Kända människor med As?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Inger » 2006-08-20 12:19:07

aycon skrev:Gällande Robert Gustafson så berättar alla som känner honnom privat att han är väldigt avskärmad, innåtvärnd och privat av sig. Att han "spelar apa" på scen/inför kameran men är en helt annan person så fort han inte har blickarna på sig.


Så tror jag det kan vara för många skådespelare och komiker. Att man "gömmer" sig bakom en scenpersonlighet. Salvador Dalí som ju var exhibitionistisk så det förslår avslöjade i nån intervju att han egentligen är väldigt blyg. Hade man ju aldrig kunnat tro!

FreeSpirit skrev:Joisst men är dessa kändisar sådär jättelyckliga då?


Det tror jag ingen menat heller. De som är kända är säkert inte lyckligare än nån annan. Den store poeten/författaren/vetenskapsmannen Goethe t ex sa nåt i stil med att "Jag har begåvats med ett vackert yttre och hög intelligens, är välbärgad och har haft framgång i allt jag företagit mig. Ändå kan har jag inte varit riktigt lycklig mer än sammanlagt två veckor av mitt liv."

FreeSpirit skrev:Det vet vi ju inte TV presenterar ju mest illusioner om livet, och inget annat. Och när TV ska skildra verklighet så är det ändå på "kanalens sätt". Så jag vet inte, känner mig skeptisk.Tror inte man ska ha sina förebilder på TV, utan någon _verklig_ person man kan snacka med osv.


Jag betraktar dem inte som förebilder, utan tycker bara att det är kul att hitta andra med NPF.

aycon skrev:Själv tycker jag det är ganska irrelevant för egen del huruvida olika kändisar har as eller inte. Däremot så tror jag det är något som kan vara possitivt ur samhällssynpunkt. Dvs att "vanliga" människor förstår att man inte måste vara konstig och misslyckad bara för att man har ett neuropsukiatriskt handikapp.
Ett bra sådant exempel var ju en engelsk fotbollspelare som gick ut med att hade tourett vilket gav många människor en annan syn på det handikappet.


Exakt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:26:45, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2006-08-20 21:08:28

Kristofer:

Det verkar dock som om de är förklarings- och exemplificeringsmodeller för NT. Jag får intrycket av att de är nyttiga för NT:s för att dessa ska förstå att aspies faktiskt kan och kan fixa saker.

--------------------------------------------------------------------------------------
Där har du helt rätt. Många jag träffat, om inte de flesta, förståsigpåare har en tendens att klappa en på huvudet. Om man då drar till med att Einstein och andra historiskt viktiga personer hade AS, så är det ju 'in your face'.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:26:45, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2006-08-20 21:10:03

aycon:

Pressmedelandet handlade dessutom om att Gustafsson hade gått ut offecielt med att han fått en diagnos på papper, inte att han kände igen sig eller liknande.
--------------------------------------------------------------------------------------Var har du sett det?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:26:45, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Torsdag » 2006-08-20 21:58:28

KrigarSjäl Det finns en citera knapp som du borde titta närmare på ;)

angående Robert Gustavsson så är det väl den sista personen man skulle misstänka ha AS även om det säkert inte är helt omöjligt.
något pressmeddelande hittat jag inte
så vad snackar du om aycon?
Senast redigerad av Torsdag 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav Emma CC » 2006-08-20 22:15:55

En aspergare på ett annat forum berättade för mig att det har stått i Ögonblick att Robert Gustavsson har AS-diagnos.
Jag läste det tyvärr inte själv, trots att jag får hem tidningen. Jag hade slängt den innan jag fick reda på det.
Senast redigerad av Emma CC 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
Emma CC
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2005-10-20

Inläggav KrigarSjäl » 2006-08-20 22:29:04

Emma CC skrev:En aspergare på ett annat forum berättade för mig att det har stått i Ögonblick att Robert Gustavsson har AS-diagnos.
Jag läste det tyvärr inte själv, trots att jag får hem tidningen. Jag hade slängt den innan jag fick reda på det.


Jag har läst den artikeln. Det var en professionell lekledare som uttryckte sig svävande om att "både Robert Gustafsson och Stefan Sundström gått ut med att de har AS". Dock utan att ge källhänvisning. F.ö. hade den professionelle lekledaren (teaterpedagog el. liknande) en del suspekta ideer om att aspergare och förståndshandikappade i olika åldrar utvecklas av att göra dramaövningar gemensamt.

Det är märkligt vad man slösar på skattemedel...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Dundie » 2006-08-21 14:21:14

Emma CC skrev:En aspergare på ett annat forum berättade för mig att det har stått i Ögonblick att Robert Gustavsson har AS-diagnos.
Jag läste det tyvärr inte själv, trots att jag får hem tidningen. Jag hade slängt den innan jag fick reda på det.


Konstigt, Robert Gustavsson är den sista man skulle misstänkt ha Asperger.
Senast redigerad av Dundie 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
Dundie
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2006-08-08
Ort: Stockholm/Solna

Inläggav Emma CC » 2006-08-21 17:11:40

Dundie skrev:
Emma CC skrev:En aspergare på ett annat forum berättade för mig att det har stått i Ögonblick att Robert Gustavsson har AS-diagnos.
Jag läste det tyvärr inte själv, trots att jag får hem tidningen. Jag hade slängt den innan jag fick reda på det.


Konstigt, Robert Gustavsson är den sista man skulle misstänkt ha Asperger.

En snabb googling gav mig inget utom denna sida http://www.imdb.com/name/nm0349052/ klicka på [url="http://www.imdb.com/name/nm0349052/bio](show me more)[/url] där står det att han har dx AS.

Men jag har inte en aning om hur seriös den där sidan är, har aldrig sett siten förut.

Vet inte heller om det är sant eller ej att han skulle ha AS, men jag tycker inte att det verkar totalt omöjligt.
Han är ju rätt speciell. Kanske med eller bara AD/HD? Eller bara rykte.
Senast redigerad av Emma CC 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
Emma CC
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2005-10-20

Inläggav aycon » 2006-08-21 21:11:01

Torsdag skrev:angående Robert Gustavsson så är det väl den sista personen man skulle misstänka ha AS även om det säkert inte är helt omöjligt.
något pressmeddelande hittat jag inte
så vad snackar du om aycon?


Det stod i Riksföreningens Autisms medlemstidning Ögonblick för ca ett halvårsen (eller om det närmar sig ett år sedan nu). Det var två andra kända svenska skådespelare som också gått ut offecielt med att då fått diagnos men deras namn lade jag inte på minnet tyvärr. Minst en av diagnoserna hade ställts i samband med att deras barn fått diagnos innom autsimsspektrumet.
Senast redigerad av aycon 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
aycon
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Tharx » 2006-08-22 9:26:15

Jag känner till en del historiskt sett välkända människor som eventuellt kan ha haft Aspergers Syndrom. Fast som sagt - det skulle kunna utformas en formel för hur mycket glädje (om man nu mäter ett s.k. levnadsvärde i det) som framkommer ur hög intelligens samt massiv framgång, samt hur denna glädje rimligen minskar i förhållande till storleken på dessa.

De som nästan säkerligen haft AS, kan nämnas vara: H.P. Lovecraft, Isaac Newton, Franz Kafka och Erik Satie.

Sedan skall följande ha eller ha haft AS, men det är diskutabelt: Jane Austen, Karl XII, Albert Einstein (vilken alla förespråkare för ett särskilt tillstånd verkar vilja få kopplad till sig!), Glenn Gould, Robert T Bakker, H.C. Andersen, Michelangelo, Ludvig van Beethoven, Friedrich Nietzsche, Thomas A. Edision, Michael Palin, Steven Spielberg, mfl.
Senast redigerad av Tharx 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
Tharx
 
Inlägg: 229
Anslöt: 2006-08-22

Inläggav Inger » 2006-08-22 12:01:21

Hela monty python-gänget verkar mer eller mindre aspiga i mina ögon.

Spielberg har själv sagt att han har det, om jag inte tar miste.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2006-08-22 21:10:37

Tharx skrev:Jag känner till en del historiskt sett välkända människor som eventuellt kan ha haft Aspergers Syndrom. Fast som sagt - det skulle kunna utformas en formel för hur mycket glädje (om man nu mäter ett s.k. levnadsvärde i det) som framkommer ur hög intelligens samt massiv framgång, samt hur denna glädje rimligen minskar i förhållande till storleken på dessa.

De som nästan säkerligen haft AS, kan nämnas vara: H.P. Lovecraft, Isaac Newton, Franz Kafka och Erik Satie.

Sedan skall följande ha eller ha haft AS, men det är diskutabelt: Jane Austen, Karl XII, Albert Einstein (vilken alla förespråkare för ett särskilt tillstånd verkar vilja få kopplad till sig!), Glenn Gould, Robert T Bakker, H.C. Andersen, Michelangelo, Ludvig van Beethoven, Friedrich Nietzsche, Thomas A. Edision, Michael Palin, Steven Spielberg, mfl.


Verkar troligt, särskilt Kafka och Nietzsche. Tror ni förresten att andra epoker och kulturer värderar AS-personligheter högre än vår? I så fall vilka?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Emma CC » 2006-08-23 8:04:32

Nu har jag "fastnat" på att hitta det där i Ögonblick, som säger att Robert G har AS.
Jag var på FA GBG igår, och passade på att leta i gamla nummer av Ögonblick.
Hittade en artikel om teaterprojekt i numret som även handlar om "egen bostad" (nr 1 2006), men där stod inte ett dyft om Robert Gustavsson.
Något mer nummer som hade reportage om teater hittade jag inte.

Den som vet vilket nummer och VAR det står om Robert G, får gärna berätta för mig. Jag vill gärna läsa själv vad de skrev.
Senast redigerad av Emma CC 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
Emma CC
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2005-10-20

Asperger???

Inläggav dumle » 2006-08-23 10:31:27

Världens smartaste lever på 400 kronor
2006-08-23
Det ryska geniet Grigory Perelman kan få runt 7 miljoner för sin lösning på en av matematikens svåraste gåtor. I stället bor han hemma hos mamma och lever på drygt 400 kronor i månaden.

Perelman, som bor i St Petersburg, chockade vetenskapsvärlden när har kom på lösningen till ett matteproblem som kallas "The Poincare Conjecture", ett av världens mest svårlösta gåtor. Men han är inte intresserad av att få belöningen på 1 miljon dollar, som erbjudits av det amerikanska Clay-institutet, skriver brittiska tidningen Telegraph.




I stället för det glammiga liv som anstår världens största genier lever Grigory Perelman minst sagt enkelt. Han bor tillsammans med sin mamma i en enkel lägenhet i St Petersburg, där de tillsammans klarar sig på hennes pension på drygt 400 kronor i månaden.

Och han tycks inte helt förtjust i uppmärksamheten kring sin person på senare tid.

- Jag tror inte att något jag säger kan vara av det minsta intresse för offentligheten, säger han till Telegraph.

Lösningen på matematikproblemet presenterade Grigory Perelman på internet, och inte i en vetenskaplig tidskrift.

Grigory Perelman är utbildad vid universitet i St Petersburg och har bland annat jobbat med undervisning.

Av döma av utseendet är det ovårdat, så begåvad av intelligens och motsägande....ett av sina intressen, är att plocka bär i skogen.

aspergerdrag!!!! ja tror det iallafall av döma av de faktan lämnats.
Senast redigerad av dumle 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Inläggav Inger » 2006-08-23 13:37:46

Kul! Han låter lite aspig, ja. Eller i alla all väldigt anspråkslös. Efternnamnet låter judiskt. :) :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

tom cruise

Inläggav dumle » 2006-08-23 14:59:09

Tom Cruise fick sparken i natt
Filmjätten Paramount sparkar Tom Cruise.
De har tröttnat på filmstjärnans ständiga skandaler.
- Hans beteende den senaste tiden är oacceptabelt, säger företagets företrädare Sumner Redstone.

--------------------------------------------------------------------------------

I 14 år har Tom Cruise, 42, levererat filmsuccé efter filmsuccé till Hollywoodgiganten Paramount - och i gengäld fått bra betalt. Men nu är det slut.
Företaget tänker inte skriva något nytt kontrakt med filmstjärnan.
- Vi gillar honom som person, men trots det tyckte vi det var fel att förnya kontraktet, säger Redstone i en intervju i Wall street journal.

Har blivit driftkucku
Tom Cruise har blivit en driftkucku sedan han gjort bort sig gång på gång. Bland annat har Cruise sagt att han ville äta moderkakan efter att Katie Holmes fött deras barn. Han har också tvingat journalister att besöka scientologerna, fördömt att Brooke Shields medicinerat mot sin förlossningsdepression och hoppat som en galning i Oprah Winfreys tv-soffa.
Publikfiaskot för det senaste Mission Impossible-filmen kan ha varit den utlösande faktorn för Paramount. Cruise är en av de i särklass bäst betalda stjärnorna i Hollywoods stall. Han har tjänat mer än fyra gånger så mycket som Johnny Depp, Brad Pitt and Tom Hanks, skriver Los Angeles Times.

Av KARIN OLSSON

jag har hade för mig att Tom Crusie ochså har drag av aspighet...av döma av gjort bort sig tillfällena kan man spekulera att aspigheten tillkännager sig på olika sätt...
Senast redigerad av dumle 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Re: Asperger???

Inläggav KrigarSjäl » 2006-08-23 19:40:42

dumle skrev:Världens smartaste lever på 400 kronor
2006-08-23
Det ryska geniet Grigory Perelman kan få runt 7 miljoner för sin lösning på en av matematikens svåraste gåtor. I stället bor han hemma hos mamma och lever på drygt 400 kronor i månaden.

Perelman, som bor i St Petersburg, chockade vetenskapsvärlden när har kom på lösningen till ett matteproblem som kallas "The Poincare Conjecture", ett av världens mest svårlösta gåtor. Men han är inte intresserad av att få belöningen på 1 miljon dollar, som erbjudits av det amerikanska Clay-institutet, skriver brittiska tidningen Telegraph.

Intressant! Han och Sartre är väl de enda som vägrat ta emot Nobelpriset?




I stället för det glammiga liv som anstår världens största genier lever Grigory Perelman minst sagt enkelt. Han bor tillsammans med sin mamma i en enkel lägenhet i St Petersburg, där de tillsammans klarar sig på hennes pension på drygt 400 kronor i månaden.

Och han tycks inte helt förtjust i uppmärksamheten kring sin person på senare tid.

- Jag tror inte att något jag säger kan vara av det minsta intresse för offentligheten, säger han till Telegraph.

Lösningen på matematikproblemet presenterade Grigory Perelman på internet, och inte i en vetenskaplig tidskrift.

Grigory Perelman är utbildad vid universitet i St Petersburg och har bland annat jobbat med undervisning.

Av döma av utseendet är det ovårdat, så begåvad av intelligens och motsägande....ett av sina intressen, är att plocka bär i skogen.

aspergerdrag!!!! ja tror det iallafall av döma av de faktan lämnats.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

perleman

Inläggav dumle » 2006-08-23 22:49:16

http://www.n24.se/dynamiskt/rich_famous ... 540187.asp

en länk till vederbörande person och det har lämnats några kommentarer som inlägg på länken.
Senast redigerad av dumle 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
dumle
 
Inlägg: 290
Anslöt: 2006-04-04
Ort: halland

Inläggav Agatha » 2007-05-26 18:10:35

<a href="http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_15553819.asp">Les Murray</a>.
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav KrigarSjäl » 2007-05-26 18:50:37

Intressant artikel om Les Murray. Trots att jag är ganska vänstervriden kan jag inte låta bli att gilla hans inställning:

I Australien betraktas Murray som en besvärlig outsider, en egensinnig lantis som vågar bråka med vänsterfolk, liberaler och feminister – och som vägrar tillhöra något som helst kollektiv.

–Att ha gått i skolan räcker mer än väl.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Helena » 2007-05-28 22:18:03

Jag förstår att det är intressant att fundera över såna här saker. Skönt att känna att man inte är den ända "underliga" människan i världen. Men jag kan känna en viss sorg av att höra om de stora hjältarna. Det får mig att känna mig så liten och obetydlig. De hade eventuellt Asperger och utförde stordåd. Jag har Asperger, och vad gör jag? Sitter hemma utan att klara av varken studier eller arbete.

Kanske de annorlunda människorna hade mer "utrymme" tidigare men jag tror att känslan av utanförskap, den som kommer innifrån, är svår att hantera vare sig man blir accepterad eller inte. Fast så här i efterhand när man sett vad deras annorlundahet lett fram till så kanske det ser ut som om de blev mer accepterade förr. Eftersom så många talar så bra om dem idag.

Förr så kunde man mycket lätt mista livet om man var annorlunda och kom med nya åsikter. Det händer än i dag i vissa länder.

Egentligen vet jag inte riktigt vart jag vill komma med det här resonemanget. Antar att jag bara tänker högt.
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Inläggav Pemer » 2007-05-29 1:38:03

Jag tycker också det mest tyder på att vi i realiteten har fått bara sämre och sämre förutsättningar att hänga med. Och det är klart, på Leonardo da Vincis eller Ludwig von Wittgensteins tid handlade inte världen på långa vägar om lika mycket där man ska förväntas vara högpresterande hela hela tiden...

Då var det inte omöjligt att man ägde sin egen bostad och inte hade några mer löpande kostnader för att bo, bostaden fanns redan och var betald, sedan tillkom inte heller några ytterligare löpande kostnader för el, telefon, tv, bredband osv, eller knappt ens för försäkringar... Hade man sedan ett eget lantbruk med kor, grisar och höns var man kanske mer eller mindre självförsörjande på maten.

Utvecklingen fram till idag har gjort tillvaron mycket mer inrutad där det krävs avsevärt mer av var och en i varje avseende, och därmed finns oerhört mycket fler potentiella fallgropar för den som har ett lite annorlunda sätt att tänka och fungera.

Inte minst märks det ju då på ekonomin. Det krävs en massa pappersarbete man måste klara av att ta tag i och få gjort ens för att man ska få lägsta tänkbara skamersättning, och samhället drar utan att blinka genast in motsvarande summa från den lilla skärv man får i ersättning om man råkar få en symbolisk spottstyver för en fritidssyssla. Det är inte konstigt alls om man går under ekonomiskt bara av att sitta här med sitt Asperger och göra precis vad man kan, orkar och hinner för att hänga med i tillvaron. Så nog kräver omvärlden och dagens samhälle massor av en... på ett sätt som jag inte tror fanns i särskilt många avseenden förr i världen...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:26:46, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Några till

Inläggav "Åke" » 2007-06-01 21:20:58

Fler personer med diagnosen skulle enl. vad jag hört varit bl a:

- Fredrik Wikingsson (el. Filip Hammar), från Kanal 5:s 100 höjdare; kommer dock inte ihåg vem som sades ha diagnosen, han som kommer från Sundsvall var det dock.
- Hans Asperger
- Michael Palin (fr. Monty Python)
- Alan Turing (brittisk kryptoexpert, knäckte enigma)
- Woody Allen
- Charles Darwin
Senast redigerad av "Åke" 2011-05-04 10:26:47, redigerad totalt 1 gång.
"Åke"
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2007-05-24

Inläggav Le_Manuel_Da_Riot » 2007-06-18 0:43:33

Flera personer med Neuopsykiatriska handikapp.

George W. Bush - AS
Tom Cruise - ADHD
Hela Kinesiska Kommunistpartiet - AS
Gary Numan - AS
Ozzy Osbourne - ADHD
Senast redigerad av Le_Manuel_Da_Riot 2011-05-04 10:26:47, redigerad totalt 1 gång.
Le_Manuel_Da_Riot
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2006-12-21
Ort: Vallda

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in