"Unga väljare ofta okunniga om politik"

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Tomtenissa » 2008-01-18 16:06:40

VAFAN?!

Jag och mina kompisar och bekantskapskrets (valdigt manga... kan nog slanga in 90% av min arskurs fran gymnasiet ocksa ... politik var det storsta samtalsamnet i ljushallen, matsalen och skophallen pa rasterna och innan och efter skolan... men i min arskurs fanns det ocksa folk som satt i styrelsena i MUF, Ung Vanster, Gron Ungdom och LUF sa mellan oss aktiva ungdomar var det nastan alltid verbalt krig) hade stenkoll pa de olika partierna och hade kollat upp vara hjartefragor langt innan valet. Manga av oss gick ocksa pa debatter och torgdebatter dar man fick stalla egna fragor. Den enda som inte hade nagon koll av mina vanner hade varit lite disitra hela den sommaren sa det ar forstaeligt. Han gick in i rostlokalen och valde den lapp som sag mest farggrann ut "rolig" enligt hanom... Gissa vilka?... FI... han fick nastan slaganfall nar vi berattade det.. smart att inte lasa pa lappen liksom... -_-

Vi var alla forstagansvaljare ('87or)... Alltsa.. "valdigt ofta okunniga" vadda... pa Mars?!

Och jag tror inte det har nat med social klass att gora heller, om man nu ska dra det sa langt. Visst.. majoriteten av oss ovan namna personer ar i mitten av medelklass till overklass men manga ar ocksa fran familjer som lever pa existensminimum. Lustigt nog nar vi pratade om vad vi valt efterat sa var de flesta som rostade pa moderaterna och folkpartiet de som lever pa existensminimum.
Bland medel och overklassen vann folkpartiet och centern. De som hade rostat minst pa moderaterna var de som lever i overklasshem.

Jag undrar om jag bara rakar kanna otroligt kanstiga ungdomar eller om professorn mojligtvis kan ha fel?
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 11:18:46, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav Tomtenissa » 2008-01-18 16:09:26

Linus_på_linjen skrev:Finns det inte något som lyder ungefär:

Är man inte kommunist vid 20 har man inget hjärta, är man kommunist vid 40 har man ingen hjärna.


Jag tror inte att man sager nagon specifik alder, bara typ "ar man inte [vanster] nar man ar ung har man inget hjarta, ar man fortfarande [vanster] nar man ar vuxen har man ingen hjarna"

:? tror jag iaf..
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-18 16:16:47

Tror inte ungdomar ser särskilt nyktert på politiken; ofta väljer de politisk riktning som ett statement, som en pose, för att den passar musiksmaken & klädstilen etc. Titta bara på vänsterungdomarna med sina palestinasjalar & dreads...

Självklart har man bättre koll som 40-åring än som 17-åring.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Le_Manuel_Da_Riot » 2008-01-18 23:04:54

KrigarSjäl skrev:Tror inte ungdomar ser särskilt nyktert på politiken; ofta väljer de politisk riktning som ett statement, som en pose, för att den passar musiksmaken & klädstilen etc. Titta bara på vänsterungdomarna med sina palestinasjalar & dreads...

Självklart har man bättre koll som 40-åring än som 17-åring.


Ska jag säga vad som faktiskt är rätt?

M - Eurodance, Tranceband(Eurodance i 3/4)(Synthar på Presets och pengar på det)
Kd - New Age, Ambient (lugnande och sååå antigay det kan bli)
Fp - Swedish Folklore (Ingen slang här inte)
C - Dansband (Mot logdansen)

Mp - Reggea, Jungle(Drum'n'Bass)(Allt Karbiskt)
S - Pop, Rock(Rocken har alltid varit Arbetarens musik)
V - French House (Det ultimata. Radikala Samplingar och ingen skymt av synthar)

Sd - ALL SWEDISH.
PP - Det som finns hos PB.

Ville bara säga det.
Senast redigerad av Le_Manuel_Da_Riot 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Le_Manuel_Da_Riot
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2006-12-21
Ort: Vallda

Inläggav MsTibbs » 2008-01-19 0:20:20

Le_Manuel_Da_Riot skrev:Ska jag säga vad som faktiskt är rätt?

M - Eurodance, Tranceband(Eurodance i 3/4)(Synthar på Presets och pengar på det)
Kd - New Age, Ambient (lugnande och sååå antigay det kan bli)
Fp - Swedish Folklore (Ingen slang här inte)
C - Dansband (Mot logdansen)

Mp - Reggea, Jungle(Drum'n'Bass)(Allt Karbiskt)
S - Pop, Rock(Rocken har alltid varit Arbetarens musik)
V - French House (Det ultimata. Radikala Samplingar och ingen skymt av synthar)

Sd - ALL SWEDISH.
PP - Det som finns hos PB.

Ville bara säga det.


Hm. Swedish folklore har jag ingen aning om vad det är. Bäst att bli moderat (synth gillar jag). Undrar vad jag ska rösta på om jag skall ta med Michael Jackson i beräkningen? Ett parti som har en ganska svart/vit syn på världen kanske? Förlåt MJJ jag var bara tvungen... Tja, Piratpartiet verkar bäst. Passar min ekonomi och har ett tillräckligt stort spektra av musik för att jag ska kunna fortsätta lyssna på BÅDE Michael Jackson och synth. :)

Jag fyller, trots partibok, nog ändå rätt bra mallen för folkhögskoleelev:
Converseskor, röstar åt vänster och har någon gång i sitt liv gått i terapi...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Ganesh » 2008-01-19 0:22:41

Jazz?
Blues?
Soul?
Hip-Hop?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav MsTibbs » 2008-01-19 1:21:49

Ganesh skrev:Jazz?
Blues?
Soul?
Hip-Hop?


Vi får be Riot lägga in de med på politiska skalan, så vi vet vad vi ska rösta på nästa gång ;)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Alien » 2008-01-19 2:07:53

Ganesh skrev:Hur masn röstar är uppenbarligen en klassfråga. (Fråga Sören Holmberg) Men också hur kunnig man är. Och hur intresserad man är. Information och kunskap är bra. Men det kostar att skaffa sig det. Dels tid och dels blir det lättare att skaffa sig mer information om man redan vet mycket. Alltså detso mer man vet, desto lättare är det att skaffa sig mer vetande.

För övrigt, man skulle ju tro att de som behöver politikernas hjälp mest skulle engagera sig mest. Men så är det inte. Utslagna, missbrukare, arbetslösa, invandrare med flera "behövande" röstar i mindre utsträckning än genomsnittet. Skriver färre upprörda insändare med mera. Det skulle inte förvåna mig om aspiesar:
röstar mer sällan
inte så ofta är medlemmar i pol. partier
sällan skriver insändare
sällan eller aldrig ringer till Ring P1
ytterligt sällan skickar skrivelser till statsrådet Borg
etc


I USA brukar väl bara runt 50% rösta. Delvis kanske på att inget röstkort ramlar i brevlådan; man måste först gå och registrera sig. Sen är det samma där, de fattiga röstar inte. Av okunnighet el för att de utgår från att politikerna inte är intresserade av deras problem. Lärde mig i skolan att i USA finns det två stora partier, som bägge är konservativa. De fackanslutna röstar visserligen på demokraterna, men för den skull har de ingen större likhet med socialdemokraterna.

Jag skrev visst några insänder en gång i tiden. Visserligen inte partipolitiska. Men det var innan jag fick min diagnos. Sen dess svävar alltid Jantelagen över mig:
- Du ska inte tro att nån är intresserad av vad du tycker, du som inte är som andra
- Du ska inte tro att du kan påverka något, du är för ranglåg för det

Inlärd hjälplöshet kallas det visst, när man inser att man inte kan påverka sin egen situation och än mindre samhället. Jag hade fler illusioner när jag var yngre.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2008-01-19 2:11:30

MsTibbs skrev:Jag vill rösta på sakfrågor; inget enskilt parti täcker mina åsikter mer än i bästa fall till hälften ungefär. Tyvärr tror jag att antalet röstande skulle minska drastiskt om vi införde direktdemokrati. Orka sätta sig in i allt, liksom... Jag känner mig oerhört icke-insatt i politik, trots att jag varit aktiv i flera år, trots att jag vann nutidsorienteringen i skolan, trots att jag läser flera tidningar dagligen etc.


Ja, vi vet ju hur det brukar gå i Schweiz. Det är inte så stor procent som röstar. Utom när det är intressanta frågor som:

Ska X (laglydig, hårt arbetande invandrare som bott 10 år i Schweiz) här i staden få bli schweizisk medborgare?

De flesta i staden röstade Nej. Antagligen för att de i princip hatade alla utlänningar.

Jag tycker Schweiz är ett avskräckande exempel.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav MsTibbs » 2008-01-19 2:16:27

Alien skrev:
MsTibbs skrev:Jag vill rösta på sakfrågor; inget enskilt parti täcker mina åsikter mer än i bästa fall till hälften ungefär. Tyvärr tror jag att antalet röstande skulle minska drastiskt om vi införde direktdemokrati. Orka sätta sig in i allt, liksom... Jag känner mig oerhört icke-insatt i politik, trots att jag varit aktiv i flera år, trots att jag vann nutidsorienteringen i skolan, trots att jag läser flera tidningar dagligen etc.


Ja, vi vet ju hur det brukar gå i Schweiz. Det är inte så stor procent som röstar. Utom när det är intressanta frågor som:

Ska X (laglydig, hårt arbetande invandrare som bott 10 år i Schweiz) här i staden få bli schweizisk medborgare?

De flesta i staden röstade Nej. Antagligen för att de i princip hatade alla utlänningar.

Jag tycker Schweiz är ett avskräckande exempel.


Jag tror att procentuellt fler sverigedemokrater än sossar/moderater röstar även i Sverige. Ju färre som röstar, ju extremare blir resultaten. (Får ingen rösta alls har vi diktatur tom). Detta är halvt ironiskt skrivet, men trots allt inte helt osanning.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Le_Manuel_Da_Riot » 2008-01-19 14:32:56

Ganesh skrev:Jazz?
Blues?
Soul?
Hip-Hop?


Allt som har att göra med Riktiga Instrument är åt vänster.
Trots att synthar är audiella robotar (Robot = Arbetare. På något östeuropeiskt lands språk) så finner den RIKTIGA arbetarklassen den onödig, eftersom att man kan göra ljuden själva via gitarr, bas, piano, trummor och till viss del samplingar.

MEN

Den synthen som attraherat arbetarna ar Acid, d.v.s Rolands TS-303. Daft Punk använder den rikligt i låten Rollin' & Scratchin'.
Senast redigerad av Le_Manuel_Da_Riot 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Le_Manuel_Da_Riot
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2006-12-21
Ort: Vallda

Inläggav nallen » 2008-01-19 17:52:21

tahlia skrev:Jag har varit åt vänster sedan jag blev politiskt medveten. Kommer definitivt aldrig att rösta höger.

Det är väl på nåt sätt självklart med tanke på att det knappt finns några högerpartier i det här landet, definitivt inga i riksdagen i.a.f.

EDIT: stavfel
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav nallen » 2008-01-19 17:59:54

Ganesh skrev:Jazz?
Blues?
Soul?
Hip-Hop?

Nej
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Zombie » 2008-01-19 18:25:53

Ganesh skrev:Jazz?
Blues?
Soul?
Hip-Hop?

Klassiskt?

(är det ens lagligt för en vänstersinnad?...) :wink:
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2008-01-19 18:45:09

Alien skrev:I USA brukar väl bara runt 50% rösta. Delvis kanske på att inget röstkort ramlar i brevlådan; man måste först gå och registrera sig. Sen är det samma där, de fattiga röstar inte. Av okunnighet el för att de utgår från att politikerna inte är intresserade av deras problem.

Ja. Enormt problem, eftersom det är de fattiga och ranglåga som behöver politiken bäst.
Alien skrev:Jag skrev visst några insänder en gång i tiden. Visserligen inte partipolitiska. Men det var innan jag fick min diagnos. Sen dess svävar alltid Jantelagen över mig:
- Du ska inte tro att nån är intresserad av vad du tycker, du som inte är som andra
- Du ska inte tro att du kan påverka något, du är för ranglåg för det

Inlärd hjälplöshet kallas det visst, när man inser att man inte kan påverka sin egen situation och än mindre samhället. Jag hade fler illusioner när jag var yngre.

Vill bara säga, att jag läser med glädje så mycket jag orkar av dina kloka inlägg. :)
MsTibbs skrev:Jag vill rösta på sakfrågor; inget enskilt parti täcker mina åsikter mer än i bästa fall till hälften ungefär.

Samma här (minst).
Alien skrev:
MsTibbs skrev: Tyvärr tror jag att antalet röstande skulle minska drastiskt om vi införde direktdemokrati. Orka sätta sig in i allt, liksom... Jag känner mig oerhört icke-insatt i politik, trots att jag varit aktiv i flera år, trots att jag vann nutidsorienteringen i skolan, trots att jag läser flera tidningar dagligen etc.


Ja, vi vet ju hur det brukar gå i Schweiz. Det är inte så stor procent som röstar. Utom när det är intressanta frågor som:

Ska X (laglydig, hårt arbetande invandrare som bott 10 år i Schweiz) här i staden få bli schweizisk medborgare?

De flesta i staden röstade Nej. Antagligen för att de i princip hatade alla utlänningar.

Jag tycker Schweiz är ett avskräckande exempel.

Det var insikten om vanliga människors snåla trångsynthet och oförmåga till åtminstone respekt som gjorde slut på min flirt med anarkismen - väldigt slut.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2008-01-19 23:18:41

Linus_på_linjen skrev:Finns det inte något som lyder ungefär:

Är man inte kommunist vid 20 har man inget hjärta, är man kommunist vid 40 har man ingen hjärna.


Min dotter är då sannerligen inte kommunist. Men så har hon fått höra en hel del om hur hennes släktingar fått lida av kommunismen. Vi har väl lyckats bra med vår indoktrinering :P Trots detta är en av hennes bästa kompisar aktiv inom kommunistpartiet. Å andra sidan var hennes kille aktiv i Ungmoderaterna. Hon fick höra en del av honom, som hon berättade hemma. Jag hade genast en del invändningar mot hans åsikter. Så jag tror inte hon blev helt övertygad moderat. Som tur var tog det slut sen.

Risken är snarare att hon inte röstar alls. Alla partier låter ju bra när man läser partiprogrammet el lyssnar på deras tal. Och de flesta trängs i mitten nu. Många röstar av tradition el klass men framtidens väljare blir allt rörligare.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2008-01-19 23:23:08

Zombie skrev:
Alien skrev:
Alien skrev:Jag skrev visst några insänder en gång i tiden. Visserligen inte partipolitiska. Men det var innan jag fick min diagnos. Sen dess svävar alltid Jantelagen över mig:
- Du ska inte tro att nån är intresserad av vad du tycker, du som inte är som andra
- Du ska inte tro att du kan påverka något, du är för ranglåg för det

Inlärd hjälplöshet kallas det visst, när man inser att man inte kan påverka sin egen situation och än mindre samhället. Jag hade fler illusioner när jag var yngre.

Vill bara säga, att jag läser med glädje så mycket jag orkar av dina kloka inlägg.


Tack för dina vänliga ord. :)

Zombie skrev:
MsTibbs skrev:Jag vill rösta på sakfrågor; inget enskilt parti täcker mina åsikter mer än i bästa fall till hälften ungefär.

Samma här (minst).


Samma här också.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav KrigarSjäl » 2008-01-20 0:06:48

SD: Eddie Meduza, Ronny & Ragge, Kenneth and the Knutters.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Le_Manuel_Da_Riot » 2008-01-20 15:20:25

Zombie skrev:
Ganesh skrev:Jazz?
Blues?
Soul?
Hip-Hop?

Klassiskt?

(är det ens lagligt för en vänstersinnad?...) :wink:


Vet ej, men min brorsa är vänster och diggar Chopin.
Senast redigerad av Le_Manuel_Da_Riot 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Le_Manuel_Da_Riot
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2006-12-21
Ort: Vallda

Inläggav Linus_på_linjen » 2008-01-20 17:25:01

Alien skrev:
Linus_på_linjen skrev:Finns det inte något som lyder ungefär:

Är man inte kommunist vid 20 har man inget hjärta, är man kommunist vid 40 har man ingen hjärna.


Min dotter är då sannerligen inte kommunist. Men så har hon fått höra en hel del om hur hennes släktingar fått lida av kommunismen. Vi har väl lyckats bra med vår indoktrinering :P Trots detta är en av hennes bästa kompisar aktiv inom kommunistpartiet. Å andra sidan var hennes kille aktiv i Ungmoderaterna. Hon fick höra en del av honom, som hon berättade hemma. Jag hade genast en del invändningar mot hans åsikter. Så jag tror inte hon blev helt övertygad moderat. Som tur var tog det slut sen.

Risken är snarare att hon inte röstar alls. Alla partier låter ju bra när man läser partiprogrammet el lyssnar på deras tal. Och de flesta trängs i mitten nu. Många röstar av tradition el klass men framtidens väljare blir allt rörligare.


Jag håller verkligen med om att det inte är kul att välja mellan 7 socialdemokratiska partier. Och sofflocket som är så bekvämt.
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Linus_på_linjen
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2007-10-13
Ort: Stockholm

Inläggav Ganesh » 2008-01-20 17:29:12

Tack linus . Desto fler som ligger kvar fast förankrade på sofflocket desto gladare blir jag. Då blir min röst allt mer värd för varje soffliggare, röstskolkare och blankröstare. Vi och de andra trogna röstare skickar en tacksamhetens slängkyss.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Linus_på_linjen » 2008-01-20 17:39:25

Ganesh skrev:Tack linus . Desto fler som ligger kvar fast förankrade på sofflocket desto gladare blir jag. Då blir min röst allt mer värd för varje soffliggare, röstskolkare och blankröstare. Vi och de andra trogna röstare skickar en tacksamhetens slängkyss.


Fast fram till förra valet har jag föredragit SD framför sofflocket. Alltid lika roligt att höra företrädarna för de olika socialdemokraterna förklara hur allvarlig hot mot demokratin jag är.

Fast det kanske är slut på det roliga nu när de har chans att komma in i riksdagen. Hittils har jag aldrig röstat på något parti som kommit till makten. den enda gången jag lyckats hamna på de vinnande sida var folkomröstningen om Euron.
Senast redigerad av Linus_på_linjen 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Linus_på_linjen
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2007-10-13
Ort: Stockholm

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-01-20 17:44:24

Linus_på_linjen skrev:Jag håller verkligen med om att det inte är kul att välja mellan 7 socialdemokratiska partier. Och sofflocket som är så bekvämt.


Själv tycker jag snarare att de flesta partierna är borgerliga.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Ganesh » 2008-01-20 17:44:27

Fortsätt på sofflocket tack.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:18:49, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Återgå till Intressanta intressen



Logga in