Släktforskning.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Heliora » 2010-01-15 0:13:10

BMW skrev:En intressant filosofisk fråga angående släktforskning är, hurpass viktigt är det biologiska kontra det sociala arvet? Tänk alla barn som kommer till via ägg och spermadonationer, där tjatas det ju hela tiden om att det biologiska inte betyder något och att deras sociala/juridiska fäder (mödrar) är deras riktiga föräldrar och donatorn har ingen betydelse i barnens liv. (alla resonerar inte på det viset, men många gör det)


Min pappa är adopterad och det ger mig som släktforskningsintresserad ett svårt läge. Pappas biologiska pappa ville inte veta av honom och mamman lämnade ifrån sig honom under typ förskoleåldern. Så han vill knappt veta av sin biologiska släkt och blir nästan upprörd när jag ens för det på tal. Medan han istället är jätteintresserad av sin adoptivsläkt.

Så jag har väl typ två släkter att forska kring då, den biologiska och adoptivsläkten. Men inget av dem känns vidare kul egentligen. Att forska kring adoptivsläkten - som pappa vill - känns lite "plastigt" och oäkta, men hur kul är det egentligen att forska kring en släkt som inte ens ville veta av min pappa??? :?
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Re: Hur många har ni träffat i verkligheten som är med här?

Inläggav Nefarious » 2011-08-03 16:23:23

Zombie skrev:Den som inte har träffat Pemer kan ju alltid be honom ta reda på hur han är släkt med en. Det ger säkert minst en träff. ;)


Åh, det låter intressant!

mnordgren:

Utbruten diskussion från den här tråden:

hur-manga-har-ni-traffat-i-verkligheten-som-ar-med-har-t7877-528.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Hur många har ni träffat i verkligheten som är med här?

Inläggav Zombie » 2011-08-03 16:26:00

Oj, Pemer, jag hoppas jag inte har överbelastat dig nu! :-)051 ;) Se till att be om lämpliga gentjänster och så vidare...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Hur många har ni träffat i verkligheten som är med här?

Inläggav Pemer » 2011-08-04 19:53:50

Zombie skrev:Den som inte har träffat Pemer kan ju alltid be honom ta reda på hur han är släkt med en. Det ger säkert minst en träff. ;)


:lol:

Zombie skrev:Oj, Pemer, jag hoppas jag inte har överbelastat dig nu! :-)051 ;) Se till att be om lämpliga gentjänster och så vidare...


Ingen fara! Än har inga förfrågningar om släktskap inkommit, i varje fall... :)

För övrigt är det just släktforskningen jag sitter med denna sommar när jag inte lyckas slita mig iväg åtminstone till de träffar jag själv utlyst. Håller på och nagelfar uppställningen av Pemer-ättlingar, plöjer igenom kyrkböcker och register till modern folkbokföring, beställer dödsboägarlistor från bouppteckningar och personakter mm för att uppdatera... ALLT. Nu ska det bli komplett och korrekt... :)

Fast det kommer att finnas lösa trådar kvar i de tidiga generationerna där det saknas vettiga ingångar till vart folket tagit vägen och var de ska kunna sökas. Men på de grenar som är kända "från början" och framåt ska det nog kunna bli komplett fram till nutid sånär som på de som emigrerat. Men när de har ovanliga efternamn och om de har kunnat välja svenskbygderna Minnesota kan man hitta riktigt mycket på ancestry.com, där finns bla ett Minnesota Birth Index 1935-2002 som jag hade stor nytta av härom dagen.

Det slog mig apropå det härom dagen att det är typiskt en vetgirig släktforskare att veta att Saint Paul ligger i Ramsey County och Minneapolis i Hennepin County...

Det skulle inte förvåna mig alls om det är fler forumister än Kimmelie som faktiskt finns i den här uppställningen, och att det bara är en fråga om att vi skulle träffas eller i varje fall få kontakt och byta namn, så att jag skulle känna igen namnet och inse hur det var fatt.

Har man rötter i bygder som Hjulsjö, Säfsnäs, Skinnskatteberg, Lindesberg... Köla, Frykerud, Fryksände... så är chansen nog hyfsat stor. Det är exempel på trakter där ättlingar från släkten Pemer rotat sig och bildat familj tidigt och där sedan deras ättlingar grenat ut sig mer och mer... och där man har suttit och plöjt igenom den ena husförhörslängden efter den andra och ibland bara plöjt igenom födelseboken för en viss tid....

Säga vad man vill, det är en vansinnigt rolig hobby! ...om man väl har tiden att ägna sig åt den, eller är för dum för att fatta att man inte har den tiden, som det ofta har handlat om för mig...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Hur många har ni träffat i verkligheten som är med här?

Inläggav Truly » 2011-08-04 23:44:58

Jasså där ser man. Jag har rötter i både Lindesberg och Frykerud. :D
Truly
 
Inlägg: 1741
Anslöt: 2009-11-25
Ort: Skogen

Släktforskning.

Inläggav Diskutia » 2015-01-26 0:06:48

Sveriges dödbok 1901–2013

Den sjätte utgåvan av Sveriges dödbok som kom i höstas är riktigt läsvärd (om det nu är tillbörligt att uttrycka det så).

Bild

Den är avsevärt bättre än de fem föregångarna.
Ur textinnehållet:
Skivan innehåller uppgifter om alla som avlidit i Sverige från 1901-2013, ur myndighetsdatabaser och genom projektet "Namn åt de döda".

Detta är den sjätte utgåvan av Sveriges dödbok. Denna version är kompletterad med omkring en miljon avlidna för perioden 1901-1946, som frivilliga medarbetare har registrerat i projektet, vilket gör hela tidsperioden komplett. För åren 2010-2013 har tillkommit 381 000 avlidna sedan förra utgåvan. Totalt innehåller DVD:n 9 290 000 poster. Den finns också för leverans på USB-pinne om din dator saknar DVD-läsare.

Dödboken kan användas på flera sätt. Lite intressant att nischa in sig i sökandet på olika sätt. Till exempel att checka in alla som avlidit fram till 2013 på den gata respektive i den fastighet man bor (vilka alltså var folkbokförda just där då de avled). En port på min gata toppar med överlägset mest döda i antal (alla andra portar/gatunummer är extremt långt efter vad gäller antalet). Vad det nu beror på?

Ett köp av denna dödbok rekommenderas!
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

Släktforskning.

Inläggav Pemer » 2015-01-27 9:07:26

Ah, vi delar det intresset? :-)Happy
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Släktforskning.

Inläggav matterik » 2015-02-07 12:49:08

Jag har släktforskat lite.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2015-03-06 3:15:14

Bump!

Jag är bara i början av min släktforskning. Tyvärr finns alla förfäder i svenskspråkiga Finland.

Har bara kommit så långt som till min farfars farfar. Hittade en husförhörslängd i en rippikirja ("biktbok" sade översättningsprogrammet men det är samma sak som husförhörslängd). Något som försvårar är att det känns som att nästan alla män hette Johan (Johansson) och nästan alla kvinnor Stina (Johansdotter). Hittade farfarsfar tack vare att de hade iaf en son med det ovanligare namnet Abraham. Men när jag tittade i nästa husförhörslängd fanns de inte där. De hade tydligen flyttat.

På Genealogiska samfundets sida (hiski) finns uppgifter digitaliserade (inte fotograferade gamla böcker med mer el mindre svårläst stil). Åh, så bra, tänkte jag! Men sen såg jag att dessa bara går till år 1850. Det finns döpta, vigda och begravda. Men när jag läser Döpta står det en siffra inom parantes efter moderns namn (23, 32, 47). Kan det vara moderns ålder? (Men fick min stackars anmoder barn så sent som vid 47 års ålder?) Hittade flera barn till ett par. Men det stämde inte med denna ålderssiffra. Johan fick barn med Lisa då hon var 38 år. Sex år senare fick de barn igen, men nu var hon plötsligt 34 år! Felskrivet i kyrkoboken el var det ett annat par med samma namn? Inte blir det bättre av att Lisa kan vara smeknamn för Elisabet. Är Johan och Lisa samma par som Johan och Elisabet? Att hon tycks ha fött två döttrar vid namn Johanna är inte så underligt; den tiden fick barn ofta samma namn som avlidna syskon. Däremot att hon var var 42 år vid födseln av den första Johanna och 34 år vid födseln av den andra Johanna två år senare.

Jag letade också efter en förkortningsordlista för släktforskning men där stod minsann inte alla ord med. Jag får gissa mig till att "Bd." inte betyder "band" utan "bonde" och att "Inhys." betyder inhysing, dvs inneboende.

Sedan har jag hittat en del släktingar på My Heritage. Men irriterande layout, det står ofta fel förnamn. En som heter Karl Johan kan kallas för Johan, men det hjälper inte att man skriver JOHAN med versaler, i släktrutorna står ändå bara Karl. Johan anses enligt amerikansk sed vara ett mellannamn.

Det finns mycket att läsa om släktforskning på nätet, för mycket tycker jag. Och ska man få tillgång till allt på vissa sajter måste man betala, i dollar el euro. Det låter komplicerat. Inte vet jag heller vilket som är bäst och s a s värt pengarna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav Lispington » 2015-03-06 14:49:58

Alien skrev:Jag är bara i början av min släktforskning. Tyvärr finns alla förfäder i svenskspråkiga Finland.

Samma här. Men det innebär som tur är, att det kan finnas utförligt material här i Sverige. Dels naturligtvis för tiden före 1809, men också för de som flyttade till eller arbetade i Sverige efter den tiden.

När det gäller vilka program, källor och andra resurser, som fungerar bäst, så finns det släktforskningsföreningar som man kan kontakta och få svar från.

a) Riksarkivet: Om släkt- och personforskning
b) Exempel på förening: Släktdata
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2015-03-08 2:45:22

Jag har kollat i Riksarkivet men de verkar bara ha från svenska län: http://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv

Ingenting från forna östra rikshalvan. Kyrkoböckerna blev förstås kvar i Finland, men när de digitaliserades så borde väl uppgifterna från den svenska tiden kunnat föras över till svenska riksarkivet. Hittar inte ens en länk. En del finns i Hiski, men vissa år är det luckor (kyrkoböckerna kanske har brunnit upp). Avfotograferingar av gamla kyrkoböcker är helt oläsliga ibland. Det är inte bara svårläslig stil, jag kan bokstavligen inte se någon skrift alls, bara bruna sidor med lite mönster av svart.

Skulle jag vilja veta lite om släktingar som emigrerat på senare år, dvs efter 1945 så är det sekretessbelagt. Jag vet att en del emigrerat till USA och hittade en sida om emigranter från Österbotten. Men trots att jag hittade emigranter med vårt släktnamn där så var de från fel by. En del emigranter bytte ju namn också, till namn som var lättare för amerikaner att uttala. Släktingen Johannes blev John men ändrade han också sitt släktnamn och i så fall till vad?

En del uppgifter finns på My Heritage, där andra släktingar lagt in uppgifter. Men när jag såg ett svart färgband över rutan på en gammal släkting blev jag rädd. Hade han dött utan att någon meddelat oss? Var tvungen att ringa till hans gode man, och nej han mådde som vanligt. Kanske är det programmet som "avlivar" alla födda 1920 och tidigare.

Hittade en annan amerikansk släktträdssida, Family Search. Men när jag såg att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga stod bakom sidan drog jag öronen åt mig.

En del finska sidor om släktforskning har en startsida där man kan klicka på en svensk flagga och få fram svensk text. Men när jag sedan klickar mig vidare så finns det bara finsk text. Klickar jag på svenska flaggan igen så kommer jag tillbaka till startsidan.

Men nu står mitt hopp till en finlandssvensk släktforskarsida. Väntar på att bli godkänd som medlem.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav Lispington » 2015-03-08 10:09:16

Vad tråkigt, att det inte fanns information hos Riksarkivet. När det gäller min släkt fanns det en del, men det gällde förstås mestadels administrativ information. De har varit akademiker, soldater och statsanställda på den sidan och hade väl kanske en del att göra med det nuvarande Sverige.

Här är en länk till Arkivverket och en till dess sida om släktforskning.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2015-03-12 15:12:37

Det hade varit enklare om jag härstammat från adel, präster (tog sig släktnamn redan på 1500-talet) el borgare (tog släktnamn ofta från naturen typ Lindgren), medan allmogen hade kvar sina patronymikon. Släktnamn behövdes ju inte så länge man bodde kvar i samma by där alla kände till en.

Farfarsfar verkar ha tagit sig vårt släktnamn efter en gård där han bodde och arbetade. Men det var många som bodde där, så samma släktnamn betyder inte samma släkt. Tidigare verkade gårdsnamnet bara vara ett binamn, så flyttade man till en annan gård fick man ett nytt binamn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav Lispington » 2015-03-12 15:26:20

Alien skrev:Det hade varit enklare om jag härstammat från adel, präster (tog sig släktnamn redan på 1500-talet) el borgare (tog släktnamn ofta från naturen typ Lindgren), medan allmogen hade kvar sina patronymikon.

Du får hoppas på att dina släktingar förekommer i rättsprotokoll. Laglydiga släktingar är mer eller mindre osynliga.

Om du känner till namnet på gården där en släkting levde, så kan gårdsnamnet förekomma i olika dokument, dels i former som "Anders på Berga", dels i skiftesprotokoll från storskiften och laga skiften. En självägande bonde på en liten gård kunde i värsta fall bli backstugusittare eller flyttas till en helt ny plats, vilket ibland får konsekvensen att den familjen "försvinner" ur olika dokumenttyper. Här kan även dokument från Sveriges geologiska undersökning och Lantmäteriet vara till hjälp.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Släktforskning.

Inläggav Pemer » 2015-03-12 16:48:12

Familysearch är bra, deras syn på släkt och att kartlägga sin släkt är riktigt bra med mormonkyrkan. Det var de som gjorde den första avfotograferingen av de historiska svenska kyrkböckerna under 40- och 50-talet. "Helt okej, om vi får kopior av fotona också" svarade Riksarkivet och fick allt gjort. Så det är mormonernas gamla analoga svartvita foton av böckerna man kan komma åt att se om man har abonnemang hos ancestry.com (som köpte svenska Genline som var först med kyrkböckerna online) eller hos Riksarkivet själva. Arkiv Digital som också har ett mycket smidigare användargränssnitt har däremot börjat om från början med ny modern digital fotografering i färg.

Jag har hittat jättemånga inte minst USA-emigranter under 1900-talet via Familysearch, och jätteofta när man har någon borttappad i Sverige i historisk tid kan man lyckas få upp ett spår, att t ex han/hon har fått barn längre fram i tid och därmed var personen hade hamnat, genom att så många svenska kyrkböcker har blivit indexerade. Om det är ett någorlunda ovanligt namn.

Eftersom jag har abonnemang hos Digital Arkiv blir allt sådant utmärkta hjälpmedel. "Bara" att leta upp den aktuella födelse- eller vigseluppgiften, eller vad det nu handlar om, och förhoppningsvis kunna bekräfta att det är rätt person.

Jag löste en klassisk gåta i min mödernesläkt de Wahl när jag råkade började gå igenom alla sökträffar på namnen de Val, de Vahl, de Wahl, Dewahl, Dewall osv på Familysearch. Plötsligt fick jag se dopuppgifter på en massa söner till mina anfäder J(oh)an J(oh)ansson Dewall och (E)lisa(bet) Olofsdotter Spak, och att de hade fötts i Kila i Västmanland. I den artikel från 1958 där det mesta om deras familj hade publicerats hade artikelförfattaren inte haft någon uppgift om att de hade bott i Dalkarlstorp i Kila, men väl att hustrun kom därifrån. Han hade bara uppgift om maken som smed i Romfartuna, där han själv var född och där en dotter var född 1722 och min och Anders de Wahls anfader Jakob var född 1737. I övrigt hade inga barnafödslar hittats i Romfartuna, och det var ju inte så konstigt när jag tack vare Familysearch i stället kunde konstatera 55 år senare att de flesta barnen i stället hade fötts i Kila.

I familjen fanns en känd bror Olof, som artikelförfattaren hade fått för sig skulle vara född 1731, som sedan var försvunnen, och jag hade letat efter någon Olof Jansson, född 1731 i Romfartuna, i massor av församlingar i trakten för att försöka se om det fanns någon agnatisk* de Wahl-gren efter honom. Men upptäckten av dopuppgifter på barn födda i Dalkarlstorp i Kila löste den knuten. Den Olof man hade fått var född 1723 i Kila, och så fort jag letade efter honom i Västerås-Barkarö församling kring 1780, då hans mor dog där, så fanns han där, och äntligen kunde jag hitta en rejäl gren från honom. Ända till våra dagar.

*Agnatisk härstamning = på rak manslinje. (En rak kvinnolinje kallas matrilinjär, en uppställning av alla ättlingar kallas cognatisk eller kognatisk.)

de Wahl-släkten har blivit så makalöst vitt utgrenad redan på den agnatiska sidan att jag inte har hunnit mer än att jobba med den biten av den släkten. Får jag leva länge nog ska jag definitivt kartlägga alla cognatiska ättlingar också med tiden. Är inte ens klar med det agnatiska där än, nio år efter att jag "bröt igenom" på mammas raka fäderne och upptäckte tillhörigheten till släkten de Wahl. På Pemer-sidan är det däremot alla cognatiska ättlingar jag jobbar häcken av mig för att sammanställa. Två medlemmar här på forumet hör till skaran, som jag vet om, more10 och Kimmelie. Antagligen några till också utan att jag vet om det. Hittills genom åren har jag upptäckt tiotals kändisar som Pemer-ättlingar (Christer Lindarw, Marie Serneholt, Stefan Sauk, Stefan Löfven, Wille Crafoord, Shanti Roney, Carl Johan de Geer... eh, Anna-Karin Kammerling, golfaren David Lingmerth, operasångerskorna Anne Sofie von Otter och Nina Stemme, på helt olika grenar... och diverse fler...!), och minst fem-sex gånger har jag plötsligt hittat folk jag känner, som det gick till med more10. Vi var ju dessutom "redan" släkt genom att jag härstammar från hans (raka fäderne-) släkt, så vid den upptäckten började jag nästan bara skaka på huvudet för mig själv. :)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Re: Släktforskning.

Inläggav matterik » 2015-03-14 13:18:28

Jag har ett släktträd som heter Almlöfs släktträd på ancestry.se
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2015-03-15 17:01:08

Jag har ofta svårt att läsa vad det står i de avfotograferade kyrkböckerna. En ana var sytningsman. Snytning har jag hört talas om men sytning? Google is your friend, och jag hittade på Anbytarforum (borde jag vara med där, men de kanske bara skriver om svenska anor?) följande förklaring:

undantagsman på andra ställen, dvs en som lämnat sitt lantbruk till någon yngre mot löfte om kost och bostad framöver.


En sak som avskräcker mig från att bli medlem på vissa sajter är att man måste uppge sitt riktiga namn. Är jag paranoid som ogillar att uppge mitt riktiga namn på nätet? Alla kan ju läsa där, även de som inte är medlemmar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav Lispington » 2015-03-17 23:36:00

Alien skrev:En sak som avskräcker mig från att bli medlem på vissa sajter är att man måste uppge sitt riktiga namn. Är jag paranoid som ogillar att uppge mitt riktiga namn på nätet? Alla kan ju läsa där, även de som inte är medlemmar.

Nej, när det gäller internet är det en sund form av skepsis. Däremot kan jag förstå varför det krävs på en släktforskningswebbplats. Tanken är nog att folk skall hitta varandra, både om de råkar vara släkt och för att få tillgång till källmaterial o.dyl.

Du kan lösa problemet halvt om halvt genom att skapa en ny, intetsägande e-postadress, som du bara använder på den webbplatsen (och andra liknande den). På så sätt kopplas inte sökningar till din vanliga e-postadress. Jag har ett par gamla sådana "skräpadresser" från den tiden det var omöjligt att ange en e-postadress utan att få tonvis med skräppost. En av dem använder jag fortfarande vid t.ex. inköp via nätet.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Släktforskning.

Inläggav Zima33 » 2015-03-19 3:40:55

Alien skrev:En sak som avskräcker mig från att bli medlem på vissa sajter är att man måste uppge sitt riktiga namn. Är jag paranoid som ogillar att uppge mitt riktiga namn på nätet? Alla kan ju läsa där, även de som inte är medlemmar.


Jag är medlem på ancestry, där väljer man användarnamn själv.

Alla kan läsa ditt namn (och ofta även personnummer) på ratsit, birthday, eniro osv... är det släktforskning så gör det väl inget att folk ser ditt namn? Däremot om man är med på lite mer kinky sajter är det ju bra att vara anonym. Hehe.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2015-03-26 1:16:35

Kollade i Dödboken på Landsarkivet. De flesta av mina avlidna släktingar finns i Finland men det finns några i Sverige också. Men när jag kollade hittade jag ett par äldre avlidna men inte en som var yngre. Ska inte alla vara med? Det är ju inget annat än födelse- och dödsdatum (och ev vigseldatum) som står där, det står inte något mer känsligt som dödsorsak. Eller tas inte de som föddes för mindre än 75 år sedan med?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2015-03-26 1:25:22

Det är inte epostadressen som är mitt största bekymmer utan att man i t ex Anbytarforum måste uppge sitt riktiga för- och efternamn. Att det finns på ratsit etc gör väl inget så länge ingen på nätet vet mitt riktiga namn.

Mtp så mycket hat det finns på nätet (se bara på Trolljägarna) så känns det osäkert att avslöja vad man heter, särskilt när man har ett ovanligt namn. Jag har mött rätt mycket hat bara på detta forum (typ "den enda goda feministen är en död feminist"), så jag känner mig inte trygg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Släktforskning.

Inläggav Richard » 2015-03-28 0:17:19

Släktforskning är kul. Min farmor släktforskade en hel del o kom tillbaka till 1500-talet. Men det är inte så intressant, då min farmor, farfar o morfar kommer från Centraleuropa (typ södra Tyskland, Österrike o Tjeckien), o nån gren ledde till Frankrike.

Men som "en kul grej" (inte så kul nu), var att farmor hittade en judisk gren. O eftersom hon jobbade inom Gestapo under andra världskriget, så rekommenderades hon att inte fortsätta på den...

Roligare skulle vara att forska vidare på min mormors sida, var namn är Jansson o är svensk så långt tillbaka vad hon vet. Ersson hette hennes farfar. Var på 90-talet på Uppsala Universitet (eller om det var Bibliotek) o kollade upp denna Ersson i Yxsjöberg socken på mikrofilm, men kom inte längre.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Släktforskning.

Inläggav Smultron » 2015-03-28 0:38:40

Har en brokig bakgrund minst sagt. Kan verkligen kalle mig för europe :)
Smultron
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2015-03-27

Släktforskning.

Inläggav Alien » 2015-03-29 2:31:29

Richard skrev:Roligare skulle vara att forska vidare på min mormors sida, var namn är Jansson o är svensk så långt tillbaka vad hon vet. Ersson hette hennes farfar. Var på 90-talet på Uppsala Universitet (eller om det var Bibliotek) o kollade upp denna Ersson i Yxsjöberg socken på mikrofilm, men kom inte längre.

Nuförtiden finns kyrkoböckerna ofta på nätet så man behöver inte resa någonstans utan kan studera dem på internet. T ex på Riksarkivet och Arkiv Digital. (Fast det hjälper ju inte mig, eftersom mina förfäder inte fanns i Sverige.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in