används de ju aldrig eller sällan IRL och själv kör jag gamla veteran-MC och sysslar inte med fartkonster. Men på småvägar behövs inte särskilt hög fart för att det ska kännas som det går fort. Min egen HD har perfekt avvägd tyngfördelning för mig. Låg tyngdpunkt, men känns inte så låg som lite nyare HD (typ krigare) som liksom inte vill låta sig flyttas lika lätt som min.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Miche » 2011-08-22 10:30:22

En del Aspisar verkar ha klara problem med hastighets- och avståndsbedömningar vilket givetvis är nödvändiga kunskaper för att kunna hantera komplexa trafiksituationer.

Många har problem med att utföra flera saker samtidigt, om det hänger på växlingen så finns möjligheten att skaffa körkort för automatväxlad bil, men är det andra saker så är de ett klart hinder för att ha möjlighet att skaffa körkort.

Jag tror att huvudanledningen till att fler Aspisar behöver köra upp fler gånger innan de lyckas är dels att trafikinspektören dels ofta försöker få uppköraren att slappna av genom att vara lite skämtsam, vilket kan skapa motsatt effekt, dels genom att Aspisar kan vara för stelbenta när det gäller trafikregler, ex. de vägrar att köra över en spärrlinje trots att det är enda sättet att passera ett hinder, själv har jag hört en historia om en person som vid uppkörningen höll på att köra rakt in i en container som stod på körbanan.

Teoriboken har inga exempel där man tvingas bryta mot reglerna för att komma fram, det kanske är fel tänkt av författarna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Magnus » 2011-08-22 10:32:42

Bror Duktig skrev:
Magnus skrev:Jag har tagit körkort 5 gånger och aldrig missat på vare sig teorin eller körningen :D

Jag har tagit körkort 4 gånger (B, CE, DE, A - tog du BE separat eller, varför tagit körkort 5 ggr? Jag fick BE på köpet med CE), men missade uppkörningen för MC när slalomen var förlagd i ösregn med djupa pölar. Fick rejäl vattenplaning, men lyckades hålla koll på MC:n och stannade snyggt fast på fel ställe.

Hörde av en som gjorde liknande och då fick beröm och godkänt för att ha visat hur väl han klarade en sådan situation, men det fick alltså inte jag, utan det var tack och hej, liksom för 75 % av alla andra som körde upp den dagen och då missade just på slalomen - de flesta fick dock inte vattenplaning, men drog ned på farten p.g.a. dålig sikt och risk för vattenplaning under inbromsningen i den värsta pölen). Verkar lite konstigt att ha samma krav på slalom vad gäller tid o.s.v. när den är placerad i ett gäng av vattenpölar och det störtregnar hela dagen, men så är det. Nästa gång jag körde upp var det normalt väder och uppkörningen gick normalt till och jag fick min behörighet.

Förutom slalomfadäsen, har jag klarat alla moment under alla uppkörningar på första försöket. Men när jag är i aspergerkretsar, har jag känt mig mycket ovanlig med detta.

Jag hade kunnat "köra" på garagevändningen, eftersom det var min sämsta gren. Jag övade otroligt mycket på garagevändningar innan uppkörningen. Som tur är används de ju aldrig eller sällan IRL och själv kör jag gamla veteran-MC och sysslar inte med fartkonster. Men på småvägar behövs inte särskilt hög fart för att det ska kännas som det går fort. Min egen HD har perfekt avvägd tyngfördelning för mig. Låg tyngdpunkt, men känns inte så låg som lite nyare HD (typ krigare) som liksom inte vill låta sig flyttas lika lätt som min.


Taxi!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-22 10:50:55

@Magnus, det ingick när jag tog DE, men du tog taxi före DE då kanske?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav Magnus » 2011-08-22 10:53:57

Bror Duktig skrev:@Magnus, det ingick när jag tog DE, men du tog taxi före DE då kanske?


Ja, jag hade ingen tanke på att ta dom andra då!
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Är vi bra bilförare?

Inläggav geocache » 2011-08-22 10:59:58

Eftersom jag varken har bilkörkort eller bil så är jag ju egentligen inte rätt person att skriva i denna tråden, men alltid när jag är ute i trafiken så är jag hela tiden uppmärksam på fordon jag möter eller är på köras om av (konstig svenska där...), och ännu mer uppmärksam på de andra trafikanterna är jag när jag cyklar eller när jag kör EU-moped. Och inför korsningar tar jag alltid några sekunders ögonkontakt med förare i fordonen som också närmar sig korsningen, kollar alltid om svängande fordon blinkar.

Och jag har hela tiden hög broms- och styrberedskap när jag är ute och kör.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in