Polisens och politikernas prioriteringar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav micke83 » 2011-08-02 12:16:15

Politiker och polisledning skrämmer oss med terrorister och begär anslag för att investera i dyr övervakningsutrustning som nosar varenda medborgare i nacken. Att norgebombaren aldrig sade halv sju i telefon eller skrev ett enda mail som kunde ha fångats upp av denna utrustning gör inget, så länge folk är rädda för spöken får spökjäganra härja fritt. Men vad händer med de verkliga hoten? hon som blev våldtagen för att hon hade en för kort kjol? hon som blev rånad och nästan kvävd på kuppen för att hon hade en för tjock guldkedja? han som blev ihjälsparkad för att han tyckte att man inte ska kissa i någons port? Blev dom hjälpta av FRA? och hur många är dom?

Jag har länge hävdat och vidhåller att störst nytta för medborgarna (kanske inte för staten) gör vanliga hederliga patrullerande poliser som kan svara på frågor om vägen för turister, hjälpa folk att knuffa undan en bil med motorstopp, tillkalla hjälp och erbjuda första hjälpen till någon som skadat sig och framför allt vara inom rop-håll för den som blir utsatt för rån, hot misshandel, våldtäktsförsök eller vad det nu vara månde. Men i stället ser vi att polisen uppmanar folk att ta av sina halsband, förlänga sina kjolar, inte äga kontanter, inte köra för fin bil, så att de kan lägga sin tid och sina resurser på att skriva ut trafikböter, lyssna på folks telefonsamtal, fråga varför folk trotsar "uppmaningarna och ändå äger kontanter, går i kort kjol och/eller vistas på kungsgatan en fredagsnatt.

http://www.dn.se/sthlm/stockho​lmspolisen-ta-av-halsbandet

Moderator: Gjorde länken klickbar.
micke83
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2011-06-25
Ort: Stockholm

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav kullan » 2011-08-02 22:29:32

Jag håller med Micke83. Helt och hållet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav Parvlon » 2011-08-02 23:11:28

micke83 skrev: Jag har länge hävdat och vidhåller att störst nytta för medborgarna (kanske inte för staten) gör vanliga hederliga patrullerande poliser som kan svara på frågor om vägen för turister, hjälpa folk att knuffa undan en bil med motorstopp, tillkalla hjälp och erbjuda första hjälpen till någon som skadat sig
Annars kan man fråga vem som helst efter vägen. Fråga två stycken så är chansen större att det blir rätt. Finns tom. de som hjälper en att knuffa en bil. Däremot kommer det nog aldrig att bli polisens arbete.

micke83 skrev:och framför allt vara inom rop-håll för den som blir utsatt för rån, hot misshandel, våldtäktsförsök eller vad det nu vara månde.
Skulle vi ha en polis i alla hushåll då eftersom de flesta våldtäkterna begås i hemmen?

Det är inte farligt i samhället. Poliser i varje gathörn vill jag inte se.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav Lakrits » 2011-08-02 23:37:50

micke83 skrev:Politiker och polisledning (…) begär anslag

Kan de inte helt enkelt fotostatkopiera sina affischer som alla andra?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav Vildsvin » 2011-08-03 0:28:15

micke83 skrev:Politiker och polisledning skrämmer oss med terrorister och begär anslag för att investera i dyr övervakningsutrustning som nosar varenda medborgare i nacken. Att norgebombaren aldrig sade halv sju i telefon eller skrev ett enda mail som kunde ha fångats upp av denna utrustning gör inget, så länge folk är rädda för spöken får spökjäganra härja fritt. Men vad händer med de verkliga hoten? hon som blev våldtagen för att hon hade en för kort kjol? hon som blev rånad och nästan kvävd på kuppen för att hon hade en för tjock guldkedja? han som blev ihjälsparkad för att han tyckte att man inte ska kissa i i någons port?


Men det du tar upp är knappast några verkliga hot heller, det drabbar bara ett ytterst fåtal personer. Inte ens brott av Anders Breiviks kaliber en gång vart tionde år kan på allvar få ett samhälle på fall.

Det verkliga hotet mot oss i EU och USA är Kina och Ryssland. Eftersom nästan alla ryssar bor i västra delen av landet så går den mesta internationella ryska internettrafiken igenom EU. Det vore idiotiskt att låta bli att avlyssna den ryska internettrafiken och sväva i blindo för vad de har i görningen.

Tyvärr är många miljoner EU-medborgare beroende av rysk gas och det skulle bli en mycket kall vinter för dem om det kom fram att vi fokuserar på den ryska internettrafiken. Därför är det bra att det sker lite menlösa terrordåd då och då som han som sprängde sig i Stockholm, så vi har en legitim anledning att skylla vår avlyssning på.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav micke83 » 2011-08-03 9:01:23

@ Vildsvin
De så kallade mängdbrotten är ett större samhällsproblem än terrorism enligt mig eftersom de drabbar fler, kostar mer och prioriteras lägre än hjärnspöken som skattebrott, terrorism och polisens privata nöjen.

Även spektakulära dåd som WTC eller Oslo gör mindre skada per år än alla krossade rutor på skolgårdar, sålunda är det mer lönsamt att vakta skolgårdar än WTC och regeringskansli. Fler drabbas av misshandel än att bli sprängda i luften, vårda levande inte döda.

Att MILITÄREN övervakar ANDRA LÄNDER har jag ingenting emot, det är en del av gränsförsvaret, men att civila myndigheter (skattemyndighet, polismyndighet etc) inte bara får del av utan kan begära ut information från denna verksamhet helt lagligt är inte bra (det har alltid gått, men det har i alla fall varit formellt fel).

Och vad gäller regler för integritetsskydd gäller de bara så länge de inte behövs, för när de behövs så gör man undantag. PKU ska aldrig användas till annat än forskning (utom när Anna Lind och ev fler mördas), trängselskattekamerornas bilder är endast till för skattebeslut och ska aldrig användas till annat (utom när polisen ber om det) och hemlig telefonavlyssning omgärdas med regler som alltid ska följas (utom när polisen anser att det är bättre att inte följa dem).
Diverse spaningsregister ska städas med viss periodicitet (om inte registerhållaren anser att det är bättre att spara på informationen, alternativt kan den flyttas till ett register utan regler).

Lita aldrig på att staten värnar din integritet. Bin Ladins största skada var inte de som dog i NY, det är alla myndighetsövergrepp som följde därpå.
micke83
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2011-06-25
Ort: Stockholm

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav Vildsvin » 2011-08-03 9:57:19

micke83 skrev:De så kallade mängdbrotten är ett större samhällsproblem än terrorism enligt mig eftersom de drabbar fler, kostar mer och prioriteras lägre än hjärnspöken som skattebrott, terrorism och polisens privata nöjen.

Men terroristbrott får betydligt större mediauppmärksamhet än mängdbrott. Den politiker som förhindrar 1 terroristbrott kommer att få betydligt fler röster än den som förhindrar 1000 villainbrott.

Alltså finns det ingen anledning att bekämpa mängdbrott.

micke83 skrev:Även spektakulära dåd som WTC eller Oslo gör mindre skada per år än alla krossade rutor på skolgårdar, sålunda är det mer lönsamt att vakta skolgårdar än WTC och regeringskansli.

Det är en förhastad slutsats. Anledningen till att vandalisering kostar mer än terrordåd är att det finns så oerhört många fler personer som vandaliserar än som begår terrordåd. Man kan dessutom utföra vandaliseringar utan att någon annan är närvarande.

Det skulle inte vara lönsamt att placera en vakt på vartenda ställe nån ungdom kan vandalisera på.

micke83 skrev:Att MILITÄREN övervakar ANDRA LÄNDER har jag ingenting emot, det är en del av gränsförsvaret, men att civila myndigheter (skattemyndighet, polismyndighet etc) inte bara får del av utan kan begära ut information från denna verksamhet helt lagligt är inte bra..

Min poäng var att militären inte kan göra det eftersom det är för politiskt känsligt. EU är beroende av billig rysk gas. Vi är därför tvungna att skylla på brottsligheten när vi avlyssnar Ryssland.

micke83 skrev:Och vad gäller regler för integritetsskydd gäller de bara så länge de inte behövs, för när de behövs så gör man undantag. PKU ska aldrig användas till annat än forskning (utom när Anna Lind och ev fler mördas).

Alla som är med i PKU-registret har det gemensamt att deras föräldrar inte har sagt nej till att provet lagras. Alla myndiga som är med i PKU-registret har det gemensamt att de låtit bli att begära att provet förstörs.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav Flawed » 2011-08-03 11:49:48

Terrorism bör polisen inte ägna sig åt alls.
De borde hindra folk ifrån att dricka alkohol i sina egna hem istället.
Vet ni hur många fler människor som skadas i hemmet i fallolyckor i jämförelse med hur många människor som skadas av terrorbrott?
Jag garanterar att det är fler som drattar omkull hemma.
Polisen bör även konfiskera stolar,pallar,stegar samt Mickes tagentbord.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav Moggy » 2011-08-03 12:12:46

micke83 skrev:
Lita aldrig på att staten värnar din integritet. Bin Ladins största skada var inte de som dog i NY, det är alla myndighetsövergrepp som följde därpå.


Folk vill ha övervakningssamhället med den trygghet som det utlovar. Folk ställer i princip upp på att bli övervakade och tycker att har man inget att dölja och har man inget att oroa sig för.

Den här integritetsdebatten är en intellektuell diskussion som intresserar ett fåtal, typ diverse stollar som hänger på internetforum och torrentsajter och liknande.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav slackern » 2011-08-03 12:26:28

Moggy skrev:
micke83 skrev:
Lita aldrig på att staten värnar din integritet. Bin Ladins största skada var inte de som dog i NY, det är alla myndighetsövergrepp som följde därpå.


Folk vill ha övervakningssamhället med den trygghet som det utlovar. Folk ställer i princip upp på att bli övervakade och tycker att har man inget att dölja och har man inget att oroa sig för.


Det du förespråkar hör ju hemma i totalitära polisstater med angiveri och skit. Det innefattar alla länder som fans bakom järnridån och andra totalitära styrelseskick som fascisterna i Italien, Spanien, Portugal, Rumänien, Ungern och Österrike innan det blev annekterat utav Tyskland. Så har vi även nazisterna i Tyskland som hade en polisstat.

Och vi alla vet ju vilka rötter SD har så då kan jag förstå att dom förespråkar hårdare tag mot kriminella och dom är ju väldigt tydliga med sin avsky mot social demokrater och andra vänster människor.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav Moggy » 2011-08-03 12:46:04

slackern skrev:
Moggy skrev:
Folk vill ha övervakningssamhället med den trygghet som det utlovar. Folk ställer i princip upp på att bli övervakade och tycker att har man inget att dölja och har man inget att oroa sig för.


Det du förespråkar hör ju hemma i totalitära polisstater med angiveri och skit.


Jag förespråkar det inte?

Säger bara att folk i allmänhet egentligen inte bryr sig om frågorna så länge dom kan känna sig trygga och därmed är folk mer eller mindre för ökad övervakning. Det stora sammanhanget här är ingen stor fråga för de flesta men många tycker att tryggheten ökar om man slänger upp några videokameror här och där. (Vi som lägger ned tid på att diskutera frågorna på internetforum är inte representativa)

Och ökad övervakning på internet? Vad bryr sig folk som inte använder internet mer än att facebooka och maila lite grann? "Och sen blev ju grannen blåst på Blocket när han skulle köpa en mobil....klart SÄPO ska kunna sätta åt såna busar..."
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav geocache » 2011-08-03 12:59:18

Parvlon skrev:
micke83 skrev: Jag har länge hävdat och vidhåller att störst nytta för medborgarna (kanske inte för staten) gör vanliga hederliga patrullerande poliser som kan svara på frågor om vägen för turister, hjälpa folk att knuffa undan en bil med motorstopp, tillkalla hjälp och erbjuda första hjälp till någon som skadat sig
Annars kan man fråga vem som helst efter vägen. Fråga två stycken så är chansen större att det blir rätt. Finns tom. de som hjälper en att knuffa en bil. Däremot kommer det nog aldrig att bli polisens arbete.

10+


micke83 skrev:och framför allt vara inom rop-håll för den som blir utsatt för rån, hot misshandel, våldtäktsförsök eller vad det nu vara månde.
Skulle vi ha en polis i alla hushåll då eftersom de flesta våldtäkterna begås i hemmen?

Det är inte farligt i samhället. Poliser i varje gathörn vill jag inte se.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav slackern » 2011-08-03 14:18:53

Moggy skrev:
slackern skrev:
Moggy skrev:
Folk vill ha övervakningssamhället med den trygghet som det utlovar. Folk ställer i princip upp på att bli övervakade och tycker att har man inget att dölja och har man inget att oroa sig för.


Det du förespråkar hör ju hemma i totalitära polisstater med angiveri och skit.


Jag förespråkar det inte?

Säger bara att folk i allmänhet egentligen inte bryr sig om frågorna så länge dom kan känna sig trygga och därmed är folk mer eller mindre för ökad övervakning. Det stora sammanhanget här är ingen stor fråga för de flesta men många tycker att tryggheten ökar om man slänger upp några videokameror här och där. (Vi som lägger ned tid på att diskutera frågorna på internetforum är inte representativa)

Och ökad övervakning på internet? Vad bryr sig folk som inte använder internet mer än att facebooka och maila lite grann? "Och sen blev ju grannen blåst på Blocket när han skulle köpa en mobil....klart SÄPO ska kunna sätta åt såna busar..."


Förlåt jag som missuppfattade. Tror inte det är SÄPOS bord att jaga bedragare på blocket det är den vanliga polisen som sysslar med bedrägerier eller stöldgods.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav Lakrits » 2011-08-03 14:23:42

Flawed skrev:Terrorism bör polisen inte ägna sig åt alls.

Jag håller med till 100 %! Låt terroristerna sköta det istället. De är trots allt experter inom området.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav Flawed » 2011-08-03 18:49:41

Lakrits skrev:
Flawed skrev:Terrorism bör polisen inte ägna sig åt alls.

Jag håller med till 100 %! Låt terroristerna sköta det istället. De är trots allt experter inom området.

Självmordsbombare är oftast nybörjare.
Så jag vet inte riktigt om jag kan hålla med.

Annars så tror jag inte riktigt att signalspaning utförs av patrullerande poliser.
Men vad vet jag?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav Lakrits » 2011-08-03 18:53:01

Flawed skrev:
Lakrits skrev:
Flawed skrev:Terrorism bör polisen inte ägna sig åt alls.

Jag håller med till 100 %! Låt terroristerna sköta det istället. De är trots allt experter inom området.

Självmordsbombare är oftast nybörjare.
Så jag vet inte riktigt om jag kan hålla med.

Annars så tror jag inte riktigt att signalspaning utförs av patrullerande poliser.
Men vad vet jag?

Ungefär lika mycket som jag, skulle jag gissa. Fast då måste man komma ihåg att jag har AS och således inte är särskilt bra på att fånga upp de signaler folk sänder ut.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav Flawed » 2011-08-03 18:56:12

Signalspanare kan man avslöja genom att fråga vad de jobbar med.
Om de påstår sig vara anställda men är exceptionellt vaga i sin beskrivning av vad de gör på jobbet så är de signalspanare eller eventuellt med i SSG.
Sådant osvenskt beteende ser man annars inte så ofta.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav Moggy » 2011-08-03 19:10:09

Flawed skrev:Signalspanare kan man avslöja genom att fråga vad de jobbar med.
Om de påstår sig vara anställda men är exceptionellt vaga i sin beskrivning av vad de gör på jobbet så är de signalspanare eller eventuellt med i SSG.
Sådant osvenskt beteende ser man annars inte så ofta.



För dom har ju ingen inövad täckmantel och låter sig utan vidare avslöjas av vem som helst?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav skitapa » 2011-08-03 19:12:17

Jag har sett alldeles för mycket hända som är sekretess på men ändå läckt till höger och vänster. Man börjar bara med att säga - det är egentligen sekretess på det här men...
Vi kommer alltid att kartläggas och avlyssnas eftersom de stora hoten inte är "terrorister" eller folk som inte har rent mjöl i påsen utan de strömningar bland folket som kan göra politikerna arbetslösa eller förstöra deras framtida toppjobb i andra länder.

Jag kanske "lider" av ett utanförskap men jag skulle gärna vilja införa offentliga dödsstraff i Sverige retroaktivt för att sedan lyfta på sekretessen om vilka politiker och tjänstemän som spionerade för Östtyskland eller åkte på "informationsmöte" i USA för att sedan komma tillbaka och kränka folks rättsliga säkerhet. När ska vi ställa korrupt folk inför rätta?

Händer det aldrig har personer som Anders Breivik moraliskt rätt när han ställer sig i ett motsattsförhållande med staten och verkar därefter.
skitapa
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2010-03-14

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav rdos » 2011-08-03 19:16:23

slackern skrev:Och vi alla vet ju vilka rötter SD har så då kan jag förstå att dom förespråkar hårdare tag mot kriminella och dom är ju väldigt tydliga med sin avsky mot social demokrater och andra vänster människor.


Inte alls. Man vill ju slänga ut det kriminella packet direkt när de begår brott. Troligen en ganska effektiv metod att minska kriminaliteten på. :mrgreen:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav Flawed » 2011-08-03 19:17:47

Moggy skrev:
Flawed skrev:Signalspanare kan man avslöja genom att fråga vad de jobbar med.
Om de påstår sig vara anställda men är exceptionellt vaga i sin beskrivning av vad de gör på jobbet så är de signalspanare eller eventuellt med i SSG.
Sådant osvenskt beteende ser man annars inte så ofta.



För dom har ju ingen inövad täckmantel och låter sig utan vidare avslöjas av vem som helst?

Aha!Du är en av dem!
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Polisens och politikernas prioriteringar

Inläggav Moggy » 2011-08-03 19:18:46

Flawed skrev:
Moggy skrev:
Flawed skrev:Signalspanare kan man avslöja genom att fråga vad de jobbar med.
Om de påstår sig vara anställda men är exceptionellt vaga i sin beskrivning av vad de gör på jobbet så är de signalspanare eller eventuellt med i SSG.
Sådant osvenskt beteende ser man annars inte så ofta.


För dom har ju ingen inövad täckmantel och låter sig utan vidare avslöjas av vem som helst?

Aha!Du är en av dem!



Jävlar!

Bli inte förvånad när ditt internet dör under kvällen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in