Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Wine » 2011-08-09 13:56:44

Banzai skrev:Diskussionen (eller en av många i denna tråd) gäller mer sådana som mig; "gränsfallen" och var gränsen ska dras, vilka som är i behov av en faktisk diagnos osv. I och med DSM-V så blir gränsdragningen snävare vilket innebär att det kommer bli "svårare" för "gränsfallen" att få diagnosen. Diskussionen gäller också huruvida "gränsfallen" har behov av diagnos eller ej då dignosen är till för psykiatrin, ej patienten. En tredje diskussion som pågår är ifall det sker en över- och/eller underdiagnosticering idag (med utgång DSM-IV kriterierna).

Jag tror jag har förstått det mesta i tråden och vad som diskuteras, men jag har vissa koncentrationsproblem just nu så diskussionsdeltagarna får gärna rätta mig.


Tycker det stämmer överens ganska mycket med det som diskuterats här i tråden men du kanske menar att DSM är till för psykiatrin men diagnosen är ju till för patienten också kan man ju säga eftersom man genom den får möjligheter till stödinsatser från samhället.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Wine » 2011-08-09 14:11:37

Flawed skrev:Det finns problem med att likställa autism och asperger/högfungerande autism.
Det är oklart vad som är hönan och ägget?
Kan allvarligare fall av autism utlösas av en metabolsjukdom eller något?
Men visst skulle det vara trevligt om man blev en perfekt fungerande invid om man började suppplementera litium.


?

I studien du själv länkade till om bl.a. litium står det:

Method
Participants were children ages 5-16 years in Arizona with Autistic Spectrum Disorder (n = 55) compared with non-sibling, neurotypical controls (n = 44) of similar age, gender and geographical distribution. Neither group had taken any vitamin/mineral supplements in the two months prior to sample collection. Autism severity was assessed using the Pervasive Development Disorder Behavior Inventory (PDD-BI), Autism Treatment Evaluation Checklist (ATEC), and Severity of Autism Scale (SAS). Study measurements included: vitamins, biomarkers of vitamin status, minerals, plasma amino acids, plasma glutathione, and biomarkers of oxidative stress, methylation, sulfation and energy production.


Barnen i studien har någon form av autism spektrum diagnos vilket borde inkludera även asperger/högfungerande autism.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-09 14:35:38

Banzai skrev:Att du är i behov av denna hjälp är det verkligen ingen som ifrågasätter Prinsessan (är det okej att jag kallar dig för det?), i alla fall inte jag och jag tvivlar på att någon annan gör det. Som du har beskrivit din verklighet så går det så otroligt mycket energi att bara finnas och då är det inte konstigt att du behöver hjälp.

Diskussionen (eller en av många i denna tråd) gäller mer sådana som mig; "gränsfallen" och var gränsen ska dras, vilka som är i behov av en faktisk diagnos osv. I och med DSM-V så blir gränsdragningen snävare vilket innebär att det kommer bli "svårare" för "gränsfallen" att få diagnosen. Diskussionen gäller också huruvida "gränsfallen" har behov av diagnos eller ej då dignosen är till för psykiatrin, ej patienten. En tredje diskussion som pågår är ifall det sker en över- och/eller underdiagnosticering idag (med utgång DSM-IV kriterierna).

Jag tror jag har förstått det mesta i tråden och vad som diskuteras, men jag har vissa koncentrationsproblem just nu så diskussionsdeltagarna får gärna rätta mig.


Helt lugnt att du kallar mig det ^^ Jo men en del verkar tro att jag inte har just några problem, men det är ju oftast de som bara träffar mig en kort stund och/eller inom nått som är förutbestämt och så. Sen så frågade ju han hur många med AS som verkligen behövde sådan hjälp (iof har jag ju diagnosen HFA men de är ju i princip likadana). Är lite uppvarvad nu så förlåt om nått blir konstigt.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Abbreviation » 2011-08-09 14:48:57

Det här länkades i den tråden den här tråden är avknoppad från, jag tycker att det är relevant även här: http://www.modernpsykologi.se/amnen/psy ... -halsa.htm
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Ganesh » 2011-08-09 15:21:04

Om differentialdiagnostiska problem: http://apt.rcpsych.org/content/7/4/310.full

Lorna Wing om differentialdiagnostiska problem ang AS: http://www.mugsy.org/wing2.htm
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav mar0der » 2011-08-09 16:09:33

Ganesh skrev:Om differentialdiagnostiska problem: http://apt.rcpsych.org/content/7/4/310.full

Lorna Wing om differentialdiagnostiska problem ang AS: http://www.mugsy.org/wing2.htm


Bra länkar.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav mikael » 2011-08-09 17:26:52

På min tid fanns bara borderline och psykisk insufficient inom den alternativa vänsterpsykiatrin.
Fruängens dagsjukhus byggde på Freuds flummiga idéer.
Alla fick samma medicin oavsett den diagnos dom hade från den vanliga psykiatrin.
Alla skulle ha benzodiasepiener och gruppterapi samt årslånga tröstlösa psykodynamiska samtalsterapier.

Slutsatserna var ofta vansinniga, helt felaktiga.
Påtagligt många dog.
Dom fick skylla sig själva eller ville inte bli friska påstods det då.
Var med då folk blev helt psykotiska och tog livet av sig.
Jag har sett för mycket när det blev så här.
Diagnoserna ökar även inom somatikern.
Jag är en varm diagnosanhängare nu.
Hur många vill ha tillbaka den tiden?

Bra med många diagnoser så att man sedan kan utesluta och komma fram till dom rätta.
Behandlingar idag vet jag inte så mycket om förutom olika former av KBT samt dataprogram, utvecklingen går ju så fort.
Den psykodynamiska terapin har nog också moderniserats, men inget för mig.
Detta blev lite utanför ämnet.
Senast redigerad av mikael 2011-08-09 17:37:25, redigerad totalt 2 gånger.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-09 19:04:13

Hmm jag blir lite rädd när jag läser alla länkarna och sådär. Är rädd att bli av med mina diagnoser och därmed hjälpen, då det äntligen känns som att jag kanske kan få en chans att må bättre och liksom leva.

Visserligen har jag gått igenom en tämligen noggrann utredning där jag testats för allt möjligt inkl schizofreni, personlighetsstörningar m.m. och hade inget utav det, utan mina problem (samt de problem jag haft och så.. minns inte vad det heter, det där med ens sjukdomshistoria) tyder på att jag har just ADHD och HFA. Men när jag läser det här blir jag rädd att jag ska träffa nån "flummläkare" som tar bort de diagnoser jag har och återigen ger mig en diagnos som jag inte tycker stämmer (hade innan detta barnpsykos, borderline ps med drag av schizoid och schizotyp ps).

Visserligen har jag ju mina dagar då jag önskar bort autismdiagnosen men de går snabbt över då jag vet att det faktiskt är det jag har och det kommer inte bli bättre om jag inte försöker acceptera det och ta emot den hjälp jag faktiskt behöver.

Hmm blev kanske lite osammanhängade skrivet det här, men jag hoppas folk fattar ändå.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Ganesh » 2011-08-10 16:59:47

För att återgå till trådens ämne:

mar0der skrev:Om ens np diagnos stämmer, så ska den skapa SIGNIFIKANT LIDANDE FÖR PERSONEN I DESS VARDAG. Om det inte gör det, så ska inte diagnos sättas!


Påståendet är alltså att AS måste förorsaka lidande. Och lidande är ju ett knepigt begrepp, det är relativt, kontextberoende och individuellt.

Frågan är då vad DSM-kriterierna faktiskt säger om detta.

DSM IV skrev:The disturbance causes clinically significant impairments in social, occupational, or other important areas of functioning.


Ooops, det avr visst inte lidande AS skulle förorsaka. Det var besvär/svårigheter/problem. Och det är ju inte samma sak som lidande. Visserligen vet vi ju alla att besvär/svårigheter/problem kan orsaka lidande, men vi skall väl ändå inte jämföra äpplen och päron?
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Flawed » 2011-08-10 17:01:15

Om mjäll var ett psykiskt problem vad skulle det vara då?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Bali » 2011-08-10 17:12:33

Ganesh skrev:För att återgå till trådens ämne:

mar0der skrev:Om ens np diagnos stämmer, så ska den skapa SIGNIFIKANT LIDANDE FÖR PERSONEN I DESS VARDAG. Om det inte gör det, så ska inte diagnos sättas!


Påståendet är alltså att AS måste förorsaka lidande. Och lidande är ju ett knepigt begrepp, det är relativt, kontextberoende och individuellt.

Frågan är då vad DSM-kriterierna faktiskt säger om detta.

DSM IV skrev:The disturbance causes clinically significant impairments in social, occupational, or other important areas of functioning.


Ooops, det avr visst inte lidande AS skulle förorsaka. Det var besvär/svårigheter/problem. Och det är ju inte samma sak som lidande. Visserligen vet vi ju alla att besvär/svårigheter/problem kan orsaka lidande, men vi skall väl ändå inte jämföra äpplen och päron?

@ Ganesh, jag håller med herr Lakrits:"Du är min favorit bland elefantgudarna!".
Tusen tack för allt du skriver i bl.a. denna tråd! :-)151
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Wine » 2011-08-10 18:31:27

Ganesh skrev:Om differentialdiagnostiska problem: http://apt.rcpsych.org/content/7/4/310.full

Discussion

Asperger syndrome can be misdiagnosed as a variety of conditions (Box 6⇓) requiring contradictory treatments and having a range of outcomes. Misdiagnosis as schizophrenia leads to the prescribing of neuroleptics and an unnecessary risk of tardive dyskinesia; misdiagnosis as ADHD to the prescription of psychostimulants (e.g. methylphenidate), which can cause deterioration in behaviour in this population. The condition may also be at the root of treatment-resistant mental illness in adult psychiatry. Diagnostic confusion increases individual and family burden and causes families to seek unhelpful therapies or join the wrong support groups. Neuropsychiatric disorders may share similar symptoms, for example autistic behaviour in schizophrenia or hyperactivity in ADHD. The problems this poses clinicians are compounded by partial diagnostic assessments or the use of outdated diagnostic categorisations (e.g. putting all ‘autistic-type behaviours' into a psychotic category or being unaware of the existence of Asperger syndrome, which is not included in ICD–9 or DSM–III).

Box 6.
Differential diagnosis of Asperger syndrome

Other pervasive developmental disorders:

Autism

Pervasive developmental disorder not otherwise specified

Childhood disintegrative disorder

Rett disorder

Schizophrenia spectrum disorders:

Schizophrenia

Schizotypal disorder

Schizoid personality disorder

Adult attention-deficit hyperactivity disorder

Obsessive–compulsive disorder

Depression

Other diagnostic categories:

Semantic pragmatic disorder

Deficits in attention, motor control and perception

Multidimensionally impaired disorder

Multiple complex developmental disorder

Cerebellar affective syndrome

Developmental learning disability of the right hemisphere (social–emotional learning disorder

Non-verbal learning disability

Clearly, the differentiation of Asperger disorder from other conditions is complex because of the many possibilities for misdiagnosis. The key to correct diagnosis is a precise early developmental history, with a systematic discussion of all the criteria set out for Asperger syndrome (Wing, 1981; Gillberg, 1991) or Asperger disorder (American Psychiatric Association, 1994). Assessment instruments such as the ADI–R may be useful in establishing diagnosis. A multi-disciplinary team approach is critical, and diagnosis from a solely neurological, speech and language or educational point of view must cease if families are to be spared confused partial diagnoses. Although higher-functioning autistic spectrum disorders and Asperger syndrome may describe the same population, the latter term remains useful. As applied to higher-functioning children it is more acceptable to parents and ensures appropriate service provision for a group who, despite relatively normal cognitive ability, may have comprehensive difficulties.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Ganesh » 2011-08-10 18:49:45

Diit långa citat är intressant, annars hade jag ju inte länkat till texten. Men vad är din poäng? Jag läser texten som ett stöd för det jag säger i inlägget 15.59.47.

Det inte eventuellt lidande som är kravet för AS, det är graden av problem. Dvs graden av funktionsnedsättning. Dvs hjälpbehovet.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Wine » 2011-08-10 19:31:40

Ganesh skrev:Diit långa citat är intressant, annars hade jag ju inte länkat till texten. Men vad är din poäng? Jag läser texten som ett stöd för det jag säger i inlägget 15.59.47.


Tyckte det var intressant läsning i texterna som du länkade till i ett tidigare inlägg:

Ganesh skrev:Om differentialdiagnostiska problem: http://apt.rcpsych.org/content/7/4/310.full

Lorna Wing om differentialdiagnostiska problem ang AS: http://www.mugsy.org/wing2.htm


Även detta som är ett citat från Lorna Wing's text om differentialdiagnostiska problem ang AS som du länkade till tidigare:

Normal variant of personality

All the features that characterise Asperger syndrome can be found in varying degrees in the normal population. People differ in their levels of skill in social interaction and in their ability to read nonverbal social cues. There is an equally wide distribution in motor skills. Many who are capable and independent as adults have special interests that they pursue with marked enthusiasm. Collecting objects such as stamps, old glass bottles, or railway engine numbers are socially accepted hobbies. Asperger (1979) pointed out that the capacity to withdraw into an inner world of one's own special interests is available in a greater or lesser measure to all human beings. He emphasised that this ability has to be present to marked extent in those who are creative artists or scientists. The difference between someone with Asperger syndrome and the normal person who has a complex inner world is that the latter does take part appropriately in two-way social interaction at times, while the former does not. Also, the normal person, however elaborate his inner world, is influenced by his social experiences, whereas the person with Asperger syndrome seems cut off from the effects of outside contacts.

A number of normal adults have outstandingly good rote memories and even retain eidetic imagery into adult life. Pedantic speech and a tendency to take things literally can also be found in normal people.

It is possible that some people could be classified as suffering from Asperger syndrome because they are at the extreme end of the normal continuum on all these features. In others, one particular aspect may be so marked that it affects the whole of their functioning. The man described by Luria (1965), whose visual memories of objects and events were so vivid and so permanent that they interfered with his comprehension of their significance, seemed to have behaved not unlike someone with Asperger syndrome. Unfortunately, Luria did not give enough details to allow a diagnosis to be made.

Even though Asperger syndrome does appear to merge into the normal continuum, there are many cases in whom the problems are so marked that the suggestion of a distinct pathology seems a more plausible explanation than a variant of normality.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Ganesh » 2011-08-10 20:30:05

En viktig tanke är slutet i ditt Wing-citat.

Even though Asperger syndrome does appear to merge into the normal continuum, there are many cases in whom the problems are so marked that the suggestion of a distinct pathology seems a more plausible explanation than a variant of normality.


Alltså, så att säga, många har AS, men bara en del har så stora problem att AS blir ett funktionshinder. Och att diagnosen skall ställas på de som behöver hjälp. Så långt är det väl inget kontroversiellt i detta, Diagnosen handlar om beteenden och inte tex lidande. Och det är i vilken grad symptomen är handikappande som skall avgöras. Och för detta krävs utredningar. Och alla som kan misstänkas ha problem/beteenden som kan misstänkas vara relaterade till npf och orsaka funktionsnedsättnigar skall utredas.

Så bör det vara tycker jag. Förekommer det fel när det gäller utredningarna, ja det gör det nog. Ställs det felaktiga diagnoser, ja det gör det nog. En del får diagnos som nog inte skulle ha det. En del får inte diagnos som skulle ha det. En del får fel diagnos. Så är det nog.

Detta är en sak. Jag tror att man kan kalla det en statistisk sannolikhet snarare än en sanning.

En helt annan sak är att påstå att det finns under- eller överdiagnosticeringar generellt. Detta är fel därför att det inte finns någon empiri som stöder det, åtminstone inte i Sverige.

Eftersom lidande-argumentet inte längre är relevant i diskussionen återstår hjälpbehovet. Vill man hävda att det förekommer en överdiagnosticering måste man leda i bevis att många som får en AS/NPF diagnos saknar tillräckligt hjälpbehov eller har för litet d:o för att komma ifråga för en diagnos. I tråden har sådana bevis inte visats.

På motsvarande sätt måste man visa att många som uppfyller övriga AS/NPF kriterier och dessutom har tillräckligt hjälpbehov inte får diagnos för att man skall kunna hävda att det sker en underdiagnosticering.

Observera att detta handlar om dels att att ha AS, dels om att få en diagnos. Lorna Wing verkar göra en distinktion mellan å ena sidan att ha AS, och att ha AS och hjälpbehov, och att diagnos bara skall sättas i det senare fallet.

Om man befinner sig i den andra gruppen måste rimligen delvis bero på omständigheterna. Men dessa omständigheter kan ju ändras. I båda riktningarna.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav weasley » 2011-08-11 1:14:02

Nej, lidandet var nog olyckligt introducerat av misstag. Det står ju inte om det som en giltig anledning i DSM heller, utan det talas om nedsatta funktioner eller signifikanta svårigheter eller något liknande, jag minns inte på rak arm men tror det var Banzai som länkade till den korrekta skrivelsen.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Flawed » 2011-08-11 1:20:53

Man behöver inte lida för att bli vårdad inom psykiatrin heller.
Det räcker med att andra lider ibland.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Zombie » 2011-08-11 1:32:09

weasley skrev:Nej, lidandet var nog olyckligt introducerat av misstag.

Nu var en professionell utredare åtminstone en av dem som som gjorde det olyckliga misstaget, och h@n tycks också ha det väl förankrat bland kollegor. Då tycker jag inte man kan ta lätt på det. Då tyder det på något större.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-08-11 3:38:16

Zombie skrev:
weasley skrev:Nej, lidandet var nog olyckligt introducerat av misstag.

Nu var en professionell utredare åtminstone en av dem som som gjorde det olyckliga misstaget, och h@n tycks också ha det väl förankrat bland kollegor. Då tycker jag inte man kan ta lätt på det. Då tyder det på något större.


Hittills är det väl ändå inte fastställt att mar0der är professionell. Jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk tills han kommer ut ur skåpet.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav mar0der » 2011-08-11 8:25:00

Ganesh skrev:För att återgå till trådens ämne:

mar0der skrev:Om ens np diagnos stämmer, så ska den skapa SIGNIFIKANT LIDANDE FÖR PERSONEN I DESS VARDAG. Om det inte gör det, så ska inte diagnos sättas!


Påståendet är alltså att AS måste förorsaka lidande. Och lidande är ju ett knepigt begrepp, det är relativt, kontextberoende och individuellt.

Frågan är då vad DSM-kriterierna faktiskt säger om detta.

DSM IV skrev:The disturbance causes clinically significant impairments in social, occupational, or other important areas of functioning.


Ooops, det avr visst inte lidande AS skulle förorsaka. Det var besvär/svårigheter/problem. Och det är ju inte samma sak som lidande. Visserligen vet vi ju alla att besvär/svårigheter/problem kan orsaka lidande, men vi skall väl ändå inte jämföra äpplen och päron?


Din sarkasm åsido, så språkligt sett har du korrekt. Lidande och funktion är naturligvis inte definitionsmässigt samma sak men om du inte fungerar (funktionsnedsättning), och inte lider av det, så kan man fråga sig om det är en kliniskt signifikant nedsättning av funktion. Kom igen. Se helheten. Men jag skulle ha förståelse för att det fastnas i detaljer så ok.

Så för att tala klarspråk. Det skall fastställas en kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmåga inom något område i personens liv. Sen vad det innebär defineras säkert olika, för det är en tolkning utifrån både subjektiva och objektiva mått.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Ganesh » 2011-08-11 8:26:19

Till alla som följer tråden:

- Kolla den del av tråden som handlar om lidande, vad sägs, och vilka som säger.

- Kolla i tråden vad som sägs om vikten av att strikt hålla sig till DSM-kriterierna, som de faktiskt ser ut.

- Kolla vad som sägs i tråden om vikten av professionell kompetens.

- Kolla i tråden om varianter av typen "lita på min kompöetens" förekommer som argument, och vem/vilka som använder sådana argument.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav mar0der » 2011-08-11 8:32:55

Nu börjar det bli pinsamt med alla påhopp och ihopgaddningar gentemot någon ni påstår ha sagt att h*n är här av professionella skäl och inte privata, med negativ människosyn, uttalat sig att vara psykiater och så vidare.

Väldigt frustrerande att se att det blir sådan uppdelning i 'för' och 'emot' psykiatrin där alla som ens yttrar en positiv sak om dessa får sig ordentliga hyvlingar som sedan övergår i personliga påhopp. Fick höra innan att detta inte var ett 'gnällforum' men börjar fundera på motsatsen.

Så sluta leta efter språkliga detaljer. Om ni missförstår, fråga, istället för att sarkastiskt påpeka och använda det i er 'pajkastningstävling'.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav Ganesh » 2011-08-11 8:43:28

mar0der skrev:Din sarkasm åsido, så språkligt sett har du korrekt. Lidande och funktion är naturligvis inte definitionsmässigt samma sak men om du inte fungerar (funktionsnedsättning), och inte lider av det, så kan man fråga sig om det är en kliniskt signifikant nedsättning av funktion. Kom igen. Se helheten. Men jag skulle ha förståelse för att det fastnas i detaljer så ok.

Så för att tala klarspråk. Det skall fastställas en kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmåga inom något område i personens liv. Sen vad det innebär defineras säkert olika, för det är en tolkning utifrån både subjektiva och objektiva mått.


Försöker du göra detta till en semantisk fråga? Det är det inte.

Som du uttrycker dig om här och tidigare i tråden
Om ens np diagnos stämmer, så ska den skapa SIGNIFIKANT LIDANDE FÖR PERSONEN I DESS VARDAG.
är det ett tecken på att du faktiskt inte förstått det relevanta DSM-kriteriet. Observera att versalerna är dina, inte mina. Du ville alltså poängtera detta extra mycket.

Du verkar heller inte begripa att många aspiesar har just de problem som finns i kriteriet, och tycker att det är ok. Som inte lider av att ha det så, men där det orsakar problem i relation till omvärlden. På jobbet etc. Dvs stora problem, men inget eller litet lidande. Vanlig kombination. Men du verkar ha svårigheter att förstå det. Vilket måste vara ett problem vid diagnosticering. Särskilt om man samtidigt skall följa DSM strikt och samtidigt hålla sig med ett lidande rekvisit.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Re: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Inläggav lasseivägen » 2011-08-11 9:19:19

mar0der skrev:Nu börjar det bli pinsamt med alla påhopp och ihopgaddningar gentemot någon ni påstår ha sagt att h*n är här av professionella skäl och inte privata, med negativ människosyn, uttalat sig att vara psykiater och så vidare.

Väldigt frustrerande att se att det blir sådan uppdelning i 'för' och 'emot' psykiatrin där alla som ens yttrar en positiv sak om dessa får sig ordentliga hyvlingar som sedan övergår i personliga påhopp. Fick höra innan att detta inte var ett 'gnällforum' men börjar fundera på motsatsen.

Så sluta leta efter språkliga detaljer. Om ni missförstår, fråga, istället för att sarkastiskt påpeka och använda det i er 'pajkastningstävling'.

Har bara dålig erfarenhet av en psykiatriker, efter en timmes prat och 20 upplästa frågor påstod han att jag inte hade asperger. Besöket var en arbetsförmågebedömmning.
Min aversion mot psykologer, kommer sig av 28 års äktenskap med en.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Återgå till Aspergare och vården



Logga in